Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie urbanistyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie urbanistyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami kompozycji urbanistycznej oraz projektowania prostych zespołów urbanistycznych w tym wymaganiami estetyczno-krajobrazowymi, funkcjonalno-programowymi i prawnymi oraz dawnymi i współczesnymi tendencjami w zakresie kształtowania zespołów mieszkaniowych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności dotyczących przygotowania projektu niewielkiego zespołu zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analizy przedprojektowe – analiza urbanistyczna, wykonanie makiety terenu | 8 |
T-P-2 | Koncepcja zagospodarowania terenu - układ komunikacji osiedla, rozplanowanie działek i zieleni publicznej | 10 |
T-P-3 | Przegląd międzysemestralny na ocenę | 2 |
T-P-4 | Projekt szczegółowy wbranego wnętrza urbanistycznego | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie w problematykę projektowania urbanistycznego. Pojęcie ładu przestrzennego. | 2 |
T-W-2 | Komponowanie zespołów mieszkaniowych - zagadnienie skali, budowy wnętrz urbanistycznych, kompozycji urbanistycznej. | 4 |
T-W-3 | Podstawowe zasady projektowania i kształtowania terenów mieszkaniowych. Przepisy dotyczące wymaganych wymiarów i odległości w projektowaniu zespołów osiedlowych. Komunikacja w osiedlu. Rekreacja w osiedlu | 4 |
T-W-4 | Poszukiwania miasta idealnego - ewolucja zasad dla planowania miast i terenów mieszkaniowych (skala regionu, miasta i placu) | 3 |
T-W-5 | Podstawowe zasady planowania zespołów mieszkaniowych. Ustalenia Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego i Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Obecność na zajęciach i praca nad projektem podczas zajeć. | 30 |
A-P-2 | Praca poza zajęciami nad wykonaniem rysunków i makiety projektowanego zespołu | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do kolokwium | 30 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład terenowy |
M-3 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Przegląd międzysemestralny. Ocena etapu pierwszego pracy semestralnej. Ocenie podlega poprawność i merytoryczna i zakres a także estetyka wykonanej pracy. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt semestralny (plansze projektowe i makieta). Ocenie podlega poprawność merytoryczna, zakres i estetyka wykonanej pracy oraz oryginalność koncepcji, jej wartość artystyczna oraz walory urbanistyczno-krajobrazowe przyjętych rozwiązań. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C18_W10 Zna podstawowe zasady komponowania i projektowania (w tym wymiary i odległości wymagane w zagospodarowaniu terenów mieszkaniowych) prostych zespołów urbanistycznych. | AK_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-P-4, T-P-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2 |
AK_1A_C18_W11 Wskazuje i charakteryzuje podstawowe koncepcje dotyczące planowania miast i terenów mieszkaniowych oraz współczesne tendencje w ich kształtowaniu | AK_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-4 | M-1, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C18_U06 Potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny z zastosowaniem zasad kompozycji urbanistycznej oraz planowania i programowania terenów mieszkaniowych. | AK_1A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-P-4, T-P-2, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
AK_1A_C18_U09 Potrafi przeanalizować uwarunkowania sytuacyjne stosując standardowe dla planowania niewielkiego zespołu urbanistycznego analizy. | AK_1A_U09 | — | — | C-2 | T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C18_K11 Potrafi współpracować w ramach zespołu projektowego. | AK_1A_K09 | — | — | C-2 | T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-P-1 | M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C18_W10 Zna podstawowe zasady komponowania i projektowania (w tym wymiary i odległości wymagane w zagospodarowaniu terenów mieszkaniowych) prostych zespołów urbanistycznych. | 2,0 | Student nie zna głównych zasad dotyczące komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych. Popełnia liczne błędy. |
3,0 | Student zna cześciowo główne zasady dotyczące komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych, opisuje je i/lub stosuje w projekcie w stopniu podstawowym. Popełnia błędy. | |
3,5 | Student zna cześciowo zasady dotyczące komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych, opisuje je i/lub stosuje w projekcie w stopniu podstawowym. Popełnia błędy. | |
4,0 | Student zna zasady dotyczące komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych, opisuje je i/lub stosuje w projekcie w stopniu podstawowym. | |
4,5 | Student zna zasady dotyczące komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych, opisuje je i/lub stosuje w projekcie wyczerpująco. | |
5,0 | Student zna zasady dotyczące komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych, opisuje je i/lub stosuje w projekcie wyczerpująco i wnikliwie. | |
AK_1A_C18_W11 Wskazuje i charakteryzuje podstawowe koncepcje dotyczące planowania miast i terenów mieszkaniowych oraz współczesne tendencje w ich kształtowaniu | 2,0 | Student nie zna koncepcji dotyczących planowania miast i osiedli i nie potrafi ich charakteryzować. |
3,0 | Student wymienia wybrane koncepcje dotyczące planowania miast i osiedli i charakteryzuje w bardzo ograniczonym zakresie. | |
3,5 | Student wymienia wybrane koncepcje dotyczące planowania miast i osiedli i charakteryzuje w ograniczonym zakresie. | |
4,0 | Student wymienia wybrane koncepcje dotyczące planowania miast i osiedli i charakteryzuje większość wyczerpująco. | |
4,5 | Student wymienia wybrane koncepcje dotyczące planowania miast i osiedli i charakteryzuje je wyczerpująco. | |
5,0 | Student wymienia wybrane koncepcje dotyczące planowania miast i osiedli i charakteryzuje je wyczerpująco i w ponadpodstawowym zakresie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C18_U06 Potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny z zastosowaniem zasad kompozycji urbanistycznej oraz planowania i programowania terenów mieszkaniowych. | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować niewielkiego zespołu urbanistycznego, stosując się do zasad projektowania urbanistycznego w niewielkim stopniu. |
3,0 | Student potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, stosując się do zasad projektowania urbanistycznego w niewielkim stopniu. Popełnia błędy. | |
3,5 | Student potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, stosując się do zasad projektowania urbanistycznego w podstawowym stopniu. Popełnia błędy. | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, stosując się do zasad projektowania urbanistycznego w podstawowym stopniu. | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, stosując się do zasad projektowania urbanistycznego w ponadpodstawowym stopniu. | |
5,0 | Student potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, stosując się do zasad projektowania urbanistycznego w ponadpodstawowym stopniu, twórczo je interpretując. | |
AK_1A_C18_U09 Potrafi przeanalizować uwarunkowania sytuacyjne stosując standardowe dla planowania niewielkiego zespołu urbanistycznego analizy. | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić analizy stanu istniejącego terenu i sporządzić inwentaryzacji urbanistycznej. |
3,0 | Student przeprowadza analizę stanu istniejącego terenu i sporządza inwentaryzację urbanistyczną (rzut, przekroje) która spełnia podstawowe wymogi merytoryczne, ale zawiera liczne błędy. | |
3,5 | Student przeprowadza analizę stanu istniejącego terenu i sporządza inwentaryzację urbanistyczną (rzut, przekroje) która spełnia podstawowe wymogi merytoryczne, ale zawiera błędy. | |
4,0 | Student przeprowadza analizę stanu istniejącego terenu i sporządza inwentaryzację urbanistyczną (rzut, przekroje) która spełnia podstawowe wymogi merytoryczne. | |
4,5 | Student przeprowadza analizę stanu istniejącego terenu i sporządza inwentaryzację urbanistyczną (rzut, przekroje) która spełnia ponadpodstawowe wymogi merytoryczne i jest zaopatrzona w dodatkowe analizy (opisy, zdjęcia). | |
5,0 | Student przeprowadza analizę stanu istniejącego terenu i sporządza inwentaryzację urbanistyczną (rzut, przekroje) która spełnia ponadpodstawowe wymogi merytoryczne, jest zaopatrzona w dodatkowe i wnikliwe analizy (opisy, zdjęcia). |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C18_K11 Potrafi współpracować w ramach zespołu projektowego. | 2,0 | Student nie bierze udziału w pracy zespołu. |
3,0 | Student wykazuje tylko bierną postawę podczas pracy zespołu. Nie angażuje się. | |
3,5 | Student wykazuje głównie bierną postawę podczas pracy zespołu. Nie angażuje się. | |
4,0 | Student wykazuje w większości aktywną postawę podczas pracy zespołu. Angażuje się. | |
4,5 | Student wykazuje się aktywną postawą podczas pracy zespołu. Angażuje się. | |
5,0 | Student wykazuje się bardzo aktywną postawą podczas pracy zespołu. Angażuje się bardzo. |
Literatura podstawowa
- Adamczewska-Wejchert H., Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Arkady, Warszawa, 1995
- Alexiewicz G., Izbicki T. (red.), Współczesne tendencje w ksztaltowaniu terenow mieszkaniowych w świetle teorii i praktyki., Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1991
- Bohm A., Planowanie przestrzenne dla architektow krajobrazu. O czynniku kompozycji, Poitechnika Krakowska, Krakow, 2006
- Chmielewski J. M., Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
- Czarnecki W., Planowanie miast i osiedli. T. I i II, Warszawa, 1972
- Pawłowska K. (red.), Architektura krajobrazu a planowanie przestrzenne. Podręcznik dla studentów wyższych szkół technicznych, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2001
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 kwietnia 2004 w sprawie waunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ch usytułowanie, 2011
- Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1984