Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Zakładanie winnic i uprawa winorośli:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zakładanie winnic i uprawa winorośli | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin, znajomość regulacji procesów życiowych roślin, znajomość patogenów występujących na roślinach, podstawowe właściwości fizykochemiczne gleb i nawozów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zasady uprawy i pielęgnacji winorośli. |
C-2 | Dobór odmian i podkładek do warunków glebowych i środowiskowych. |
C-3 | Zasady projektowania i funkcjonowania winnicy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wymagania glebowo-klimatyczne winorośli. Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie winorośli ( utrzymanie gleby, odżywianie mineralne, nawadnianie). Odmiany i podkładki dla winorośli. | 5 |
T-W-2 | Cięcie i formowanie winorośli (rodzaje stosowanych cięć, formy koron, technika cięcia). Metody regulacji wzrostu i kwitnienia. Ochrona winorośli przed czynnikami zewnętrznymi- przymrozki, grad, ptaki, choroby i szkodniki. | 3 |
T-W-3 | Projektowanie winnicy i tworzenie kosztorysu. | 10 |
T-W-4 | Winnica- niezbędne wyposażenie. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | konsultacje | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do sprawdzianu | 3 |
A-W-4 | zapoznanie się z materiałem roślinnym | 2 |
A-W-5 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-W-6 | przygotowanie projektu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O12.1_W01 Ma wiedzę na temat budowy winnic, doboru odmian i podkładek do uprawy winorośli oraz zalecenia pielęgnacyjne dla tego gatunku. | AK_1A_W08, AK_1A_W18 | — | — | C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O12.1_U01 Potrafi dobrać właściwe podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych. | AK_1A_U13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3 | M-1 | S-1 |
AK_1A_O12.1_U02 Potrafi wykonać projekt winnicy wraz z kosztorysem. | AK_1A_U12 | — | — | C-3 | T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O12.1_K01 Rozumie znaczenie uprawy winorośli we właściwym kształtowaniu krajobrazu. | AK_1A_K09 | — | — | C-3 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O12.1_W01 Ma wiedzę na temat budowy winnic, doboru odmian i podkładek do uprawy winorośli oraz zalecenia pielęgnacyjne dla tego gatunku. | 2,0 | student nie ma wiedzy dotyczącej doboru odmian i podkładek do uprawy winorośli oraz zaleceń pielęgnacyjnych dla tego gatunku |
3,0 | student ma podstawową wiedzę dotyczącą doboru odmian i podkładek do uprawy winorośli oraz zaleceń pielęgnacyjnych dla tego gatunku | |
3,5 | student ma podstawową wiedzę dotyczącą doboru odmian i podkładek do uprawy winorośli oraz zaleceń pielęgnacyjnych dla tego gatunku | |
4,0 | student ma wiedzę na poziomie dobrym dotyczącą doboru odmian i podkładek do uprawy winorośli oraz zaleceń pielęgnacyjnych dla tego gatunku | |
4,5 | student ma wiedzę na poziomie dobrym dotyczącą doboru odmian i podkładek do uprawy winorośli oraz zaleceń pielęgnacyjnych dla tego gatunku | |
5,0 | student ma wiedzę na poziomie bardzo dobrym dotyczącą doboru odmian i podkładek do uprawy winorośli oraz zaleceń pielęgnacyjnych dla tego gatunku |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O12.1_U01 Potrafi dobrać właściwe podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych. | 2,0 | student nie posiadł umiejętność właściwego doboru podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych |
3,0 | student na poziomie podstawowym posiadł umiejętność właściwego doboru podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych | |
3,5 | student na poziomie podstawowym posiadł umiejętność właściwego doboru podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych | |
4,0 | student na poziomie dobrym posiadł umiejętność właściwego doboru podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych | |
4,5 | student na poziomie dobrym posiadł umiejętność właściwego doboru podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych | |
5,0 | student na poziomie bardzo dobrym posiadł umiejętność właściwego doboru podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych | |
AK_1A_O12.1_U02 Potrafi wykonać projekt winnicy wraz z kosztorysem. | 2,0 | student nie potrafi wykonać projekt winnicywraz z kosztorysem |
3,0 | student potrafi na poziomie podstawowym wykonać projekt winnicywraz z kosztorysem | |
3,5 | student potrafi na poziomie podstawowym wykonać projekt winnicywraz z kosztorysem | |
4,0 | student potrafi na poziomie dobrym wykonać projekt winnicywraz z kosztorysem | |
4,5 | student potrafi na poziomie dobrym wykonać projekt winnicywraz z kosztorysem | |
5,0 | student potrafi na poziomie bardzo dobrym wykonać projekt winnicywraz z kosztorysem |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O12.1_K01 Rozumie znaczenie uprawy winorośli we właściwym kształtowaniu krajobrazu. | 2,0 | student nie opanował w stopniu podstawowym znaczenia uprawy winorośli we właściwym kształtowaniu krajobrazu |
3,0 | student na poziomie podstawowym rozumie znaczenie uprawy winorośli we właściwym kształtowaniu krajobrazu | |
3,5 | student na poziomie podstawowym rozumie znaczenie uprawy winorośli we właściwym kształtowaniu krajobrazu | |
4,0 | student na poziomie dobrym rozumie znaczenie uprawy winorośli we właściwym kształtowaniu krajobrazu | |
4,5 | student na poziomie dobrym rozumie znaczenie uprawy winorośli we właściwym kształtowaniu krajobrazu | |
5,0 | student na poziomie bardzo dobrym rozumie znaczenie uprawy winorośli we właściwym kształtowaniu krajobrazu |
Literatura podstawowa
- Lisek J., Winorośl w uprawie przydomowej i towarowej, Hortpress, 2007
- Myśliwiec R., Uprawa winorośli, 2006
- Ludmil Angelov, Stefcho Kemilev, Piotr Chełpiński, Ireneusz Ochmian, Uprawa winorośli i winiarstwo, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2016, 1
Literatura dodatkowa
- Hasło Ogrodnicze, Sad Nowoczesny, 2012