Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Biologia roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza botaniczna na poziomie szkoły średniej |
W-2 | Podstawy biologii, chemii i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków flory Polski |
C-2 | Zapoznanie studenta z procesami fizjologicznymi roślin |
C-3 | Zapoznanie z wpływem czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne roślin |
C-4 | Zapoznanie studenta z fizjologicznymi podstawami regulującymi procesy wzrostu i rozwoju roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Budowa morfologiczna roślin nasiennych | 3 |
T-A-2 | Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliściennych. Oznaczanie roślin | 5 |
T-A-3 | Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin | 7 |
T-A-4 | Proces dyfuzji, pęcznienia, osmozy i transpiracji | 4 |
T-A-5 | Barwniki asymilacyjne i proces fotosyntezy | 2 |
T-A-6 | Pierwiastki niezbędne w roślinie. Antagonizm roślin | 3 |
T-A-7 | Regulatory wzrostu i rozwoju roślin | 4 |
T-A-8 | Ruchy roślin | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Poziomy organizacji roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacje organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin. | 4 |
T-W-2 | Rozmnażanie wegetatywne i generatywne | 2 |
T-W-3 | Podstawy taksonomii roślin. Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych | 9 |
T-W-4 | Gospodarka wodna roślin | 4 |
T-W-5 | Fotosynteza | 2 |
T-W-6 | Oddychanie roślin | 2 |
T-W-7 | Mineralne żywienie, objawy niedoboru pierwiastków | 2 |
T-W-8 | Regulatory wzrostu | 2 |
T-W-9 | Ruchy roślin | 2 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | zbiór roślin i wykonanie zielnika | 10 |
A-A-3 | samodzielne studiowanie tematyki zajęć | 5 |
A-A-4 | konsultacje | 2 |
A-A-5 | przygotowanie do zaliczenia | 11 |
A-A-6 | zaliczenie zajęć | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 16 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-5 | zaliczenie zajęć | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: rozwiązanie zadań związanych z tematyką ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów |
S-4 | Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_B01_W01 potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin | AK_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
AK_1A_B01_W02 potrafi rozpoznawać pospolite gatunki roślin oraz zidentyfikować gatunki nieznane | AK_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-3, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-1 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_B01_U02 umie określić wymagania roślin w stosunku do różnych czynników środowiska | AK_1A_U13 | — | — | C-3, C-4 | T-W-7, T-W-4, T-W-9 | M-2, M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_B01_K02 Student ma świadomość wpływu różnych warunków środowiska na rozwój i wzrost roślin | AK_1A_K07 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9 | M-2, M-1 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_B01_W01 potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić główne cechy systematyczne ważniejszych taksonów roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AK_1A_B01_W02 potrafi rozpoznawać pospolite gatunki roślin oraz zidentyfikować gatunki nieznane | 2,0 | |
3,0 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 41-50 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (przynajmniej po polsku) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_B01_U02 umie określić wymagania roślin w stosunku do różnych czynników środowiska | 2,0 | |
3,0 | umie określić najważniejsze wymagania roślin w stosunku do czynników środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_B01_K02 Student ma świadomość wpływu różnych warunków środowiska na rozwój i wzrost roślin | 2,0 | |
3,0 | ma świadomośc zależności podstawowych warunków środowiska na rozwój i wzrost roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
- Praca zbiorowa pod red J Kapcewicza i S.Lewaka, Podstawy Fizjologii Roślin, PWN, Warszawa, 1998, pierwsze
Literatura dodatkowa
- Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005