Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska przyrodniczego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona środowiska przyrodniczego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza przyrodnicza z zakresu liceum ogólnokształcącego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie systemu ochrony przyrody i środowiska w Polsce oraz narzędzi prawnych i społecznych ochrony środowiska.
C-2Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami sozologii.
C-3Zapoznanie się z globalnymi i lokalnymi problemami ochrony środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i problemy związane z ochroną środowiska.4
T-W-2System ochrony środowiska w Polsce.2
T-W-3Obszarowe formy ochrony przyrody.2
T-W-4Sieć obszarów chronionych Natura 2000.2
T-W-5Podstawowe akty prawne i procedury związane z ochroną przyrody.4
T-W-6Krajobraz jako system funkcjonalny. Ochrona krajobrazu w Polsce.4
T-W-7Planowanie przestrzenne a ochrona krajobrazu i przyrody.2
T-W-8Państwowy Monitoring Środowiska i Inspekcja Ochrony Środowiska.2
T-W-9Alternatywne i konwencjonalne źródła energii - aspekty przyrodnicze i krajobrazowe rozwoju.2
T-W-10Globalne problemy ochrony środowiska - globalizacja, gospodarka surowcowa, zmiany klimatu.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca z podręcznikami5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4przygotowanie prac kontrolnych10
A-W-5przygotowanie do zajęć wykładowych5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2wykład konwersacyjny
M-3dyskusja
M-4prezentacje i raporty

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: prace kontrolne w czasie semestru
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C04_W01
Posiada znajomość podstawość podstawowych pojęć, praw i zasad związanych z ochroną środowiska przyrodniczego. Zna jego zagrożenia oraz formy i sposoby ochrony.
AK_1A_W11, AK_1A_W17C-1, C-2, C-3T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2
AK_1A_C04_W02
Zna uwarunkowania prawne i formalne działań projektowych w architekturze krajobrazu w zakresie wymagań ochrony środowiska.
AK_1A_W14C-1, C-2, C-3T-W-8, T-W-3, T-W-7, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C04_U01
Potrafi sporządzić uproszczoną dokumentację projektu w zakresie wymagań ochrony środowiska. Zna metody analizy przestrzeni pod kątem ochrony środowiska.
AK_1A_U07, AK_1A_U09C-1, C-2T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-5M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C04_K01
Rozumie relacje pomiędzy różnymi użytkownikami przestrzeni z tytułu korzystania ze środowiska. Zna przyczyny konfliktów przestrzennych i narzędzia ich rozwiązywania.
AK_1A_K04C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-5M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C04_W01
Posiada znajomość podstawość podstawowych pojęć, praw i zasad związanych z ochroną środowiska przyrodniczego. Zna jego zagrożenia oraz formy i sposoby ochrony.
2,0Student nie zna podstawowych zagadnień związanych z ochroną środowiska i systemem ochrony przyrody.
3,0Student zna podstawowe zagadnienia związane z ochroną środowiska i systemem ochrony przyrody.
3,5Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z ochroną środowiska i systemem ochrony przyrody.
4,0Student dobrze zna i rozumie prezentowany na zajęciach zakres wiedzy związanej z ochroną środowiska. Potrafi objaśniać podstawowe zależności pomiędzy elementami krajobrazu, a także tłumaczyć wpływ oddziaływań atropogenicznych na te elementy.
4,5Student dobrze zna i rozumie prezentowany na zajęciach zakres wiedzy związanej z ochroną środowiska. Zna prawny systemem ochrony przyrody. Potrafi objaśniać podstawowe zależności pomiędzy elementami krajobrazu, a także tłumaczyć wpływ oddziaływań atropogenicznych na te elementy. Potrafi zaproponować przedsięwzięcia, mające na celu zmniejszenie intensywności tego oddziaływania.
5,0Student bardzo dobrze zna i rozumie prezentowany na zajęciach zakres wiedzy związanej z ochroną środowiska. Zna prawny systemem ochrony przyrody. Potrafi objaśniać podstawowe zależności pomiędzy elementami krajobrazu, a także tłumaczyć wpływ oddziaływań atropogenicznych na te elementy. Potrafi zaproponować przedsięwzięcia, mające na celu zmniejszenie intensywności tego oddziaływania. a także umie zaplanować wykonanie podstawowej dokumentacji związanej z ochroną środowiska w zakresie architektury krajobrazu.
AK_1A_C04_W02
Zna uwarunkowania prawne i formalne działań projektowych w architekturze krajobrazu w zakresie wymagań ochrony środowiska.
2,0Student nie zna podstawowych uwarunkowań prawnych w zakresie wymagań ochrony środowiska.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym uwarunkowania prawne w zakresie wymagań ochrony środowiska.
3,5Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia prawne w zakresie wymagań ochrony środowiska; potrafi identyfikować zagrożenia środowiska i wiązać je z prawnymi aspektami ich ochrony.
4,0Student dobrze zna i rozumie podstawowe zagadnienia prawne w zakresie wymagań ochrony środowiska; potrafi identyfikować zagrożenia środowiska i wiązać je z prawnymi aspektami ochrony przyrody; zna podstawowe zasady tworzenia dokumentacji związanej z ochroną środowiska.
4,5Student dobrze zna i rozumie zakres wiedzy związanej z ochroną środowiska; zna podstawowe zagadnienia związane z systemem prawnym ochrony przyrody; umie zaplanować wykonanie podstawowej dokumentacji związanej z ochroną środowiska w zakresie architektury krajobrazu.
5,0Student bardzo dobrze zna i rozumie prezentowany na zajęciach zakres wiedzy związanej z ochroną środowiska; zna podstawy systemu prawnego ochrony przyrody; umie zaplanować wykonanie podstawowej dokumentacji związanej z ochroną środowiska w zakresie architektury krajobrazu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C04_U01
Potrafi sporządzić uproszczoną dokumentację projektu w zakresie wymagań ochrony środowiska. Zna metody analizy przestrzeni pod kątem ochrony środowiska.
2,0Student nie zna podstawowych zagadnień związanych z ochroną środowiska i systemem ochrony przyrody.
3,0Student zna podstawy ochrony środowiska i system ochrony przyrody. W stopniu dostatecznym wykorzystuje uzyskaną wiedzę do tworzenia uproszczonej dokumentacji w zakresie wymagań ochrony środowiska.
3,5Student zna i rozumie podstawy ochrony środowiska i system ochrony przyrody. Potrafi wykorzystać uzyskaną wiedzę do tworzenia uproszczonej dokumentacji w zakresie wymagań ochrony środowiska.
4,0Student zna i rozumie podstawy ochrony środowiska i system ochrony przyrody. Dobrze wykorzystuje uzyskaną wiedzę do tworzenia uproszczonej dokumentacji w zakresie wymagań ochrony środowiska.
4,5Student dobrze zna i rozumie podstawy ochrony środowiska i system ochrony przyrody. Dobrze wykorzystuje uzyskaną wiedzę do tworzenia uproszczonej dokumentacji w zakresie wymagań ochrony środowiska. Potrafi samodzielnie dobrać materiały do tworzenia dokumentacji i odpowiednio dobrać metody do tworzenia dokumentacji, a następnie analizy uzyskanych wyników.
5,0Student bardzo dobrze zna i rozumie podstawy ochrony środowiska i system ochrony przyrody. Dobrze wykorzystuje uzyskaną wiedzę do tworzenia uproszczonej dokumentacji w zakresie wymagań ochrony środowiska. Potrafi samodzielnie dobrać materiały do tworzenia dokumentacji i odpowiednio dostosować metody do tworzenia dokumentacji, a następnie analizy uzyskanych wyników.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C04_K01
Rozumie relacje pomiędzy różnymi użytkownikami przestrzeni z tytułu korzystania ze środowiska. Zna przyczyny konfliktów przestrzennych i narzędzia ich rozwiązywania.
2,0Student nie rozumie relacji pomiędzy różnymi użytkownikami przestrzeni z tytułu korzystania ze środowiska. Nie zna przyczyn konfliktów przestrzennych i narzędzi ich rozwiązywania.
3,0Student rozumie w dostatecznym stopniu podstawowe zagadnienia związane z ochroną środowiska i systemem ochrony przyrody; ma świadomość relacji zachodzących pomiędzy różnymi użytkownikami przestrzeni i przyczyn konfliktów przestrzennych.
3,5Student rozumie w dostatecznym stopniu relacje zachodzące pomiędzy różnymi użytkownikami przestrzeni z tytułu korzystania ze środowiska; ma świadomość źródeł konfliktów przestrzennych.
4,0Student rozumie relacje zachodzące pomiędzy różnymi użytkownikami przestrzeni z tytułu korzystania ze środowiska; ma świadomość źródeł konfliktów przestrzennych i zna podstawy postępowań zgodnych z zasadami prawa i etyki.
4,5Student dobrze rozumie relacje zachodzące pomiędzy różnymi użytkownikami przestrzeni z tytułu korzystania ze środowiska; ma świadomość źródeł konfliktów przestrzennych i zna podstawy postępowań zgodnych z zasadami prawa i etyki.
5,0Student bardzo dobrze zna i rozumie relacje zachodzące pomiędzy różnymi użytkownikami przestrzeni z tytułu korzystania ze środowiska; ma świadomość źródeł konfliktów przestrzennych i zna podstawy postępowań zgodnych z zasadami prawa i etyki.

Literatura podstawowa

  1. Dobrzańska B., Dobrzański G. , Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2009
  2. Pullin A.S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, PWN, Warszawa, 2010
  3. Domański R., Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne, PWN, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Weyler R., Greenpeace, Buk RoWer, Warszawa, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i problemy związane z ochroną środowiska.4
T-W-2System ochrony środowiska w Polsce.2
T-W-3Obszarowe formy ochrony przyrody.2
T-W-4Sieć obszarów chronionych Natura 2000.2
T-W-5Podstawowe akty prawne i procedury związane z ochroną przyrody.4
T-W-6Krajobraz jako system funkcjonalny. Ochrona krajobrazu w Polsce.4
T-W-7Planowanie przestrzenne a ochrona krajobrazu i przyrody.2
T-W-8Państwowy Monitoring Środowiska i Inspekcja Ochrony Środowiska.2
T-W-9Alternatywne i konwencjonalne źródła energii - aspekty przyrodnicze i krajobrazowe rozwoju.2
T-W-10Globalne problemy ochrony środowiska - globalizacja, gospodarka surowcowa, zmiany klimatu.6
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca z podręcznikami5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4przygotowanie prac kontrolnych10
A-W-5przygotowanie do zajęć wykładowych5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C04_W01Posiada znajomość podstawość podstawowych pojęć, praw i zasad związanych z ochroną środowiska przyrodniczego. Zna jego zagrożenia oraz formy i sposoby ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W11posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną
AK_1A_W17zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska oraz zasady i sposoby jego zapobiegania
Cel przedmiotuC-1Poznanie systemu ochrony przyrody i środowiska w Polsce oraz narzędzi prawnych i społecznych ochrony środowiska.
C-2Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami sozologii.
C-3Zapoznanie się z globalnymi i lokalnymi problemami ochrony środowiska
Treści programoweT-W-8Państwowy Monitoring Środowiska i Inspekcja Ochrony Środowiska.
T-W-3Obszarowe formy ochrony przyrody.
T-W-4Sieć obszarów chronionych Natura 2000.
T-W-2System ochrony środowiska w Polsce.
T-W-6Krajobraz jako system funkcjonalny. Ochrona krajobrazu w Polsce.
T-W-9Alternatywne i konwencjonalne źródła energii - aspekty przyrodnicze i krajobrazowe rozwoju.
T-W-10Globalne problemy ochrony środowiska - globalizacja, gospodarka surowcowa, zmiany klimatu.
T-W-1Podstawowe pojęcia i problemy związane z ochroną środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład konwersacyjny
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prace kontrolne w czasie semestru
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych zagadnień związanych z ochroną środowiska i systemem ochrony przyrody.
3,0Student zna podstawowe zagadnienia związane z ochroną środowiska i systemem ochrony przyrody.
3,5Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z ochroną środowiska i systemem ochrony przyrody.
4,0Student dobrze zna i rozumie prezentowany na zajęciach zakres wiedzy związanej z ochroną środowiska. Potrafi objaśniać podstawowe zależności pomiędzy elementami krajobrazu, a także tłumaczyć wpływ oddziaływań atropogenicznych na te elementy.
4,5Student dobrze zna i rozumie prezentowany na zajęciach zakres wiedzy związanej z ochroną środowiska. Zna prawny systemem ochrony przyrody. Potrafi objaśniać podstawowe zależności pomiędzy elementami krajobrazu, a także tłumaczyć wpływ oddziaływań atropogenicznych na te elementy. Potrafi zaproponować przedsięwzięcia, mające na celu zmniejszenie intensywności tego oddziaływania.
5,0Student bardzo dobrze zna i rozumie prezentowany na zajęciach zakres wiedzy związanej z ochroną środowiska. Zna prawny systemem ochrony przyrody. Potrafi objaśniać podstawowe zależności pomiędzy elementami krajobrazu, a także tłumaczyć wpływ oddziaływań atropogenicznych na te elementy. Potrafi zaproponować przedsięwzięcia, mające na celu zmniejszenie intensywności tego oddziaływania. a także umie zaplanować wykonanie podstawowej dokumentacji związanej z ochroną środowiska w zakresie architektury krajobrazu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C04_W02Zna uwarunkowania prawne i formalne działań projektowych w architekturze krajobrazu w zakresie wymagań ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W14zna podstawowe uwarunkowania prawne dotyczące projektowania różnych kategorii obiektów; zna procedury związane z procesem projektowym i realizacją obiektów architektury krajobrazu; zna podstawowe zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Poznanie systemu ochrony przyrody i środowiska w Polsce oraz narzędzi prawnych i społecznych ochrony środowiska.
C-2Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami sozologii.
C-3Zapoznanie się z globalnymi i lokalnymi problemami ochrony środowiska
Treści programoweT-W-8Państwowy Monitoring Środowiska i Inspekcja Ochrony Środowiska.
T-W-3Obszarowe formy ochrony przyrody.
T-W-7Planowanie przestrzenne a ochrona krajobrazu i przyrody.
T-W-5Podstawowe akty prawne i procedury związane z ochroną przyrody.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład konwersacyjny
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych uwarunkowań prawnych w zakresie wymagań ochrony środowiska.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym uwarunkowania prawne w zakresie wymagań ochrony środowiska.
3,5Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia prawne w zakresie wymagań ochrony środowiska; potrafi identyfikować zagrożenia środowiska i wiązać je z prawnymi aspektami ich ochrony.
4,0Student dobrze zna i rozumie podstawowe zagadnienia prawne w zakresie wymagań ochrony środowiska; potrafi identyfikować zagrożenia środowiska i wiązać je z prawnymi aspektami ochrony przyrody; zna podstawowe zasady tworzenia dokumentacji związanej z ochroną środowiska.
4,5Student dobrze zna i rozumie zakres wiedzy związanej z ochroną środowiska; zna podstawowe zagadnienia związane z systemem prawnym ochrony przyrody; umie zaplanować wykonanie podstawowej dokumentacji związanej z ochroną środowiska w zakresie architektury krajobrazu.
5,0Student bardzo dobrze zna i rozumie prezentowany na zajęciach zakres wiedzy związanej z ochroną środowiska; zna podstawy systemu prawnego ochrony przyrody; umie zaplanować wykonanie podstawowej dokumentacji związanej z ochroną środowiska w zakresie architektury krajobrazu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C04_U01Potrafi sporządzić uproszczoną dokumentację projektu w zakresie wymagań ochrony środowiska. Zna metody analizy przestrzeni pod kątem ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U07sporządza uproszczoną dokumentację projektową zgodnie z wymogami formalnymi i przedstawia ją w formie rysunkowej i opisowej
AK_1A_U09analizuje uwarunkowania sytuacyjne przestrzeni przy użyciu standardowych metod stosowanych w obszarze architektury krajobrazów
Cel przedmiotuC-1Poznanie systemu ochrony przyrody i środowiska w Polsce oraz narzędzi prawnych i społecznych ochrony środowiska.
C-2Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami sozologii.
Treści programoweT-W-7Planowanie przestrzenne a ochrona krajobrazu i przyrody.
T-W-6Krajobraz jako system funkcjonalny. Ochrona krajobrazu w Polsce.
T-W-9Alternatywne i konwencjonalne źródła energii - aspekty przyrodnicze i krajobrazowe rozwoju.
T-W-5Podstawowe akty prawne i procedury związane z ochroną przyrody.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersacyjny
M-3dyskusja
M-4prezentacje i raporty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prace kontrolne w czasie semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych zagadnień związanych z ochroną środowiska i systemem ochrony przyrody.
3,0Student zna podstawy ochrony środowiska i system ochrony przyrody. W stopniu dostatecznym wykorzystuje uzyskaną wiedzę do tworzenia uproszczonej dokumentacji w zakresie wymagań ochrony środowiska.
3,5Student zna i rozumie podstawy ochrony środowiska i system ochrony przyrody. Potrafi wykorzystać uzyskaną wiedzę do tworzenia uproszczonej dokumentacji w zakresie wymagań ochrony środowiska.
4,0Student zna i rozumie podstawy ochrony środowiska i system ochrony przyrody. Dobrze wykorzystuje uzyskaną wiedzę do tworzenia uproszczonej dokumentacji w zakresie wymagań ochrony środowiska.
4,5Student dobrze zna i rozumie podstawy ochrony środowiska i system ochrony przyrody. Dobrze wykorzystuje uzyskaną wiedzę do tworzenia uproszczonej dokumentacji w zakresie wymagań ochrony środowiska. Potrafi samodzielnie dobrać materiały do tworzenia dokumentacji i odpowiednio dobrać metody do tworzenia dokumentacji, a następnie analizy uzyskanych wyników.
5,0Student bardzo dobrze zna i rozumie podstawy ochrony środowiska i system ochrony przyrody. Dobrze wykorzystuje uzyskaną wiedzę do tworzenia uproszczonej dokumentacji w zakresie wymagań ochrony środowiska. Potrafi samodzielnie dobrać materiały do tworzenia dokumentacji i odpowiednio dostosować metody do tworzenia dokumentacji, a następnie analizy uzyskanych wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C04_K01Rozumie relacje pomiędzy różnymi użytkownikami przestrzeni z tytułu korzystania ze środowiska. Zna przyczyny konfliktów przestrzennych i narzędzia ich rozwiązywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K04rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych
Cel przedmiotuC-1Poznanie systemu ochrony przyrody i środowiska w Polsce oraz narzędzi prawnych i społecznych ochrony środowiska.
C-2Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami sozologii.
Treści programoweT-W-3Obszarowe formy ochrony przyrody.
T-W-4Sieć obszarów chronionych Natura 2000.
T-W-7Planowanie przestrzenne a ochrona krajobrazu i przyrody.
T-W-2System ochrony środowiska w Polsce.
T-W-6Krajobraz jako system funkcjonalny. Ochrona krajobrazu w Polsce.
T-W-1Podstawowe pojęcia i problemy związane z ochroną środowiska.
T-W-5Podstawowe akty prawne i procedury związane z ochroną przyrody.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersacyjny
M-3dyskusja
M-4prezentacje i raporty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prace kontrolne w czasie semestru
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie relacji pomiędzy różnymi użytkownikami przestrzeni z tytułu korzystania ze środowiska. Nie zna przyczyn konfliktów przestrzennych i narzędzi ich rozwiązywania.
3,0Student rozumie w dostatecznym stopniu podstawowe zagadnienia związane z ochroną środowiska i systemem ochrony przyrody; ma świadomość relacji zachodzących pomiędzy różnymi użytkownikami przestrzeni i przyczyn konfliktów przestrzennych.
3,5Student rozumie w dostatecznym stopniu relacje zachodzące pomiędzy różnymi użytkownikami przestrzeni z tytułu korzystania ze środowiska; ma świadomość źródeł konfliktów przestrzennych.
4,0Student rozumie relacje zachodzące pomiędzy różnymi użytkownikami przestrzeni z tytułu korzystania ze środowiska; ma świadomość źródeł konfliktów przestrzennych i zna podstawy postępowań zgodnych z zasadami prawa i etyki.
4,5Student dobrze rozumie relacje zachodzące pomiędzy różnymi użytkownikami przestrzeni z tytułu korzystania ze środowiska; ma świadomość źródeł konfliktów przestrzennych i zna podstawy postępowań zgodnych z zasadami prawa i etyki.
5,0Student bardzo dobrze zna i rozumie relacje zachodzące pomiędzy różnymi użytkownikami przestrzeni z tytułu korzystania ze środowiska; ma świadomość źródeł konfliktów przestrzennych i zna podstawy postępowań zgodnych z zasadami prawa i etyki.