Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Dendrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dendrologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 1,00,25zaliczenie
wykładyW2 30 1,00,50zaliczenie
zajęcia terenoweT2 20 1,00,25zaliczenie
wykładyW3 20 2,00,40egzamin
zajęcia terenoweT3 10 0,50,30zaliczenie
laboratoriaL3 15 0,50,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu botaniki i fizjologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie systematyki roślin drzewiastych oraz wskazanie jej wykorzystania w praktycznym zastosowaniu
C-2Przedstawienie wiedzy dotyczącej zróżnicowania cech morfologicznych i diagnostycznych drzew i krzewów umożliwiających ich rozpoznanie
C-3Zapoznanie z walorami dekoracyjnymi drzew i krzewów w różnych porach roku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pokroje i maksymalne wymiary drzew i krzewów stosowane w projektowaniu terenów zieleni2
T-L-2Rozpoznawanie podstawowych gatunków drzew i krzewów w stanie bezlistnym4
T-L-3Sprawdzian pisemny nr 1 z partii materiału1
T-L-4Rodzaje, cechy diagnostyczne i dekoracyjne owoców u roślin drzewiastych3
T-L-5Analizowanie cech diagnostycznych wybranych odmian uprawnych drzew i krzewów liściastych2
T-L-6Wymagania siedliskowe drzew i krzewów2
T-L-7Sprawdzian pisemny nr 2 z partii materiału1
15
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, zawszezielonych oraz rodzimych drzew i krzewów liściastych4
T-L-2Rozpoznawanie drzew i krzewów obcego pochodzenia i rodzimych drzew liściastych kwitnących przed rozwojem liści2
T-L-3Sprawdzian pisemny nr 1 z partii materiału1
T-L-4Analizowanie cech diagnostycznych wybranych odmian uprawnych drzew i krzewów iglastych2
T-L-5Sprawdzian pisemny nr 2 z partii materiału1
10
zajęcia terenowe
T-T-1Rozpoznawanie wybranych gatunków i odmian drzew i krzewów kolekcji ogrodu dendrologicznego w Glinnej, wymagania siedliskowe roślin4
T-T-2Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów (zaliczenie, ocena indywidualna, część 1)1
T-T-3Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, zawszezielonych i o jesiennym efektownym przebarwianiu liści - miejsce zajęć terenowych: Cmentarz Centralny w Szczecinie - od strony ul. Dworskiej i Mieszka I (okolice wiatraka)2
T-T-4Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów o efektownym przebarwianiu liści i owocowaniu - miejsce zajęć terenowych: Park im. J. Kaprowicza w Szczecinie, Różanka i tzw. Ogród Botaniczny z 1926 roku2
T-T-5Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów (zaliczenie, ocena indywidualna, część 2)1
10
zajęcia terenowe
T-T-1Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, zawszezielonych i kwitnących przed rozwojem liści - miejsce zajęć terenowych: Park im. J. Kasprowicza w Szczecinie2
T-T-2Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, zawszezielonych i kwitnących przed rozwojem liści - miejsce zajęć terenowych: Cmentarz Centralny w Szczecinie - część wschodnia, okolice I bramy (Bramy Głównej) i al. Okólnej2
T-T-3Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, zawszezielonych i kwitnących przed rozwojem liści - miejsce zajęć terenowych: Cmentarz Centralny w Szczecinie, część zachodnia, okolice al. Widokowej i III Bramy2
T-T-4Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, zawszezielonych oraz drzew i krzewów kwitnących przed, równocześnie i po rozwoju liści - miejsce zajęć: teren WKŚiR w Szczecinie, Park - Ogród Dendrologiczny im. Prof. S. Kownasa, teren Wyższego Seminarium Duchownego w Szczecinie2
T-T-5Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów (zaliczenie, ocena indywidualna, część 1)1
T-T-6Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, zawszezielonych oraz kwitnących równocześnie i po rozwoju liści - miejsce zajęć terenowych: Różanka i tzw. Ogród Botaniczny z 1926 roku2
T-T-7Rozpoznawanie wybranych gatunków i odmian drzew i krzewów kolekcji Ogrodu Dendrologicznego w Przelewicach, wymagania siedliskowe roślin; miejsce zajęć terenowych: Ogród Dendrologiczny w Przelewicach4
T-T-8Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia w pełni wegetacji (ulistnienie, kwitnienie) - miejsce zajęć terenowych: ogrody willowe dzielnicy Pogodno, tzw. Ogród Dendrologiczny z 1926 roku, Syrenie Stawy2
T-T-9Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów (zaliczenie, ocena indywidualna, część 2)1
T-T-10Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia - miejsce zajęć terenowych: Park im. S. Żeromskiego w Szczecinie, Wały Chrobrego2
20
wykłady
T-W-1Pokroje i architektura koron drzew2
T-W-2Pokroje krzewów2
T-W-3Dynamika wzrostu drzew i krzewów i osiągane wymiary2
T-W-4Drzewa i krzewy rodzimego i obcego pochodzenia o dekoracyjnie jesiennie przebarwiających się liściach3
T-W-5Drzewa i krzewy rodzimego i obcego pochodzenia o ozdobnych owocach i owocostanach4
T-W-6Podstawy rozpoznawania drzew i krzewów w okresie bezlistnym2
T-W-7Drzewa i krzewy o dekoracyjnej korowinie i pędach2
T-W-8Przegląd podstawowych odmian drzew i krzewów liściastych2
T-W-9Pisemne zaliczenie wykładów1
20
wykłady
T-W-1Podstawy systematyki roślin drzewiastych, cechy diagnostyczne roślin drzewiastych niezbędne do ich rozpoznawania2
T-W-2Drzewa i krzewy nagozalążkowe – rodziny: miłorząbowate, cisowate, sosnowate cz. 1, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-3Drzewa i krzewy nagozalążkowe – sosnowate cz.2, cypryśnikowate, cyprysowate, biologia i wymagania ekologiczne gatunków3
T-W-4Drzewa i krzewy zawszezielone, biologia i wymagania ekologiczne gatunków3
T-W-5Drzewa rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków3
T-W-6Krzewy rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-7Fenologiczny kalendarz kwitnienia roślin drzewiastych: drzewa i krzewy kwitnące przed i równocześnie z rozwojem liści (zimą, w przedwiośniu, pierwiośniu i wiosną)2
T-W-8Fenologiczny kalendarz kwitnienia roślin drzewiastych: drzewa i krzewy kwitnące po rozwoju liści (późną wiosną, latem i jesienią)2
T-W-9Drzewa i krzewy o efektownym, barwnym, trwałym lub okresowym ulistnieniu2
T-W-10Pnącza - cechy biologiczne i walory dekoracyjne2
T-W-11Drzewiaste rośliny okrywowe - biologia i wymagania ekologiczne gatunków i odmian2
T-W-12Przegląd gatunków i odmian drzew i krzewów z rodziny wrzosowate Ericaceae, walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne2
T-W-13Przegląd podstawowych odmian uprawnych drzew i krzewów iglastych2
T-W-14Zaliczenie pisemne wykładów1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie do zajęć10
A-L-3przygotowanie do zaliczenia (sprawdzian pisemny)10
30
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach terenowych10
A-T-2przygotowanie do zajęć terenowych5
15
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach terenowych20
A-T-2przygotowanie do zajęć terenowych10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2samodzielne studiowanie treści wykładów25
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielne studiowanie treści wykładów1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny z partii materiału
S-2Ocena formująca: ocena z rozpoznawania drzew i krzewów
S-3Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-4Ocena podsumowująca: ocena końcowa z rozpoznawania drzew i krzewów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C05_W01
zna nomenklaturę roślin drzewiastych, definiuje systematykę roślin drzewiastych i wykorzystuje ją w praktyce
AK_1A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-3S-1, S-4
AK_1A_C05_W02
charakteryzuje i opisuje cechy morfologiczne i diagnostyczne drzew i krzewów (umożliwiające ich rozpoznanie) oraz ich wymagania siedliskowe, pod kątem zastosowania w projektowaniu terenów zieleni
AK_1A_W19C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-6M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C05_U01
dobiera drzewa i krzewy pod względem walorów dekoracyjnych w różnych porach roku oraz ich wymagań siedliskowych
AK_1A_U13C-3T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-T-1, T-L-6M-1, M-3S-1, S-3
AK_1A_C05_U02
analizuje cechy diagnostyczne gatunków i odmian drzew i krzewów, pozwalające na ich rozpoznanie
AK_1A_U11C-2T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-T-1, T-L-2, T-L-1, T-L-5M-2, M-1, M-3S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C05_K01
ma świadomość funkcji oraz potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa i bioróżnorodności roślin drzewiastych, jak też znaczenia ich walorów dekoracyjnych i wymagań siedliskowych w kształtowaniu przestrzeni
AK_1A_K07C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-T-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C05_W01
zna nomenklaturę roślin drzewiastych, definiuje systematykę roślin drzewiastych i wykorzystuje ją w praktyce
2,0Student nie zna nomenklatury roślin drzewiastych; nie definiuje systematyki roślin drzewiastych
3,0Student ma elementarną wiedzę z zakresu nomenklatury roślin drzewiastych; definiuje podstawy systematyki roślin drzewiastych
3,5Student zna nomenklaturę roślin drzewiastych w stopniu podstawowym; definiuje systematykę roślin drzewiastych
4,0Student zna nomenklaturę roślin drzewiastych w stopniu dobrym; definiuje systematykę roślin drzewiastych, częściowo wykazując jej praktyczne zastosowanie
4,5Student zna w pełni nomenklaturę roślin drzewiastych; definiuje systematykę roślin drzewiastych i wykorzystuje ją w praktyce
5,0Student biegle opanował nomenklaturę roślin drzewiastych; sprawnie definiuje systematykę roślin drzewiastych i wykorzystuje ją w praktyce
AK_1A_C05_W02
charakteryzuje i opisuje cechy morfologiczne i diagnostyczne drzew i krzewów (umożliwiające ich rozpoznanie) oraz ich wymagania siedliskowe, pod kątem zastosowania w projektowaniu terenów zieleni
2,0Student nie charakteryzuje i nie opisuje cech morfologicznych i diagnostycznych drzew i krzewów; nie znając ich wymagań siedliskowych
3,0Student charakteryzuje i opisuje podstawowe cechy morfologiczne i diagnostyczne wskazanych drzew i krzewów (umożliwiające ich rozpoznanie)
3,5Student charakteryzuje i opisuje większość cech morfologicznych i diagnostycznych wskazanych drzew i krzewów (umożliwiających ich rozpoznanie), znając częściowo ich wymagania siedliskowe
4,0Student charakteryzuje i opisuje wymagane cechy morfologiczne i diagnostyczne drzew i krzewów (umożliwiające ich rozpoznanie), znając ich wymagania siedliskowe
4,5Student sprawnie charakteryzuje i opisuje wymagane cechy morfologiczne i diagnostyczne drzew i krzewów (umożliwiające ich rozpoznanie), znając ich wymagania siedliskowe
5,0Student biegle charakteryzuje i opisuje wymagane cechy morfologiczne i diagnostyczne drzew i krzewów (umożliwiające ich rozpoznanie), znając ich wymagania siedliskowe i wskazując ich zastosowanie w projektowaniu terenów zieleni

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C05_U01
dobiera drzewa i krzewy pod względem walorów dekoracyjnych w różnych porach roku oraz ich wymagań siedliskowych
2,0Student nie dobiera drzew i krzewów pod względem walorów dekoracyjnych w różnych porach roku oraz ich wymagań siedliskowych
3,0Student dobiera podstawowe drzewa i krzewy pod względem walorów dekoracyjnych we wskazanych porach roku oraz ich wymagań siedliskowych
3,5Student dobiera większość wymaganych drzew i krzewów pod względem walorów dekoracyjnych w różnych porach roku oraz ich wymagań siedliskowych
4,0Student dobiera wymagane drzewa i krzewy pod względem walorów dekoracyjnych w różnych porach roku oraz ich wymagań siedliskowych
4,5Student sprawnie dobiera wymagane drzewa i krzewy pod względem walorów dekoracyjnych w różnych porach roku oraz ich wymagań siedliskowych
5,0Student biegle dobiera wymagane drzewa i krzewy pod względem walorów dekoracyjnych w różnych porach roku oraz ich wymagań siedliskowych, wykazując się przy tym szerszą wiedzą
AK_1A_C05_U02
analizuje cechy diagnostyczne gatunków i odmian drzew i krzewów, pozwalające na ich rozpoznanie
2,0Student nie analizuje cech diagnostycznych gatunków i odmian drzew i krzewów, pozwalających na ich rozpoznanie
3,0Student analizuje podstawowe cechy diagnostyczne gatunków drzew i krzewów, pozwalających na ich rozpoznanie
3,5Student analizuje większość wymaganych cech diagnostycznych gatunków drzew i krzewów, pozwalających na ich rozpoznanie
4,0Student analizuje wymagane cechy diagnostyczne gatunków i częściowo odmian drzew i krzewów, pozwalających na ich rozpoznanie
4,5Student sprawnie analizuje wymagane cechy diagnostyczne gatunków i odmian drzew i krzewów, pozwalających na ich rozpoznanie
5,0Student biegle analizuje wymagane cechy diagnostyczne gatunków i odmian drzew i krzewów, pozwalających na ich rozpoznanie, wykazują przy tym szerszą wiedzę nt. roślin

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C05_K01
ma świadomość funkcji oraz potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa i bioróżnorodności roślin drzewiastych, jak też znaczenia ich walorów dekoracyjnych i wymagań siedliskowych w kształtowaniu przestrzeni
2,0Student nie ma świadomości funkcji oraz potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa i bioróżnorodności roślin drzewiastych, jak też znaczenia ich walorów dekoracyjnych i wymagań siedliskowych w kształtowaniu przestrzeni
3,0Student ma elementarną świadomość funkcji oraz potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa i bioróżnorodności roślin drzewiastych
3,5Student wykazuje dostateczną świadomość funkcji oraz potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa i bioróżnorodności roślin drzewiastych, częściowo określając znaczenie walorów dekoracyjnych i wymagań siedliskowych w kształtowaniu przestrzeni
4,0Student wykazuje dobrą świadomość funkcji oraz potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa i bioróżnorodności roślin drzewiastych, określając znaczenie walorów dekoracyjnych i wymagań siedliskowych w kształtowaniu przestrzeni
4,5Student wykazuje bardzo dobrą świadomość funkcji oraz potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa i bioróżnorodności roślin drzewiastych, określając w pełni znaczenie walorów dekoracyjnych i wymagań siedliskowych w kształtowaniu przestrzeni
5,0Student wykazuje wybitną świadomość funkcji oraz potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa i bioróżnorodności roślin drzewiastych, wszechstronnie określając znaczenie walorów dekoracyjnych i wymagań siedliskowych w kształtowaniu przestrzeni, podając przy tym przykłady

Literatura podstawowa

  1. Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2012, 4, podręcznik - starsze i nowsze wydania do wykorzystania
  2. Kubus M., Dendrologia. Skrypt dla studentów kierunku ogrodnictwo i architektura krajobrazu, Wydaw. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2005, 1
  3. Bugała W., Drzewa i krzewy dla terenów zieleni, PWRiL, Warszawa, 1991
  4. Bugała W., Drzewa i krzewy iglaste, PWRiL, Warszawa, 2000
  5. Godet J.D., Pędy i pąki rozpoznawanie drzew i krzewów w stanie spoczynku, Oficyna Wydaw. Multico, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Stachak A., Grinn U., Haas-Nogal M., Kubus M., Nowak G., Nowakowska M., Zieleń Szczecina, Oficyna In Plus, Wołczkowo, 2000, 1
  2. Chylarecki H. (red.), Arboretum Przelewickie egzotyczny ogród na Ziemi Pyrzyckiej, Ogólnopolskie Tow. Ochrony Ptaków, Gdańsk, 1997, 1
  3. Coombes A.J., Drzewa, Wydaw. Wiedza i Życie, Warszawa, 2001, II
  4. Coombes A.J., Kieszonkowy atlas drzew, Solis, Warszawa, 2009
  5. Owen J., More D., Przewodnik Collinsa. Drzewa, Oficyna Wydaw. Multico, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pokroje i maksymalne wymiary drzew i krzewów stosowane w projektowaniu terenów zieleni2
T-L-2Rozpoznawanie podstawowych gatunków drzew i krzewów w stanie bezlistnym4
T-L-3Sprawdzian pisemny nr 1 z partii materiału1
T-L-4Rodzaje, cechy diagnostyczne i dekoracyjne owoców u roślin drzewiastych3
T-L-5Analizowanie cech diagnostycznych wybranych odmian uprawnych drzew i krzewów liściastych2
T-L-6Wymagania siedliskowe drzew i krzewów2
T-L-7Sprawdzian pisemny nr 2 z partii materiału1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, zawszezielonych oraz rodzimych drzew i krzewów liściastych4
T-L-2Rozpoznawanie drzew i krzewów obcego pochodzenia i rodzimych drzew liściastych kwitnących przed rozwojem liści2
T-L-3Sprawdzian pisemny nr 1 z partii materiału1
T-L-4Analizowanie cech diagnostycznych wybranych odmian uprawnych drzew i krzewów iglastych2
T-L-5Sprawdzian pisemny nr 2 z partii materiału1
10

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Rozpoznawanie wybranych gatunków i odmian drzew i krzewów kolekcji ogrodu dendrologicznego w Glinnej, wymagania siedliskowe roślin4
T-T-2Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów (zaliczenie, ocena indywidualna, część 1)1
T-T-3Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, zawszezielonych i o jesiennym efektownym przebarwianiu liści - miejsce zajęć terenowych: Cmentarz Centralny w Szczecinie - od strony ul. Dworskiej i Mieszka I (okolice wiatraka)2
T-T-4Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów o efektownym przebarwianiu liści i owocowaniu - miejsce zajęć terenowych: Park im. J. Kaprowicza w Szczecinie, Różanka i tzw. Ogród Botaniczny z 1926 roku2
T-T-5Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów (zaliczenie, ocena indywidualna, część 2)1
10

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, zawszezielonych i kwitnących przed rozwojem liści - miejsce zajęć terenowych: Park im. J. Kasprowicza w Szczecinie2
T-T-2Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, zawszezielonych i kwitnących przed rozwojem liści - miejsce zajęć terenowych: Cmentarz Centralny w Szczecinie - część wschodnia, okolice I bramy (Bramy Głównej) i al. Okólnej2
T-T-3Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, zawszezielonych i kwitnących przed rozwojem liści - miejsce zajęć terenowych: Cmentarz Centralny w Szczecinie, część zachodnia, okolice al. Widokowej i III Bramy2
T-T-4Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, zawszezielonych oraz drzew i krzewów kwitnących przed, równocześnie i po rozwoju liści - miejsce zajęć: teren WKŚiR w Szczecinie, Park - Ogród Dendrologiczny im. Prof. S. Kownasa, teren Wyższego Seminarium Duchownego w Szczecinie2
T-T-5Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów (zaliczenie, ocena indywidualna, część 1)1
T-T-6Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, zawszezielonych oraz kwitnących równocześnie i po rozwoju liści - miejsce zajęć terenowych: Różanka i tzw. Ogród Botaniczny z 1926 roku2
T-T-7Rozpoznawanie wybranych gatunków i odmian drzew i krzewów kolekcji Ogrodu Dendrologicznego w Przelewicach, wymagania siedliskowe roślin; miejsce zajęć terenowych: Ogród Dendrologiczny w Przelewicach4
T-T-8Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia w pełni wegetacji (ulistnienie, kwitnienie) - miejsce zajęć terenowych: ogrody willowe dzielnicy Pogodno, tzw. Ogród Dendrologiczny z 1926 roku, Syrenie Stawy2
T-T-9Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów (zaliczenie, ocena indywidualna, część 2)1
T-T-10Praktyczne rozpoznawanie drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia - miejsce zajęć terenowych: Park im. S. Żeromskiego w Szczecinie, Wały Chrobrego2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pokroje i architektura koron drzew2
T-W-2Pokroje krzewów2
T-W-3Dynamika wzrostu drzew i krzewów i osiągane wymiary2
T-W-4Drzewa i krzewy rodzimego i obcego pochodzenia o dekoracyjnie jesiennie przebarwiających się liściach3
T-W-5Drzewa i krzewy rodzimego i obcego pochodzenia o ozdobnych owocach i owocostanach4
T-W-6Podstawy rozpoznawania drzew i krzewów w okresie bezlistnym2
T-W-7Drzewa i krzewy o dekoracyjnej korowinie i pędach2
T-W-8Przegląd podstawowych odmian drzew i krzewów liściastych2
T-W-9Pisemne zaliczenie wykładów1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy systematyki roślin drzewiastych, cechy diagnostyczne roślin drzewiastych niezbędne do ich rozpoznawania2
T-W-2Drzewa i krzewy nagozalążkowe – rodziny: miłorząbowate, cisowate, sosnowate cz. 1, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-3Drzewa i krzewy nagozalążkowe – sosnowate cz.2, cypryśnikowate, cyprysowate, biologia i wymagania ekologiczne gatunków3
T-W-4Drzewa i krzewy zawszezielone, biologia i wymagania ekologiczne gatunków3
T-W-5Drzewa rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków3
T-W-6Krzewy rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków2
T-W-7Fenologiczny kalendarz kwitnienia roślin drzewiastych: drzewa i krzewy kwitnące przed i równocześnie z rozwojem liści (zimą, w przedwiośniu, pierwiośniu i wiosną)2
T-W-8Fenologiczny kalendarz kwitnienia roślin drzewiastych: drzewa i krzewy kwitnące po rozwoju liści (późną wiosną, latem i jesienią)2
T-W-9Drzewa i krzewy o efektownym, barwnym, trwałym lub okresowym ulistnieniu2
T-W-10Pnącza - cechy biologiczne i walory dekoracyjne2
T-W-11Drzewiaste rośliny okrywowe - biologia i wymagania ekologiczne gatunków i odmian2
T-W-12Przegląd gatunków i odmian drzew i krzewów z rodziny wrzosowate Ericaceae, walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne2
T-W-13Przegląd podstawowych odmian uprawnych drzew i krzewów iglastych2
T-W-14Zaliczenie pisemne wykładów1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie do zajęć10
A-L-3przygotowanie do zaliczenia (sprawdzian pisemny)10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach terenowych10
A-T-2przygotowanie do zajęć terenowych5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach terenowych20
A-T-2przygotowanie do zajęć terenowych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2samodzielne studiowanie treści wykładów25
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielne studiowanie treści wykładów1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C05_W01zna nomenklaturę roślin drzewiastych, definiuje systematykę roślin drzewiastych i wykorzystuje ją w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W08zna systematykę i nomenklaturę roślin; charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie systematyki roślin drzewiastych oraz wskazanie jej wykorzystania w praktycznym zastosowaniu
Treści programoweT-W-1Podstawy systematyki roślin drzewiastych, cechy diagnostyczne roślin drzewiastych niezbędne do ich rozpoznawania
T-W-2Drzewa i krzewy nagozalążkowe – rodziny: miłorząbowate, cisowate, sosnowate cz. 1, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-3Drzewa i krzewy nagozalążkowe – sosnowate cz.2, cypryśnikowate, cyprysowate, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-4Drzewa i krzewy zawszezielone, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-5Drzewa rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-6Krzewy rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny z partii materiału
S-4Ocena podsumowująca: ocena końcowa z rozpoznawania drzew i krzewów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna nomenklatury roślin drzewiastych; nie definiuje systematyki roślin drzewiastych
3,0Student ma elementarną wiedzę z zakresu nomenklatury roślin drzewiastych; definiuje podstawy systematyki roślin drzewiastych
3,5Student zna nomenklaturę roślin drzewiastych w stopniu podstawowym; definiuje systematykę roślin drzewiastych
4,0Student zna nomenklaturę roślin drzewiastych w stopniu dobrym; definiuje systematykę roślin drzewiastych, częściowo wykazując jej praktyczne zastosowanie
4,5Student zna w pełni nomenklaturę roślin drzewiastych; definiuje systematykę roślin drzewiastych i wykorzystuje ją w praktyce
5,0Student biegle opanował nomenklaturę roślin drzewiastych; sprawnie definiuje systematykę roślin drzewiastych i wykorzystuje ją w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C05_W02charakteryzuje i opisuje cechy morfologiczne i diagnostyczne drzew i krzewów (umożliwiające ich rozpoznanie) oraz ich wymagania siedliskowe, pod kątem zastosowania w projektowaniu terenów zieleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W19zna zasady inwentaryzacji zieleni
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie wiedzy dotyczącej zróżnicowania cech morfologicznych i diagnostycznych drzew i krzewów umożliwiających ich rozpoznanie
Treści programoweT-W-2Drzewa i krzewy nagozalążkowe – rodziny: miłorząbowate, cisowate, sosnowate cz. 1, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-3Drzewa i krzewy nagozalążkowe – sosnowate cz.2, cypryśnikowate, cyprysowate, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-4Drzewa i krzewy zawszezielone, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-5Drzewa rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-6Krzewy rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-7Fenologiczny kalendarz kwitnienia roślin drzewiastych: drzewa i krzewy kwitnące przed i równocześnie z rozwojem liści (zimą, w przedwiośniu, pierwiośniu i wiosną)
T-W-8Fenologiczny kalendarz kwitnienia roślin drzewiastych: drzewa i krzewy kwitnące po rozwoju liści (późną wiosną, latem i jesienią)
T-W-9Drzewa i krzewy o efektownym, barwnym, trwałym lub okresowym ulistnieniu
T-W-10Pnącza - cechy biologiczne i walory dekoracyjne
T-W-11Drzewiaste rośliny okrywowe - biologia i wymagania ekologiczne gatunków i odmian
T-W-12Przegląd gatunków i odmian drzew i krzewów z rodziny wrzosowate Ericaceae, walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne
T-W-13Przegląd podstawowych odmian uprawnych drzew i krzewów iglastych
T-L-6Wymagania siedliskowe drzew i krzewów
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny z partii materiału
S-2Ocena formująca: ocena z rozpoznawania drzew i krzewów
S-3Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-4Ocena podsumowująca: ocena końcowa z rozpoznawania drzew i krzewów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie charakteryzuje i nie opisuje cech morfologicznych i diagnostycznych drzew i krzewów; nie znając ich wymagań siedliskowych
3,0Student charakteryzuje i opisuje podstawowe cechy morfologiczne i diagnostyczne wskazanych drzew i krzewów (umożliwiające ich rozpoznanie)
3,5Student charakteryzuje i opisuje większość cech morfologicznych i diagnostycznych wskazanych drzew i krzewów (umożliwiających ich rozpoznanie), znając częściowo ich wymagania siedliskowe
4,0Student charakteryzuje i opisuje wymagane cechy morfologiczne i diagnostyczne drzew i krzewów (umożliwiające ich rozpoznanie), znając ich wymagania siedliskowe
4,5Student sprawnie charakteryzuje i opisuje wymagane cechy morfologiczne i diagnostyczne drzew i krzewów (umożliwiające ich rozpoznanie), znając ich wymagania siedliskowe
5,0Student biegle charakteryzuje i opisuje wymagane cechy morfologiczne i diagnostyczne drzew i krzewów (umożliwiające ich rozpoznanie), znając ich wymagania siedliskowe i wskazując ich zastosowanie w projektowaniu terenów zieleni
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C05_U01dobiera drzewa i krzewy pod względem walorów dekoracyjnych w różnych porach roku oraz ich wymagań siedliskowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U13potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, wymagań i pielęgnacji roślin do różnych obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z walorami dekoracyjnymi drzew i krzewów w różnych porach roku
Treści programoweT-W-5Drzewa i krzewy rodzimego i obcego pochodzenia o ozdobnych owocach i owocostanach
T-W-4Drzewa i krzewy rodzimego i obcego pochodzenia o dekoracyjnie jesiennie przebarwiających się liściach
T-W-7Drzewa i krzewy o dekoracyjnej korowinie i pędach
T-W-8Przegląd podstawowych odmian drzew i krzewów liściastych
T-L-2Rozpoznawanie drzew i krzewów obcego pochodzenia i rodzimych drzew liściastych kwitnących przed rozwojem liści
T-L-1Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, zawszezielonych oraz rodzimych drzew i krzewów liściastych
T-W-2Drzewa i krzewy nagozalążkowe – rodziny: miłorząbowate, cisowate, sosnowate cz. 1, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-3Drzewa i krzewy nagozalążkowe – sosnowate cz.2, cypryśnikowate, cyprysowate, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-4Drzewa i krzewy zawszezielone, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-7Fenologiczny kalendarz kwitnienia roślin drzewiastych: drzewa i krzewy kwitnące przed i równocześnie z rozwojem liści (zimą, w przedwiośniu, pierwiośniu i wiosną)
T-W-8Fenologiczny kalendarz kwitnienia roślin drzewiastych: drzewa i krzewy kwitnące po rozwoju liści (późną wiosną, latem i jesienią)
T-W-9Drzewa i krzewy o efektownym, barwnym, trwałym lub okresowym ulistnieniu
T-W-10Pnącza - cechy biologiczne i walory dekoracyjne
T-W-12Przegląd gatunków i odmian drzew i krzewów z rodziny wrzosowate Ericaceae, walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne
T-W-13Przegląd podstawowych odmian uprawnych drzew i krzewów iglastych
T-T-1Rozpoznawanie wybranych gatunków i odmian drzew i krzewów kolekcji ogrodu dendrologicznego w Glinnej, wymagania siedliskowe roślin
T-L-6Wymagania siedliskowe drzew i krzewów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny z partii materiału
S-3Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dobiera drzew i krzewów pod względem walorów dekoracyjnych w różnych porach roku oraz ich wymagań siedliskowych
3,0Student dobiera podstawowe drzewa i krzewy pod względem walorów dekoracyjnych we wskazanych porach roku oraz ich wymagań siedliskowych
3,5Student dobiera większość wymaganych drzew i krzewów pod względem walorów dekoracyjnych w różnych porach roku oraz ich wymagań siedliskowych
4,0Student dobiera wymagane drzewa i krzewy pod względem walorów dekoracyjnych w różnych porach roku oraz ich wymagań siedliskowych
4,5Student sprawnie dobiera wymagane drzewa i krzewy pod względem walorów dekoracyjnych w różnych porach roku oraz ich wymagań siedliskowych
5,0Student biegle dobiera wymagane drzewa i krzewy pod względem walorów dekoracyjnych w różnych porach roku oraz ich wymagań siedliskowych, wykazując się przy tym szerszą wiedzą
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C05_U02analizuje cechy diagnostyczne gatunków i odmian drzew i krzewów, pozwalające na ich rozpoznanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie wiedzy dotyczącej zróżnicowania cech morfologicznych i diagnostycznych drzew i krzewów umożliwiających ich rozpoznanie
Treści programoweT-L-2Rozpoznawanie drzew i krzewów obcego pochodzenia i rodzimych drzew liściastych kwitnących przed rozwojem liści
T-L-1Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, zawszezielonych oraz rodzimych drzew i krzewów liściastych
T-L-4Analizowanie cech diagnostycznych wybranych odmian uprawnych drzew i krzewów iglastych
T-T-1Rozpoznawanie wybranych gatunków i odmian drzew i krzewów kolekcji ogrodu dendrologicznego w Glinnej, wymagania siedliskowe roślin
T-L-2Rozpoznawanie podstawowych gatunków drzew i krzewów w stanie bezlistnym
T-L-1Pokroje i maksymalne wymiary drzew i krzewów stosowane w projektowaniu terenów zieleni
T-L-5Analizowanie cech diagnostycznych wybranych odmian uprawnych drzew i krzewów liściastych
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-3Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena z rozpoznawania drzew i krzewów
S-4Ocena podsumowująca: ocena końcowa z rozpoznawania drzew i krzewów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie analizuje cech diagnostycznych gatunków i odmian drzew i krzewów, pozwalających na ich rozpoznanie
3,0Student analizuje podstawowe cechy diagnostyczne gatunków drzew i krzewów, pozwalających na ich rozpoznanie
3,5Student analizuje większość wymaganych cech diagnostycznych gatunków drzew i krzewów, pozwalających na ich rozpoznanie
4,0Student analizuje wymagane cechy diagnostyczne gatunków i częściowo odmian drzew i krzewów, pozwalających na ich rozpoznanie
4,5Student sprawnie analizuje wymagane cechy diagnostyczne gatunków i odmian drzew i krzewów, pozwalających na ich rozpoznanie
5,0Student biegle analizuje wymagane cechy diagnostyczne gatunków i odmian drzew i krzewów, pozwalających na ich rozpoznanie, wykazują przy tym szerszą wiedzę nt. roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C05_K01ma świadomość funkcji oraz potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa i bioróżnorodności roślin drzewiastych, jak też znaczenia ich walorów dekoracyjnych i wymagań siedliskowych w kształtowaniu przestrzeni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie wiedzy dotyczącej zróżnicowania cech morfologicznych i diagnostycznych drzew i krzewów umożliwiających ich rozpoznanie
Treści programoweT-W-1Podstawy systematyki roślin drzewiastych, cechy diagnostyczne roślin drzewiastych niezbędne do ich rozpoznawania
T-W-2Drzewa i krzewy nagozalążkowe – rodziny: miłorząbowate, cisowate, sosnowate cz. 1, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-3Drzewa i krzewy nagozalążkowe – sosnowate cz.2, cypryśnikowate, cyprysowate, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-4Drzewa i krzewy zawszezielone, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-5Drzewa rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-6Krzewy rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków
T-W-7Fenologiczny kalendarz kwitnienia roślin drzewiastych: drzewa i krzewy kwitnące przed i równocześnie z rozwojem liści (zimą, w przedwiośniu, pierwiośniu i wiosną)
T-W-8Fenologiczny kalendarz kwitnienia roślin drzewiastych: drzewa i krzewy kwitnące po rozwoju liści (późną wiosną, latem i jesienią)
T-W-9Drzewa i krzewy o efektownym, barwnym, trwałym lub okresowym ulistnieniu
T-W-10Pnącza - cechy biologiczne i walory dekoracyjne
T-W-11Drzewiaste rośliny okrywowe - biologia i wymagania ekologiczne gatunków i odmian
T-W-12Przegląd gatunków i odmian drzew i krzewów z rodziny wrzosowate Ericaceae, walory dekoracyjne i wymagania ekologiczne
T-W-13Przegląd podstawowych odmian uprawnych drzew i krzewów iglastych
T-T-1Rozpoznawanie wybranych gatunków i odmian drzew i krzewów kolekcji ogrodu dendrologicznego w Glinnej, wymagania siedliskowe roślin
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny z partii materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości funkcji oraz potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa i bioróżnorodności roślin drzewiastych, jak też znaczenia ich walorów dekoracyjnych i wymagań siedliskowych w kształtowaniu przestrzeni
3,0Student ma elementarną świadomość funkcji oraz potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa i bioróżnorodności roślin drzewiastych
3,5Student wykazuje dostateczną świadomość funkcji oraz potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa i bioróżnorodności roślin drzewiastych, częściowo określając znaczenie walorów dekoracyjnych i wymagań siedliskowych w kształtowaniu przestrzeni
4,0Student wykazuje dobrą świadomość funkcji oraz potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa i bioróżnorodności roślin drzewiastych, określając znaczenie walorów dekoracyjnych i wymagań siedliskowych w kształtowaniu przestrzeni
4,5Student wykazuje bardzo dobrą świadomość funkcji oraz potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa i bioróżnorodności roślin drzewiastych, określając w pełni znaczenie walorów dekoracyjnych i wymagań siedliskowych w kształtowaniu przestrzeni
5,0Student wykazuje wybitną świadomość funkcji oraz potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa i bioróżnorodności roślin drzewiastych, wszechstronnie określając znaczenie walorów dekoracyjnych i wymagań siedliskowych w kształtowaniu przestrzeni, podając przy tym przykłady