Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Fizjografia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjografia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL4 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z geografii fizycznej na poziomie szkoły średniej, a także z przedmiotów poprzedzających: gleboznawstwa oraz geodezji i kartografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z abiotycznymi komponentami środowiska przyrodniczego: budową geologiczną, rzeźbą terenu, warunkami hydrologicznymi oraz klimatycznymi
C-2Poznanie metod opisu i oceny czasowej i przestrzennej zmienności abiotycznych komponentów środowiska
C-3Poznanie źródeł pozyskiwania oraz metod przetwarzania i doboru podstawowych danych o środowisku abiotycznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady kreślenia map, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map geologicznych, hydrologicznych, topograficznych, geomorfologicznych i klimatycznych.2
T-L-2Przekroje geologiczne i ich interpretacja. Analiza środowisk sedymentacyjnych.4
T-L-3Graficzne ujęcia i charakterystyka rzeźby na podstawie map topograficznych.4
T-L-4Metody opracowania i interpretacji wyników pomiarów podstawowych elementów klimatycznych.4
T-L-5Charakterystyka systemu hydrologicznego zlewni na podstawie map.4
T-L-6Źródła i wykorzystanie informacji o środowisku przyrodniczym i jego waloryzacji.2
20
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia geologiczne. Wiek i budowa Ziemi. Procesy endogeniczne kształtujące powierzchnię Ziemi. Budowa Ziemi oraz procesy wewnętrzne kształtujące jej powierzchnię. Zlodowacenia w Polsce i ich znaczenie dla budowy geologicznej. Regiony geologiczne Pomorza i Polski.4
T-W-2Procesy zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi. Ruchy masowe. Morfologiczna działalność lodowców i wód lodowcowych, rzek, wód podziemnych i wiatru. Procesy i formy rzeźby w strefie brzegowej mórz i oceanów.8
T-W-3Współczesne procesy geomorfologiczne i przekształcenia antropogeniczne krajobrazu. Charakterystyka głównych stref morfogenetycznych, regionalizacja fizycznogeograficzna.4
T-W-4Radiacyjne, termiczne i higryczne cechy klimatu. Czynniki cyrkulacyjne oraz dynamiczne cechy klimatu Polski.6
T-W-5Regiony klimatyczne Polski. Właściwości topoklimatu obszarów zurbanizowanych oraz przemysłowych. Ekstremalne zjawiska pogodowe. Zmiany klimatu i ich wpływ na przekształcenia środowiska geograficznego.6
T-W-6Obieg wody w przyrodzie. Zasoby wodne Polski. Wody powierzchniowe i podziemne Polski. Ekosystemy wodne, naturalne i sztuczne zbiorniki w krajobrazie. Zjawiska hydrologiczne. Bilans wodny.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w ćwiczeniach20
A-L-2Realizacja indywidualnych opracowań z zakresu geologii, hydrologii i klimatologii oraz charakterystyki terenu na podstawie map toppgraficznych30
A-L-3Udział w konsultacjach10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia praktyczne - realizacja indywidualnych zadań
M-4ćwiczenia: metody programowe z wykorzystaniem internetu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C13_W01
Rozróżnia i charakteryzuje poszczególne komponenty środowiska przyrodniczego, zna podstawowe metody ich odwzorowania oraz identyfikuje naturalne i antropogeniczne przyczyny degradacji środowiska i działania zmierzające do jego ochrony.
AK_1A_W03, AK_1A_W11, AK_1A_W17C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6M-1, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C13_U01
Wykorzystuje rysunek odręczny do charakterystyki przestrzennej i czasowej zmienności abiotycznych elementów środowiska oraz odwzorowania wybranych cech na podstawie analizy map. Analizując cechy poszczególnych komponentów środowiska przyrodniczego ocenia ich predyspozycje do różnych zadań planistycznych.
AK_1A_U01, AK_1A_U09C-2, C-3T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C13_K01
Rozumie podstawowe relacje pomiędzy potrzebami zagospodarowania środowiska przyrodniczego a jego naturalnymi zasobami. Ma świadomość istnienia w środowisku naturalnych barier i formalnych ograniczeń uniemożliwiających jego przekształcanie do pełnienia funkcji użytkowych i będąc przygotowany do pracy zespołowej współpracuje przy odpowiedzialnym kształtowaniu funkcji i form krajobrazu.
AK_1A_K06C-2, C-3T-L-6M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C13_W01
Rozróżnia i charakteryzuje poszczególne komponenty środowiska przyrodniczego, zna podstawowe metody ich odwzorowania oraz identyfikuje naturalne i antropogeniczne przyczyny degradacji środowiska i działania zmierzające do jego ochrony.
2,0Student nie zna komponentów środowiska przyrodniczego i nie potrafi opisać ich przestrzennego rozkładu
3,0Student posiada elementarną wiedze na temat komponentów środowiska przyrodniczego i potrafi opisać przestrzenny rozkład przynajmniej jednej cechy każdego z abiotycznych elementów na terenie kraju
3,5Student w stopniu podstawowym potrafi nazwać wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego i opisuje przestrzenny rozkład co najmniej jednej cechy każdego z abiotycznych elementów na terenie kraju
4,0Student potrafi nazwać wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego i opisuje ich przestrzenny i czasowy rozkład na przykładzie kilku cech każdego z abiotycznych elementów na terenie kraju. Potrafi w stopniu podstawowym wskazać przyczyny degradacji środowiska i działania ochronne.
4,5Student potrafi nazwać wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego i opisuje ich przestrzenny i czasowy rozkład na przykładzie kilku cech każdego z abiotycznych elementów na terenie kraju. Potrafi wskazać przyczyny degradacji środowiska abiotycznego i działania ochronne.
5,0Student potrafi wyczerpująco nazwać i opisać wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego oraz opisuje i analizuje przestrzenny rozkład każdej cechy z abiotycznych elementów na terenie kraju. Potrafi w pełni opisać przyczyny degradacji środowiska i wskazać konkretne działania ochronne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C13_U01
Wykorzystuje rysunek odręczny do charakterystyki przestrzennej i czasowej zmienności abiotycznych elementów środowiska oraz odwzorowania wybranych cech na podstawie analizy map. Analizując cechy poszczególnych komponentów środowiska przyrodniczego ocenia ich predyspozycje do różnych zadań planistycznych.
2,0Nie potrafi graficznie opracować elementów abiotycznych i dokonać interpretacji.
3,0Student potrafi w prosty sposób przedstawić graficznie niektóre elementy abiotyczne i opisać bez interpretacji wybrane cechy.
3,5Student potrafi w prosty sposób przedstawić graficznie niektóre elementy abiotyczne i wykazuje się podstawową interpretacją wybranych cech
4,0Student potrafi przedstawić graficznie elementy abiotyczne i wykazuje się dobrą interpretacją wybranych cech
4,5Student potrafi przedstawić graficznie elementy abiotyczne i wykazuje się rozrzeszoną analizą i interpretacją wybranych cech
5,0Student potrafi przedstawić graficznie elementy abiotyczne i wykazuje się rozrzeszoną analizą i interpretacją wybranych cech. Potrafi dyskutować na temat uzyskanych wyników.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C13_K01
Rozumie podstawowe relacje pomiędzy potrzebami zagospodarowania środowiska przyrodniczego a jego naturalnymi zasobami. Ma świadomość istnienia w środowisku naturalnych barier i formalnych ograniczeń uniemożliwiających jego przekształcanie do pełnienia funkcji użytkowych i będąc przygotowany do pracy zespołowej współpracuje przy odpowiedzialnym kształtowaniu funkcji i form krajobrazu.
2,0Student nie rozumie relacji pomiędzy abiotycznymi komponentami środowiska a sposobami jego zagospodarowania
3,0Student w stopniu podstawowym rozumie relacje tylko pomiędzy niektórymi abiotycznymi komponentami srodowiska a sposobami jego zagospodarowania,
3,5Student rozumie relacje tylko pomiędzy niektórymi abiotycznymi komponentami srodowiska a sposobami jego zagospodarowania,
4,0Student dobrze rozumie relacje pomiędzy niektórymi abiotycznymi komponentami środowiska a sposobami jego zagospodarowania,
4,5Student w pełni rozumie relacje pomiędzy niektórymi abiotycznymi komponentami srodowiska a sposobami jego zagospodarowania, Ma świadomość o mozliwościach przekształcania do pełnineia róznych funkcji uzytkowych.
5,0Student bardzo dobrze rozumie relacje pomiędzy niektórymi abiotycznymi komponentami srodowiska a sposobami jego zagospodarowania, Świadomie podejmuje decyzje o kształtowaniu funkcji i fomie krajobrazu.

Literatura podstawowa

  1. Starkel L.(red.), Geografia Polski. Środowisko przyrodnicze., PWN, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Klimaszewski M., Geomorfologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2003
  2. Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 2010
  3. Borówka R.K, Budowa Ziemi bez tajemnic, Wyd. Kurpisz, Poznanń, 2001
  4. Kożuchowski K, Klimat Polski. Nowe spojrzenie, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2011
  5. Koźmiński C., Michalska B. (red.), Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, Szczecin, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady kreślenia map, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map geologicznych, hydrologicznych, topograficznych, geomorfologicznych i klimatycznych.2
T-L-2Przekroje geologiczne i ich interpretacja. Analiza środowisk sedymentacyjnych.4
T-L-3Graficzne ujęcia i charakterystyka rzeźby na podstawie map topograficznych.4
T-L-4Metody opracowania i interpretacji wyników pomiarów podstawowych elementów klimatycznych.4
T-L-5Charakterystyka systemu hydrologicznego zlewni na podstawie map.4
T-L-6Źródła i wykorzystanie informacji o środowisku przyrodniczym i jego waloryzacji.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia geologiczne. Wiek i budowa Ziemi. Procesy endogeniczne kształtujące powierzchnię Ziemi. Budowa Ziemi oraz procesy wewnętrzne kształtujące jej powierzchnię. Zlodowacenia w Polsce i ich znaczenie dla budowy geologicznej. Regiony geologiczne Pomorza i Polski.4
T-W-2Procesy zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi. Ruchy masowe. Morfologiczna działalność lodowców i wód lodowcowych, rzek, wód podziemnych i wiatru. Procesy i formy rzeźby w strefie brzegowej mórz i oceanów.8
T-W-3Współczesne procesy geomorfologiczne i przekształcenia antropogeniczne krajobrazu. Charakterystyka głównych stref morfogenetycznych, regionalizacja fizycznogeograficzna.4
T-W-4Radiacyjne, termiczne i higryczne cechy klimatu. Czynniki cyrkulacyjne oraz dynamiczne cechy klimatu Polski.6
T-W-5Regiony klimatyczne Polski. Właściwości topoklimatu obszarów zurbanizowanych oraz przemysłowych. Ekstremalne zjawiska pogodowe. Zmiany klimatu i ich wpływ na przekształcenia środowiska geograficznego.6
T-W-6Obieg wody w przyrodzie. Zasoby wodne Polski. Wody powierzchniowe i podziemne Polski. Ekosystemy wodne, naturalne i sztuczne zbiorniki w krajobrazie. Zjawiska hydrologiczne. Bilans wodny.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w ćwiczeniach20
A-L-2Realizacja indywidualnych opracowań z zakresu geologii, hydrologii i klimatologii oraz charakterystyki terenu na podstawie map toppgraficznych30
A-L-3Udział w konsultacjach10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C13_W01Rozróżnia i charakteryzuje poszczególne komponenty środowiska przyrodniczego, zna podstawowe metody ich odwzorowania oraz identyfikuje naturalne i antropogeniczne przyczyny degradacji środowiska i działania zmierzające do jego ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W03zna podstawowe metody geodezyjne odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia
AK_1A_W11posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną
AK_1A_W17zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska oraz zasady i sposoby jego zapobiegania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z abiotycznymi komponentami środowiska przyrodniczego: budową geologiczną, rzeźbą terenu, warunkami hydrologicznymi oraz klimatycznymi
C-2Poznanie metod opisu i oceny czasowej i przestrzennej zmienności abiotycznych komponentów środowiska
C-3Poznanie źródeł pozyskiwania oraz metod przetwarzania i doboru podstawowych danych o środowisku abiotycznym
Treści programoweT-W-3Współczesne procesy geomorfologiczne i przekształcenia antropogeniczne krajobrazu. Charakterystyka głównych stref morfogenetycznych, regionalizacja fizycznogeograficzna.
T-W-2Procesy zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi. Ruchy masowe. Morfologiczna działalność lodowców i wód lodowcowych, rzek, wód podziemnych i wiatru. Procesy i formy rzeźby w strefie brzegowej mórz i oceanów.
T-W-1Podstawowe pojęcia geologiczne. Wiek i budowa Ziemi. Procesy endogeniczne kształtujące powierzchnię Ziemi. Budowa Ziemi oraz procesy wewnętrzne kształtujące jej powierzchnię. Zlodowacenia w Polsce i ich znaczenie dla budowy geologicznej. Regiony geologiczne Pomorza i Polski.
T-W-5Regiony klimatyczne Polski. Właściwości topoklimatu obszarów zurbanizowanych oraz przemysłowych. Ekstremalne zjawiska pogodowe. Zmiany klimatu i ich wpływ na przekształcenia środowiska geograficznego.
T-W-4Radiacyjne, termiczne i higryczne cechy klimatu. Czynniki cyrkulacyjne oraz dynamiczne cechy klimatu Polski.
T-W-6Obieg wody w przyrodzie. Zasoby wodne Polski. Wody powierzchniowe i podziemne Polski. Ekosystemy wodne, naturalne i sztuczne zbiorniki w krajobrazie. Zjawiska hydrologiczne. Bilans wodny.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-4ćwiczenia: metody programowe z wykorzystaniem internetu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna komponentów środowiska przyrodniczego i nie potrafi opisać ich przestrzennego rozkładu
3,0Student posiada elementarną wiedze na temat komponentów środowiska przyrodniczego i potrafi opisać przestrzenny rozkład przynajmniej jednej cechy każdego z abiotycznych elementów na terenie kraju
3,5Student w stopniu podstawowym potrafi nazwać wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego i opisuje przestrzenny rozkład co najmniej jednej cechy każdego z abiotycznych elementów na terenie kraju
4,0Student potrafi nazwać wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego i opisuje ich przestrzenny i czasowy rozkład na przykładzie kilku cech każdego z abiotycznych elementów na terenie kraju. Potrafi w stopniu podstawowym wskazać przyczyny degradacji środowiska i działania ochronne.
4,5Student potrafi nazwać wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego i opisuje ich przestrzenny i czasowy rozkład na przykładzie kilku cech każdego z abiotycznych elementów na terenie kraju. Potrafi wskazać przyczyny degradacji środowiska abiotycznego i działania ochronne.
5,0Student potrafi wyczerpująco nazwać i opisać wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego oraz opisuje i analizuje przestrzenny rozkład każdej cechy z abiotycznych elementów na terenie kraju. Potrafi w pełni opisać przyczyny degradacji środowiska i wskazać konkretne działania ochronne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C13_U01Wykorzystuje rysunek odręczny do charakterystyki przestrzennej i czasowej zmienności abiotycznych elementów środowiska oraz odwzorowania wybranych cech na podstawie analizy map. Analizując cechy poszczególnych komponentów środowiska przyrodniczego ocenia ich predyspozycje do różnych zadań planistycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U01wykorzystuje rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
AK_1A_U09analizuje uwarunkowania sytuacyjne przestrzeni przy użyciu standardowych metod stosowanych w obszarze architektury krajobrazów
Cel przedmiotuC-2Poznanie metod opisu i oceny czasowej i przestrzennej zmienności abiotycznych komponentów środowiska
C-3Poznanie źródeł pozyskiwania oraz metod przetwarzania i doboru podstawowych danych o środowisku abiotycznym
Treści programoweT-L-6Źródła i wykorzystanie informacji o środowisku przyrodniczym i jego waloryzacji.
T-L-1Zasady kreślenia map, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map geologicznych, hydrologicznych, topograficznych, geomorfologicznych i klimatycznych.
T-L-2Przekroje geologiczne i ich interpretacja. Analiza środowisk sedymentacyjnych.
T-L-3Graficzne ujęcia i charakterystyka rzeźby na podstawie map topograficznych.
T-L-4Metody opracowania i interpretacji wyników pomiarów podstawowych elementów klimatycznych.
T-L-5Charakterystyka systemu hydrologicznego zlewni na podstawie map.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia praktyczne - realizacja indywidualnych zadań
M-4ćwiczenia: metody programowe z wykorzystaniem internetu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi graficznie opracować elementów abiotycznych i dokonać interpretacji.
3,0Student potrafi w prosty sposób przedstawić graficznie niektóre elementy abiotyczne i opisać bez interpretacji wybrane cechy.
3,5Student potrafi w prosty sposób przedstawić graficznie niektóre elementy abiotyczne i wykazuje się podstawową interpretacją wybranych cech
4,0Student potrafi przedstawić graficznie elementy abiotyczne i wykazuje się dobrą interpretacją wybranych cech
4,5Student potrafi przedstawić graficznie elementy abiotyczne i wykazuje się rozrzeszoną analizą i interpretacją wybranych cech
5,0Student potrafi przedstawić graficznie elementy abiotyczne i wykazuje się rozrzeszoną analizą i interpretacją wybranych cech. Potrafi dyskutować na temat uzyskanych wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C13_K01Rozumie podstawowe relacje pomiędzy potrzebami zagospodarowania środowiska przyrodniczego a jego naturalnymi zasobami. Ma świadomość istnienia w środowisku naturalnych barier i formalnych ograniczeń uniemożliwiających jego przekształcanie do pełnienia funkcji użytkowych i będąc przygotowany do pracy zespołowej współpracuje przy odpowiedzialnym kształtowaniu funkcji i form krajobrazu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K06rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
Cel przedmiotuC-2Poznanie metod opisu i oceny czasowej i przestrzennej zmienności abiotycznych komponentów środowiska
C-3Poznanie źródeł pozyskiwania oraz metod przetwarzania i doboru podstawowych danych o środowisku abiotycznym
Treści programoweT-L-6Źródła i wykorzystanie informacji o środowisku przyrodniczym i jego waloryzacji.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia praktyczne - realizacja indywidualnych zadań
M-4ćwiczenia: metody programowe z wykorzystaniem internetu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie relacji pomiędzy abiotycznymi komponentami środowiska a sposobami jego zagospodarowania
3,0Student w stopniu podstawowym rozumie relacje tylko pomiędzy niektórymi abiotycznymi komponentami srodowiska a sposobami jego zagospodarowania,
3,5Student rozumie relacje tylko pomiędzy niektórymi abiotycznymi komponentami srodowiska a sposobami jego zagospodarowania,
4,0Student dobrze rozumie relacje pomiędzy niektórymi abiotycznymi komponentami środowiska a sposobami jego zagospodarowania,
4,5Student w pełni rozumie relacje pomiędzy niektórymi abiotycznymi komponentami srodowiska a sposobami jego zagospodarowania, Ma świadomość o mozliwościach przekształcania do pełnineia róznych funkcji uzytkowych.
5,0Student bardzo dobrze rozumie relacje pomiędzy niektórymi abiotycznymi komponentami srodowiska a sposobami jego zagospodarowania, Świadomie podejmuje decyzje o kształtowaniu funkcji i fomie krajobrazu.