Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Rysunek i rzeźba:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rysunek i rzeźba | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>, Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student zna podstawy rysunku odręcznego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wyrobienie wrażliwości na kształty, proporcje, kierunki i układy form przestrzennych oraz umiejetność przedstawiania ich na płaszczyźnie w technice rysunkowej, malarskiej i graficznej. |
C-2 | Tworzenie kompozycji rzeźbiarskich w oparciu o założone wytyczne, z wykorzystaniem własnej inwencji i wrażliwości artystycznej. |
C-3 | Wyrobienie wrażliwości na zjawiska kolorystyczne, kształty i proporcje plam barwnych, oraz umiejetność przedstawiania ich na płaszczyźnie w technikach malarskich. Znajomość materiałów i technik malarskich, skutków i sposobów mieszania barw podstawowych na palecie. |
C-4 | Umiejętność wykorzystywania rysunku, rzeźby, fotografii i technik plastycznych dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rysunek tuszem i piórkiem, szrafowanie | 12 |
T-L-2 | Szkice i rysunki postaci | 6 |
T-L-3 | Studia w technice lawunku kompozycji martwej natury | 6 |
T-L-4 | Studia malarskie kompozycji martwej natury, zjawiska świetlne i barwne | 12 |
T-L-5 | Krajobrazowe kompozycje malarskie | 6 |
T-L-6 | Przegląd semestralny szkicowników i prac wykonanych na uczelni i w plenerze | 3 |
45 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Kompozycje rzeźbiarskie, proste układy 2 sześcianów w obrocie względem siebie | 4 |
T-L-2 | Kompozycje rzeźbiarskie, struktury geometryczne 3-kierunkowe | 4 |
T-L-3 | Kompozycje rzeźbiarskie, struktury geometryczne 6-kierunkowe | 6 |
T-L-4 | Kompozycje rzeźbiarskie, swobodne przenikanie form | 4 |
T-L-5 | Rysunki i szkice perspektywiczne własnych kompozycji rzeźbiarskich | 4 |
T-L-6 | Przekształcanie rysunkowych koncepcji projektowych w prezentacje przestrzenne | 6 |
T-L-7 | Powtórzenie najważniejszych i stwarzających problemy zagadnień z całości materiału, przygotowanie do kolokwium | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Szkice aksonometryczne i perspektywiczne | 6 |
T-L-2 | Perspektywa liniowa z 1 punktem zbiegu | 3 |
T-L-3 | Perspektywa liniowa z 2 punktami zbiegu | 6 |
T-L-4 | Studia rysunkowe kompozycji brył graniastych i obrotowych, rys. linearny | 6 |
T-L-5 | Studia rysunkowe kompozycji brył graniastych i obrotowych, rys. światłocieniowy | 12 |
T-L-6 | Różnicowanie materiałów, faktura powierzchni | 9 |
T-L-7 | Przegląd semestralny szkicowników i prac wykonanych na uczelni | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie szkicowników (prac wykonanych w domu) | 30 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 30 |
90 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Rysunki domowe i szkice perspektywiczne własnych kompozycji rzeźbiarskich | 20 |
A-L-3 | Powtórzenie w domu najważniejszych i stwarzających problemy zagadnień z całości materiału, przygotowanie do kolokwium | 20 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie szkicowników (prac wykonanych w domu) | 30 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody eksponujące: film, ekspozycja, pokaz połączony z przeżyciem |
M-2 | Metody praktyczne: pokaz, indywidualna korekta |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Indywidualne korekty prac rysunkowych, malarskich i rzeźbiarskich w toku powstawania |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena semestralna na podstawie przeglądu prac wykonanych podczas zajęć oraz zadanych do domu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C01_W02 opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji | AK_1A_W02 | — | — | C-4, C-1, C-2, C-3 | T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C01_U01 wykorzystuje rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie | AK_1A_U01 | — | — | C-4, C-1, C-2, C-3 | T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
AK_1A_C01_U03 dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie | AK_1A_U03 | — | — | C-4, C-1, C-2, C-3 | T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C01_K02 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | AK_1A_K02 | — | — | C-4, C-1, C-2, C-3 | T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C01_W02 opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji | 2,0 | Student nie umie opisać podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje większość podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie z podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji | |
4,5 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wszystkie z podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C01_U01 wykorzystuje rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób wykorzystać rysunku odręcznego dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie |
3,0 | Student z trudem potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie, ale również dokonuje ich waloryzacji | |
4,5 | Student nie tylko efektywnie potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie, ale również dokonuje ich waloryzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach | |
5,0 | Student nie tylko efektywnie potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie, ale również dokonuje ich waloryzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy | |
AK_1A_C01_U03 dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie |
3,0 | Student z trudem potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie | |
3,5 | Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach | |
4,5 | Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach | |
5,0 | Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C01_K02 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | 2,0 | Student nie jest wrażliwy na przejawy sztuki |
3,0 | Student w ograniczonym zakresie jest wrażliwy na przejawy sztuki | |
3,5 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości | |
4,0 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | |
4,5 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej, jest aktywny w kontakcie ze sztuką | |
5,0 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej, jest aktywny w kontakcie ze sztuką, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy |
Literatura podstawowa
- Patrick de Rynck, Jak czytać malarstwo, Universitas, 2005
- Rysunek i malarstwo. Problemy podstawowe. Wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2010
Literatura dodatkowa
- Max Doerner, Materiały malarskie, Wyd. 24, uzupełnione i zaktualizowane, Arkady, Warszawa, 2017
- Hubert Romanowski, Training of architects within the fine art, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2015, W: Challenges of the 21st century. To draw, to paint or to use a computer. Vol. 1 (Strony: S. 87-91)