Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość fizyki na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie najważniejszych pojęć i praw fizyki. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu fizyki do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych. |
C-3 | Obserwowanie i interpretowanie wybranych zjawisk fizycznych w życiu codziennym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych. Zasady opracowania wyników pomiarów i sporządzania sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. Podział na zespoły. Jednostki fizyczne i ich przeliczanie, układ SI. | 4 |
T-L-2 | Zapoznanie się z wybranymi przyrządami fizycznymi (luksomierz, licznik energii elektrycznej, suwmiarka, waga analityczna, refraktometr Abbego, stalagmometr); wyznaczanie wybranych wielkości fizycznych przy ich wykorzystaniu. | 20 |
T-L-3 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fizyka jako podstawa inżynierii. Działy fizyki. Podstawowe pojęcia. Wielkości fizyczne i ich jednostki, układ SI, jednostki podstawowe, pochodne, wielokrotne i podwielokrotne, pozaukładowe i ich zamiana. | 2 |
T-W-2 | Wielkości wektorowe i skalarne oraz działania na nich, przykłady. Praca jako iloczyn skalarny siły i przesunięcia. Energia - określenie, zasada zachowania, rodzaje, przemiany, sprawność przemian energii. Rodzaje energii. Moc. | 2 |
T-W-3 | Energia mechaniczna, w tym akustyczna. Praktyczne wykorzystanie energii mechanicznej. Dźwięk i jego opis fizyczny. Krzywa słyszalności ucha ludzkiego. Hałas, pomiar, panele dźwiękochłonne. | 2 |
T-W-4 | Energia cieplna; pojęcie ciepła i temperatury, ciepło właściwe, ciepło przemiany fazowej. Bilans cieplny. Właściwości termiczne wody. Zasady termodynamiki. | 2 |
T-W-5 | Energia elektryczna. Elektryczne właściwości materii, oddziaływanie elektrostatyczne, pole elektryczne; prąd elektryczny i prawa z nim związane; rezystancja. Praca prądu elektrycznego, wartości skuteczne. Pomiary energii elektrycznej, moc urządzeń. | 4 |
T-W-6 | Energia promienista. Fale elektromagnetyczne i ich zastosowanie. Promieniowanie słoneczne, charakterystyka i wykorzystanie. Światło i wielkości fotometryczne. Wybrane przyrządy pomiarowe. Oddziaływanie światła na materię: odbicie, załamanie, absorpcja, transmisja, rozproszenie. | 4 |
T-W-7 | Energia jądrowa, radioizotopy, dozymetria, reaktor i elektrownia jądrowa. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie pisemne wykładów. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 25 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań i przygotowanie się do ćwiczeń. | 35 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach i zaliczeniu. | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie przedmiotu przy wykorzystaniu e-platformy oraz zalecanej literatury. | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy z użyciem komputera, pokazy, animacje, symulacje zjawisk fizycznych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - praca samodzielna i w grupach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenia wykładów i ćwiczeń. |
S-2 | Ocena formująca: Aprobata, permenentne sprawdzanie postępu podczas ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena ze sprawozdań. Ocena pracy studentów na zajęciach. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Oceny ze sprawdzianów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_B06_W01 Student zna najważniejsze pojęcia i prawa fizyki, w szczególności dotyczące energii. | AK_1A_W01 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_B06_U01 Student umie rozwiązywać zadania problemowe. Stosuje poprawnie jednostki SI i potrafi je przeliczać z innych układów jednostek. Potrafi wykonać pomiary wybranych wielkości fizycznych, umie interpretować prawa fizyki i wyciągać wnioski na podstawie wykonanych pomiarów. | AK_1A_U04 | — | — | C-3, C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-6 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_B06_K01 Student jest świadomy ważności procesów fizycznych w otaczającym nas świecie i rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Student jest zdolny do pracy samodzielnej i w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych. | AK_1A_K01 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_B06_W01 Student zna najważniejsze pojęcia i prawa fizyki, w szczególności dotyczące energii. | 2,0 | Student nie osiągnął efektu kształcenia. |
3,0 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym. | |
4,0 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym. | |
5,0 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_B06_U01 Student umie rozwiązywać zadania problemowe. Stosuje poprawnie jednostki SI i potrafi je przeliczać z innych układów jednostek. Potrafi wykonać pomiary wybranych wielkości fizycznych, umie interpretować prawa fizyki i wyciągać wnioski na podstawie wykonanych pomiarów. | 2,0 | Student nie osiągnął efektu kształcenia. |
3,0 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym. | |
4,0 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym. | |
5,0 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_B06_K01 Student jest świadomy ważności procesów fizycznych w otaczającym nas świecie i rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Student jest zdolny do pracy samodzielnej i w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych. | 2,0 | Student nie osiągnął efektu kształcenia. |
3,0 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym. | |
4,0 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym. | |
5,0 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym. |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki pod red. Elżbiety Skórskiej, Wydawnictwo ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2009, III
- Skórska E., Fizyka w zadaniach, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2005
- Skorko M., Fizyka, PWN, Warszawa, 1973
Literatura dodatkowa
- Hewit P.G., Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2010
- Halliday D., Resnick R., WalkerJ., Podstawy fizyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006, tomy 1-5