Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Ogrody Włoch i ich rola w krajobrazie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ogrody Włoch i ich rola w krajobrazie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczenie przedmiotu Historia sztuki ogrodowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z najważniejszymi obiektami w historii sztuki ogrodwej Włoch od starożytności po czasy współczesne oraz metodami ich ochrony i rewaloryzacji |
C-2 | Wykształcenie u studenta umiejętności oceny wartości krajobrazu kulturowego na przykładzie ogrodów w krajobrazie Italii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Rola dziedzictwa kulturowego w krajobrazie Italii | 2 |
T-W-2 | Rzymski kanon sztuki ogrodowej, ogród perystylowy, wille wiejskie wg. Pliniusza, klasyczna kompozycja architektoniczna wg. Witruwiusza, ars topiaria. Villa Hadriana w Tivoli, Pompeje. | 2 |
T-W-3 | Średniowieczne zasady sztuki ogrodowej wg. Pietra de Crescenzi, ogrody klasztorne, hortus conclusus. | 2 |
T-W-4 | Kanon renesansowego ogrodu włoskiego. Teorie Albertiego. Rola renesansowej willi włoskiej w krajobrazie. Mitologia i metafora w ogrodzie. Sztuki wodne (giochi d’aqua). | 2 |
T-W-5 | Ogrody renesansowe: Palazzo Piccolomini w Pienzy, Ogród dziedzińcowy przy Belwederze w Watykanie, Villa Lante w Bagnaia, Palazzo Farnese w Caprarola, Villa d’Este w Tivoli. | 2 |
T-W-6 | Toskańskie wille i ogrody rodu Medyceuszy: Villa Il Trebbio, Villa Cafaggiolo, Villa Careggi, Villa Poggio a Caiano, Villa Castello, Villa La Petraia w Castello, Villa Poggio Imperiale we Florencji. | 2 |
T-W-7 | Pozostałe wille i ogrody Toskanii: okolice Florencji: Villa Celle, Villa Il Riposo dei Vescovi w San Domenico di Fiesole, Villa La Pietra we Florencji, Villa I Tatti w Settignano; okolice Lukki: Villa Torrigiani w Camigliano; okolice Sieny: Villa Badia a Coltibuono k. Gaiole in Chianti, Castello di Brolio, Villa Cetinale. | 2 |
T-W-8 | Manierystyczne ogrody włoskie. Ogrody Boboli we Florencji, Sacro Bosco w Bomarzo, Villa Pratolino – Park Demidoff. | 2 |
T-W-9 | Barokowy przepych we włoskiej sztuce ogrodowej. Villa Aldobrandini we Frascati, Isola Bella – Lago Maggiore, Villa Garsoni w Collodi, Villa Gamberaia w Settignano. | 2 |
T-W-10 | Podsumowanie i prezentacja prac studenckich | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-3 | przygotowanie pracy semestralnej na temat wybranego założenia ogrodowego (w formie prezentacji multimedialnej) | 20 |
A-W-4 | konsultacje | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | przygotowanie prezentacji multimedialnej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena prezentacji mulimedialnej na temat wybranego założenia ogrodowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O07.1_W01 Student zna najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne, rozumie również ich rolę w krajobrazie kulturowym Italii. | AK_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
AK_1A_O07.1_W02 Student posiada wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch | AK_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O07.1_U01 Student potrafi rozpoznać, scharakteryzować i ocenić wartość kulturową najważniejszych obiektów w historii sztuki ogrodowej Italii | AK_1A_U15, AK_1A_U16 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O07.1_K01 Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy | AK_1A_K03, AK_1A_K05 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O07.1_W01 Student zna najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne, rozumie również ich rolę w krajobrazie kulturowym Italii. | 2,0 | Student nie zgłębił teamtyki przedmiotu. |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym wybrane obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne. | |
3,5 | Student zna w stopniu podstawowym najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne. | |
4,0 | Student zna dobrze najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne, rozumie również ich rolę w krajobrazie kulturowym Italii. | |
4,5 | Student bardzo dobrze zna najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne, rozumie również ich rolę w krajobrazie kulturowym Italii. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne, również obiekty samodzielnie odszukane w literaurze przedmiotu. Doskonale rozumie ich rolę w krajobrazie kulturowym Italii. | |
AK_1A_O07.1_W02 Student posiada wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch |
3,0 | Student posiada bardzo ograniczoną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch | |
3,5 | Student posiada ograniczoną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch | |
4,5 | Student posiada pogłębioną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch | |
5,0 | Student posiada pogłębioną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch oraz możliwości ich zastosowania na terenie Polski. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O07.1_U01 Student potrafi rozpoznać, scharakteryzować i ocenić wartość kulturową najważniejszych obiektów w historii sztuki ogrodowej Italii | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać, ani scharakteryzować wybranych obiektów w historii sztuki ogrodowej Italii. |
3,0 | Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wybrane obiekty w historii sztuki ogrodowej Italii. | |
3,5 | Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wybrane obiekty w historii sztuki ogrodowej Italii. Ocenia ich wartość kulturową przy wydatnej pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Italii. Ocenia ich wartość kulturową przy nieznacznej pomocy nauczyciela. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie rozpoznać, scharakteryzować i ocenić wartość kulturową najważniejszych obiektów w historii sztuki ogrodowej Italii | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie rozpoznać, dokładnie scharakteryzować i prawidłowo ocenić wartość kulturową różnorodnych obiektów w historii sztuki ogrodowej Italii, również samodzielnie odszukanych w literaturze przedmiotu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O07.1_K01 Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy | 2,0 | Student nie ma świadomości ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, ani znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy |
3,0 | Student ma ograniczoną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci | |
3,5 | Student ma ograniczoną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy | |
4,0 | Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy | |
4,5 | Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy. Przejawia zainteresowanie kulturą i sztuką Włoch. | |
5,0 | Student ma w pełni wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy. Przejawia zainteresowanie kulturą i sztuką Włoch, samodzielnie wyszukuje przykłady ogrodów z terenu Włoch. |
Literatura podstawowa
- Attlee H., Alex R., Italian Garden – from Petrarch to Russell Page, Frances Lincoln Ltd., Rome, 2006
- Listri M., Cunaccia C., Wille i pałace Włoch, Arkady, Warszawa, 2003
- Bajard S., Bencini R., Villas and gardens of Tuscany, Pierre Terrail Editions, Paris, 2002
- red. C. Holmes, Najpiękniejsze ogrody świata, Horyzont, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Hobhouse P., Historia ogrodów, Arkady, Warszawa, 2005
- Majdecki L., Historia ogrodów. T.I. Od starożytności po barok, PWN, Warszawa, 2007
- Barisi I., Fagiolo M., Madonna M.L., Villa d’Este, De Luca Editori d’Arte, Rome, 2003