Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Rośliny ozdobne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rośliny ozdobne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 1,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,50,50zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,40egzamin
laboratoriaL5 15 1,50,30zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,50,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student posiada podstawowe wiadomości z botaniki, systematyki oraz uprawy roślin
W-2student potrafi wykonać prosty projekt w skali

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1uzyskanie podstawowej wiedzy na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni i we wnętrzach, poznanie metody ich uprawy i pielęgnacji
C-2poznanie podstawowego asortymentu roślin ozdobnych stosowanych w obiektach architektury krajobrazu
C-3opanowanie umiejętności posługiwania się katalogami oraz ofertami producentów roślin przy doborze gatunków i odmian do projektowanych obiektów
C-4opanowanie umiejętności doboru roślin ozdobnych do terenów zieleni o różnych warunkach siedliskowych oraz przeznaczeniu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Byliny letnie i jesienne - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie4
T-A-2Rośliny jednoroczne i dwuletnie - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie.6
T-A-3Paprocie gruntowe do terenów zieleni2
T-A-4Rośliny balkonowe i pojemnikowe - przegląd gatunków, ich wymagania i uprawa.3
15
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rośliny cebulowe zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie3
T-A-2Rośliny bulwiaste zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie3
T-A-3Rośliny cebulowe i bulwiaste nie zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie3
T-A-4Byliny wiosenne; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie3
T-A-5Byliny wczesnego lata; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie3
15
laboratoria
T-L-1wykonywanie projektów kwietników i rabat oraz aranżacja tarasu wraz z odpowiednim doborem gatunków i odmian roślin ozdobnych15
15
wykłady
T-W-1Kwietnik - rodzaje kwietników, rośliny stosowane na kwietniki.4
T-W-2Zakładanie i pielęgnacja kwietnika4
T-W-3Rabata - typy rabat, rośliny stosowane na rabaty4
T-W-4Zakładanie i pielęgnacja rabaty4
T-W-5Zastosowanie roślin ozdobnych w różnych typach ogrodów; łąka kwietna, ogród skalny, ogród wodny, ogród na dachu8
T-W-6Rośliny zielne na tereny przyuliczne3
T-W-7Rośliny balkonowe i pojemnikowe3
30
wykłady
T-W-1Budowa, systematyka i nazewnictwo roślin ozdobnych3
T-W-2Kryteria doboru roślin - cechy plastyczne, wymagania3
T-W-3Pochodzenie roślin; strefy geograficzno-roślinne, państwa roślinne4
T-W-4Podział roslin ozdobnych, ich charakterystyka i zastosowanie; rośliny cebulowe i bulwiaste, rośliny sezonowe, byliny8
T-W-5Wymagania uprawowe oraz pielęgnacja roślin ozdobnych4
T-W-6Metody rozmnażania roślin ozdobnych3
T-W-7Rośliny do dekoracji wnętrz3
T-W-8Materiały i techniki stosowane do uprawy roślin ozdobnych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2poznawanie roślin na poletkach dydaktycznych15
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych15
45
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych8
A-A-3poznawanie roślin na poletkach dydaktycznych8
A-A-4przygotowanie do zaliczenia8
A-A-5uczestniczenie w konsultacjach6
45
laboratoria
A-L-1uczestniczenie w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2studiowanie dostępnej literatury, w tym katalogów roslin, ofert producentów roślin i in.15
A-L-3wykonanie prac zaliczeniowych10
A-L-4konsultacje5
45
wykłady
A-W-1uczestniczenie w wykładach30
A-W-2samodzielne studiowanie treści wykładów10
A-W-3studiowanie literatury10
A-W-4przygotowanie do zaliczenia10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2samodzielne studiowanie treści wykładów4
A-W-3studiowanie literatury5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia5
A-W-5uczestniczenie w konsultacjach2
46

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Metody praktyczne - pokazy, ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne, projekty

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające okresowe osiągnięcia studentów
S-2Ocena podsumowująca: projekt podsumowujący zdobyte umiejętności i wiedzę
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujace zdobytą wiedzę z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: egzamin końcowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C15_W01
student posiada wiedzę na temat budowy, systematyki, wymagań roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem
AK_1A_W08C-2, C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-4, S-2
AK_1A_C15_W02
student posiada wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, zna podstawowe urządzenia stosowane w uprawie i pielęgnacji roślin, zna zasady inwentaryzacji.
AK_1A_W18, AK_1A_W19C-4, C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C15_U01
student potrafi praktycznie określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w wybranych obiektach architektury krajobrazu
AK_1A_U10, AK_1A_U13, AK_1A_U18C-4, C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-L-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C15_K01
student ma świadomość samodokształcania w zakresie kształtowania przestrzeni roślinami ozdobnymi
AK_1A_K07C-4, C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-L-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C15_W01
student posiada wiedzę na temat budowy, systematyki, wymagań roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem
2,0student nie posiada podstawowej wiedzy na temat budowy, systematyki i wymagań roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem
3,0student posiada niewielką wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania jedynie kilku wybranych gatunków roślin ozdobnych
3,5student posiada przeciętną wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania jedynie kilku wybranych gatunków roślin ozdobnych
4,0student posiada przeciętną wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania grupy najbardziej znanych gatunków roślin ozdobnych
4,5student posiada dużą wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania wielu podstawowych i mniej rozpowszechnionych gatunków roślin ozdobnych
5,0student posiada dużą wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania wielu podstawowych i mniej rozpowszechnionych gatunków roślin ozdobnych, potrafi tworzyć zestawienia roślinne na różne stanowiska
AK_1A_C15_W02
student posiada wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, zna podstawowe urządzenia stosowane w uprawie i pielęgnacji roślin, zna zasady inwentaryzacji.
2,0student nie posiada wiedzy z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, nie zna podstawowych urządzeń stosowanych w uprawie i pielęgnacji roślin, nie zna zasad inwentaryzacji
3,0student posiada znikomą wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, potrafi wymienić podstawowe urządzenia stosowane w uprawie i pielęgnacji roślin bez znajomości zasady ich działania, zna niektóre zasady inwentaryzacji
3,5student posiada podstawową wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, potrafi wymienić najważniejsze urządzenia stosowane w uprawie i pielęgnacji roślin, zna przeznaczenie i zasady działania kilku z nich działania, zna niektóre zasady inwentaryzacji
4,0student posiada podstawową wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, potrafi wymienić najważniejsze urządzenia stosowane w uprawie i pielęgnacji roślin, zna przeznaczenie ich zasady działania, zna najważniejsze zasady inwentaryzacji
4,5student posiada wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, zna zasady działania urządzeń stosowanych w uprawie i pielęgnacji roślin, zna zasady inwentaryzacji
5,0student posiada wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, zna zasady działania urządzeń stosowanych w uprawie i pielęgnacji roślin oraz ich praktyczne zastosowanie, zna zasady inwentaryzacji, rozpoznaje podstawowe gatunki w terenie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C15_U01
student potrafi praktycznie określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w wybranych obiektach architektury krajobrazu
2,0nie potrafi określić potrzeb i wytycznych w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu
3,0potrafi określić niektóre potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu
3,5potrafi określić większość potrzeb i wytycznych w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu
4,0potrafi określić i omówić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu
4,5potrafi określić i omówić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu, uzasadnia swoje wybory
5,0potrafi określić i omówić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu, uzasadnia swoje wybory, stosuje alternatywne rozwiązania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C15_K01
student ma świadomość samodokształcania w zakresie kształtowania przestrzeni roślinami ozdobnymi
2,0student nie ma świadomości samodokształcania się w zakresie kształtowania przestrzeni roślinami ozdobnymi
3,0student ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie kształtowania przestrzeni roślinami ozdobnymi
3,5student ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie kształtowania przestrzeni roślinami ozdobnymi wykorzystując proponowane na zajęciach metody poznawcze
4,0student ma świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie kształtowania przestrzeni roślinami ozdobnymi korzystając z różnorodnych żródeł
4,5samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie kształtowania przestrzeni roślinami ozdobnymi, korzystając z różnorodnych materiałów, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii
5,0student jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu kształtowania przestrzeni roślinami ozdobnymi, ma potrzebę samodoskonalenia się i jest kreatywny w szukaniu informacji związanych z roślinami ozdobnymi, jest wrażliwy na problemy społeczne

Literatura podstawowa

  1. H. Chmiel (red.), Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
  2. J. Krause, A. Lisiecka, S. Szczepaniak, Ozdobne rośliny jednoroczne i dwuletnie. Uprawa w gruncie, AR Poznań, Poznań, 2004, I
  3. J. Marcinkowski, Byliny ogrodowe, PWRiL, Warszawa, 2002
  4. J. Krause, Kwitnące cebule, Krajowa Rada PZD, Warszawa, 1992
  5. M. Raducka-Mynett, Kwietniki sezonowe, PWRiL, Warszawa, 1980
  6. J. Tonecki, A.J. Łukaszewska, Rozmnażanie roślin ozdobnych, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1996
  7. Agnieszka Szulc, Zielone miasto. Zieleń przy ulicach, Agencja Promocji Zieleni Sp. z o.o., Warszawa, 2013
  8. Marcinkowski Jacek, Byliny, Multico Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. K. Jacobi, Kwitnące rośliny cebulowe i bulwiaste, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1999
  2. A. Łukasiewicz, Rośliny okrywowe, PWRiL, Poznań, 2003
  3. M. Czekalski, Rośliny ozdobne do dekoracji wnętrz, Wydawnictwo AR Poznań, Poznań, 1996
  4. Z. Podbielkowski, Fitogeografia części swiata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1995, cz. I i II
  5. J. Rak, Balkonowe rośliny ozdobne, Multico, Warszawa, 2003
  6. Filipczak Joanna (red.), Rośliny do każdego ogrodu, Agencja Promocji Zieleni, Warszawa, 2014
  7. Maria Sansoni-Kochel, Piękne rośliny w pojemnikach, Świat Książki, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Byliny letnie i jesienne - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie4
T-A-2Rośliny jednoroczne i dwuletnie - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie.6
T-A-3Paprocie gruntowe do terenów zieleni2
T-A-4Rośliny balkonowe i pojemnikowe - przegląd gatunków, ich wymagania i uprawa.3
15

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rośliny cebulowe zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie3
T-A-2Rośliny bulwiaste zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie3
T-A-3Rośliny cebulowe i bulwiaste nie zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie3
T-A-4Byliny wiosenne; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie3
T-A-5Byliny wczesnego lata; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1wykonywanie projektów kwietników i rabat oraz aranżacja tarasu wraz z odpowiednim doborem gatunków i odmian roślin ozdobnych15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kwietnik - rodzaje kwietników, rośliny stosowane na kwietniki.4
T-W-2Zakładanie i pielęgnacja kwietnika4
T-W-3Rabata - typy rabat, rośliny stosowane na rabaty4
T-W-4Zakładanie i pielęgnacja rabaty4
T-W-5Zastosowanie roślin ozdobnych w różnych typach ogrodów; łąka kwietna, ogród skalny, ogród wodny, ogród na dachu8
T-W-6Rośliny zielne na tereny przyuliczne3
T-W-7Rośliny balkonowe i pojemnikowe3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa, systematyka i nazewnictwo roślin ozdobnych3
T-W-2Kryteria doboru roślin - cechy plastyczne, wymagania3
T-W-3Pochodzenie roślin; strefy geograficzno-roślinne, państwa roślinne4
T-W-4Podział roslin ozdobnych, ich charakterystyka i zastosowanie; rośliny cebulowe i bulwiaste, rośliny sezonowe, byliny8
T-W-5Wymagania uprawowe oraz pielęgnacja roślin ozdobnych4
T-W-6Metody rozmnażania roślin ozdobnych3
T-W-7Rośliny do dekoracji wnętrz3
T-W-8Materiały i techniki stosowane do uprawy roślin ozdobnych2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2poznawanie roślin na poletkach dydaktycznych15
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych8
A-A-3poznawanie roślin na poletkach dydaktycznych8
A-A-4przygotowanie do zaliczenia8
A-A-5uczestniczenie w konsultacjach6
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestniczenie w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2studiowanie dostępnej literatury, w tym katalogów roslin, ofert producentów roślin i in.15
A-L-3wykonanie prac zaliczeniowych10
A-L-4konsultacje5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w wykładach30
A-W-2samodzielne studiowanie treści wykładów10
A-W-3studiowanie literatury10
A-W-4przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2samodzielne studiowanie treści wykładów4
A-W-3studiowanie literatury5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia5
A-W-5uczestniczenie w konsultacjach2
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C15_W01student posiada wiedzę na temat budowy, systematyki, wymagań roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W08zna systematykę i nomenklaturę roślin; charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
Cel przedmiotuC-2poznanie podstawowego asortymentu roślin ozdobnych stosowanych w obiektach architektury krajobrazu
C-1uzyskanie podstawowej wiedzy na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni i we wnętrzach, poznanie metody ich uprawy i pielęgnacji
Treści programoweT-A-2Rośliny jednoroczne i dwuletnie - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie.
T-A-3Paprocie gruntowe do terenów zieleni
T-A-4Rośliny balkonowe i pojemnikowe - przegląd gatunków, ich wymagania i uprawa.
T-A-1Byliny letnie i jesienne - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-W-3Pochodzenie roślin; strefy geograficzno-roślinne, państwa roślinne
T-W-1Budowa, systematyka i nazewnictwo roślin ozdobnych
T-W-4Podział roslin ozdobnych, ich charakterystyka i zastosowanie; rośliny cebulowe i bulwiaste, rośliny sezonowe, byliny
T-W-5Wymagania uprawowe oraz pielęgnacja roślin ozdobnych
T-W-6Metody rozmnażania roślin ozdobnych
T-W-8Materiały i techniki stosowane do uprawy roślin ozdobnych
T-A-1Rośliny cebulowe zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-2Rośliny bulwiaste zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-3Rośliny cebulowe i bulwiaste nie zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-4Byliny wiosenne; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-5Byliny wczesnego lata; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Metody praktyczne - pokazy, ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne, projekty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające okresowe osiągnięcia studentów
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujace zdobytą wiedzę z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
S-2Ocena podsumowująca: projekt podsumowujący zdobyte umiejętności i wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada podstawowej wiedzy na temat budowy, systematyki i wymagań roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem
3,0student posiada niewielką wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania jedynie kilku wybranych gatunków roślin ozdobnych
3,5student posiada przeciętną wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania jedynie kilku wybranych gatunków roślin ozdobnych
4,0student posiada przeciętną wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania grupy najbardziej znanych gatunków roślin ozdobnych
4,5student posiada dużą wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania wielu podstawowych i mniej rozpowszechnionych gatunków roślin ozdobnych
5,0student posiada dużą wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania wielu podstawowych i mniej rozpowszechnionych gatunków roślin ozdobnych, potrafi tworzyć zestawienia roślinne na różne stanowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C15_W02student posiada wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, zna podstawowe urządzenia stosowane w uprawie i pielęgnacji roślin, zna zasady inwentaryzacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W18ma elementarną wiedzę w zakresie uprawy i ochrony roślin
AK_1A_W19zna zasady inwentaryzacji zieleni
Cel przedmiotuC-4opanowanie umiejętności doboru roślin ozdobnych do terenów zieleni o różnych warunkach siedliskowych oraz przeznaczeniu
C-2poznanie podstawowego asortymentu roślin ozdobnych stosowanych w obiektach architektury krajobrazu
C-3opanowanie umiejętności posługiwania się katalogami oraz ofertami producentów roślin przy doborze gatunków i odmian do projektowanych obiektów
C-1uzyskanie podstawowej wiedzy na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni i we wnętrzach, poznanie metody ich uprawy i pielęgnacji
Treści programoweT-W-1Kwietnik - rodzaje kwietników, rośliny stosowane na kwietniki.
T-W-3Rabata - typy rabat, rośliny stosowane na rabaty
T-W-6Rośliny zielne na tereny przyuliczne
T-W-7Rośliny balkonowe i pojemnikowe
T-W-5Zastosowanie roślin ozdobnych w różnych typach ogrodów; łąka kwietna, ogród skalny, ogród wodny, ogród na dachu
T-A-2Rośliny jednoroczne i dwuletnie - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie.
T-A-3Paprocie gruntowe do terenów zieleni
T-A-4Rośliny balkonowe i pojemnikowe - przegląd gatunków, ich wymagania i uprawa.
T-A-1Byliny letnie i jesienne - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-W-4Podział roslin ozdobnych, ich charakterystyka i zastosowanie; rośliny cebulowe i bulwiaste, rośliny sezonowe, byliny
T-W-5Wymagania uprawowe oraz pielęgnacja roślin ozdobnych
T-W-7Rośliny do dekoracji wnętrz
T-W-8Materiały i techniki stosowane do uprawy roślin ozdobnych
T-A-1Rośliny cebulowe zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-2Rośliny bulwiaste zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-3Rośliny cebulowe i bulwiaste nie zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-4Byliny wiosenne; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-5Byliny wczesnego lata; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Metody praktyczne - pokazy, ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne, projekty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające okresowe osiągnięcia studentów
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujace zdobytą wiedzę z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
S-2Ocena podsumowująca: projekt podsumowujący zdobyte umiejętności i wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada wiedzy z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, nie zna podstawowych urządzeń stosowanych w uprawie i pielęgnacji roślin, nie zna zasad inwentaryzacji
3,0student posiada znikomą wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, potrafi wymienić podstawowe urządzenia stosowane w uprawie i pielęgnacji roślin bez znajomości zasady ich działania, zna niektóre zasady inwentaryzacji
3,5student posiada podstawową wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, potrafi wymienić najważniejsze urządzenia stosowane w uprawie i pielęgnacji roślin, zna przeznaczenie i zasady działania kilku z nich działania, zna niektóre zasady inwentaryzacji
4,0student posiada podstawową wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, potrafi wymienić najważniejsze urządzenia stosowane w uprawie i pielęgnacji roślin, zna przeznaczenie ich zasady działania, zna najważniejsze zasady inwentaryzacji
4,5student posiada wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, zna zasady działania urządzeń stosowanych w uprawie i pielęgnacji roślin, zna zasady inwentaryzacji
5,0student posiada wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, zna zasady działania urządzeń stosowanych w uprawie i pielęgnacji roślin oraz ich praktyczne zastosowanie, zna zasady inwentaryzacji, rozpoznaje podstawowe gatunki w terenie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C15_U01student potrafi praktycznie określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w wybranych obiektach architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U10praktycznie określa potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych i wykonawczych różnych branż przy obiektach architektury krajobrazu
AK_1A_U13potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, wymagań i pielęgnacji roślin do różnych obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_U18praktycznie stosuje zasady uprawy oraz ochrony roślin
Cel przedmiotuC-4opanowanie umiejętności doboru roślin ozdobnych do terenów zieleni o różnych warunkach siedliskowych oraz przeznaczeniu
C-2poznanie podstawowego asortymentu roślin ozdobnych stosowanych w obiektach architektury krajobrazu
C-3opanowanie umiejętności posługiwania się katalogami oraz ofertami producentów roślin przy doborze gatunków i odmian do projektowanych obiektów
C-1uzyskanie podstawowej wiedzy na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni i we wnętrzach, poznanie metody ich uprawy i pielęgnacji
Treści programoweT-W-1Kwietnik - rodzaje kwietników, rośliny stosowane na kwietniki.
T-W-2Zakładanie i pielęgnacja kwietnika
T-W-3Rabata - typy rabat, rośliny stosowane na rabaty
T-W-4Zakładanie i pielęgnacja rabaty
T-W-6Rośliny zielne na tereny przyuliczne
T-W-7Rośliny balkonowe i pojemnikowe
T-W-5Zastosowanie roślin ozdobnych w różnych typach ogrodów; łąka kwietna, ogród skalny, ogród wodny, ogród na dachu
T-L-1wykonywanie projektów kwietników i rabat oraz aranżacja tarasu wraz z odpowiednim doborem gatunków i odmian roślin ozdobnych
T-A-2Rośliny jednoroczne i dwuletnie - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie.
T-A-3Paprocie gruntowe do terenów zieleni
T-A-4Rośliny balkonowe i pojemnikowe - przegląd gatunków, ich wymagania i uprawa.
T-A-1Byliny letnie i jesienne - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-W-2Kryteria doboru roślin - cechy plastyczne, wymagania
T-W-3Pochodzenie roślin; strefy geograficzno-roślinne, państwa roślinne
T-W-1Budowa, systematyka i nazewnictwo roślin ozdobnych
T-W-4Podział roslin ozdobnych, ich charakterystyka i zastosowanie; rośliny cebulowe i bulwiaste, rośliny sezonowe, byliny
T-W-5Wymagania uprawowe oraz pielęgnacja roślin ozdobnych
T-W-7Rośliny do dekoracji wnętrz
T-W-6Metody rozmnażania roślin ozdobnych
T-W-8Materiały i techniki stosowane do uprawy roślin ozdobnych
T-A-1Rośliny cebulowe zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-2Rośliny bulwiaste zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-3Rośliny cebulowe i bulwiaste nie zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-4Byliny wiosenne; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-5Byliny wczesnego lata; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Metody praktyczne - pokazy, ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne, projekty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające okresowe osiągnięcia studentów
S-2Ocena podsumowująca: projekt podsumowujący zdobyte umiejętności i wiedzę
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujace zdobytą wiedzę z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi określić potrzeb i wytycznych w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu
3,0potrafi określić niektóre potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu
3,5potrafi określić większość potrzeb i wytycznych w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu
4,0potrafi określić i omówić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu
4,5potrafi określić i omówić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu, uzasadnia swoje wybory
5,0potrafi określić i omówić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu, uzasadnia swoje wybory, stosuje alternatywne rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C15_K01student ma świadomość samodokształcania w zakresie kształtowania przestrzeni roślinami ozdobnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-4opanowanie umiejętności doboru roślin ozdobnych do terenów zieleni o różnych warunkach siedliskowych oraz przeznaczeniu
C-2poznanie podstawowego asortymentu roślin ozdobnych stosowanych w obiektach architektury krajobrazu
C-3opanowanie umiejętności posługiwania się katalogami oraz ofertami producentów roślin przy doborze gatunków i odmian do projektowanych obiektów
C-1uzyskanie podstawowej wiedzy na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni i we wnętrzach, poznanie metody ich uprawy i pielęgnacji
Treści programoweT-W-1Kwietnik - rodzaje kwietników, rośliny stosowane na kwietniki.
T-W-2Zakładanie i pielęgnacja kwietnika
T-W-3Rabata - typy rabat, rośliny stosowane na rabaty
T-W-4Zakładanie i pielęgnacja rabaty
T-W-6Rośliny zielne na tereny przyuliczne
T-W-7Rośliny balkonowe i pojemnikowe
T-W-5Zastosowanie roślin ozdobnych w różnych typach ogrodów; łąka kwietna, ogród skalny, ogród wodny, ogród na dachu
T-L-1wykonywanie projektów kwietników i rabat oraz aranżacja tarasu wraz z odpowiednim doborem gatunków i odmian roślin ozdobnych
T-A-2Rośliny jednoroczne i dwuletnie - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie.
T-A-3Paprocie gruntowe do terenów zieleni
T-A-4Rośliny balkonowe i pojemnikowe - przegląd gatunków, ich wymagania i uprawa.
T-A-1Byliny letnie i jesienne - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-W-5Wymagania uprawowe oraz pielęgnacja roślin ozdobnych
T-W-7Rośliny do dekoracji wnętrz
T-W-6Metody rozmnażania roślin ozdobnych
T-W-8Materiały i techniki stosowane do uprawy roślin ozdobnych
T-A-1Rośliny cebulowe zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-2Rośliny bulwiaste zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-3Rośliny cebulowe i bulwiaste nie zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-4Byliny wiosenne; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-5Byliny wczesnego lata; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające okresowe osiągnięcia studentów
S-4Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
S-2Ocena podsumowująca: projekt podsumowujący zdobyte umiejętności i wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości samodokształcania się w zakresie kształtowania przestrzeni roślinami ozdobnymi
3,0student ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie kształtowania przestrzeni roślinami ozdobnymi
3,5student ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie kształtowania przestrzeni roślinami ozdobnymi wykorzystując proponowane na zajęciach metody poznawcze
4,0student ma świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie kształtowania przestrzeni roślinami ozdobnymi korzystając z różnorodnych żródeł
4,5samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie kształtowania przestrzeni roślinami ozdobnymi, korzystając z różnorodnych materiałów, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii
5,0student jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu kształtowania przestrzeni roślinami ozdobnymi, ma potrzebę samodoskonalenia się i jest kreatywny w szukaniu informacji związanych z roślinami ozdobnymi, jest wrażliwy na problemy społeczne