Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie placów zabaw:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie placów zabaw
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z wiedzą teoretyczną i praktyczną z zakresu projektowania placów zabaw w tym obowiązujących podstaw prawnych oraz psychofizycznych uwarunkowań.
C-2Nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania miejsc zabaw
C-3Zapoznanie z dawnymi i współczesnymi formami placów zabaw oraz aktualnymi tendami w ich kształtowaniu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt koncepcyjny miejsca zabaw we wskzanej lokalizacji – wykonanie projektu zagospdoarowania wraz z doborem gatunkowym roślin i elementami małej architektury.10
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Aktualny stan wiedzy dotyczący funkcjonowania i zagospodarowania placów zabaw - fakty i mity.1
T-W-2Ewolucja i gezeza placu zabaw. Współczesne formy miejsc zabaw. Aktualne tendencje w kształtowaniu miejsc zabawy2
T-W-3Podstawy dla projektowania atrakcyjnego miejsca zabawy. Uwarunkowania psychofizyczne i społeczne. Czynniki zabawotwórcze.3
T-W-4Elementy zagospodarowania placu zabaw. Nawierzchnie, urządzenia zabawowe, roślinność.2
T-W-5Bezpieczeństwo na placu zabaw. Obowiązujące normy dla wyposażenia placów zabaw. Kontrola placu zabaw2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Przygotowanie projektu20
30
wykłady
A-W-1Oceność na zajęciach10
A-W-2Przygotowanie pracy semestralnej20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład terenowy o charakterze warsztatowym
M-3Analiza przypadku
M-4Zajęcia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena pracy semestralnej – teoretycznej w formie prezentacji. Ocenie podlega zasób zgromadzonych danych, dobór źródeł, poprawność merytoryczna wstępnej analizy i selekcji danych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej. Ocenie podlega oryginalność zaproponowanych rozwiązań, zakres i poprawwność merytoryczna opracowania oraz estetyka przedstawienia projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O16.1_W01
Zna podstawowe zasady planowania i projektowania placu zabaw, w tym warunki bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności
AK_1A_W06, AK_1A_W13C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-P-1M-1, M-2, M-3, M-4S-2
AK_1A_O16.1_W02
Zna formy współczesnego placu zabaw i rozwiązania alternatywne oraz elementy i materiały używane przy ich projektowaniu
AK_1A_W06C-3T-W-2M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O16.1_U01
Potrafi dokonać oceny i zaprojektować miejsce zabaw.
AK_1A_U09, AK_1A_U11C-2T-W-3, T-P-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O16.1_K01
Rozumie zależność pomiędzy potrzebami użytkowników placu zabaw a jego atrakcyjnością oraz pomiędzy cechami przestrzennymi miejsca a formami aktywności użytkowników.
AK_1A_K06C-1, C-2T-W-3M-1, M-3, M-2, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O16.1_W01
Zna podstawowe zasady planowania i projektowania placu zabaw, w tym warunki bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności
2,0Nie zna zasad projektowania placu zabaw na podstawowym poziomie.
3,0Zna zasady projektowania placu zabaw na podstawowym poziomie, popełnia błędy w znajomości przepisów.
3,5Zna zasady projektowania placu zabaw na podstawowym poziomi, popełnia nieliczne błędy w znajomości przepisów.
4,0Zna zasady projektowania placu zabaw na podstawowym poziomie, popełnia tylko drobne i nieliczne błędy w znajomości przepisów.
4,5Zna zasady projektowania placu zabaw na podstawowym poziomie i nie popełnia błędów.
5,0Zna zasady projektowania placu zabaw na ponadpodstawowym poziomie.
AK_1A_O16.1_W02
Zna formy współczesnego placu zabaw i rozwiązania alternatywne oraz elementy i materiały używane przy ich projektowaniu
2,0Nie zna zasad projektowania placu zabaw na ponadpodstawowym poziomie.
3,0Zna dawne i współczesne ide i koncepcje miejsc zabaw na podstawowym poziomie. Słabo orientuje się w szczegółach, nie rozumie idei.
3,5Zna dawne i współczesne ide i koncepcje miejsc zabaw na podstawowym poziomie. Słabo orientuje się w szczegółach.
4,0Zna dawne i współczesne ide i koncepcje miejsc zabaw na podstawowym poziomie, uzupełnia wypowiedź o szczegóły.
4,5Zna dawne i współczesne ide i koncepcje miejsc zabaw na ponadpodstawowym poziomie, uzupełnia wypowiedź o szczegóły.
5,0Zna dawne i współczesne ide i koncepcje miejsc zabaw na ponadpodstawowym poziomie, uzupełnia wypowiedź o szczegóły, analizuje je i ocenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O16.1_U01
Potrafi dokonać oceny i zaprojektować miejsce zabaw.
2,0Student nie potrafi sporządzić projekt miejsca zabaw, wykorzystując zasady dla projektowania atrakcyjnych miejsc zabawy. Popełnia liczne błędy.
3,0Student potrafi sporządzić projekt miejsca zabaw, wykorzystując zasady dla projektowania atrakcyjnych miejsc zabawy w stopniu podstawowym. Wykorzystuje w projekcie standardowe, typowe rozwiąznia. Popełnia błędy.
3,5Student potrafi sporządzić projekt miejsca zabaw, wykorzystując zasady dla projektowania atrakcyjnych miejsc zabawy w stopniu podstawowym. Wykorzystuje w projekcie głównie standardowe, typowe rozwiąznia. Popełnia błędy.
4,0Student potrafi sporządzić projekt miejsca zabaw, wykorzystując zasady dla projektowania atrakcyjnych miejsc zabawy w stopniu podstawowym. Wykorzystuje w projekcie głównie standardowe, typowe rozwiąznia, prawidłowo je stosując.
4,5Student potrafi sporządzić projekt miejsca zabaw, wykorzystując zasady dla projektowania atrakcyjnych miejsc zabawy w stopniu ponadpodstawowym. Wykorzystuje w projekcie także rozwiąznia niestandardowe, prawidłowo je stosując.
5,0Student potrafi sporządzić projekt miejsca zabaw, wykorzystując zasady dla projektowania atrakcyjnych miejsc zabawy w stopniu ponadpodstawowym. Wykorzystuje w projekcie głównie rozwiąznia niestandardowe, prawidłowo je stosując.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O16.1_K01
Rozumie zależność pomiędzy potrzebami użytkowników placu zabaw a jego atrakcyjnością oraz pomiędzy cechami przestrzennymi miejsca a formami aktywności użytkowników.
2,0
3,0Student dostrzega zależność pomiędzy cechami przestrzennymi, proponowanymi w projekcie elementami zagospodarowania a urozmaiceniem użytkownia i formami zabaw w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Belzig G., Księga placów zabaw, Typoscript, Wrocław, 2001
  2. Czałczyńska-Podolska, Architektura miejsca zabawy. Zabawa jako czynnik integracji (w) przestrzeni miejskiej, ZUT, Szczecin, 2019
  3. Czy bezpiecznie znaczy atrakcyjnie? Mat. VI Ogólnopolskiego Seminarium "Podwórka 2001", Typoscript, Wrocław, 2001
  4. Normy wyposażenia placów zabaw PN-EN-1176-1 do 7, PN-EN-1177, 2009
  5. Place zabaw — bezpiecznie i bliżej natury... Materiały IV Ogólnopolskiego Seminarium, Typoscript, Wrocław, 1999
  6. Place zabaw — plusy i minusy. Materiały V Ogólnopolskiego Seminarium "Podwórka 2000", Typoscript, Wrocław, 2000
  7. Pawlikowska-Piechotka A., Przestrzeń rekreacji dziecka w mieście, Novae Res - Wydawnictwo Innowacyjne, Gdynia, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Czałczyńska-Podolska M., Contemporary family playground as a desirable direction of evolution of play areas for children, Social Sciences & Arts, 5th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM 2018, SGEM2018 Conference Proceedings, 2018, 5(5.3), 3–10
  2. Czałczyńska-Podolska, Plac zabaw jako przestrzeń prowokująca różnorodne formy zabaw., Architektura Krajobrazu, 2010, 4, 46–53

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt koncepcyjny miejsca zabaw we wskzanej lokalizacji – wykonanie projektu zagospdoarowania wraz z doborem gatunkowym roślin i elementami małej architektury.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Aktualny stan wiedzy dotyczący funkcjonowania i zagospodarowania placów zabaw - fakty i mity.1
T-W-2Ewolucja i gezeza placu zabaw. Współczesne formy miejsc zabaw. Aktualne tendencje w kształtowaniu miejsc zabawy2
T-W-3Podstawy dla projektowania atrakcyjnego miejsca zabawy. Uwarunkowania psychofizyczne i społeczne. Czynniki zabawotwórcze.3
T-W-4Elementy zagospodarowania placu zabaw. Nawierzchnie, urządzenia zabawowe, roślinność.2
T-W-5Bezpieczeństwo na placu zabaw. Obowiązujące normy dla wyposażenia placów zabaw. Kontrola placu zabaw2
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Przygotowanie projektu20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Oceność na zajęciach10
A-W-2Przygotowanie pracy semestralnej20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O16.1_W01Zna podstawowe zasady planowania i projektowania placu zabaw, w tym warunki bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W06zna podstawowe zasady projektowania obiektów budowlanych
AK_1A_W13zna metody i techniki studiów i analiz właściwych dla określenia wytycznych do projektów obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wiedzą teoretyczną i praktyczną z zakresu projektowania placów zabaw w tym obowiązujących podstaw prawnych oraz psychofizycznych uwarunkowań.
C-2Nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania miejsc zabaw
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Aktualny stan wiedzy dotyczący funkcjonowania i zagospodarowania placów zabaw - fakty i mity.
T-W-4Elementy zagospodarowania placu zabaw. Nawierzchnie, urządzenia zabawowe, roślinność.
T-W-5Bezpieczeństwo na placu zabaw. Obowiązujące normy dla wyposażenia placów zabaw. Kontrola placu zabaw
T-W-3Podstawy dla projektowania atrakcyjnego miejsca zabawy. Uwarunkowania psychofizyczne i społeczne. Czynniki zabawotwórcze.
T-P-1Projekt koncepcyjny miejsca zabaw we wskzanej lokalizacji – wykonanie projektu zagospdoarowania wraz z doborem gatunkowym roślin i elementami małej architektury.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład terenowy o charakterze warsztatowym
M-3Analiza przypadku
M-4Zajęcia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej. Ocenie podlega oryginalność zaproponowanych rozwiązań, zakres i poprawwność merytoryczna opracowania oraz estetyka przedstawienia projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna zasad projektowania placu zabaw na podstawowym poziomie.
3,0Zna zasady projektowania placu zabaw na podstawowym poziomie, popełnia błędy w znajomości przepisów.
3,5Zna zasady projektowania placu zabaw na podstawowym poziomi, popełnia nieliczne błędy w znajomości przepisów.
4,0Zna zasady projektowania placu zabaw na podstawowym poziomie, popełnia tylko drobne i nieliczne błędy w znajomości przepisów.
4,5Zna zasady projektowania placu zabaw na podstawowym poziomie i nie popełnia błędów.
5,0Zna zasady projektowania placu zabaw na ponadpodstawowym poziomie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O16.1_W02Zna formy współczesnego placu zabaw i rozwiązania alternatywne oraz elementy i materiały używane przy ich projektowaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W06zna podstawowe zasady projektowania obiektów budowlanych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z dawnymi i współczesnymi formami placów zabaw oraz aktualnymi tendami w ich kształtowaniu.
Treści programoweT-W-2Ewolucja i gezeza placu zabaw. Współczesne formy miejsc zabaw. Aktualne tendencje w kształtowaniu miejsc zabawy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena pracy semestralnej – teoretycznej w formie prezentacji. Ocenie podlega zasób zgromadzonych danych, dobór źródeł, poprawność merytoryczna wstępnej analizy i selekcji danych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna zasad projektowania placu zabaw na ponadpodstawowym poziomie.
3,0Zna dawne i współczesne ide i koncepcje miejsc zabaw na podstawowym poziomie. Słabo orientuje się w szczegółach, nie rozumie idei.
3,5Zna dawne i współczesne ide i koncepcje miejsc zabaw na podstawowym poziomie. Słabo orientuje się w szczegółach.
4,0Zna dawne i współczesne ide i koncepcje miejsc zabaw na podstawowym poziomie, uzupełnia wypowiedź o szczegóły.
4,5Zna dawne i współczesne ide i koncepcje miejsc zabaw na ponadpodstawowym poziomie, uzupełnia wypowiedź o szczegóły.
5,0Zna dawne i współczesne ide i koncepcje miejsc zabaw na ponadpodstawowym poziomie, uzupełnia wypowiedź o szczegóły, analizuje je i ocenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O16.1_U01Potrafi dokonać oceny i zaprojektować miejsce zabaw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U09analizuje uwarunkowania sytuacyjne przestrzeni przy użyciu standardowych metod stosowanych w obszarze architektury krajobrazów
AK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania miejsc zabaw
Treści programoweT-W-3Podstawy dla projektowania atrakcyjnego miejsca zabawy. Uwarunkowania psychofizyczne i społeczne. Czynniki zabawotwórcze.
T-P-1Projekt koncepcyjny miejsca zabaw we wskzanej lokalizacji – wykonanie projektu zagospdoarowania wraz z doborem gatunkowym roślin i elementami małej architektury.
T-W-4Elementy zagospodarowania placu zabaw. Nawierzchnie, urządzenia zabawowe, roślinność.
T-W-5Bezpieczeństwo na placu zabaw. Obowiązujące normy dla wyposażenia placów zabaw. Kontrola placu zabaw
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład terenowy o charakterze warsztatowym
M-3Analiza przypadku
M-4Zajęcia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej. Ocenie podlega oryginalność zaproponowanych rozwiązań, zakres i poprawwność merytoryczna opracowania oraz estetyka przedstawienia projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sporządzić projekt miejsca zabaw, wykorzystując zasady dla projektowania atrakcyjnych miejsc zabawy. Popełnia liczne błędy.
3,0Student potrafi sporządzić projekt miejsca zabaw, wykorzystując zasady dla projektowania atrakcyjnych miejsc zabawy w stopniu podstawowym. Wykorzystuje w projekcie standardowe, typowe rozwiąznia. Popełnia błędy.
3,5Student potrafi sporządzić projekt miejsca zabaw, wykorzystując zasady dla projektowania atrakcyjnych miejsc zabawy w stopniu podstawowym. Wykorzystuje w projekcie głównie standardowe, typowe rozwiąznia. Popełnia błędy.
4,0Student potrafi sporządzić projekt miejsca zabaw, wykorzystując zasady dla projektowania atrakcyjnych miejsc zabawy w stopniu podstawowym. Wykorzystuje w projekcie głównie standardowe, typowe rozwiąznia, prawidłowo je stosując.
4,5Student potrafi sporządzić projekt miejsca zabaw, wykorzystując zasady dla projektowania atrakcyjnych miejsc zabawy w stopniu ponadpodstawowym. Wykorzystuje w projekcie także rozwiąznia niestandardowe, prawidłowo je stosując.
5,0Student potrafi sporządzić projekt miejsca zabaw, wykorzystując zasady dla projektowania atrakcyjnych miejsc zabawy w stopniu ponadpodstawowym. Wykorzystuje w projekcie głównie rozwiąznia niestandardowe, prawidłowo je stosując.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O16.1_K01Rozumie zależność pomiędzy potrzebami użytkowników placu zabaw a jego atrakcyjnością oraz pomiędzy cechami przestrzennymi miejsca a formami aktywności użytkowników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K06rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wiedzą teoretyczną i praktyczną z zakresu projektowania placów zabaw w tym obowiązujących podstaw prawnych oraz psychofizycznych uwarunkowań.
C-2Nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania miejsc zabaw
Treści programoweT-W-3Podstawy dla projektowania atrakcyjnego miejsca zabawy. Uwarunkowania psychofizyczne i społeczne. Czynniki zabawotwórcze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Analiza przypadku
M-2Wykład terenowy o charakterze warsztatowym
M-4Zajęcia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej. Ocenie podlega oryginalność zaproponowanych rozwiązań, zakres i poprawwność merytoryczna opracowania oraz estetyka przedstawienia projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega zależność pomiędzy cechami przestrzennymi, proponowanymi w projekcie elementami zagospodarowania a urozmaiceniem użytkownia i formami zabaw w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0