Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Pojemnikowa uprawa ziół:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pojemnikowa uprawa ziół | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii roślin, ich wymagań siedliskowych, podstawowych zasad uprawy i rozmażania roślin ogrodniczych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta metodami uprawy ziół przyprawowych w pojemnikach w celu ich wykorzystywania na bieżąco w życiu codziennym. |
C-2 | Wpojenie nawyku uprawy ziół na własny użytek: w kuchni, na balkonie, tarasie itp. oraz w dekoracji obiektów użytecznoćci publicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie pojemnikowej uprawy ziół z uwzględnieniem miejsca ich uprawy w zależności od wymagań - parapet kuchenny, balkon, taras, weranda - w domu i miejscu publicznym. | 2 |
T-W-2 | Pojemniki, podłoża wykorzystywane do uprawy ziół przyprawowych z uwzględnieniem wielkości roślin, ich wymagań uprawowych itp. | 4 |
T-W-3 | Dobór gatunków ziół do uprawy pojemnikowej, tworzenie kompozycji zapachowych, kulinarnych, ozdobnych. | 4 |
T-W-4 | Zioła herbaciane, kompozycje ziół leczniczych na różne dolegliwości, zestawy aromaterapeutyczne. | 2 |
T-W-5 | Warzywne nowości odmian miniaturowych do uprawy w pojemnikach. Zasady uprawy (dobór podłoża, nawożenie, zabiegi pielęgnacyjne). | 2 |
T-W-6 | Siew, sadzenie i pielęgnacja ziół uprawianych w pojemnikach. Hydroponiczna uprawa ziół przyprawowych. | 2 |
T-W-7 | Zaprojektowanie mini ogródka ziół na własne potrzeby. | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | konsultacje związane z tematyką zajęć. | 5 |
A-W-3 | studiowanie nowości z zakresu literatury przedmiotu | 5 |
A-W-4 | przygotowanie do sprawdzianów i dyskusji dydaktycznej | 10 |
A-W-5 | przygotowanie prezentcji związanej z tematyką przedmiotu | 10 |
A-W-6 | przygotowanie projektu uprawy ziół w pojemnikach | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny, konwersatoryjny |
M-2 | Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Metody eksponujące - materiał roślinny, zdjęcia, ryciny |
M-4 | Metody praktyczne - pokaz, projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena prezentacji |
S-4 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach i udziału w dyskusji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O13.2_W01 Zna zasady doboru roślin zielarskich do uprawy pojemnikowej, komponowania zestawu roślin w zależności od potrzeb. | AK_1A_W08 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-2, S-1, S-4 |
AK_1A_O13.2_W02 Ma wiedzę na temat wymagań uprawianych ziół, doboru podłoża pojemników, nawożenia i zabiegów pielęgnacyjnych. | AK_1A_W18 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O13.2_U01 Posiada umiejętności zaprojektowania uprawy ziół w pojemnikach w zależności od miejsca uprawy (taras, balkon, ogród, mieszkanie) i wymagań odbiorcy. | AK_1A_U12, AK_1A_U13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-3, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O13.2_K01 Potrafi pracować w zespole oraz rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie znaczenia ziół w życiu człowieka w celu uzyskania kompetencji zawodowych pozwalających na właściwą komunikację z klientem. | AK_1A_K09 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-3, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O13.2_W01 Zna zasady doboru roślin zielarskich do uprawy pojemnikowej, komponowania zestawu roślin w zależności od potrzeb. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawy doboru roślin do uprawy pojemnikowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AK_1A_O13.2_W02 Ma wiedzę na temat wymagań uprawianych ziół, doboru podłoża pojemników, nawożenia i zabiegów pielęgnacyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat wymagań uprawowych ziół w pojemnikach, doboru pojemników itp. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O13.2_U01 Posiada umiejętności zaprojektowania uprawy ziół w pojemnikach w zależności od miejsca uprawy (taras, balkon, ogród, mieszkanie) i wymagań odbiorcy. | 2,0 | |
3,0 | Student wykonuje projekt z zastosowaniem podstawowego zestawu ziół. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O13.2_K01 Potrafi pracować w zespole oraz rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie znaczenia ziół w życiu człowieka w celu uzyskania kompetencji zawodowych pozwalających na właściwą komunikację z klientem. | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje zbytniego zainteresowania tematyką przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pojemnikowa uprawa ziół., Delta, Warszawa, 2006
- Tremal F. X., Zioła z ogrodu i balkonu., Delta, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- czasopisma: Działkowiec, Hasło ogrodnicze
- e-ogrod.wp.pl