Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Ogrody Włoch i ich rola w krajobrazie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogrody Włoch i ich rola w krajobrazie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie przedmiotu Historia sztuki ogrodowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi obiektami w historii sztuki ogrodwej Włoch od starożytności po czasy współczesne oraz metodami ich ochrony i rewaloryzacji
C-2Wykształcenie u studenta umiejętności oceny wartości krajobrazu kulturowego na przykładzie ogrodów w krajobrazie Italii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Rola dziedzictwa kulturowego w krajobrazie Italii2
T-W-2Rzymski kanon sztuki ogrodowej, ogród perystylowy, wille wiejskie wg. Pliniusza, klasyczna kompozycja architektoniczna wg. Witruwiusza, ars topiaria. Villa Hadriana w Tivoli, Pompeje.2
T-W-3Średniowieczne zasady sztuki ogrodowej wg. Pietra de Crescenzi, ogrody klasztorne, hortus conclusus.2
T-W-4Kanon renesansowego ogrodu włoskiego. Teorie Albertiego. Rola renesansowej willi włoskiej w krajobrazie. Mitologia i metafora w ogrodzie. Sztuki wodne (giochi d’aqua).2
T-W-5Ogrody renesansowe: Palazzo Piccolomini w Pienzy, Ogród dziedzińcowy przy Belwederze w Watykanie, Villa Lante w Bagnaia, Palazzo Farnese w Caprarola, Villa d’Este w Tivoli.2
T-W-6Toskańskie wille i ogrody rodu Medyceuszy: Villa Il Trebbio, Villa Cafaggiolo, Villa Careggi, Villa Poggio a Caiano, Villa Castello, Villa La Petraia w Castello, Villa Poggio Imperiale we Florencji.2
T-W-7Pozostałe wille i ogrody Toskanii: okolice Florencji: Villa Celle, Villa Il Riposo dei Vescovi w San Domenico di Fiesole, Villa La Pietra we Florencji, Villa I Tatti w Settignano; okolice Lukki: Villa Torrigiani w Camigliano; okolice Sieny: Villa Badia a Coltibuono k. Gaiole in Chianti, Castello di Brolio, Villa Cetinale.2
T-W-8Manierystyczne ogrody włoskie. Ogrody Boboli we Florencji, Sacro Bosco w Bomarzo, Villa Pratolino – Park Demidoff.2
T-W-9Barokowy przepych we włoskiej sztuce ogrodowej. Villa Aldobrandini we Frascati, Isola Bella – Lago Maggiore, Villa Garsoni w Collodi, Villa Gamberaia w Settignano.2
T-W-10Podsumowanie i prezentacja prac studenckich2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury15
A-W-3przygotowanie pracy semestralnej na temat wybranego założenia ogrodowego (w formie prezentacji multimedialnej)20
A-W-4konsultacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2przygotowanie prezentacji multimedialnej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena prezentacji mulimedialnej na temat wybranego założenia ogrodowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O07.1_W01
Student zna najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne, rozumie również ich rolę w krajobrazie kulturowym Italii.
AK_1A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1
AK_1A_O07.1_W02
Student posiada wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch
AK_1A_W15C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O07.1_U01
Student potrafi rozpoznać, scharakteryzować i ocenić wartość kulturową najważniejszych obiektów w historii sztuki ogrodowej Italii
AK_1A_U15, AK_1A_U16C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O07.1_K01
Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy
AK_1A_K03, AK_1A_K05C-2T-W-1, T-W-10M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O07.1_W01
Student zna najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne, rozumie również ich rolę w krajobrazie kulturowym Italii.
2,0Student nie zgłębił teamtyki przedmiotu.
3,0Student zna w stopniu podstawowym wybrane obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne.
3,5Student zna w stopniu podstawowym najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne.
4,0Student zna dobrze najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne, rozumie również ich rolę w krajobrazie kulturowym Italii.
4,5Student bardzo dobrze zna najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne, rozumie również ich rolę w krajobrazie kulturowym Italii.
5,0Student bardzo dobrze zna najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne, również obiekty samodzielnie odszukane w literaurze przedmiotu. Doskonale rozumie ich rolę w krajobrazie kulturowym Italii.
AK_1A_O07.1_W02
Student posiada wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch
2,0Student nie posiada wiedzy na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch
3,0Student posiada bardzo ograniczoną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch
3,5Student posiada ograniczoną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch
4,0Student posiada wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch
4,5Student posiada pogłębioną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch
5,0Student posiada pogłębioną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch oraz możliwości ich zastosowania na terenie Polski.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O07.1_U01
Student potrafi rozpoznać, scharakteryzować i ocenić wartość kulturową najważniejszych obiektów w historii sztuki ogrodowej Italii
2,0Student nie potrafi rozpoznać, ani scharakteryzować wybranych obiektów w historii sztuki ogrodowej Italii.
3,0Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wybrane obiekty w historii sztuki ogrodowej Italii.
3,5Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wybrane obiekty w historii sztuki ogrodowej Italii. Ocenia ich wartość kulturową przy wydatnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Italii. Ocenia ich wartość kulturową przy nieznacznej pomocy nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie rozpoznać, scharakteryzować i ocenić wartość kulturową najważniejszych obiektów w historii sztuki ogrodowej Italii
5,0Student potrafi samodzielnie rozpoznać, dokładnie scharakteryzować i prawidłowo ocenić wartość kulturową różnorodnych obiektów w historii sztuki ogrodowej Italii, również samodzielnie odszukanych w literaturze przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O07.1_K01
Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy
2,0Student nie ma świadomości ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, ani znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy
3,0Student ma ograniczoną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci
3,5Student ma ograniczoną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy
4,0Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy
4,5Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy. Przejawia zainteresowanie kulturą i sztuką Włoch.
5,0Student ma w pełni wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy. Przejawia zainteresowanie kulturą i sztuką Włoch, samodzielnie wyszukuje przykłady ogrodów z terenu Włoch.

Literatura podstawowa

  1. Attlee H., Alex R., Italian Garden – from Petrarch to Russell Page, Frances Lincoln Ltd., Rome, 2006
  2. Listri M., Cunaccia C., Wille i pałace Włoch, Arkady, Warszawa, 2003
  3. Bajard S., Bencini R., Villas and gardens of Tuscany, Pierre Terrail Editions, Paris, 2002
  4. red. C. Holmes, Najpiękniejsze ogrody świata, Horyzont, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Hobhouse P., Historia ogrodów, Arkady, Warszawa, 2005
  2. Majdecki L., Historia ogrodów. T.I. Od starożytności po barok, PWN, Warszawa, 2007
  3. Barisi I., Fagiolo M., Madonna M.L., Villa d’Este, De Luca Editori d’Arte, Rome, 2003

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola dziedzictwa kulturowego w krajobrazie Italii2
T-W-2Rzymski kanon sztuki ogrodowej, ogród perystylowy, wille wiejskie wg. Pliniusza, klasyczna kompozycja architektoniczna wg. Witruwiusza, ars topiaria. Villa Hadriana w Tivoli, Pompeje.2
T-W-3Średniowieczne zasady sztuki ogrodowej wg. Pietra de Crescenzi, ogrody klasztorne, hortus conclusus.2
T-W-4Kanon renesansowego ogrodu włoskiego. Teorie Albertiego. Rola renesansowej willi włoskiej w krajobrazie. Mitologia i metafora w ogrodzie. Sztuki wodne (giochi d’aqua).2
T-W-5Ogrody renesansowe: Palazzo Piccolomini w Pienzy, Ogród dziedzińcowy przy Belwederze w Watykanie, Villa Lante w Bagnaia, Palazzo Farnese w Caprarola, Villa d’Este w Tivoli.2
T-W-6Toskańskie wille i ogrody rodu Medyceuszy: Villa Il Trebbio, Villa Cafaggiolo, Villa Careggi, Villa Poggio a Caiano, Villa Castello, Villa La Petraia w Castello, Villa Poggio Imperiale we Florencji.2
T-W-7Pozostałe wille i ogrody Toskanii: okolice Florencji: Villa Celle, Villa Il Riposo dei Vescovi w San Domenico di Fiesole, Villa La Pietra we Florencji, Villa I Tatti w Settignano; okolice Lukki: Villa Torrigiani w Camigliano; okolice Sieny: Villa Badia a Coltibuono k. Gaiole in Chianti, Castello di Brolio, Villa Cetinale.2
T-W-8Manierystyczne ogrody włoskie. Ogrody Boboli we Florencji, Sacro Bosco w Bomarzo, Villa Pratolino – Park Demidoff.2
T-W-9Barokowy przepych we włoskiej sztuce ogrodowej. Villa Aldobrandini we Frascati, Isola Bella – Lago Maggiore, Villa Garsoni w Collodi, Villa Gamberaia w Settignano.2
T-W-10Podsumowanie i prezentacja prac studenckich2
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury15
A-W-3przygotowanie pracy semestralnej na temat wybranego założenia ogrodowego (w formie prezentacji multimedialnej)20
A-W-4konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O07.1_W01Student zna najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne, rozumie również ich rolę w krajobrazie kulturowym Italii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W10zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi obiektami w historii sztuki ogrodwej Włoch od starożytności po czasy współczesne oraz metodami ich ochrony i rewaloryzacji
Treści programoweT-W-1Rola dziedzictwa kulturowego w krajobrazie Italii
T-W-2Rzymski kanon sztuki ogrodowej, ogród perystylowy, wille wiejskie wg. Pliniusza, klasyczna kompozycja architektoniczna wg. Witruwiusza, ars topiaria. Villa Hadriana w Tivoli, Pompeje.
T-W-3Średniowieczne zasady sztuki ogrodowej wg. Pietra de Crescenzi, ogrody klasztorne, hortus conclusus.
T-W-4Kanon renesansowego ogrodu włoskiego. Teorie Albertiego. Rola renesansowej willi włoskiej w krajobrazie. Mitologia i metafora w ogrodzie. Sztuki wodne (giochi d’aqua).
T-W-5Ogrody renesansowe: Palazzo Piccolomini w Pienzy, Ogród dziedzińcowy przy Belwederze w Watykanie, Villa Lante w Bagnaia, Palazzo Farnese w Caprarola, Villa d’Este w Tivoli.
T-W-6Toskańskie wille i ogrody rodu Medyceuszy: Villa Il Trebbio, Villa Cafaggiolo, Villa Careggi, Villa Poggio a Caiano, Villa Castello, Villa La Petraia w Castello, Villa Poggio Imperiale we Florencji.
T-W-7Pozostałe wille i ogrody Toskanii: okolice Florencji: Villa Celle, Villa Il Riposo dei Vescovi w San Domenico di Fiesole, Villa La Pietra we Florencji, Villa I Tatti w Settignano; okolice Lukki: Villa Torrigiani w Camigliano; okolice Sieny: Villa Badia a Coltibuono k. Gaiole in Chianti, Castello di Brolio, Villa Cetinale.
T-W-8Manierystyczne ogrody włoskie. Ogrody Boboli we Florencji, Sacro Bosco w Bomarzo, Villa Pratolino – Park Demidoff.
T-W-9Barokowy przepych we włoskiej sztuce ogrodowej. Villa Aldobrandini we Frascati, Isola Bella – Lago Maggiore, Villa Garsoni w Collodi, Villa Gamberaia w Settignano.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena prezentacji mulimedialnej na temat wybranego założenia ogrodowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zgłębił teamtyki przedmiotu.
3,0Student zna w stopniu podstawowym wybrane obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne.
3,5Student zna w stopniu podstawowym najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne.
4,0Student zna dobrze najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne, rozumie również ich rolę w krajobrazie kulturowym Italii.
4,5Student bardzo dobrze zna najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne, rozumie również ich rolę w krajobrazie kulturowym Italii.
5,0Student bardzo dobrze zna najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne, również obiekty samodzielnie odszukane w literaurze przedmiotu. Doskonale rozumie ich rolę w krajobrazie kulturowym Italii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O07.1_W02Student posiada wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W15zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego oraz metody stosowane w procesie tej ochrony
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi obiektami w historii sztuki ogrodwej Włoch od starożytności po czasy współczesne oraz metodami ich ochrony i rewaloryzacji
Treści programoweT-W-1Rola dziedzictwa kulturowego w krajobrazie Italii
T-W-2Rzymski kanon sztuki ogrodowej, ogród perystylowy, wille wiejskie wg. Pliniusza, klasyczna kompozycja architektoniczna wg. Witruwiusza, ars topiaria. Villa Hadriana w Tivoli, Pompeje.
T-W-3Średniowieczne zasady sztuki ogrodowej wg. Pietra de Crescenzi, ogrody klasztorne, hortus conclusus.
T-W-4Kanon renesansowego ogrodu włoskiego. Teorie Albertiego. Rola renesansowej willi włoskiej w krajobrazie. Mitologia i metafora w ogrodzie. Sztuki wodne (giochi d’aqua).
T-W-5Ogrody renesansowe: Palazzo Piccolomini w Pienzy, Ogród dziedzińcowy przy Belwederze w Watykanie, Villa Lante w Bagnaia, Palazzo Farnese w Caprarola, Villa d’Este w Tivoli.
T-W-6Toskańskie wille i ogrody rodu Medyceuszy: Villa Il Trebbio, Villa Cafaggiolo, Villa Careggi, Villa Poggio a Caiano, Villa Castello, Villa La Petraia w Castello, Villa Poggio Imperiale we Florencji.
T-W-7Pozostałe wille i ogrody Toskanii: okolice Florencji: Villa Celle, Villa Il Riposo dei Vescovi w San Domenico di Fiesole, Villa La Pietra we Florencji, Villa I Tatti w Settignano; okolice Lukki: Villa Torrigiani w Camigliano; okolice Sieny: Villa Badia a Coltibuono k. Gaiole in Chianti, Castello di Brolio, Villa Cetinale.
T-W-8Manierystyczne ogrody włoskie. Ogrody Boboli we Florencji, Sacro Bosco w Bomarzo, Villa Pratolino – Park Demidoff.
T-W-9Barokowy przepych we włoskiej sztuce ogrodowej. Villa Aldobrandini we Frascati, Isola Bella – Lago Maggiore, Villa Garsoni w Collodi, Villa Gamberaia w Settignano.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena prezentacji mulimedialnej na temat wybranego założenia ogrodowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch
3,0Student posiada bardzo ograniczoną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch
3,5Student posiada ograniczoną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch
4,0Student posiada wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch
4,5Student posiada pogłębioną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch
5,0Student posiada pogłębioną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch oraz możliwości ich zastosowania na terenie Polski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O07.1_U01Student potrafi rozpoznać, scharakteryzować i ocenić wartość kulturową najważniejszych obiektów w historii sztuki ogrodowej Italii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U15rozpoznaje, w stopniu podstawowym, charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne oraz ich komponenty
AK_1A_U16ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego składowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi obiektami w historii sztuki ogrodwej Włoch od starożytności po czasy współczesne oraz metodami ich ochrony i rewaloryzacji
C-2Wykształcenie u studenta umiejętności oceny wartości krajobrazu kulturowego na przykładzie ogrodów w krajobrazie Italii.
Treści programoweT-W-1Rola dziedzictwa kulturowego w krajobrazie Italii
T-W-2Rzymski kanon sztuki ogrodowej, ogród perystylowy, wille wiejskie wg. Pliniusza, klasyczna kompozycja architektoniczna wg. Witruwiusza, ars topiaria. Villa Hadriana w Tivoli, Pompeje.
T-W-3Średniowieczne zasady sztuki ogrodowej wg. Pietra de Crescenzi, ogrody klasztorne, hortus conclusus.
T-W-4Kanon renesansowego ogrodu włoskiego. Teorie Albertiego. Rola renesansowej willi włoskiej w krajobrazie. Mitologia i metafora w ogrodzie. Sztuki wodne (giochi d’aqua).
T-W-5Ogrody renesansowe: Palazzo Piccolomini w Pienzy, Ogród dziedzińcowy przy Belwederze w Watykanie, Villa Lante w Bagnaia, Palazzo Farnese w Caprarola, Villa d’Este w Tivoli.
T-W-6Toskańskie wille i ogrody rodu Medyceuszy: Villa Il Trebbio, Villa Cafaggiolo, Villa Careggi, Villa Poggio a Caiano, Villa Castello, Villa La Petraia w Castello, Villa Poggio Imperiale we Florencji.
T-W-7Pozostałe wille i ogrody Toskanii: okolice Florencji: Villa Celle, Villa Il Riposo dei Vescovi w San Domenico di Fiesole, Villa La Pietra we Florencji, Villa I Tatti w Settignano; okolice Lukki: Villa Torrigiani w Camigliano; okolice Sieny: Villa Badia a Coltibuono k. Gaiole in Chianti, Castello di Brolio, Villa Cetinale.
T-W-8Manierystyczne ogrody włoskie. Ogrody Boboli we Florencji, Sacro Bosco w Bomarzo, Villa Pratolino – Park Demidoff.
T-W-9Barokowy przepych we włoskiej sztuce ogrodowej. Villa Aldobrandini we Frascati, Isola Bella – Lago Maggiore, Villa Garsoni w Collodi, Villa Gamberaia w Settignano.
T-W-10Podsumowanie i prezentacja prac studenckich
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2przygotowanie prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena prezentacji mulimedialnej na temat wybranego założenia ogrodowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać, ani scharakteryzować wybranych obiektów w historii sztuki ogrodowej Italii.
3,0Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wybrane obiekty w historii sztuki ogrodowej Italii.
3,5Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wybrane obiekty w historii sztuki ogrodowej Italii. Ocenia ich wartość kulturową przy wydatnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Italii. Ocenia ich wartość kulturową przy nieznacznej pomocy nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie rozpoznać, scharakteryzować i ocenić wartość kulturową najważniejszych obiektów w historii sztuki ogrodowej Italii
5,0Student potrafi samodzielnie rozpoznać, dokładnie scharakteryzować i prawidłowo ocenić wartość kulturową różnorodnych obiektów w historii sztuki ogrodowej Italii, również samodzielnie odszukanych w literaturze przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O07.1_K01Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K03ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci; ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony
AK_1A_K05wykorzystuje znajomość procesu kształtowana się sztuki ogrodowej i jego podłoża w budowaniu własnej postawy twórczej
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studenta umiejętności oceny wartości krajobrazu kulturowego na przykładzie ogrodów w krajobrazie Italii.
Treści programoweT-W-1Rola dziedzictwa kulturowego w krajobrazie Italii
T-W-10Podsumowanie i prezentacja prac studenckich
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena prezentacji mulimedialnej na temat wybranego założenia ogrodowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, ani znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy
3,0Student ma ograniczoną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci
3,5Student ma ograniczoną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy
4,0Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy
4,5Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy. Przejawia zainteresowanie kulturą i sztuką Włoch.
5,0Student ma w pełni wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy. Przejawia zainteresowanie kulturą i sztuką Włoch, samodzielnie wyszukuje przykłady ogrodów z terenu Włoch.