Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Rewaloryzacja zabytkowych ogrodów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rewaloryzacja zabytkowych ogrodów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z przedmiotu Historia sztuki ogrodowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z wiedzą teoretyczną oraz praktyczną z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego, a także podstaw konserwacji i rewaloryzacji zabytkowych założeń ogrodowych |
C-2 | Wykształcenie umiejętności gromadzenia i selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego |
C-3 | Ukształtowanie świadomości ciągłości kulturowej krajobrazu i potrzeby zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności oceny wartości kulturowej krajobrazu, a w szczególności obiektów zabytkowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Etapy i metodyka powstawania projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego | 2 |
T-P-2 | Analiza stanu istniejącego i charakterystyka kompozycyjna wybranego parku: położenie, dane administracyjne, własnościowe, obecny stan użytkowania, dane historyczne, kalendarium historyczne | 2 |
T-P-3 | Analiza stanu zachowania – opis obiektu i dokumentacja fotograficzna. | 2 |
T-P-4 | Opracowanie planszy - stan istniejący - uaktualniona inwentaryzacja konserwatorska, dokumentacja fotograficzna. | 2 |
T-P-5 | Opracowanie planszy - analiza kompozycyjna - szkic określenia wnętrz parkowych wraz z tabelą | 2 |
T-P-6 | Hipotetyczny szkic faz rozwoju układu kompozycyjnego; określenie domniemanych cech stylowych. | 2 |
T-P-7 | Szkic waloryzacji parku: elementy wartościowe, elementy destrukcji nieodwracalnej, elementy destrukcji odwracalnej. | 2 |
T-P-8 | Przegląd międzysemestralny | 2 |
T-P-9 | Opracowanie wytycznych do rewaloryzacji obiektu. Opracowanie programu obiektu (propozycje funkcjonalne); propozycje rozwiązań kompozycyjnych, propozycje planistyczne, wskazania panoramiczne, rewaloryzacja wnętrz parkowych. | 2 |
T-P-10 | Opracowanie planszy - wytyczne projektowe - kierunki działań konserwatorskich | 2 |
T-P-11 | Opracowanie Szczegółowego projektu rewaloryzacji wybranego wnętrza krajobrazowego | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje terminów i pojęć stosowanych w konserwacji zabytków. Podstawowe akty prawne. | 2 |
T-W-2 | Formy ochrony zabytków. Działania konserwatorskie w ogrodach i parkach zabytkowych. Główne rodzaje prac konserwatorskich. | 4 |
T-W-3 | Strefy ochrony konserwatorskiej zabytkowych obszarów i obiektów. Strefy ochrony stanowisk archeologicznych - "W". | 2 |
T-W-4 | Model postępowania konserwatorskiego dla zdewastowanych założeń ogrodowych. | 2 |
T-W-5 | Metody badań ogrodów zabytkowych. | 2 |
T-W-6 | Renesansowe i barokowe partery ogrodowe. Odtwarzanie parterów. | 4 |
T-W-7 | Rewaloryzacja układów alejowych. Rewaloryzacja żywopłotów, szpalerów i boskietów | 4 |
T-W-8 | Odtwarzanie form kwiatowych w parkach krajobrazowych. | 4 |
T-W-9 | Drogi i nawierzchnie ogrodowe, elementy wodne oraz rzeźby ogrodowe – odtwarzanie i ochrona. | 2 |
T-W-10 | Międzynarodowe organizacje oraz dokumenty i uchwały na rzecz ochrony i konserwacji zabytkowych ogrodów. | 2 |
T-W-11 | Podsumowanie i prezentacje prac studenckich | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | gromadzenie materiałów archiwalnych | 10 |
A-P-3 | Wykonanie inwetaryzacji terenu i inwntaryzacji fotograficznej | 10 |
A-P-4 | przygotowanie do przeglądu | 5 |
A-P-5 | przygotowanie plansz projektowych | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-3 | obecność na egzaminie | 2 |
A-W-4 | przegląd wskazanej literatury | 10 |
A-W-5 | konsultacje | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu semestralnego (plansze projektowe i część opisowa) |
S-3 | Ocena formująca: przegląd międzysemestralny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C30_W01 Zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, a w szczególności zabytkowych założeń ogrodowych. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych i innych elementów krajobrazu zabytkowego | AK_1A_W15 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
AK_1A_C30_W02 Zna metody gromadzenia i selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego | AK_1A_W13 | — | — | C-2 | T-P-8, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-9, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C30_U01 Potrafi zgromadzić i dokonać selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzić studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego | AK_1A_U08, AK_1A_U11 | — | — | C-2 | T-P-11, T-P-8, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-9, T-P-10, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-3 | S-2, S-3 |
AK_1A_C30_U02 Potrafi ocenić na poziomie podstawowym wartość kulturową obiektów zabytkowych, a w szczególności założeń ogrodowych | AK_1A_U16 | — | — | C-4 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-7, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C30_K01 Ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i potrzeby zachowania obiektów zabytkowych, w tym założeń ogrodowych dla obecnych i przyszłych pokoleń | AK_1A_K03, AK_1A_K05 | — | — | C-3 | T-P-11, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
AK_1A_C30_K02 Chętnie pracuje w zespole i jest zdeterminowany w pozyskiwaniu informacji i współpracy z instytucjami i osobami decydującymi o obiektach zabytkowych | AK_1A_K09 | — | — | C-2 | T-P-1, T-P-8, T-P-2, T-P-3, T-P-6, T-P-7, T-P-9, T-W-10, T-W-11 | M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C30_W01 Zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, a w szczególności zabytkowych założeń ogrodowych. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych i innych elementów krajobrazu zabytkowego | 2,0 | Student nie zna podstawowych form i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego, ani podstaw konserwacji elementów krajobrazu zabytkowego |
3,0 | Student zna ogólne formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych. | |
3,5 | Student zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, w tym wybranych typów zabytkowych założeń ogrodowych. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych. | |
4,0 | Student zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, w tym zabytkowych założeń ogrodowych. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych, a także innych wybranych elementów krajobrazu zabytkowego | |
4,5 | Student zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, a w szczególności zabytkowych założeń ogrodowych. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych i innych elementów krajobrazu zabytkowego | |
5,0 | Student zna wszystkie formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, również różnych typów zabytkowych założeń ogrodowych. Bardzo dobrze zna metody konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych i innych elementów krajobrazu zabytkowego | |
AK_1A_C30_W02 Zna metody gromadzenia i selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego | 2,0 | Student nie zna podstawowych metod gromadzenia materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych. Nie zna metod przeprowadzania podstawowych studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego. |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym metody gromadzenia ze wskazanych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych. Zna metody przeprowadzania podstawowych studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego. | |
3,5 | Student zna w stopniu podstawowym metody gromadzenia ze wskazanych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także ich wstępnej selekcji. Zna metody przeprowadzania podstawowych studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego. | |
4,0 | Student zna metody pozyskiwania ze wskazanych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także ich selekcji. Zna dobrze metody przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego. | |
4,5 | Student zna metody pozyskiwania z różnych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także ich selekcji. Zna dobrze metody przeprowadzania szeroko zakrojonych studiów i analiz niezbędnych do opracowania szczegółowych wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego. | |
5,0 | Student zna metody pozyskiwania z różnych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także ich twórczej selekcji. Zna bardzo dobrze metody przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania szczegółowych wytycznych konserwatorskich oraz szczegółowego projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C30_U01 Potrafi zgromadzić i dokonać selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzić studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego | 2,0 | Student nie potrafi zgromadzić ze wskazanych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych. Nie potrafi przeprowadzić pod kierunkiem podstawowych studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego. |
3,0 | Student potrafi zgromadzić ze wskazanych źródeł niektóre materiały archiwalne i współczesne. Potrafi przeprowadzić pod kierunkiem podstawowe studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego. | |
3,5 | Student potrafi zgromadzić ze wskazanych źródeł materiały archiwalne i współczesne, w tym źródła kartograficzne, ikonograficzne i opisowe. Potrafi przeprowadzić pod kierunkiem podstawowe studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego. | |
4,0 | Student potrafi pozyskiwać z różnych źródeł materiały archiwalne i współczesne, w tym źródła kartograficzne, ikonograficzne i opisowe, a także dokonać ich selekcji. Potrafi przeprowadzić studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego. | |
4,5 | Student potrafi pozyskiwać z różnych źródeł materiały archiwalne i współczesne, w tym źródła kartograficzne, ikonograficzne i opisowe, a także dokonać ich twórczej selekcji. Potrafi przeprowadzić studia i analizy niezbędne do opracowania szczegółowych wytycznych konserwatorskich oraz szczegółowego projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie pozyskiwać z różnych źródeł materiały archiwalne i współczesne, w tym źródła kartograficzne, ikonograficzne i opisowe, a także dokonać ich twórczej selekcji. Potrafi samodzielnie przeprowadzić dogłębne studia i analizy niezbędne do opracowania szczegółowych wytycznych konserwatorskich oraz szczegółowego projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego. | |
AK_1A_C30_U02 Potrafi ocenić na poziomie podstawowym wartość kulturową obiektów zabytkowych, a w szczególności założeń ogrodowych | 2,0 | Student nie potrafi ocenić wartości kulturowej obiektów zabytkowych. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym ocenić wartość kulturową wybranych obiektów zabytkowych. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu dostatecznym ocenić wartość kulturową różnych obiektów zabytkowych. | |
4,0 | Student potrafi dobrze ocenić wartość kulturową obiektów zabytkowych, w tym założeń ogrodowych i różnych typów założeń ogrodowych | |
4,5 | Student potrafi dobrze ocenić wartość kulturową krajobrazu złożonego, w tym jego składowych - obiektów zabytkowych, a w szczególności różnych typów założeń ogrodowych | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze ocenić wartość kulturową krajobrazu złożonego, a także różnorodnych obiektów zabytkowych i wszystkich typów założeń ogrodowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C30_K01 Ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i potrzeby zachowania obiektów zabytkowych, w tym założeń ogrodowych dla obecnych i przyszłych pokoleń | 2,0 | Student nie nabył świadomości ciągłości historycznej krajobrazu |
3,0 | Student ma ograniczoną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu | |
3,5 | Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i dostrzega potrzebę zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń | |
4,0 | Student ma pełną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i potrzeby zachowania obiektów zabytkowych, w tym założeń ogrodowych dla obecnych i przyszłych pokoleń | |
4,5 | Student ma pełną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu. Podejmuje aktywne próby działań na rzecz zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń, jest zainteresowany tematyką przedmiotu | |
5,0 | Student ma pełną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i potrzeby zachowania tożsamości miejsca. Samodzielnie podejmuje aktywne próby działań na rzecz zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń, jest żywo zainteresowany tematyką przedmiotu, wykazuje dużą kreatywność | |
AK_1A_C30_K02 Chętnie pracuje w zespole i jest zdeterminowany w pozyskiwaniu informacji i współpracy z instytucjami i osobami decydującymi o obiektach zabytkowych | 2,0 | Student nie uczestniczy w pracy zespołu |
3,0 | Student wykazuje bierną postawę podczas pracy zespołowej | |
3,5 | Student uczestniczy aktywnie w pracy zespołowej, ale tylko na niektórych etapach analiz i powstawania projektu | |
4,0 | Student aktywnie uczestniczy w pracy zespołowej na wszystkich etapach analiz i powstawania projektu | |
4,5 | Student aktywnie uczestniczy w pracy zespołowej na wszystkich etapach analiz i powstawania projektu i potrafi pozyskiwać informacje z instytucji i od osób decydujących o obiektach zabytkowych | |
5,0 | Student chętnie i aktywnie uczestniczy w pracy zespołowej na wszystkich etapach analiz i powstawania projektu, jest również zdeterminowany w pozyskiwaniu informacji od instytucji i osób decydujących o obiektach zabytkowych, przejmuje także rolę lidera zespołu |
Literatura podstawowa
- Majdecki L., Majdecka-Strzeżek A., Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, PWN, Warszawa, 2018
- Sikora D., Ochrona i konserwacja ogrodów zabytkowych w Polsce. Historia i tendencje współczesne, Warszawa, 2008
- Mitkowska A., Fabijanowska K., Uruska-Suszek D., Zachariasz A., Tor K., Model postępowania konserwatorskiego dla zdewastowanych założeń ogrodowych przejmowanych przez AWRSP, OOZK, Warszawa, 1994
- Patoczka P., Studium systemu pojęć stosowanych w rewaloryzacji krajobrazu, PK, Kraków, 1987
- praca zbiorowa pod red. K. Hodor, K. Łakomy, Zagrożenia występujące w ogrodach historycznych krajów Europy Środkowej, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2016
- Bogdanowski J., Style, kompozycja i rewaloryzacja w polskiej sztuce ogrodowej, PK, Kraków, 1999
Literatura dodatkowa
- Rzeszotarska-Pałka M., Treats of palaces and monors - garden ensambles on the areaof West Pomerania conected with structural transformations of rural areas in 20th and 21st century, Czasopismo Techniczne, Kraków, 2015, tom 112, zeszyt 5
- Rzeszotarska-Pałka M., Contemporary development concepts for the escarp of the Pomeranian Dukes’ Castle in Szczecin, Czasopismo Techniczne, Kraków, 2017, tom 10
- Siewniak M., Mitkowska A., Tezaurus sztuki ogrodowej, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa, 1998
- Zachariasz A., Zabytkowe ogrody - problemy rewaloryzacji, utrzymania i zarządzania w świetle Karty Florenckiej, Zarządzanie Krajobrazem Kulturowym, Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego nr 10, Sosnowiec, 2008
- Majdecki L., Historia ogrodów, PWN, Warszawa, 2008