Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Fitosocjologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fitosocjologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu botaniki, ochrony środowiska i ochrony przyrody.
W-2Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu ekologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z fitosocjologią jako nauką i jej terminologią.
C-2Poznanie klasyfikacji zbiorowisk roślinnych występujących w Polsce.
C-3Poznanie zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk oraz metod ich badania.
C-4Nabycie umiejętności rozpoznawania zbiorowisk roślinnych w terenie oraz wykonywania zdjęć i tabel fitosocjologicznych i ich interpretacji.
C-5Nabycie umiejętności praktycznego wykorzystywania fitosocjologii w architekturze krajobrazu.
C-6Poznanie procesu synantropizacji mającej wpływ na zmiany szaty roślinnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metodyka wykonywania zdjęć fitosocjologicznych w terenie - warsztat terenowy.2
T-A-2Zróżnicowanie siedliskowe roślinności Polski - przegląd klas. Zbiorowiska wodne i szuwarowe. Charakterystyka roślinności z klas: Lemnetea minoris, Potametea i Phragmitetea.2
T-A-3Roślinność torfowisk mszysto-turzycowych i mszarów. Charakterystyka zbiorowisk z klas: Scheuchzerio-Caricetea fuscae i Oxycocco-Sphagnetea.2
T-A-4Półnaturalne i antropogeniczne zbiorowiska łąkowe i murawowe. Charakterystyka roślinności z klas: Molinio-Arrhenatheretea, Koelerio glaucae-Corynephoretea canescentis i Festuco-Brometea.2
T-A-5Zbiorowiska ruderalne i segetalne. Charakterystyka roślinności z klas: Stellarietea mediae i Artemisietea vulgaris.2
T-A-6Zbiorowiska borowe i leśne. Charakterystyka roślinności z klas Vaccinio-Piceetea i Querco-Fagetea.2
T-A-7Zdjęcie i tabela fitosocjologiczna – analiza syntaksonomiczna, obliczanie współczynników stałości i pokrycia.4
T-A-8Roślinność siedlisk antropogenicznych – identyfikacja zbiorowisk synantropijnych - warsztaty terenowe.2
T-A-9Roślinność łąkowa, szuwarowa i wybranych typów lasów - identyfikacja w terenie.2
20
wykłady
T-W-1Fitosocjologia jako nauk i jej miejsce wśród innych dyscyplin naukowych. Zadania fitosocjologii. Podstawowe pojęcia opiusujące szatę roślinną.2
T-W-2Skład i budowa zbiorowisk roślinnych. Metody badań zbiorowisk roślinnych - zdjęcie fitosocjologiczne. Kryteria i metody wyróżniania zbiorowisk roślinnych (metoda obserwacyjno-porównawcza i metody statystyczno-matematyczne).4
T-W-3Nazewnictwo w systemie fitosocjologicznym. System zbiorowisk roślinnych. Przegląd wybranych klas zbiorowisk roślinnych Polski.4
T-W-4Zbiorowiska leśne. Znaczenie lasów w środowisku i w życiu człowieka. Lasy na świecie i w Polsce.2
T-W-5Dzisiejsza potencjalna roślinność naturalna.2
T-W-6Inne metody podziału szaty roślinnej.2
T-W-7Ogólne zasady kartowania zbiorowisk roślinnych.2
T-W-8Fitoindykacja - szata roślinna jako wskaźnik warunków środowiska przyrodniczego.2
T-W-9Szata roślinna jako wskaźnik antropogenicznych przekształceń środowiska przyrodniczego.2
T-W-10Fitosocjologiczne podstawy waloryzacji przyrodniczej.2
T-W-11Roślinność a rekreacja.2
T-W-12Kształtowanie doborów roślinnych.2
T-W-13Planowanie przestrzenne.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych.20
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych.20
A-A-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia7
A-A-4Udział w konsultacjach5
A-A-5Analiza materiałów źródłowych i samodzielne studiowanie literatury przedmiotu8
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do wykładów20
A-W-3Przygotowanie do zailiczenia wykładów10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia audytoryjne
M-4Warsztaty terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie
S-3Ocena formująca: sprawdzian z umiejetności praktycznych
S-4Ocena formująca: ocena zadań realizowanych w oparciu o materiały źródłowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C14_W01
Student ma wiedzę na temat dyscypliny fitosocjologii w tym zna przedmiot i różne metody badań, zadania, terminologię, miejsca rozwoju roślin, skład i budowę zbiorowisk roślinnych i ich klasyfikację syntaksonomiczną. Posiada niezbędne wiadomości o funkacjach szaty roślinnej i jej znaczeniu dla człowieka.
AK_1A_W17C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-1
AK_1A_C14_W02
Zna zagadnienia z zakresu zmian jakie zachodzą w przyrodzie pod wpływem sukcesji i antropopresji, zna dobory gatunków roślin wykorzystywanych do zagospodarowania różnych przestrzeni, w tym zagospodarowania rekreacyjnego.
AK_1A_W08C-3, C-6T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-10, T-W-11, T-W-6, T-W-5, T-W-13M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C14_U01
Potrafi wykonać dokumentację przyrodniczą w formie zdjęcia fitosocjologicznego oraz rozpoznać i zidentyfikować podstawowe zbiorowiska roślinne do zespołu oraz wykonać pełną inwentaryzację szaty roślinnej wraz z jej waloryzacją.
AK_1A_U14C-3, C-4, C-5T-A-3, T-A-5, T-A-8, T-A-7, T-A-9, T-A-6, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-2, M-3S-2, S-3, S-4
AK_1A_C14_U02
Potrafi uzyskać inforamacje o środowisku wykorzystując indykacyjną funkcję roślinności, ocenić roślinność pod kątem przydatności do rekreacji, ocenić jej odporność na presję użytkowników i zaproponować sposoby zagospodarowania rekreacyjnego.
AK_1A_U11C-5T-A-8, T-A-9, T-A-1, T-W-11M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C14_K01
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
AK_1A_K09C-2, C-3, C-4, C-6, C-5T-A-8, T-A-9M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C14_W01
Student ma wiedzę na temat dyscypliny fitosocjologii w tym zna przedmiot i różne metody badań, zadania, terminologię, miejsca rozwoju roślin, skład i budowę zbiorowisk roślinnych i ich klasyfikację syntaksonomiczną. Posiada niezbędne wiadomości o funkacjach szaty roślinnej i jej znaczeniu dla człowieka.
2,0
3,0Student zna powierzchownie stosowaną klasyfikację roślinności, zna kilka typów zbiorowisk roślinnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
AK_1A_C14_W02
Zna zagadnienia z zakresu zmian jakie zachodzą w przyrodzie pod wpływem sukcesji i antropopresji, zna dobory gatunków roślin wykorzystywanych do zagospodarowania różnych przestrzeni, w tym zagospodarowania rekreacyjnego.
2,0
3,0Student zna przyczyny zmian zachodzących w przyrodzie, ale interpretuje je powierzchownie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C14_U01
Potrafi wykonać dokumentację przyrodniczą w formie zdjęcia fitosocjologicznego oraz rozpoznać i zidentyfikować podstawowe zbiorowiska roślinne do zespołu oraz wykonać pełną inwentaryzację szaty roślinnej wraz z jej waloryzacją.
2,0
3,0Student potrafi wykonać zdjęcie fitosocjologiczne włącznie z podaniem ilościowości i towarzyskości.
3,5
4,0
4,5
5,0
AK_1A_C14_U02
Potrafi uzyskać inforamacje o środowisku wykorzystując indykacyjną funkcję roślinności, ocenić roślinność pod kątem przydatności do rekreacji, ocenić jej odporność na presję użytkowników i zaproponować sposoby zagospodarowania rekreacyjnego.
2,0
3,0Student potrafi powierzchownie wypowiedzieć się na temat roślinności pod kątem przydatności do rekreacji i wypoczynku.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C14_K01
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
2,0
3,0Student uczestniczy w pracy zespołowej, a jej wymiar jest minimalny, mało znaczący dla grupy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2014
  2. Wysocki Cz., Sikorski P., Fitosocjologia stosowana, SGGW, Warszawa, 2002
  3. Matuszkiewicz J. M., Zespoły leśne Polski, PWN, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Falińska K., Ekologia roślin, PWN, Warszawa, 2004
  2. Dzwonko Zbigniew, Przewodnik do badań fitosocjologicznych, Sorus, Instytut Botaniki UJ, Poznań-Kraków, 2007
  3. Roo-Zielińska Ewa, Wskaźniki ekologiczne zespołów roślinnych Polski, Wydawnictwo Akademickie SEDNO, Warszawa, 2014
  4. Piękoś-Mirkowa H., Mirek Z., Rośliny chronione. Flora Polski, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metodyka wykonywania zdjęć fitosocjologicznych w terenie - warsztat terenowy.2
T-A-2Zróżnicowanie siedliskowe roślinności Polski - przegląd klas. Zbiorowiska wodne i szuwarowe. Charakterystyka roślinności z klas: Lemnetea minoris, Potametea i Phragmitetea.2
T-A-3Roślinność torfowisk mszysto-turzycowych i mszarów. Charakterystyka zbiorowisk z klas: Scheuchzerio-Caricetea fuscae i Oxycocco-Sphagnetea.2
T-A-4Półnaturalne i antropogeniczne zbiorowiska łąkowe i murawowe. Charakterystyka roślinności z klas: Molinio-Arrhenatheretea, Koelerio glaucae-Corynephoretea canescentis i Festuco-Brometea.2
T-A-5Zbiorowiska ruderalne i segetalne. Charakterystyka roślinności z klas: Stellarietea mediae i Artemisietea vulgaris.2
T-A-6Zbiorowiska borowe i leśne. Charakterystyka roślinności z klas Vaccinio-Piceetea i Querco-Fagetea.2
T-A-7Zdjęcie i tabela fitosocjologiczna – analiza syntaksonomiczna, obliczanie współczynników stałości i pokrycia.4
T-A-8Roślinność siedlisk antropogenicznych – identyfikacja zbiorowisk synantropijnych - warsztaty terenowe.2
T-A-9Roślinność łąkowa, szuwarowa i wybranych typów lasów - identyfikacja w terenie.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fitosocjologia jako nauk i jej miejsce wśród innych dyscyplin naukowych. Zadania fitosocjologii. Podstawowe pojęcia opiusujące szatę roślinną.2
T-W-2Skład i budowa zbiorowisk roślinnych. Metody badań zbiorowisk roślinnych - zdjęcie fitosocjologiczne. Kryteria i metody wyróżniania zbiorowisk roślinnych (metoda obserwacyjno-porównawcza i metody statystyczno-matematyczne).4
T-W-3Nazewnictwo w systemie fitosocjologicznym. System zbiorowisk roślinnych. Przegląd wybranych klas zbiorowisk roślinnych Polski.4
T-W-4Zbiorowiska leśne. Znaczenie lasów w środowisku i w życiu człowieka. Lasy na świecie i w Polsce.2
T-W-5Dzisiejsza potencjalna roślinność naturalna.2
T-W-6Inne metody podziału szaty roślinnej.2
T-W-7Ogólne zasady kartowania zbiorowisk roślinnych.2
T-W-8Fitoindykacja - szata roślinna jako wskaźnik warunków środowiska przyrodniczego.2
T-W-9Szata roślinna jako wskaźnik antropogenicznych przekształceń środowiska przyrodniczego.2
T-W-10Fitosocjologiczne podstawy waloryzacji przyrodniczej.2
T-W-11Roślinność a rekreacja.2
T-W-12Kształtowanie doborów roślinnych.2
T-W-13Planowanie przestrzenne.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych.20
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych.20
A-A-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia7
A-A-4Udział w konsultacjach5
A-A-5Analiza materiałów źródłowych i samodzielne studiowanie literatury przedmiotu8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do wykładów20
A-W-3Przygotowanie do zailiczenia wykładów10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C14_W01Student ma wiedzę na temat dyscypliny fitosocjologii w tym zna przedmiot i różne metody badań, zadania, terminologię, miejsca rozwoju roślin, skład i budowę zbiorowisk roślinnych i ich klasyfikację syntaksonomiczną. Posiada niezbędne wiadomości o funkacjach szaty roślinnej i jej znaczeniu dla człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W17zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska oraz zasady i sposoby jego zapobiegania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z fitosocjologią jako nauką i jej terminologią.
C-2Poznanie klasyfikacji zbiorowisk roślinnych występujących w Polsce.
C-3Poznanie zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk oraz metod ich badania.
Treści programoweT-W-3Nazewnictwo w systemie fitosocjologicznym. System zbiorowisk roślinnych. Przegląd wybranych klas zbiorowisk roślinnych Polski.
T-W-4Zbiorowiska leśne. Znaczenie lasów w środowisku i w życiu człowieka. Lasy na świecie i w Polsce.
T-W-1Fitosocjologia jako nauk i jej miejsce wśród innych dyscyplin naukowych. Zadania fitosocjologii. Podstawowe pojęcia opiusujące szatę roślinną.
T-W-2Skład i budowa zbiorowisk roślinnych. Metody badań zbiorowisk roślinnych - zdjęcie fitosocjologiczne. Kryteria i metody wyróżniania zbiorowisk roślinnych (metoda obserwacyjno-porównawcza i metody statystyczno-matematyczne).
T-W-5Dzisiejsza potencjalna roślinność naturalna.
T-W-6Inne metody podziału szaty roślinnej.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna powierzchownie stosowaną klasyfikację roślinności, zna kilka typów zbiorowisk roślinnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C14_W02Zna zagadnienia z zakresu zmian jakie zachodzą w przyrodzie pod wpływem sukcesji i antropopresji, zna dobory gatunków roślin wykorzystywanych do zagospodarowania różnych przestrzeni, w tym zagospodarowania rekreacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W08zna systematykę i nomenklaturę roślin; charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
Cel przedmiotuC-3Poznanie zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk oraz metod ich badania.
C-6Poznanie procesu synantropizacji mającej wpływ na zmiany szaty roślinnej.
Treści programoweT-W-7Ogólne zasady kartowania zbiorowisk roślinnych.
T-W-8Fitoindykacja - szata roślinna jako wskaźnik warunków środowiska przyrodniczego.
T-W-12Kształtowanie doborów roślinnych.
T-W-10Fitosocjologiczne podstawy waloryzacji przyrodniczej.
T-W-11Roślinność a rekreacja.
T-W-6Inne metody podziału szaty roślinnej.
T-W-5Dzisiejsza potencjalna roślinność naturalna.
T-W-13Planowanie przestrzenne.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna przyczyny zmian zachodzących w przyrodzie, ale interpretuje je powierzchownie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C14_U01Potrafi wykonać dokumentację przyrodniczą w formie zdjęcia fitosocjologicznego oraz rozpoznać i zidentyfikować podstawowe zbiorowiska roślinne do zespołu oraz wykonać pełną inwentaryzację szaty roślinnej wraz z jej waloryzacją.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U14rozpoznaje i charakteryzuje zbiorowiska roślinne i ich siedliska przy użyciu odpowiednich metod badawczych; potrafi wykonać inwentaryzację szaty roślinnej wraz z jej waloryzacją
Cel przedmiotuC-3Poznanie zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk oraz metod ich badania.
C-4Nabycie umiejętności rozpoznawania zbiorowisk roślinnych w terenie oraz wykonywania zdjęć i tabel fitosocjologicznych i ich interpretacji.
C-5Nabycie umiejętności praktycznego wykorzystywania fitosocjologii w architekturze krajobrazu.
Treści programoweT-A-3Roślinność torfowisk mszysto-turzycowych i mszarów. Charakterystyka zbiorowisk z klas: Scheuchzerio-Caricetea fuscae i Oxycocco-Sphagnetea.
T-A-5Zbiorowiska ruderalne i segetalne. Charakterystyka roślinności z klas: Stellarietea mediae i Artemisietea vulgaris.
T-A-8Roślinność siedlisk antropogenicznych – identyfikacja zbiorowisk synantropijnych - warsztaty terenowe.
T-A-7Zdjęcie i tabela fitosocjologiczna – analiza syntaksonomiczna, obliczanie współczynników stałości i pokrycia.
T-A-9Roślinność łąkowa, szuwarowa i wybranych typów lasów - identyfikacja w terenie.
T-A-6Zbiorowiska borowe i leśne. Charakterystyka roślinności z klas Vaccinio-Piceetea i Querco-Fagetea.
T-A-2Zróżnicowanie siedliskowe roślinności Polski - przegląd klas. Zbiorowiska wodne i szuwarowe. Charakterystyka roślinności z klas: Lemnetea minoris, Potametea i Phragmitetea.
T-A-1Metodyka wykonywania zdjęć fitosocjologicznych w terenie - warsztat terenowy.
T-A-4Półnaturalne i antropogeniczne zbiorowiska łąkowe i murawowe. Charakterystyka roślinności z klas: Molinio-Arrhenatheretea, Koelerio glaucae-Corynephoretea canescentis i Festuco-Brometea.
T-W-2Skład i budowa zbiorowisk roślinnych. Metody badań zbiorowisk roślinnych - zdjęcie fitosocjologiczne. Kryteria i metody wyróżniania zbiorowisk roślinnych (metoda obserwacyjno-porównawcza i metody statystyczno-matematyczne).
T-W-4Zbiorowiska leśne. Znaczenie lasów w środowisku i w życiu człowieka. Lasy na świecie i w Polsce.
T-W-3Nazewnictwo w systemie fitosocjologicznym. System zbiorowisk roślinnych. Przegląd wybranych klas zbiorowisk roślinnych Polski.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie
S-3Ocena formująca: sprawdzian z umiejetności praktycznych
S-4Ocena formująca: ocena zadań realizowanych w oparciu o materiały źródłowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać zdjęcie fitosocjologiczne włącznie z podaniem ilościowości i towarzyskości.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C14_U02Potrafi uzyskać inforamacje o środowisku wykorzystując indykacyjną funkcję roślinności, ocenić roślinność pod kątem przydatności do rekreacji, ocenić jej odporność na presję użytkowników i zaproponować sposoby zagospodarowania rekreacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
Cel przedmiotuC-5Nabycie umiejętności praktycznego wykorzystywania fitosocjologii w architekturze krajobrazu.
Treści programoweT-A-8Roślinność siedlisk antropogenicznych – identyfikacja zbiorowisk synantropijnych - warsztaty terenowe.
T-A-9Roślinność łąkowa, szuwarowa i wybranych typów lasów - identyfikacja w terenie.
T-A-1Metodyka wykonywania zdjęć fitosocjologicznych w terenie - warsztat terenowy.
T-W-11Roślinność a rekreacja.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia audytoryjne
M-4Warsztaty terenowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie
S-3Ocena formująca: sprawdzian z umiejetności praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi powierzchownie wypowiedzieć się na temat roślinności pod kątem przydatności do rekreacji i wypoczynku.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C14_K01Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K09jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu
Cel przedmiotuC-2Poznanie klasyfikacji zbiorowisk roślinnych występujących w Polsce.
C-3Poznanie zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk oraz metod ich badania.
C-4Nabycie umiejętności rozpoznawania zbiorowisk roślinnych w terenie oraz wykonywania zdjęć i tabel fitosocjologicznych i ich interpretacji.
C-6Poznanie procesu synantropizacji mającej wpływ na zmiany szaty roślinnej.
C-5Nabycie umiejętności praktycznego wykorzystywania fitosocjologii w architekturze krajobrazu.
Treści programoweT-A-8Roślinność siedlisk antropogenicznych – identyfikacja zbiorowisk synantropijnych - warsztaty terenowe.
T-A-9Roślinność łąkowa, szuwarowa i wybranych typów lasów - identyfikacja w terenie.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie
S-3Ocena formująca: sprawdzian z umiejetności praktycznych
S-4Ocena formująca: ocena zadań realizowanych w oparciu o materiały źródłowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uczestniczy w pracy zespołowej, a jej wymiar jest minimalny, mało znaczący dla grupy.
3,5
4,0
4,5
5,0