Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Waloryzacja siedlisk flory i fauny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Waloryzacja siedlisk flory i fauny
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe widomości z zakresu botaniki, fitosocjologii, dendrologii, ekofizjografii;

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie metod inwentaryzacji flory, fauny i ich siedlisk stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym (w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi);
C-2Poznanie sposobów waloryzacji przyrodniczej stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym;
C-3Ocena zagrożeń i minimalizacji szkód w siedliskach stosowana w procedurze oceny wpływu przedsięwzięcia na środowisko;
C-4Sporządzenie podstawowej dokumentacji inwentaryzacji i waloryzacji siedlisk flory i fauny zgodnej z wymaganiami formalnymi i prawnymi;

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych – rozpoznawanie, metodyka oceny stanu zachowania, metodyka monitoringu. Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny - opisy waloryzacyjne.6
T-A-2Waloryzacja populacji i siedlisk występowania cennych gatunków fauny i ornitofauny - studium przypadku w oparciu o przygotowane materiały źródłowe.4
T-A-3Waloryzacja siedlisk przyrodniczych w Europejskiej Sieci Ekologicznej - Natura 2000. Studium przypadku w oparciu o przygotowane materiały źródłowe.5
15
wykłady
T-W-1Ekspertyzy przyrodnicze - zastosowanie, rodzaje, podstawy prawne wykonania. Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych,cennej flory i fauny w przepisach prawa krajowgo i UE.4
T-W-2Metodyka inwentaryzacji siedlisk przyrodniczych oraz flory i fauny, zasady sporządzania raportu z inwentaryzacji, dokumentacja prac terenowych i kameralnych.6
T-W-3Zagrożenia dla globalnej i lokalnej róznorodności biologicznej. Kategorie zagrożeń oddziałujących na siedliska przyrodnicze oraz populacje roślin i zwierząt. Założenia metodyczne oceny stanu zachowania sieldisk przyrodniczych i gatunków Natura 2000.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Uzupełnianie treści zadań realizowanych na zajęciach, analiza materiałów źródłowych.15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie zagadnień prezentowanych na wykładzie, przeglądanie materiałów źródłowych i dostępnej literatury tematu.25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją mutimedialną
M-2Dyskusja problemowa
M-3Analiza i interpretacja aktów prawnych - praca na materiale źródłowym
M-4Sprawozdania z analizy materiałów źródłowych -opracowania waloryzacyjne siedlisk przyrodniczych oraz wybranych gatunków roślin i zwierząt.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawozdania z analizy materiałów źródłowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C16_W01
Student posiada podstawową wiedzę problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
AK_1A_W08C-1, C-2T-A-2, T-W-2M-2, M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C16_U01
Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
AK_1A_U14C-4T-A-3M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C16_K01
Student ma świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
AK_1A_K07C-1, C-2, C-3, C-4T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-2M-4, M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C16_W01
Student posiada podstawową wiedzę problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i nie zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
3,0Student posiada elementarną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna w stopniu elementarnym metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
3,5Student posiada dostateczną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna w stopniu dostatecznym metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
4,0Student posiada podstawową wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
4,5Student posiada szeroką wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna szeroko metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
5,0Student posiada szeroką i ugruntowaną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna szeroko i ugruntowane metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C16_U01
Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
2,0Student nie potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
3,0Student potrafi w stopniu elementarnym wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
3,5Student potrafi wykonać z pomoca prowadzącego inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
4,0Student potrafi z niewielką pomocą prowadzącego wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
4,5Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
5,0Student potrafi samodzielnie wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C16_K01
Student ma świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
2,0Student nie ma świadomości wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
3,0Student ma elementarną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
3,5Student ma dostateczną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
4,0Student ma poprawną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
4,5Student ma pełną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
5,0Student ma pełną i ugruntowaną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;

Literatura podstawowa

  1. Obidziński A., Żelazo J., Inwentaryzacja i waloryzacja przyrodnicza., SGGW, Warszawa, 2011
  2. red. Herbich Z., Poradniki ochrony gatunków i siedlisk Natura 2000., Ministerstwo Środowiska., Warszawa, 2004
  3. Zalewska A., Komosiński K., Krupa R., Kołodziej P., Szydłowska J., Metody wykonywania waloryzacji przyrodnicznych. Podręcznik metodyczny i przewodnik do ćwiczeń terenowych., UWM w Olsztynie, e-book, Olsztyn, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Nytko K., Oceny oddziaływania na środowisko, Wydawnictwo Politechniki Białostockiej, Białystok, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych – rozpoznawanie, metodyka oceny stanu zachowania, metodyka monitoringu. Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny - opisy waloryzacyjne.6
T-A-2Waloryzacja populacji i siedlisk występowania cennych gatunków fauny i ornitofauny - studium przypadku w oparciu o przygotowane materiały źródłowe.4
T-A-3Waloryzacja siedlisk przyrodniczych w Europejskiej Sieci Ekologicznej - Natura 2000. Studium przypadku w oparciu o przygotowane materiały źródłowe.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekspertyzy przyrodnicze - zastosowanie, rodzaje, podstawy prawne wykonania. Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych,cennej flory i fauny w przepisach prawa krajowgo i UE.4
T-W-2Metodyka inwentaryzacji siedlisk przyrodniczych oraz flory i fauny, zasady sporządzania raportu z inwentaryzacji, dokumentacja prac terenowych i kameralnych.6
T-W-3Zagrożenia dla globalnej i lokalnej róznorodności biologicznej. Kategorie zagrożeń oddziałujących na siedliska przyrodnicze oraz populacje roślin i zwierząt. Założenia metodyczne oceny stanu zachowania sieldisk przyrodniczych i gatunków Natura 2000.5
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Uzupełnianie treści zadań realizowanych na zajęciach, analiza materiałów źródłowych.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie zagadnień prezentowanych na wykładzie, przeglądanie materiałów źródłowych i dostępnej literatury tematu.25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C16_W01Student posiada podstawową wiedzę problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W08zna systematykę i nomenklaturę roślin; charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod inwentaryzacji flory, fauny i ich siedlisk stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym (w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi);
C-2Poznanie sposobów waloryzacji przyrodniczej stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym;
Treści programoweT-A-2Waloryzacja populacji i siedlisk występowania cennych gatunków fauny i ornitofauny - studium przypadku w oparciu o przygotowane materiały źródłowe.
T-W-2Metodyka inwentaryzacji siedlisk przyrodniczych oraz flory i fauny, zasady sporządzania raportu z inwentaryzacji, dokumentacja prac terenowych i kameralnych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja problemowa
M-1Wykład informacyjny z prezentacją mutimedialną
M-3Analiza i interpretacja aktów prawnych - praca na materiale źródłowym
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i nie zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
3,0Student posiada elementarną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna w stopniu elementarnym metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
3,5Student posiada dostateczną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna w stopniu dostatecznym metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
4,0Student posiada podstawową wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
4,5Student posiada szeroką wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna szeroko metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
5,0Student posiada szeroką i ugruntowaną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna szeroko i ugruntowane metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C16_U01Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U14rozpoznaje i charakteryzuje zbiorowiska roślinne i ich siedliska przy użyciu odpowiednich metod badawczych; potrafi wykonać inwentaryzację szaty roślinnej wraz z jej waloryzacją
Cel przedmiotuC-4Sporządzenie podstawowej dokumentacji inwentaryzacji i waloryzacji siedlisk flory i fauny zgodnej z wymaganiami formalnymi i prawnymi;
Treści programoweT-A-3Waloryzacja siedlisk przyrodniczych w Europejskiej Sieci Ekologicznej - Natura 2000. Studium przypadku w oparciu o przygotowane materiały źródłowe.
Metody nauczaniaM-4Sprawozdania z analizy materiałów źródłowych -opracowania waloryzacyjne siedlisk przyrodniczych oraz wybranych gatunków roślin i zwierząt.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z analizy materiałów źródłowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
3,0Student potrafi w stopniu elementarnym wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
3,5Student potrafi wykonać z pomoca prowadzącego inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
4,0Student potrafi z niewielką pomocą prowadzącego wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
4,5Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
5,0Student potrafi samodzielnie wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C16_K01Student ma świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod inwentaryzacji flory, fauny i ich siedlisk stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym (w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi);
C-2Poznanie sposobów waloryzacji przyrodniczej stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym;
C-3Ocena zagrożeń i minimalizacji szkód w siedliskach stosowana w procedurze oceny wpływu przedsięwzięcia na środowisko;
C-4Sporządzenie podstawowej dokumentacji inwentaryzacji i waloryzacji siedlisk flory i fauny zgodnej z wymaganiami formalnymi i prawnymi;
Treści programoweT-A-3Waloryzacja siedlisk przyrodniczych w Europejskiej Sieci Ekologicznej - Natura 2000. Studium przypadku w oparciu o przygotowane materiały źródłowe.
T-A-2Waloryzacja populacji i siedlisk występowania cennych gatunków fauny i ornitofauny - studium przypadku w oparciu o przygotowane materiały źródłowe.
T-A-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych – rozpoznawanie, metodyka oceny stanu zachowania, metodyka monitoringu. Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny - opisy waloryzacyjne.
T-W-1Ekspertyzy przyrodnicze - zastosowanie, rodzaje, podstawy prawne wykonania. Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych,cennej flory i fauny w przepisach prawa krajowgo i UE.
T-W-2Metodyka inwentaryzacji siedlisk przyrodniczych oraz flory i fauny, zasady sporządzania raportu z inwentaryzacji, dokumentacja prac terenowych i kameralnych.
Metody nauczaniaM-4Sprawozdania z analizy materiałów źródłowych -opracowania waloryzacyjne siedlisk przyrodniczych oraz wybranych gatunków roślin i zwierząt.
M-2Dyskusja problemowa
M-1Wykład informacyjny z prezentacją mutimedialną
M-3Analiza i interpretacja aktów prawnych - praca na materiale źródłowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z analizy materiałów źródłowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
3,0Student ma elementarną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
3,5Student ma dostateczną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
4,0Student ma poprawną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
4,5Student ma pełną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
5,0Student ma pełną i ugruntowaną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;