Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 25 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej i organicznej z zakresu szkoły średniej - profil podstawowy.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z nomenklaturą nieorganicznych i organicznych związków chemicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi reakcjami i procesami chemicznymi.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania prostych analiz chemicznych i obliczeń związanych ze stosowanymi w uprawie i ochronie roślin roztwów substancjii chemicznych oraz preparatów handlowymi wykorzystywanymi w konserwacji elementów w obiektach małej archtektury.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie studentów z zasadami pracy w laboratorium chemicznym, podstawowym szkłem i strzętem laboratoryjnym.1
T-L-2Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych.2
T-L-3Wykrywanie kationów i anionów substancji wpływających na korozję metali6
T-L-4Analiza procesu korozji elementów metalowych poddanych działaniu czynników chemicznych2
T-L-5Prawo zachowania masy i prawo stałości składu. Stechiometria równań chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji.3
T-L-6Sposoby wyrażania stężeń. Obliczenia rachunkowe do przygotowania roztworów o określonych stężeniach dla preparatów handlowych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz konserwacji elementów w obiektach małej architektury.2
T-L-7Właściwości chemiczne preparatów stosowanych w ochronie i konserwacji elementów stosowanych w obiektach małej architektury.1
T-L-8Analiza ilościowa4
T-L-9Zasady nazewnictwa związków organicznych. Polimery stosowane w elementach wyrobów małej architektury.2
T-L-10Badanie właściwości fizycznych i chemicznych tworzyw sztucznych2
25
wykłady
T-W-1Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.2
T-W-2Związki nieorganiczne. Wiązania chemiczne a właściwości chemiczne związków nieorganicznych. Typy reakcji chemicznych. Szybkość reakcji i równowaga chemiczna.5
T-W-3Chemia roztworów wodnych. Zjawiska zachodzące w roztworach (rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza). Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Reakcje redox. Korozja. Sposoby zapobiegania korozji.6
T-W-4Wstęp do chemii organicznej. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych. Budowa i właściwości chemiczne wybranych grup zwiazków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, związki heterocykliczne, alkohole, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, aminy. hydroksykwasy, aminokwasy,węglowodany, tłuszcze i białka. Polimery naturalne i syntetyczne.7
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczesnictwo w zajęciach laboratoryjnych25
A-L-2Studiowanie materiału realizowanego na zajęciach laboratoryjnych20
A-L-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.25
A-W-3Czytanie wskazanej literatury13
A-W-4Udział w konsultacjach2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz chemicznych i obliczeń rachunkowych, dyskusja).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany z wybranej części materiału.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
S-4Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach.
S-6Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B03_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
AK_1A_W01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B03_U01
Student ma umietętność prawidłowej pracy i wykorzystania preparatów stosowanych w w uprawie roślin i ich ochronie oraz konserwacji elementów w obiektach małej architektury.
AK_1A_U10C-3T-L-5, T-W-1, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-W-4, T-L-8, T-L-1, T-L-3, T-L-10, T-W-3, T-L-4, T-L-2, T-W-2M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B03_K01
Student jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego.
AK_1A_K01C-3T-L-3, T-L-5, T-L-9, T-L-4, T-L-8, T-L-7, T-W-1, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-2, T-L-10, T-L-6M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_B03_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
2,0Student nie ma wiedzy na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, nie potrafi nazywać poznanych związków chemicznych, nie potrafi wykonywać prostych obliczeń chemicznych, nie zna właściwości chemicznych poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
3,0Student ma niewielką wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo po kilka poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne kilku poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
3,5Student ma ogólną wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo po kilkaście poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne kilkunastu poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
4,0Student ma dużą wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo większość z poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne większości poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
4,5Student ma dużą wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo prawie wszystkie z poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne prawie wszystkich poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
5,0Student ma dużą wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo wszystkie z poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne wszystkich poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_B03_U01
Student ma umietętność prawidłowej pracy i wykorzystania preparatów stosowanych w w uprawie roślin i ich ochronie oraz konserwacji elementów w obiektach małej architektury.
2,0Student nie potrafi wykonywać prostych obliczeń chemicznych, nie zna właściwości chemicznych poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz nie ma umiejętności w doborze preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
3,0Student potrafi wykonywać proste analizy chemiczne i obliczenia chemiczne dotyczące stężenia roztworów, zna właściwości chemiczne i zasady pracy z kilku poznanymi związkami chemicznymi stosowanymi w uprawie i ochronie roślin oraz kilku preparatami stosowanymi w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
3,5Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne kilkunastu poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze kilkunastu preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
4,0Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne większości poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze większości poznanych preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
4,5Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne prawie wszystkich poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze prawie wszystkich poznanych preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
5,0Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne wszystkich poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze wszystkich poznanych preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_B03_K01
Student jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego.
2,0Student nie jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego
3,0Student jest zdolny do określenia tylko niektótych zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego
3,5Student w nieznacznym stopniu jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego
4,0Student w znacznym stopniu jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego
4,5Student w większości przypadków jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego
5,0Student jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego

Literatura podstawowa

  1. P.A. Cox, Krótkie wykłady Chemia nieorganiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  2. L. Pajdowski, Chemia ogólna., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999, Wyd. VII P
  3. E. Białecka-Florjańczyk, J. Włostowska, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. L. Kasińska, A. Sieniawska-Kuras, Architektura krajobrazu dla każdego, Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe", Krosno, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie studentów z zasadami pracy w laboratorium chemicznym, podstawowym szkłem i strzętem laboratoryjnym.1
T-L-2Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych.2
T-L-3Wykrywanie kationów i anionów substancji wpływających na korozję metali6
T-L-4Analiza procesu korozji elementów metalowych poddanych działaniu czynników chemicznych2
T-L-5Prawo zachowania masy i prawo stałości składu. Stechiometria równań chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji.3
T-L-6Sposoby wyrażania stężeń. Obliczenia rachunkowe do przygotowania roztworów o określonych stężeniach dla preparatów handlowych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz konserwacji elementów w obiektach małej architektury.2
T-L-7Właściwości chemiczne preparatów stosowanych w ochronie i konserwacji elementów stosowanych w obiektach małej architektury.1
T-L-8Analiza ilościowa4
T-L-9Zasady nazewnictwa związków organicznych. Polimery stosowane w elementach wyrobów małej architektury.2
T-L-10Badanie właściwości fizycznych i chemicznych tworzyw sztucznych2
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.2
T-W-2Związki nieorganiczne. Wiązania chemiczne a właściwości chemiczne związków nieorganicznych. Typy reakcji chemicznych. Szybkość reakcji i równowaga chemiczna.5
T-W-3Chemia roztworów wodnych. Zjawiska zachodzące w roztworach (rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza). Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Reakcje redox. Korozja. Sposoby zapobiegania korozji.6
T-W-4Wstęp do chemii organicznej. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych. Budowa i właściwości chemiczne wybranych grup zwiazków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, związki heterocykliczne, alkohole, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, aminy. hydroksykwasy, aminokwasy,węglowodany, tłuszcze i białka. Polimery naturalne i syntetyczne.7
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczesnictwo w zajęciach laboratoryjnych25
A-L-2Studiowanie materiału realizowanego na zajęciach laboratoryjnych20
A-L-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.25
A-W-3Czytanie wskazanej literatury13
A-W-4Udział w konsultacjach2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_B03_W01Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej, a także fizyki i chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nomenklaturą nieorganicznych i organicznych związków chemicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi reakcjami i procesami chemicznymi.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania prostych analiz chemicznych i obliczeń związanych ze stosowanymi w uprawie i ochronie roślin roztwów substancjii chemicznych oraz preparatów handlowymi wykorzystywanymi w konserwacji elementów w obiektach małej archtektury.
Treści programoweT-W-1Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.
T-W-4Wstęp do chemii organicznej. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych. Budowa i właściwości chemiczne wybranych grup zwiazków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, związki heterocykliczne, alkohole, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, aminy. hydroksykwasy, aminokwasy,węglowodany, tłuszcze i białka. Polimery naturalne i syntetyczne.
T-W-2Związki nieorganiczne. Wiązania chemiczne a właściwości chemiczne związków nieorganicznych. Typy reakcji chemicznych. Szybkość reakcji i równowaga chemiczna.
T-W-3Chemia roztworów wodnych. Zjawiska zachodzące w roztworach (rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza). Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Reakcje redox. Korozja. Sposoby zapobiegania korozji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz chemicznych i obliczeń rachunkowych, dyskusja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany z wybranej części materiału.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, nie potrafi nazywać poznanych związków chemicznych, nie potrafi wykonywać prostych obliczeń chemicznych, nie zna właściwości chemicznych poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
3,0Student ma niewielką wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo po kilka poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne kilku poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
3,5Student ma ogólną wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo po kilkaście poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne kilkunastu poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
4,0Student ma dużą wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo większość z poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne większości poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
4,5Student ma dużą wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo prawie wszystkie z poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne prawie wszystkich poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
5,0Student ma dużą wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo wszystkie z poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne wszystkich poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_B03_U01Student ma umietętność prawidłowej pracy i wykorzystania preparatów stosowanych w w uprawie roślin i ich ochronie oraz konserwacji elementów w obiektach małej architektury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U10praktycznie określa potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych i wykonawczych różnych branż przy obiektach architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania prostych analiz chemicznych i obliczeń związanych ze stosowanymi w uprawie i ochronie roślin roztwów substancjii chemicznych oraz preparatów handlowymi wykorzystywanymi w konserwacji elementów w obiektach małej archtektury.
Treści programoweT-L-5Prawo zachowania masy i prawo stałości składu. Stechiometria równań chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji.
T-W-1Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.
T-L-6Sposoby wyrażania stężeń. Obliczenia rachunkowe do przygotowania roztworów o określonych stężeniach dla preparatów handlowych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz konserwacji elementów w obiektach małej architektury.
T-L-7Właściwości chemiczne preparatów stosowanych w ochronie i konserwacji elementów stosowanych w obiektach małej architektury.
T-L-9Zasady nazewnictwa związków organicznych. Polimery stosowane w elementach wyrobów małej architektury.
T-W-4Wstęp do chemii organicznej. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych. Budowa i właściwości chemiczne wybranych grup zwiazków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, związki heterocykliczne, alkohole, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, aminy. hydroksykwasy, aminokwasy,węglowodany, tłuszcze i białka. Polimery naturalne i syntetyczne.
T-L-8Analiza ilościowa
T-L-1Zapoznanie studentów z zasadami pracy w laboratorium chemicznym, podstawowym szkłem i strzętem laboratoryjnym.
T-L-3Wykrywanie kationów i anionów substancji wpływających na korozję metali
T-L-10Badanie właściwości fizycznych i chemicznych tworzyw sztucznych
T-W-3Chemia roztworów wodnych. Zjawiska zachodzące w roztworach (rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza). Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Reakcje redox. Korozja. Sposoby zapobiegania korozji.
T-L-4Analiza procesu korozji elementów metalowych poddanych działaniu czynników chemicznych
T-L-2Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych.
T-W-2Związki nieorganiczne. Wiązania chemiczne a właściwości chemiczne związków nieorganicznych. Typy reakcji chemicznych. Szybkość reakcji i równowaga chemiczna.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz chemicznych i obliczeń rachunkowych, dyskusja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany z wybranej części materiału.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonywać prostych obliczeń chemicznych, nie zna właściwości chemicznych poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz nie ma umiejętności w doborze preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
3,0Student potrafi wykonywać proste analizy chemiczne i obliczenia chemiczne dotyczące stężenia roztworów, zna właściwości chemiczne i zasady pracy z kilku poznanymi związkami chemicznymi stosowanymi w uprawie i ochronie roślin oraz kilku preparatami stosowanymi w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
3,5Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne kilkunastu poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze kilkunastu preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
4,0Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne większości poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze większości poznanych preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
4,5Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne prawie wszystkich poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze prawie wszystkich poznanych preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
5,0Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne wszystkich poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze wszystkich poznanych preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_B03_K01Student jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K01jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania prostych analiz chemicznych i obliczeń związanych ze stosowanymi w uprawie i ochronie roślin roztwów substancjii chemicznych oraz preparatów handlowymi wykorzystywanymi w konserwacji elementów w obiektach małej archtektury.
Treści programoweT-L-3Wykrywanie kationów i anionów substancji wpływających na korozję metali
T-L-5Prawo zachowania masy i prawo stałości składu. Stechiometria równań chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji.
T-L-9Zasady nazewnictwa związków organicznych. Polimery stosowane w elementach wyrobów małej architektury.
T-L-4Analiza procesu korozji elementów metalowych poddanych działaniu czynników chemicznych
T-L-8Analiza ilościowa
T-L-7Właściwości chemiczne preparatów stosowanych w ochronie i konserwacji elementów stosowanych w obiektach małej architektury.
T-W-1Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.
T-W-4Wstęp do chemii organicznej. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych. Budowa i właściwości chemiczne wybranych grup zwiazków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, związki heterocykliczne, alkohole, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, aminy. hydroksykwasy, aminokwasy,węglowodany, tłuszcze i białka. Polimery naturalne i syntetyczne.
T-L-1Zapoznanie studentów z zasadami pracy w laboratorium chemicznym, podstawowym szkłem i strzętem laboratoryjnym.
T-L-2Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych.
T-W-3Chemia roztworów wodnych. Zjawiska zachodzące w roztworach (rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza). Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Reakcje redox. Korozja. Sposoby zapobiegania korozji.
T-W-2Związki nieorganiczne. Wiązania chemiczne a właściwości chemiczne związków nieorganicznych. Typy reakcji chemicznych. Szybkość reakcji i równowaga chemiczna.
T-L-10Badanie właściwości fizycznych i chemicznych tworzyw sztucznych
T-L-6Sposoby wyrażania stężeń. Obliczenia rachunkowe do przygotowania roztworów o określonych stężeniach dla preparatów handlowych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz konserwacji elementów w obiektach małej architektury.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz chemicznych i obliczeń rachunkowych, dyskusja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany z wybranej części materiału.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego
3,0Student jest zdolny do określenia tylko niektótych zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego
3,5Student w nieznacznym stopniu jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego
4,0Student w znacznym stopniu jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego
4,5Student w większości przypadków jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego
5,0Student jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego