Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy prawa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy prawa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Sudent zna podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o państwie i prawie w zakresie nauczania maturalnego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie ogólnych wiadomości o prawie |
C-2 | Opanowanie elementarnych pojęć z zakresu prawa konstytucyjnego i administarcyjnego |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z prawem karnym gospodarczym |
C-4 | Zapoznanie studentów z podstawowymi instytucjami prawa cywilnego, klauzulami i podmiotami w obrocie cywilnym |
C-5 | Zapoznanie studentów z elementarną wiedzą z zakresu prawa pracy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólne wiadomości o prawie: istota prawa, normy prawne, przepis prawny, stosunek prawny, zdarzenia prawne i ich podział, stosowanie prawa, wykładnia prawa, źródła prawa, akt prawny, publikowanie aktów normatywnych, luki w prawie, kolizje przepisów prawnych, systematyka prawa | 1 |
T-W-2 | Prawo konstytucyjne: konstytucja, trójpodział władzy, Sejm, Senat, Prezydent, NIK, Rada Ministrów, wymiar sprawiedliwości | 1 |
T-W-3 | Prawo administracyjne: pojęcie administracji, istota i przedmiot prawa administracyjnego, organy administracji publicznej, stosunek administracyjnoprawny, prawne formy działania administracji, akt administracyjny - podział i ważność, postępowanie administracyjne, postępoiwanie egzekucyjne | 1 |
T-W-4 | Prawo karne: zakres obowiązywania prawa karnego, pojęcie przestępstwa jego rodzaje oraz formy popełnienia, wina, okoliczności uchylające karną bezprawność czynu, zbieg przestępstw i zbieg przepisów ustawy, przestępstwo ciągłe a ciąg przestępstw, kary i środki karne, środki probacyjne | 1 |
T-W-5 | Prawo cywilne cz. ogólna: klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny, prawo podmiotowe, osoby fizyczne, osoby prawne, czynność prawna i przesłanki jej ważności, wady oświadczenia woli, zawarcie umowy, forma czynności prawnych, prokura, pełnomocnictwo, przedawnienie roszczeń | 1 |
T-W-6 | Prawo cywilne cz. rzeczowa: pojęcie i podział rzeczy, prawo własności - nabycie i utrata, współwłasność, użytkowanie wieczyste, ograniczone prawa rzeczowe, księgi wieczyste, posiadanie | 2 |
T-W-7 | Prawo cywilne cz. zobowiązania: istota zobowiązania, treść i rodzaje świadczenia, wielość wierzycieli albo dłużników, umowy - pojęcie, treść i forma, wzorce umowne, niedozwolone klauzule umowne, dodatkowe zastrzeżenia umowne, bezpodstawne wzbogacenie, czyny niedozwolone, wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania, wygaśnięcie zobowiązań, przejście praw i obowiązków, ochrona wierzycieli w razie niewypłacalności dłużnika | 1 |
T-W-8 | Prawo spadkowe: spadek, dziedziczenie ustawowe, dziedziczenie testamentowe, nabycie spadku | 1 |
T-W-9 | Prawo pracy: stosunek pracy, umowa o pracę, urlopy wypoczynkowe, ochrona pracy | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | udział w konsultacjach związanych z realizacją materiałów z wykładów | 7 |
A-W-3 | opracowywanie projektów odpowiedzi na pozew | 5 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją multimedialną |
M-2 | Praca własna studentów z odpowiedzią na pozew |
M-3 | Prezentacje i prace studentów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_A09_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego i karnego | AK_1A_W12 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
AK_1A_A09_W02 Ma podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego | AK_1A_W12 | — | — | C-4 | T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-8 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
AK_1A_A09_W03 Zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych | AK_1A_W20 | — | — | C-2, C-4, C-5, C-1 | T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_A09_U01 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł | AK_1A_U17 | — | — | C-5, C-2, C-4, C-1, C-3 | T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_A09_K01 Zna ograniczenia własnej wiedzy i ma świadomość znaczenia prawa w procesie projektowania krajobrazu | AK_1A_K09 | — | — | C-5, C-3, C-4, C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-2 | M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_A09_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego i karnego | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu dobrym | |
4,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu bardzo dobrym | |
AK_1A_A09_W02 Ma podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu instytucji prawa cywilnego |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego w stopniu dobrym | |
4,5 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego w stopniu bardzo dobrym | |
AK_1A_A09_W03 Zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych |
3,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych w stopniu dobrym | |
4,5 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_A09_U01 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie zdobywac wiedzy i rozwijac swoich profesjonalnych umiejetnosci |
3,0 | Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_A09_K01 Zna ograniczenia własnej wiedzy i ma świadomość znaczenia prawa w procesie projektowania krajobrazu | 2,0 | Studen nie zna ograniczenia własnej wiedzy i nie ma świadomości znaczenia prawa w procesie kształtowania przestrzeni |
3,0 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i ma świadomość znaczenia prawa w procesie kształtowania przestrzeni w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i ma świadomość znaczenia prawa w procesie kształtowania przestrzeni w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i ma świadomość znaczenia prawa w procesie kształtowania przestrzeni w stopniu dobrym | |
4,5 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i ma świadomość znaczenia prawa w procesie kształtowania przestrzeni w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i ma świadomość znaczenia prawa w procesie kształtowania przestrzeni w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Kuciński J., Podstawy prawa, Lexis Nexis, Warszawa, 2010
- Nowak M., Podstawy prawa w Polsce. Prawo dla nieprawników, CeDeWu, Warszawa, 2009
- Siuda W., Elementy prawa dla ekonomistów, ESTETEIA, Poznań, 2009
Literatura dodatkowa
- Kruczulak K., Prawo handlowe. Zarys wykładu, Lexis Nexis, Warszawa, 2008