Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Warzywa i przyprawy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Warzywa i przyprawy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw biologii roślin, fizjologii i chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin przyprawowych i warzywnych w diecie człowieka.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami surowców przyprawowych, związkami biologicznie czynnymi i ich wpływem na organizm człowieka, rodzajami surowców ziół i sposobem ich wykorzystania.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami projektowania ogrodu zielarsko-warzywnego.
C-4Wpojenie nawyku korzystania z ziół przyprawowych i warzyw w celu poprawy jakości życia i dbałości o zdrowie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Znaczenie i wartość biologiczna warzyw i ziół w diecie człowieka. Podstawowe związki biologicznie czynne w surowcach, sposób wykorzystania.5
T-W-2Ogólne zasady, uprawy warzyw i roślin przyprawowych, dobór stanowiska pod uprawę.10
T-W-3Warzywa w ogrodzie warzywno-zielarskim, dobór gatunków.4
T-W-4Rodzaje ogrodów warzywno-zielarskich, zasady projektowania.3
T-W-5Sposoby wykorzystania ziół przyprawowych.2
T-W-6Zioła w ogrodzie ozdobnym, kwiaty jadalne, zioła w kosmetyce.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Konsultacje15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia22
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu.22
A-W-4uczestnictwo w zajęciach30
89

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (materiał roślinny - surowce, zdjęcia, ryciny)
M-4Metody praktyczne (pokaz, projekt)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O04.1_W01
Student ma wiedzę odnośnie roli, znaczenia i wartości biologicznej roślin ziół przyprawowych i przypraw warzywnych w diecie człowieka, surowców zielarskich, związków biologicznie czynnych zawartych w surowcach przyprawowych i przyprawach warzywnych, ich sposobu wykorzystania.
AK_1A_W11C-1, C-2T-W-1M-2, M-1, M-3S-1
AK_1A_O04.1_W02
Student zna ogólne zasady uprawy roślin przyprawowych i przypraw warzywnych, doboru stanowiska pod uprawę, projektowania ogrodu warzywno-zielarskiego.
AK_1A_W18C-3, C-4T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-2M-2, M-4, M-1, M-3S-2, S-1
AK_1A_O04.1_W03
Student ma wiedzę na temat biologii, właściwości leczniczych i przyprawowych podstawowych ziół i warzyw mających znaczenie przyprawowe.
AK_1A_W11C-1, C-4T-W-5, T-W-1M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O04.1_U01
Student posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w celu określenia stanowiska uprawy i doboru roślin w ogrodzie użytkowym zielarsko-warzywnym. Student potrafi zaprojektować ogród warzywno-zielarski.
AK_1A_U13C-3T-W-4, T-W-2M-2, M-4, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O04.1_K01
Student wykazuje kreatywność i aktywność w tworzeniu koncepcji projektu, jest zdolny do pracy w zespole, ma świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w celu osiągnięcia poziomu zawodowego pozwalającego na właściwą komunikację z klientem..
AK_1A_K07C-1, C-4T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-6M-2, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O04.1_W01
Student ma wiedzę odnośnie roli, znaczenia i wartości biologicznej roślin ziół przyprawowych i przypraw warzywnych w diecie człowieka, surowców zielarskich, związków biologicznie czynnych zawartych w surowcach przyprawowych i przyprawach warzywnych, ich sposobu wykorzystania.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat roli i znaczenia roślin przyprawowych i przypraw warzywnych w diecie człowieka, wymienia podstawowe surowce i związki biologicznie czynne w nich zawarte i wskazuje sposób ich wykorzystania.
3,5
4,0
4,5
5,0
AK_1A_O04.1_W02
Student zna ogólne zasady uprawy roślin przyprawowych i przypraw warzywnych, doboru stanowiska pod uprawę, projektowania ogrodu warzywno-zielarskiego.
2,0
3,0Student zna zasady uprawy niektórych omawianych roślin i podstawowe zasady projektowania ogrodu wzrzywno-zielarskiego.
3,5
4,0
4,5
5,0
AK_1A_O04.1_W03
Student ma wiedzę na temat biologii, właściwości leczniczych i przyprawowych podstawowych ziół i warzyw mających znaczenie przyprawowe.
2,0
3,0Student zna biologię, właściwości lecznicze i przyprawowe niektórych z omawianych gatunków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O04.1_U01
Student posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w celu określenia stanowiska uprawy i doboru roślin w ogrodzie użytkowym zielarsko-warzywnym. Student potrafi zaprojektować ogród warzywno-zielarski.
2,0
3,0Student posiadł wymaganą umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzu w stopniu zadowalającym,. określa podstawowe zasady uprawy roślin w użytkowym ogrodzie zielarsko-warzywnym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O04.1_K01
Student wykazuje kreatywność i aktywność w tworzeniu koncepcji projektu, jest zdolny do pracy w zespole, ma świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w celu osiągnięcia poziomu zawodowego pozwalającego na właściwą komunikację z klientem..
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje własnej inicjatywy w pracy w zespole.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie i wartość biologiczna warzyw i ziół w diecie człowieka. Podstawowe związki biologicznie czynne w surowcach, sposób wykorzystania.5
T-W-2Ogólne zasady, uprawy warzyw i roślin przyprawowych, dobór stanowiska pod uprawę.10
T-W-3Warzywa w ogrodzie warzywno-zielarskim, dobór gatunków.4
T-W-4Rodzaje ogrodów warzywno-zielarskich, zasady projektowania.3
T-W-5Sposoby wykorzystania ziół przyprawowych.2
T-W-6Zioła w ogrodzie ozdobnym, kwiaty jadalne, zioła w kosmetyce.6
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Konsultacje15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia22
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu.22
A-W-4uczestnictwo w zajęciach30
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O04.1_W01Student ma wiedzę odnośnie roli, znaczenia i wartości biologicznej roślin ziół przyprawowych i przypraw warzywnych w diecie człowieka, surowców zielarskich, związków biologicznie czynnych zawartych w surowcach przyprawowych i przyprawach warzywnych, ich sposobu wykorzystania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W11posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin przyprawowych i warzywnych w diecie człowieka.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami surowców przyprawowych, związkami biologicznie czynnymi i ich wpływem na organizm człowieka, rodzajami surowców ziół i sposobem ich wykorzystania.
Treści programoweT-W-1Znaczenie i wartość biologiczna warzyw i ziół w diecie człowieka. Podstawowe związki biologicznie czynne w surowcach, sposób wykorzystania.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-3Metody eksponujące (materiał roślinny - surowce, zdjęcia, ryciny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat roli i znaczenia roślin przyprawowych i przypraw warzywnych w diecie człowieka, wymienia podstawowe surowce i związki biologicznie czynne w nich zawarte i wskazuje sposób ich wykorzystania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O04.1_W02Student zna ogólne zasady uprawy roślin przyprawowych i przypraw warzywnych, doboru stanowiska pod uprawę, projektowania ogrodu warzywno-zielarskiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W18ma elementarną wiedzę w zakresie uprawy i ochrony roślin
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z zasadami projektowania ogrodu zielarsko-warzywnego.
C-4Wpojenie nawyku korzystania z ziół przyprawowych i warzyw w celu poprawy jakości życia i dbałości o zdrowie.
Treści programoweT-W-3Warzywa w ogrodzie warzywno-zielarskim, dobór gatunków.
T-W-6Zioła w ogrodzie ozdobnym, kwiaty jadalne, zioła w kosmetyce.
T-W-4Rodzaje ogrodów warzywno-zielarskich, zasady projektowania.
T-W-2Ogólne zasady, uprawy warzyw i roślin przyprawowych, dobór stanowiska pod uprawę.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4Metody praktyczne (pokaz, projekt)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-3Metody eksponujące (materiał roślinny - surowce, zdjęcia, ryciny)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu
S-1Ocena formująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady uprawy niektórych omawianych roślin i podstawowe zasady projektowania ogrodu wzrzywno-zielarskiego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O04.1_W03Student ma wiedzę na temat biologii, właściwości leczniczych i przyprawowych podstawowych ziół i warzyw mających znaczenie przyprawowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W11posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin przyprawowych i warzywnych w diecie człowieka.
C-4Wpojenie nawyku korzystania z ziół przyprawowych i warzyw w celu poprawy jakości życia i dbałości o zdrowie.
Treści programoweT-W-5Sposoby wykorzystania ziół przyprawowych.
T-W-1Znaczenie i wartość biologiczna warzyw i ziół w diecie człowieka. Podstawowe związki biologicznie czynne w surowcach, sposób wykorzystania.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-3Metody eksponujące (materiał roślinny - surowce, zdjęcia, ryciny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna biologię, właściwości lecznicze i przyprawowe niektórych z omawianych gatunków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O04.1_U01Student posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w celu określenia stanowiska uprawy i doboru roślin w ogrodzie użytkowym zielarsko-warzywnym. Student potrafi zaprojektować ogród warzywno-zielarski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U13potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, wymagań i pielęgnacji roślin do różnych obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z zasadami projektowania ogrodu zielarsko-warzywnego.
Treści programoweT-W-4Rodzaje ogrodów warzywno-zielarskich, zasady projektowania.
T-W-2Ogólne zasady, uprawy warzyw i roślin przyprawowych, dobór stanowiska pod uprawę.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4Metody praktyczne (pokaz, projekt)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-3Metody eksponujące (materiał roślinny - surowce, zdjęcia, ryciny)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu
S-1Ocena formująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiadł wymaganą umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzu w stopniu zadowalającym,. określa podstawowe zasady uprawy roślin w użytkowym ogrodzie zielarsko-warzywnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O04.1_K01Student wykazuje kreatywność i aktywność w tworzeniu koncepcji projektu, jest zdolny do pracy w zespole, ma świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w celu osiągnięcia poziomu zawodowego pozwalającego na właściwą komunikację z klientem..
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin przyprawowych i warzywnych w diecie człowieka.
C-4Wpojenie nawyku korzystania z ziół przyprawowych i warzyw w celu poprawy jakości życia i dbałości o zdrowie.
Treści programoweT-W-5Sposoby wykorzystania ziół przyprawowych.
T-W-2Ogólne zasady, uprawy warzyw i roślin przyprawowych, dobór stanowiska pod uprawę.
T-W-3Warzywa w ogrodzie warzywno-zielarskim, dobór gatunków.
T-W-4Rodzaje ogrodów warzywno-zielarskich, zasady projektowania.
T-W-1Znaczenie i wartość biologiczna warzyw i ziół w diecie człowieka. Podstawowe związki biologicznie czynne w surowcach, sposób wykorzystania.
T-W-6Zioła w ogrodzie ozdobnym, kwiaty jadalne, zioła w kosmetyce.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4Metody praktyczne (pokaz, projekt)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje własnej inicjatywy w pracy w zespole.
3,5
4,0
4,5
5,0