Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Fizjografia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjografia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z geografii fizycznej na poziomie szkoły średniej, a także z przedmiotów poprzedzających: gleboznawstwa oraz geodezji i kartografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z abiotycznymi komponentami środowiska przyrodniczego: budową geologiczną, rzeźbą terenu, warunkami hydrologicznymi oraz klimatycznymi |
C-2 | Poznanie metod opisu i oceny czasowej i przestrzennej zmienności abiotycznych komponentów środowiska |
C-3 | Poznanie źródeł pozyskiwania oraz metod przetwarzania i doboru podstawowych danych o środowisku abiotycznym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady kreślenia map, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map geologicznych, hydrologicznych, topograficznych, geomorfologicznych i klimatycznych. | 2 |
T-L-2 | Przekroje geologiczne i ich interpretacja. Analiza środowisk sedymentacyjnych. | 4 |
T-L-3 | Graficzne ujęcia i charakterystyka rzeźby na podstawie map topograficznych. | 4 |
T-L-4 | Metody opracowania i interpretacji wyników pomiarów podstawowych elementów klimatycznych. | 4 |
T-L-5 | Charakterystyka systemu hydrologicznego zlewni na podstawie map. | 4 |
T-L-6 | Źródła i wykorzystanie informacji o środowisku przyrodniczym i jego waloryzacji. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia geologiczne. Wiek i budowa Ziemi. Procesy endogeniczne kształtujące powierzchnię Ziemi. Budowa Ziemi oraz procesy wewnętrzne kształtujące jej powierzchnię. Zlodowacenia w Polsce i ich znaczenie dla budowy geologicznej. Regiony geologiczne Pomorza i Polski. | 4 |
T-W-2 | Procesy zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi. Ruchy masowe. Morfologiczna działalność lodowców i wód lodowcowych, rzek, wód podziemnych i wiatru. Procesy i formy rzeźby w strefie brzegowej mórz i oceanów. | 8 |
T-W-3 | Współczesne procesy geomorfologiczne i przekształcenia antropogeniczne krajobrazu. Charakterystyka głównych stref morfogenetycznych, regionalizacja fizycznogeograficzna. | 4 |
T-W-4 | Radiacyjne, termiczne i higryczne cechy klimatu. Czynniki cyrkulacyjne oraz dynamiczne cechy klimatu Polski. | 6 |
T-W-5 | Regiony klimatyczne Polski. Właściwości topoklimatu obszarów zurbanizowanych oraz przemysłowych. Ekstremalne zjawiska pogodowe. Zmiany klimatu i ich wpływ na przekształcenia środowiska geograficznego. | 6 |
T-W-6 | Obieg wody w przyrodzie. Zasoby wodne Polski. Wody powierzchniowe i podziemne Polski. Ekosystemy wodne, naturalne i sztuczne zbiorniki w krajobrazie. Zjawiska hydrologiczne. Bilans wodny. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w ćwiczeniach | 20 |
A-L-2 | Realizacja indywidualnych opracowań z zakresu geologii, hydrologii i klimatologii oraz charakterystyki terenu na podstawie map toppgraficznych | 30 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych z elementami dyskusji dydaktycznej |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | ćwiczenia praktyczne - realizacja indywidualnych zadań |
M-4 | ćwiczenia: metody programowe z wykorzystaniem internetu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C13_W01 Rozróżnia i charakteryzuje poszczególne komponenty środowiska przyrodniczego, zna podstawowe metody ich odwzorowania oraz identyfikuje naturalne i antropogeniczne przyczyny degradacji środowiska i działania zmierzające do jego ochrony. | AK_1A_W03, AK_1A_W11, AK_1A_W17 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C13_U01 Wykorzystuje rysunek odręczny do charakterystyki przestrzennej i czasowej zmienności abiotycznych elementów środowiska oraz odwzorowania wybranych cech na podstawie analizy map. Analizując cechy poszczególnych komponentów środowiska przyrodniczego ocenia ich predyspozycje do różnych zadań planistycznych. | AK_1A_U01, AK_1A_U09 | — | — | C-2, C-3 | T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C13_K01 Rozumie podstawowe relacje pomiędzy potrzebami zagospodarowania środowiska przyrodniczego a jego naturalnymi zasobami. Ma świadomość istnienia w środowisku naturalnych barier i formalnych ograniczeń uniemożliwiających jego przekształcanie do pełnienia funkcji użytkowych i będąc przygotowany do pracy zespołowej współpracuje przy odpowiedzialnym kształtowaniu funkcji i form krajobrazu. | AK_1A_K06 | — | — | C-2, C-3 | T-L-6 | M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C13_W01 Rozróżnia i charakteryzuje poszczególne komponenty środowiska przyrodniczego, zna podstawowe metody ich odwzorowania oraz identyfikuje naturalne i antropogeniczne przyczyny degradacji środowiska i działania zmierzające do jego ochrony. | 2,0 | Student nie zna komponentów środowiska przyrodniczego i nie potrafi opisać ich przestrzennego rozkładu |
3,0 | Student posiada elementarną wiedze na temat komponentów środowiska przyrodniczego i potrafi opisać przestrzenny rozkład przynajmniej jednej cechy każdego z abiotycznych elementów na terenie kraju | |
3,5 | Student w stopniu podstawowym potrafi nazwać wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego i opisuje przestrzenny rozkład co najmniej jednej cechy każdego z abiotycznych elementów na terenie kraju | |
4,0 | Student potrafi nazwać wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego i opisuje ich przestrzenny i czasowy rozkład na przykładzie kilku cech każdego z abiotycznych elementów na terenie kraju. Potrafi w stopniu podstawowym wskazać przyczyny degradacji środowiska i działania ochronne. | |
4,5 | Student potrafi nazwać wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego i opisuje ich przestrzenny i czasowy rozkład na przykładzie kilku cech każdego z abiotycznych elementów na terenie kraju. Potrafi wskazać przyczyny degradacji środowiska abiotycznego i działania ochronne. | |
5,0 | Student potrafi wyczerpująco nazwać i opisać wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego oraz opisuje i analizuje przestrzenny rozkład każdej cechy z abiotycznych elementów na terenie kraju. Potrafi w pełni opisać przyczyny degradacji środowiska i wskazać konkretne działania ochronne. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C13_U01 Wykorzystuje rysunek odręczny do charakterystyki przestrzennej i czasowej zmienności abiotycznych elementów środowiska oraz odwzorowania wybranych cech na podstawie analizy map. Analizując cechy poszczególnych komponentów środowiska przyrodniczego ocenia ich predyspozycje do różnych zadań planistycznych. | 2,0 | Nie potrafi graficznie opracować elementów abiotycznych i dokonać interpretacji. |
3,0 | Student potrafi w prosty sposób przedstawić graficznie niektóre elementy abiotyczne i opisać bez interpretacji wybrane cechy. | |
3,5 | Student potrafi w prosty sposób przedstawić graficznie niektóre elementy abiotyczne i wykazuje się podstawową interpretacją wybranych cech | |
4,0 | Student potrafi przedstawić graficznie elementy abiotyczne i wykazuje się dobrą interpretacją wybranych cech | |
4,5 | Student potrafi przedstawić graficznie elementy abiotyczne i wykazuje się rozrzeszoną analizą i interpretacją wybranych cech | |
5,0 | Student potrafi przedstawić graficznie elementy abiotyczne i wykazuje się rozrzeszoną analizą i interpretacją wybranych cech. Potrafi dyskutować na temat uzyskanych wyników. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C13_K01 Rozumie podstawowe relacje pomiędzy potrzebami zagospodarowania środowiska przyrodniczego a jego naturalnymi zasobami. Ma świadomość istnienia w środowisku naturalnych barier i formalnych ograniczeń uniemożliwiających jego przekształcanie do pełnienia funkcji użytkowych i będąc przygotowany do pracy zespołowej współpracuje przy odpowiedzialnym kształtowaniu funkcji i form krajobrazu. | 2,0 | Student nie rozumie relacji pomiędzy abiotycznymi komponentami środowiska a sposobami jego zagospodarowania |
3,0 | Student w stopniu podstawowym rozumie relacje tylko pomiędzy niektórymi abiotycznymi komponentami srodowiska a sposobami jego zagospodarowania, | |
3,5 | Student rozumie relacje tylko pomiędzy niektórymi abiotycznymi komponentami srodowiska a sposobami jego zagospodarowania, | |
4,0 | Student dobrze rozumie relacje pomiędzy niektórymi abiotycznymi komponentami środowiska a sposobami jego zagospodarowania, | |
4,5 | Student w pełni rozumie relacje pomiędzy niektórymi abiotycznymi komponentami srodowiska a sposobami jego zagospodarowania, Ma świadomość o mozliwościach przekształcania do pełnineia róznych funkcji uzytkowych. | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozumie relacje pomiędzy niektórymi abiotycznymi komponentami srodowiska a sposobami jego zagospodarowania, Świadomie podejmuje decyzje o kształtowaniu funkcji i fomie krajobrazu. |
Literatura podstawowa
- Starkel L.(red.), Geografia Polski. Środowisko przyrodnicze., PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Klimaszewski M., Geomorfologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2003
- Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 2010
- Borówka R.K, Budowa Ziemi bez tajemnic, Wyd. Kurpisz, Poznanń, 2001
- Kożuchowski K, Klimat Polski. Nowe spojrzenie, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2011
- Koźmiński C., Michalska B. (red.), Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, Szczecin, 2004