Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Kształtowanie przestrzeni sąsiedzkiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie przestrzeni sąsiedzkiej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Adam Szymski <Adam-Szymski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej i działaniami dla jej kreacji.
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie analizy warunków formowania przestrzeni sąiedzkiej oraz jej projektowania, doboru pożadanych rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych i estetycznych w konkretnej lokalizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Analiza zagospodarowania wybranego podwórka. Projekt koncepcyjny zagospodarowania wraz z doborem gatunkowym roślin i małej architektury.10
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie1
T-W-2Historyczne i współczesne uwarunkowania dla kształtowania osiedlowych terenów zieleni. Geneza współczesnego mieszkalnictwa2
T-W-3Przestrzeń dospołeczniona i odspołeczniona. Warunki kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej.2
T-W-4Rewitalizacja podwórek i wnętrz międzyblokowych – przemiany funkcjonalno-przestrzenne dla potrzeb powstania przestrzeni sąsiedzkich3
T-W-5Aspekty społeczne i aktualne tendecje w kształtowaniu podwórek i wnętrz międzblokowych2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Praca własna nad projektem20
30
wykłady
A-W-1Obecność na zajęciach10
A-W-2Przygotowanie prezentacji na zadany temat20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Analiza przypadku
M-3Zajęcia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Projekt semestralny obejmująca analizę wskazanego wnętrza oraz projekt jej zagospodarowania pod kątem kreacji przestrzeni sąsiedzkiej.
S-2Ocena podsumowująca: Praca studialno-teoretyczna (prezentacja) dotycząca warunków kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O15.2_W11
Zna historyczne i współczesne uwarunkowania i tendencje dla kształtowania obiektów w terenach osiedlowych
AK_1A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2
AK_1A_O15.2_W14
Zna metody analiz i kryteria oceny warunków kreacji przestrzeni sąsiedzkiej w danym zespole mieszkaniowym dla określenia wytycznych programowych i funkcjonalnych.
AK_1A_W13C-2T-W-3, T-W-5, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O15.2_U09
Potrafi przeanalizować teren pod wzgledem warunków dla powstania przestrzeni sąsiedzkiej
AK_1A_U09, AK_1A_U11C-2T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O15.2_K07
Rozumie potrzebę kształtowania przestrzeni osiedlowych o różnym stopniu upublicznienia i związek atrakcyjności przestrzeni z możliwością zaspokojenia potrzeb mieszkańców.
AK_1A_K06C-2T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O15.2_W11
Zna historyczne i współczesne uwarunkowania i tendencje dla kształtowania obiektów w terenach osiedlowych
2,0Praca posiada znaczące braki.
3,0Student przygotowuje pracę studialną dotyczącą waunków kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej, charakteruzuje rozwiązania ogólnikowo bez umiejętności krytycznej analizy.
3,5Student przygotowuje pracę studialną dotyczącą waunków kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej, charakteruzuje rozwiązania ale krytyczna analiza jest bardzo ograniczona.
4,0Student przygotowuje pracę studialną dotyczącą waunków kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej, charakteruzuje rozwiązania prawidłowo ale krytyczna analiza wymaga uzupełnień.
4,5Student przygotowuje pracę studialną dotyczącą waunków kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej, charakteruzuje rozwiązania prawidłowo, krytyczna analiza wymaga niewielkich uzupełnień.
5,0Student przygotowuje pracę studialną dotyczącą waunków kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej, charakteruzuje rozwiązania prawidłowo, krytyczna analiza nie wymaga uzupełnień.
AK_1A_O15.2_W14
Zna metody analiz i kryteria oceny warunków kreacji przestrzeni sąsiedzkiej w danym zespole mieszkaniowym dla określenia wytycznych programowych i funkcjonalnych.
2,0Nie potrafi poprawnie wskazać większości cech przestrzennych, elementów zagospodarowania i uwarunkowań dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej.
3,0Poprawnie wskazuje większość cech przestrzenych, elementów zagospdoarowania i uwarunkowań dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej.
3,5Poprawnie wskazuje tłumaczy większość cech przestrzennych, elementów zagospodarowania i uwarunkowań dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej.
4,0Poprawnie i wyczerpująco wskazuje i tłumaczy cechy przestrzenne, elementy zagospodarowania i uwarunkowania dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej w osiedlu,
4,5Poprawnie i wyczerpująco wskazuje i tłumaczy cechy przestrzenne, elementy zagospodarowania i uwarunkowania dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej w osiedlu, formułuje wytyczne dla zagospodarowania,
5,0Poprawnie i wyczerpująco wskazuje i tłumaczy cechy przstrzenne i elementy zagospodarowania i uwarunkowania dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej, formułuje wytyczne dla zagospdoarowania o dużej jakości.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O15.2_U09
Potrafi przeanalizować teren pod wzgledem warunków dla powstania przestrzeni sąsiedzkiej
2,0Praca wymagająca uzupełnień, nie realizująca założeń dla ksztłtowania przestrzeni sąsiedzkiej.
3,0Student wykonuje analizę i projekt zagospodarowania terenu, który tworzy minimalne warunki dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej i integracji społecznejazując na strandardowych rozwiązaniach..
3,5Student wykonuje analizę i projekt zagospodarowania terenu, który tworzy przeciętne warunki dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej i integracji społecznej, bazując tylko na strandardowych rozwiązaniach.
4,0Student wykonuje analizę i projekt zagospodarowania terenu, który tworzy dobre warunki dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej i integracji społecznej, wykorzystując w części rozwiązania niestandardowe.
4,5Student wykonuje analizę i projekt zagospodarowania terenu, który tworzy bardzo dobre warunki dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej i integracji społecznej, wykorzystując w części rozwiązania niestandardowe.
5,0Student wykonuje analizę i projekt zagospodarowania terenu, który tworzy bardzo dobre warunki dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej i integracji społecznej, wykorzystując w części rozwiązania niestandardowe, bardzo twórczo interpretując temat.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O15.2_K07
Rozumie potrzebę kształtowania przestrzeni osiedlowych o różnym stopniu upublicznienia i związek atrakcyjności przestrzeni z możliwością zaspokojenia potrzeb mieszkańców.
2,0Student nie posiada zdolności analizy warunków dla zaspokajania potrzeb społecznych oraz rozwoju więzi społecznych w osiedlu.
3,0Student posiada zdolność analizy warunków dla zaspokajania potrzeb społecznych oraz rozwoju więzi społecznych w osiedlu, co wykorzystuje w projeckie w minimalnym zakresie.
3,5Student posiada zdolność analizy warunków dla zaspokajania potrzeb społecznych oraz rozwoju więzi społecznych w osiedlu, co wykorzystuje w projeckie w podstawowym zakresie.
4,0Student posiada zdolność analizy warunków dla zaspokajania potrzeb społecznych oraz rozwoju więzi społecznych w osiedlu, co wykorzystuje w projeckie.
4,5Student posiada zdolność analizy warunków dla zaspokajania potrzeb społecznych oraz rozwoju więzi społecznych w osiedlu, co wykorzystuje w projeckie w ponadpodstawowym zakresie.
5,0Student posiada zdolność analizy warunków dla zaspokajania potrzeb społecznych oraz rozwoju więzi społecznych w osiedlu, co wykorzystuje w projeckie w ponadpodstawowym zakresie, wnikliwie i wyczerpująco.

Literatura podstawowa

  1. Chmielewski J. M., Teoria urbanistyki w planowaniu i projektowaniu miast, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2001
  2. Gronostajska B., Kreacja i modernizacja przestrzeni mieszkaniowej, 2007
  3. Skibniewska H., Goryński A., Bożekowska D., Tereny otwarte w miejskim środowisku mieszkaniowym, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 1979

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza zagospodarowania wybranego podwórka. Projekt koncepcyjny zagospodarowania wraz z doborem gatunkowym roślin i małej architektury.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie1
T-W-2Historyczne i współczesne uwarunkowania dla kształtowania osiedlowych terenów zieleni. Geneza współczesnego mieszkalnictwa2
T-W-3Przestrzeń dospołeczniona i odspołeczniona. Warunki kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej.2
T-W-4Rewitalizacja podwórek i wnętrz międzyblokowych – przemiany funkcjonalno-przestrzenne dla potrzeb powstania przestrzeni sąsiedzkich3
T-W-5Aspekty społeczne i aktualne tendecje w kształtowaniu podwórek i wnętrz międzblokowych2
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Praca własna nad projektem20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na zajęciach10
A-W-2Przygotowanie prezentacji na zadany temat20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O15.2_W11Zna historyczne i współczesne uwarunkowania i tendencje dla kształtowania obiektów w terenach osiedlowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W06zna podstawowe zasady projektowania obiektów budowlanych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej i działaniami dla jej kreacji.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie
T-W-2Historyczne i współczesne uwarunkowania dla kształtowania osiedlowych terenów zieleni. Geneza współczesnego mieszkalnictwa
T-W-5Aspekty społeczne i aktualne tendecje w kształtowaniu podwórek i wnętrz międzblokowych
T-W-3Przestrzeń dospołeczniona i odspołeczniona. Warunki kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej.
T-W-4Rewitalizacja podwórek i wnętrz międzyblokowych – przemiany funkcjonalno-przestrzenne dla potrzeb powstania przestrzeni sąsiedzkich
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Analiza przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Praca studialno-teoretyczna (prezentacja) dotycząca warunków kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Praca posiada znaczące braki.
3,0Student przygotowuje pracę studialną dotyczącą waunków kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej, charakteruzuje rozwiązania ogólnikowo bez umiejętności krytycznej analizy.
3,5Student przygotowuje pracę studialną dotyczącą waunków kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej, charakteruzuje rozwiązania ale krytyczna analiza jest bardzo ograniczona.
4,0Student przygotowuje pracę studialną dotyczącą waunków kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej, charakteruzuje rozwiązania prawidłowo ale krytyczna analiza wymaga uzupełnień.
4,5Student przygotowuje pracę studialną dotyczącą waunków kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej, charakteruzuje rozwiązania prawidłowo, krytyczna analiza wymaga niewielkich uzupełnień.
5,0Student przygotowuje pracę studialną dotyczącą waunków kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej, charakteruzuje rozwiązania prawidłowo, krytyczna analiza nie wymaga uzupełnień.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O15.2_W14Zna metody analiz i kryteria oceny warunków kreacji przestrzeni sąsiedzkiej w danym zespole mieszkaniowym dla określenia wytycznych programowych i funkcjonalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W13zna metody i techniki studiów i analiz właściwych dla określenia wytycznych do projektów obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie analizy warunków formowania przestrzeni sąiedzkiej oraz jej projektowania, doboru pożadanych rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych i estetycznych w konkretnej lokalizacji.
Treści programoweT-W-3Przestrzeń dospołeczniona i odspołeczniona. Warunki kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej.
T-W-5Aspekty społeczne i aktualne tendecje w kształtowaniu podwórek i wnętrz międzblokowych
T-P-1Analiza zagospodarowania wybranego podwórka. Projekt koncepcyjny zagospodarowania wraz z doborem gatunkowym roślin i małej architektury.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Analiza przypadku
M-3Zajęcia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt semestralny obejmująca analizę wskazanego wnętrza oraz projekt jej zagospodarowania pod kątem kreacji przestrzeni sąsiedzkiej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi poprawnie wskazać większości cech przestrzennych, elementów zagospodarowania i uwarunkowań dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej.
3,0Poprawnie wskazuje większość cech przestrzenych, elementów zagospdoarowania i uwarunkowań dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej.
3,5Poprawnie wskazuje tłumaczy większość cech przestrzennych, elementów zagospodarowania i uwarunkowań dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej.
4,0Poprawnie i wyczerpująco wskazuje i tłumaczy cechy przestrzenne, elementy zagospodarowania i uwarunkowania dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej w osiedlu,
4,5Poprawnie i wyczerpująco wskazuje i tłumaczy cechy przestrzenne, elementy zagospodarowania i uwarunkowania dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej w osiedlu, formułuje wytyczne dla zagospodarowania,
5,0Poprawnie i wyczerpująco wskazuje i tłumaczy cechy przstrzenne i elementy zagospodarowania i uwarunkowania dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej, formułuje wytyczne dla zagospdoarowania o dużej jakości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O15.2_U09Potrafi przeanalizować teren pod wzgledem warunków dla powstania przestrzeni sąsiedzkiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U09analizuje uwarunkowania sytuacyjne przestrzeni przy użyciu standardowych metod stosowanych w obszarze architektury krajobrazów
AK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie analizy warunków formowania przestrzeni sąiedzkiej oraz jej projektowania, doboru pożadanych rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych i estetycznych w konkretnej lokalizacji.
Treści programoweT-W-4Rewitalizacja podwórek i wnętrz międzyblokowych – przemiany funkcjonalno-przestrzenne dla potrzeb powstania przestrzeni sąsiedzkich
T-W-5Aspekty społeczne i aktualne tendecje w kształtowaniu podwórek i wnętrz międzblokowych
T-W-3Przestrzeń dospołeczniona i odspołeczniona. Warunki kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej.
T-P-1Analiza zagospodarowania wybranego podwórka. Projekt koncepcyjny zagospodarowania wraz z doborem gatunkowym roślin i małej architektury.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Analiza przypadku
M-3Zajęcia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt semestralny obejmująca analizę wskazanego wnętrza oraz projekt jej zagospodarowania pod kątem kreacji przestrzeni sąsiedzkiej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Praca wymagająca uzupełnień, nie realizująca założeń dla ksztłtowania przestrzeni sąsiedzkiej.
3,0Student wykonuje analizę i projekt zagospodarowania terenu, który tworzy minimalne warunki dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej i integracji społecznejazując na strandardowych rozwiązaniach..
3,5Student wykonuje analizę i projekt zagospodarowania terenu, który tworzy przeciętne warunki dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej i integracji społecznej, bazując tylko na strandardowych rozwiązaniach.
4,0Student wykonuje analizę i projekt zagospodarowania terenu, który tworzy dobre warunki dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej i integracji społecznej, wykorzystując w części rozwiązania niestandardowe.
4,5Student wykonuje analizę i projekt zagospodarowania terenu, który tworzy bardzo dobre warunki dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej i integracji społecznej, wykorzystując w części rozwiązania niestandardowe.
5,0Student wykonuje analizę i projekt zagospodarowania terenu, który tworzy bardzo dobre warunki dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej i integracji społecznej, wykorzystując w części rozwiązania niestandardowe, bardzo twórczo interpretując temat.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O15.2_K07Rozumie potrzebę kształtowania przestrzeni osiedlowych o różnym stopniu upublicznienia i związek atrakcyjności przestrzeni z możliwością zaspokojenia potrzeb mieszkańców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K06rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie analizy warunków formowania przestrzeni sąiedzkiej oraz jej projektowania, doboru pożadanych rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych i estetycznych w konkretnej lokalizacji.
Treści programoweT-W-5Aspekty społeczne i aktualne tendecje w kształtowaniu podwórek i wnętrz międzblokowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Analiza przypadku
M-3Zajęcia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt semestralny obejmująca analizę wskazanego wnętrza oraz projekt jej zagospodarowania pod kątem kreacji przestrzeni sąsiedzkiej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada zdolności analizy warunków dla zaspokajania potrzeb społecznych oraz rozwoju więzi społecznych w osiedlu.
3,0Student posiada zdolność analizy warunków dla zaspokajania potrzeb społecznych oraz rozwoju więzi społecznych w osiedlu, co wykorzystuje w projeckie w minimalnym zakresie.
3,5Student posiada zdolność analizy warunków dla zaspokajania potrzeb społecznych oraz rozwoju więzi społecznych w osiedlu, co wykorzystuje w projeckie w podstawowym zakresie.
4,0Student posiada zdolność analizy warunków dla zaspokajania potrzeb społecznych oraz rozwoju więzi społecznych w osiedlu, co wykorzystuje w projeckie.
4,5Student posiada zdolność analizy warunków dla zaspokajania potrzeb społecznych oraz rozwoju więzi społecznych w osiedlu, co wykorzystuje w projeckie w ponadpodstawowym zakresie.
5,0Student posiada zdolność analizy warunków dla zaspokajania potrzeb społecznych oraz rozwoju więzi społecznych w osiedlu, co wykorzystuje w projeckie w ponadpodstawowym zakresie, wnikliwie i wyczerpująco.