Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Estetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Estetyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>, Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 20 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy filozofii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności.
C-2Umiejętność rozważania poglądów etycznych jako składnika kultury i życia społecznego.
C-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych.
C-4Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktu moralnego i definiowania istoty konfliktu w kontekście rozwiązań problemów zawodowych.
C-5Znajomość głównych zagadnień estetyki jako wiedzy w zakresie filozifii i założeń estetycznych powstałych w kontekstach: ideowych,kulturowych, materialnych i społecznych .
C-6Umiejętność rozważania poglądów estetycznych jako składnika kultury i życia społecznego.
C-7Refleksja własna w kontekście gotowości do definiowania własnych sadów na tematy dotyczące filozofii.
C-8Umiejętność rozpoznawania zwiazków i zależności występujących w otoczeniu. Dostrzeganie znaczenia swiadomego stosowania zasad estetycznych w życiu codziennym, swój udział i odpowiedzialność w kształtowaniu estetycznym rzeczywistości.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Estetyka jako nauka - przedmiot, badania, cele. Podstawowe koncepcje estetyczne od starożytności do współczesności.2
T-W-2Systemy filozoficzne i koncepcje estetyczne - Sokrates,Arystoteles, Platon.1
T-W-3Znaczenie dzieła sztuki od starożytności po dzieło awangardowe i ponowoczesne. Przykłady poglądów estetycznych od starożytności po współczesność.2
T-W-4Zarys historii estetyki (podstawowe kierunki i stanowiska ) – wielkie cywilizacje Grecji i Rzymu, średniowiecze.2
T-W-5Estetyka wieku XV,XVI,XVII. Estetyka Romantyzmu.1
T-W-6Najważniejsze zagadnienia estetyczne XIX, XX wieku do II wojny światowej oraz po1945 roku po dzień dzisiejszy2
T-W-7Główne aspekty estetyki. Dzieło sztuki. Proces twórczy. Doświadczenie estetyczne. Wartości. Pojęcie świata sztuki.1
T-W-8Estetyka filozoficzna - rozumienie estetyki w sensie nauki o doświadczeniu estetycznym.1
T-W-9Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.1
T-W-10Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ na kształtowanie otoczenia.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie z literatury przedmiotu i napisanie eseju na wybrany temat.13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.
M-4Prezentacja multimedialna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju .

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_34.2_W02
Student wykazuje znajomość podstawowej terminologii i wiedzy z zakresu estetyki, potrafi umiejscowić rozważania estetyczne w kontekście wiedzy na temat podstawowych wartości kulturowych.
AK_1A_W10C-5T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_34.2_U03
Student w formie werbalnej i pisemnej ocenia na poziomie podstawowym wartości kulturowe z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu estetyki.
AK_1A_U03C-5, C-6, C-7, C-8T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_34.2_K01
Student posiada kompetencje identyfikacji dylematów estetycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej.
AK_1A_K03, AK_1A_K02, AK_1A_K01C-2, C-3, C-1, C-4T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-10, T-W-9, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_34.2_W02
Student wykazuje znajomość podstawowej terminologii i wiedzy z zakresu estetyki, potrafi umiejscowić rozważania estetyczne w kontekście wiedzy na temat podstawowych wartości kulturowych.
2,0
3,0Zna pojęcia oraz zasadnicze problemy związane ze zjawiskami moralnymi – wyodrębnia je i omawia. Nie zawsze rozumie znaczenie rozważań etycznych w opisie człowieka. Wiedza w powyższym zakresie ma charakter pamięciowy. Znajomość zagadnień obejmuje 60% treści przedmiotowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_34.2_U03
Student w formie werbalnej i pisemnej ocenia na poziomie podstawowym wartości kulturowe z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu estetyki.
2,0
3,0Wypowiedzi ustne i pisemne wskazują na pogłębioną refleksję w kontekście wyborów moralnych, co wyraża się w poszukiwaniu zróżnicowanych argumentów uzasadniających dokonywane wybory oraz krytyczną postawę.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_34.2_K01
Student posiada kompetencje identyfikacji dylematów estetycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej.
2,0
3,0W większości sytuacji teoretycznych i praktycznych (60%) wyodrębnia dylematy etyczne i uwzględnia je przy poszukiwaniu rozwiązań. Poza ponoszeniem odpowiedzialności rozumie konieczność jej podejmowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Umberto Eco, Historia piękna, Rebis, Poznań, 2009
  2. P.Singer, Etyka praktyczna, KiW, Kraków, 2007
  3. Umberto Eco, Historia brzydoty, Rebis, Poznań, 2009
  4. Z.Kalita (red.), Etyka w teorii i praktyce. Antologia tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2001
  5. Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  6. P.Vardy, P.Grosch, Etyka. Poglady i problemy, Zysk i S-ka, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. J.Hołówka, Etyka w działaniu, Wiedza Powszechna, Warszawa, 2001
  2. Michał Ostrowicki, Wirtualne realia. Estetyka w epoce elektroniki., Universitas, Kraków, 2006
  3. B.Williams, Moralność. Wprowadzenie do etyki, Fundacja Aletheia, Warszawa, 2000
  4. Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Sp. z o.o., Warszawa, 2006
  5. M.Ossowska, O człowieku moralności i etyce, PWN, Warszawa, 1983
  6. John Berger, Sposoby widzenia, Fundacja Aletheia, Warszawa, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Estetyka jako nauka - przedmiot, badania, cele. Podstawowe koncepcje estetyczne od starożytności do współczesności.2
T-W-2Systemy filozoficzne i koncepcje estetyczne - Sokrates,Arystoteles, Platon.1
T-W-3Znaczenie dzieła sztuki od starożytności po dzieło awangardowe i ponowoczesne. Przykłady poglądów estetycznych od starożytności po współczesność.2
T-W-4Zarys historii estetyki (podstawowe kierunki i stanowiska ) – wielkie cywilizacje Grecji i Rzymu, średniowiecze.2
T-W-5Estetyka wieku XV,XVI,XVII. Estetyka Romantyzmu.1
T-W-6Najważniejsze zagadnienia estetyczne XIX, XX wieku do II wojny światowej oraz po1945 roku po dzień dzisiejszy2
T-W-7Główne aspekty estetyki. Dzieło sztuki. Proces twórczy. Doświadczenie estetyczne. Wartości. Pojęcie świata sztuki.1
T-W-8Estetyka filozoficzna - rozumienie estetyki w sensie nauki o doświadczeniu estetycznym.1
T-W-9Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.1
T-W-10Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ na kształtowanie otoczenia.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie z literatury przedmiotu i napisanie eseju na wybrany temat.13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_34.2_W02Student wykazuje znajomość podstawowej terminologii i wiedzy z zakresu estetyki, potrafi umiejscowić rozważania estetyczne w kontekście wiedzy na temat podstawowych wartości kulturowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W10zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
Cel przedmiotuC-5Znajomość głównych zagadnień estetyki jako wiedzy w zakresie filozifii i założeń estetycznych powstałych w kontekstach: ideowych,kulturowych, materialnych i społecznych .
Treści programoweT-W-4Zarys historii estetyki (podstawowe kierunki i stanowiska ) – wielkie cywilizacje Grecji i Rzymu, średniowiecze.
T-W-5Estetyka wieku XV,XVI,XVII. Estetyka Romantyzmu.
T-W-6Najważniejsze zagadnienia estetyczne XIX, XX wieku do II wojny światowej oraz po1945 roku po dzień dzisiejszy
T-W-7Główne aspekty estetyki. Dzieło sztuki. Proces twórczy. Doświadczenie estetyczne. Wartości. Pojęcie świata sztuki.
T-W-8Estetyka filozoficzna - rozumienie estetyki w sensie nauki o doświadczeniu estetycznym.
T-W-9Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.
T-W-10Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ na kształtowanie otoczenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju .
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna pojęcia oraz zasadnicze problemy związane ze zjawiskami moralnymi – wyodrębnia je i omawia. Nie zawsze rozumie znaczenie rozważań etycznych w opisie człowieka. Wiedza w powyższym zakresie ma charakter pamięciowy. Znajomość zagadnień obejmuje 60% treści przedmiotowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_34.2_U03Student w formie werbalnej i pisemnej ocenia na poziomie podstawowym wartości kulturowe z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu estetyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U03dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
Cel przedmiotuC-5Znajomość głównych zagadnień estetyki jako wiedzy w zakresie filozifii i założeń estetycznych powstałych w kontekstach: ideowych,kulturowych, materialnych i społecznych .
C-6Umiejętność rozważania poglądów estetycznych jako składnika kultury i życia społecznego.
C-7Refleksja własna w kontekście gotowości do definiowania własnych sadów na tematy dotyczące filozofii.
C-8Umiejętność rozpoznawania zwiazków i zależności występujących w otoczeniu. Dostrzeganie znaczenia swiadomego stosowania zasad estetycznych w życiu codziennym, swój udział i odpowiedzialność w kształtowaniu estetycznym rzeczywistości.
Treści programoweT-W-1Estetyka jako nauka - przedmiot, badania, cele. Podstawowe koncepcje estetyczne od starożytności do współczesności.
T-W-2Systemy filozoficzne i koncepcje estetyczne - Sokrates,Arystoteles, Platon.
T-W-3Znaczenie dzieła sztuki od starożytności po dzieło awangardowe i ponowoczesne. Przykłady poglądów estetycznych od starożytności po współczesność.
T-W-4Zarys historii estetyki (podstawowe kierunki i stanowiska ) – wielkie cywilizacje Grecji i Rzymu, średniowiecze.
T-W-5Estetyka wieku XV,XVI,XVII. Estetyka Romantyzmu.
T-W-6Najważniejsze zagadnienia estetyczne XIX, XX wieku do II wojny światowej oraz po1945 roku po dzień dzisiejszy
T-W-7Główne aspekty estetyki. Dzieło sztuki. Proces twórczy. Doświadczenie estetyczne. Wartości. Pojęcie świata sztuki.
T-W-8Estetyka filozoficzna - rozumienie estetyki w sensie nauki o doświadczeniu estetycznym.
T-W-9Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.
T-W-10Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ na kształtowanie otoczenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju .
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wypowiedzi ustne i pisemne wskazują na pogłębioną refleksję w kontekście wyborów moralnych, co wyraża się w poszukiwaniu zróżnicowanych argumentów uzasadniających dokonywane wybory oraz krytyczną postawę.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_34.2_K01Student posiada kompetencje identyfikacji dylematów estetycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K03ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci; ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony
AK_1A_K02jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
AK_1A_K01jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji
Cel przedmiotuC-2Umiejętność rozważania poglądów etycznych jako składnika kultury i życia społecznego.
C-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych.
C-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności.
C-4Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktu moralnego i definiowania istoty konfliktu w kontekście rozwiązań problemów zawodowych.
Treści programoweT-W-8Estetyka filozoficzna - rozumienie estetyki w sensie nauki o doświadczeniu estetycznym.
T-W-5Estetyka wieku XV,XVI,XVII. Estetyka Romantyzmu.
T-W-7Główne aspekty estetyki. Dzieło sztuki. Proces twórczy. Doświadczenie estetyczne. Wartości. Pojęcie świata sztuki.
T-W-4Zarys historii estetyki (podstawowe kierunki i stanowiska ) – wielkie cywilizacje Grecji i Rzymu, średniowiecze.
T-W-6Najważniejsze zagadnienia estetyczne XIX, XX wieku do II wojny światowej oraz po1945 roku po dzień dzisiejszy
T-W-1Estetyka jako nauka - przedmiot, badania, cele. Podstawowe koncepcje estetyczne od starożytności do współczesności.
T-W-3Znaczenie dzieła sztuki od starożytności po dzieło awangardowe i ponowoczesne. Przykłady poglądów estetycznych od starożytności po współczesność.
T-W-10Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ na kształtowanie otoczenia.
T-W-9Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.
T-W-2Systemy filozoficzne i koncepcje estetyczne - Sokrates,Arystoteles, Platon.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju .
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W większości sytuacji teoretycznych i praktycznych (60%) wyodrębnia dylematy etyczne i uwzględnia je przy poszukiwaniu rozwiązań. Poza ponoszeniem odpowiedzialności rozumie konieczność jej podejmowania.
3,5
4,0
4,5
5,0