Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Urządzanie i pielęgnacja terenów zieleni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Urządzanie i pielęgnacja terenów zieleni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT6 15 1,50,30zaliczenie
projektyP6 15 1,50,30zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Szczegółowe poznanie najczęściej stosowanych prac związanych z urządzaniem terenów zieleni
C-2Poznanie elementów budowy terenów zieleni
C-3Poznanie sposobów oraz zasad urządzania i wyposażania terenów zieleni
C-4Poznanie budowy podstawowych elementów architektury ogrodowej (murki ogrodowe, schody, zbiorniki wodne itp.)
C-5Zdobycie umiejętności urządzania założeń ogrodowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu urządzenia terenu zieleni, przygotowanie prezentacji12
T-P-2Prezentacja przyjętych rozwiązań urządzenia terenu zieleni3
15
zajęcia terenowe
T-T-1Wykonanie inwentaryzacji terenu6
T-T-2Zagospodarowanie wybranych, ogólnodostępnych terenów zieleni - m.in. układ komunikacyjny, mała architektura, zabiegi pielęgnacyjne (np. park Żeromskiego, Park Kasprowicza, Różanka, Syrenie Stawy, Cmentarz Centralny)9
15
wykłady
T-W-1Inwentaryzacja dendrologiczna i urbanistyczna terenu2
T-W-2Organizacja prac ziemnych, elementy geodezji - zmiany ukształtowania terenu, obliczanie mas przesunięć ziemi2
T-W-3Przenoszenie projektu w teren, sadzenie i przesadzanie drzew i krzewów, zabezpieczanie po posadzeniu – technika, terminy2
T-W-4Zasady urządzania terenów zieleni2
T-W-5Zabezpieczenie skarp, budowa schodów terenowych2
T-W-6Zbiorniki i cieki wodne – budowa i konserwacja2
T-W-7Żywopłoty - typy, zakładanie, pielęgnacja3
T-W-8Pnącza - zastosowanie, budowa podpór, pielęgnacja3
T-W-9Ogrody wertykalne, ogrody na dachach2
T-W-10Układ komunikacyjny terenu zieleni i jego budowa2
T-W-11Wykorzystanie oświetlenia w urządzaniu terenów zieleni2
T-W-12Zaliczenie wykładów2
T-W-13Ogólne zasady cięcia i chirurgii drzew i krzewów – terminy, technika2
T-W-14Układ komunikacyjny terenu zieleni i jego budowa2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych10
A-P-2Praca własna studenta, przygotowanie projektu i prezentacji20
A-P-3Konsultacje15
45
zajęcia terenowe
A-T-1Udział w ćwiczeniach15
A-T-2Konsultacje5
A-T-3Praca własna studenta15
A-T-4Studiowanie literatury10
45
wykłady
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Praca własna studenta18
A-W-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej10
A-W-4Przygotowanie do kolokwiów i egzaminu10
A-W-5Obecność na egzaminie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające / Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / [Przygotowanie referatu i dyskusja
M-4Metody praktyczne / Cwiczenia przedmiotowe i projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji
S-2Ocena formująca: Kolokwium
S-3Ocena formująca: Ocena wykonanego projektu urządzenia terenu zieleni oraz prezentacji
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C27_W01
Student posiada wiedzę z zakresu o podstawowych metodach geodezyjnych, zasadach urządzania terenów zieleni oraz materiałach wykorzystywanych do budowy i urządzania terenów zieleni
AK_1A_W03, AK_1A_W04, AK_1A_W16C-3, C-4, C-5, C-1, C-2T-W-9, T-W-12, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C27_U01
Zna podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy i rodzaje nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi wykonać projekt urządzenia terenu zieleni
AK_1A_U17, AK_1A_U10, AK_1A_U12C-3, C-4, C-5, C-1, C-2T-P-2, T-P-1, T-W-2, T-W-5M-2, M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C27_K01
Ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
AK_1A_K09C-3, C-4, C-5, C-1, C-2T-P-2, T-P-1, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6M-2, M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C27_W01
Student posiada wiedzę z zakresu o podstawowych metodach geodezyjnych, zasadach urządzania terenów zieleni oraz materiałach wykorzystywanych do budowy i urządzania terenów zieleni
2,0
3,0student posiada ograniczona wiedzę o metodach geodezyjnych, zasadach urządzania terenów zieleni oraz materiałach wykorzystywanych dobudowy i urządzania terenów zieleni
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C27_U01
Zna podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy i rodzaje nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi wykonać projekt urządzenia terenu zieleni
2,0student nie zna podstawowych przepisów prawnych, nie potrafi dobrać typów nawierzchni oraz elementów małej architektury;nie zna zasad inwentaryzacji, nie potrafi wykonać projektu urządzenia terenu zieleni
3,0student zna w ograniczonym zakresie podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi w ograniczonym zakresie wykonać projekt urządzenia terenu
3,5student zna podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi wykonać projekt urządzenia terenu
4,0student zna dobrze podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy i rodzaje nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi dobrze wykonać projekt urządzenia terenu
4,5student zna ponad dobrze podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy i rodzaje nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi ponad dobrze wykonać projekt urządzenia terenu
5,0student zna bardzo dobrze podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy i rodzaje nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi bardzo dobrze wykonać projekt urządzenia terenu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C27_K01
Ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
2,0student nie ma świadomości potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, nie potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
3,0student ma elementarną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
3,5student ma dostateczną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
4,0student ma dobrą świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
4,5student ma pełną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
5,0student ma ugruntowaną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie

Literatura podstawowa

  1. Bartosiewicz A., Urządzanie terenów zieleni, WsiP, Warszawa, 1998
  2. Pokorski J., Siwiec A., Kształtowanie terenów zieleni, WsiP, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Katalog roślin drzewa, krzewy, byliny polecane przez Związek Szkółkarzy Polskich, Agencja Promocji Zieleni, ZSP, Warszawa, 2011
  2. Przegląd Komunalny. Miesięcznik ogólnopolski, Abrys, Poznań
  3. Zieleń Miejska. Miesięcznik ogólnopolski., Abrys, Poznań

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu urządzenia terenu zieleni, przygotowanie prezentacji12
T-P-2Prezentacja przyjętych rozwiązań urządzenia terenu zieleni3
15

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Wykonanie inwentaryzacji terenu6
T-T-2Zagospodarowanie wybranych, ogólnodostępnych terenów zieleni - m.in. układ komunikacyjny, mała architektura, zabiegi pielęgnacyjne (np. park Żeromskiego, Park Kasprowicza, Różanka, Syrenie Stawy, Cmentarz Centralny)9
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Inwentaryzacja dendrologiczna i urbanistyczna terenu2
T-W-2Organizacja prac ziemnych, elementy geodezji - zmiany ukształtowania terenu, obliczanie mas przesunięć ziemi2
T-W-3Przenoszenie projektu w teren, sadzenie i przesadzanie drzew i krzewów, zabezpieczanie po posadzeniu – technika, terminy2
T-W-4Zasady urządzania terenów zieleni2
T-W-5Zabezpieczenie skarp, budowa schodów terenowych2
T-W-6Zbiorniki i cieki wodne – budowa i konserwacja2
T-W-7Żywopłoty - typy, zakładanie, pielęgnacja3
T-W-8Pnącza - zastosowanie, budowa podpór, pielęgnacja3
T-W-9Ogrody wertykalne, ogrody na dachach2
T-W-10Układ komunikacyjny terenu zieleni i jego budowa2
T-W-11Wykorzystanie oświetlenia w urządzaniu terenów zieleni2
T-W-12Zaliczenie wykładów2
T-W-13Ogólne zasady cięcia i chirurgii drzew i krzewów – terminy, technika2
T-W-14Układ komunikacyjny terenu zieleni i jego budowa2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych10
A-P-2Praca własna studenta, przygotowanie projektu i prezentacji20
A-P-3Konsultacje15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Udział w ćwiczeniach15
A-T-2Konsultacje5
A-T-3Praca własna studenta15
A-T-4Studiowanie literatury10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Praca własna studenta18
A-W-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej10
A-W-4Przygotowanie do kolokwiów i egzaminu10
A-W-5Obecność na egzaminie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C27_W01Student posiada wiedzę z zakresu o podstawowych metodach geodezyjnych, zasadach urządzania terenów zieleni oraz materiałach wykorzystywanych do budowy i urządzania terenów zieleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W03zna podstawowe metody geodezyjne odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia
AK_1A_W04zna podstawowe materiały budowlane oraz ich zastosowanie w budownictwie i architekturze krajobrazu
AK_1A_W16zna urządzenia techniczne stosowane w wykonawstwie i pielęgnacji obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-3Poznanie sposobów oraz zasad urządzania i wyposażania terenów zieleni
C-4Poznanie budowy podstawowych elementów architektury ogrodowej (murki ogrodowe, schody, zbiorniki wodne itp.)
C-5Zdobycie umiejętności urządzania założeń ogrodowych
C-1Szczegółowe poznanie najczęściej stosowanych prac związanych z urządzaniem terenów zieleni
C-2Poznanie elementów budowy terenów zieleni
Treści programoweT-W-9Ogrody wertykalne, ogrody na dachach
T-W-12Zaliczenie wykładów
T-W-2Organizacja prac ziemnych, elementy geodezji - zmiany ukształtowania terenu, obliczanie mas przesunięć ziemi
T-W-5Zabezpieczenie skarp, budowa schodów terenowych
T-W-4Zasady urządzania terenów zieleni
T-W-6Zbiorniki i cieki wodne – budowa i konserwacja
Metody nauczaniaM-1Metody podające / Wykład informacyjny
M-3Metody aktywizujące / [Przygotowanie referatu i dyskusja
M-4Metody praktyczne / Cwiczenia przedmiotowe i projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji
S-2Ocena formująca: Kolokwium
S-3Ocena formująca: Ocena wykonanego projektu urządzenia terenu zieleni oraz prezentacji
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada ograniczona wiedzę o metodach geodezyjnych, zasadach urządzania terenów zieleni oraz materiałach wykorzystywanych dobudowy i urządzania terenów zieleni
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C27_U01Zna podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy i rodzaje nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi wykonać projekt urządzenia terenu zieleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U17umie stosować prawo w praktyce inżynierskiej w zakresie projektowania i realizacji obiektów architektury krajobrazu; ma umiejętność w stopniu podstawowym sporządzania kosztorysów do obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_U10praktycznie określa potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych i wykonawczych różnych branż przy obiektach architektury krajobrazu
AK_1A_U12wybiera i stosuje odpowiednie urządzenia techniczne do wykonania i pielęgnacji obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-3Poznanie sposobów oraz zasad urządzania i wyposażania terenów zieleni
C-4Poznanie budowy podstawowych elementów architektury ogrodowej (murki ogrodowe, schody, zbiorniki wodne itp.)
C-5Zdobycie umiejętności urządzania założeń ogrodowych
C-1Szczegółowe poznanie najczęściej stosowanych prac związanych z urządzaniem terenów zieleni
C-2Poznanie elementów budowy terenów zieleni
Treści programoweT-P-2Prezentacja przyjętych rozwiązań urządzenia terenu zieleni
T-P-1Wykonanie projektu urządzenia terenu zieleni, przygotowanie prezentacji
T-W-2Organizacja prac ziemnych, elementy geodezji - zmiany ukształtowania terenu, obliczanie mas przesunięć ziemi
T-W-5Zabezpieczenie skarp, budowa schodów terenowych
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-1Metody podające / Wykład informacyjny
M-3Metody aktywizujące / [Przygotowanie referatu i dyskusja
M-4Metody praktyczne / Cwiczenia przedmiotowe i projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji
S-2Ocena formująca: Kolokwium
S-3Ocena formująca: Ocena wykonanego projektu urządzenia terenu zieleni oraz prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych przepisów prawnych, nie potrafi dobrać typów nawierzchni oraz elementów małej architektury;nie zna zasad inwentaryzacji, nie potrafi wykonać projektu urządzenia terenu zieleni
3,0student zna w ograniczonym zakresie podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi w ograniczonym zakresie wykonać projekt urządzenia terenu
3,5student zna podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi wykonać projekt urządzenia terenu
4,0student zna dobrze podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy i rodzaje nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi dobrze wykonać projekt urządzenia terenu
4,5student zna ponad dobrze podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy i rodzaje nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi ponad dobrze wykonać projekt urządzenia terenu
5,0student zna bardzo dobrze podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy i rodzaje nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi bardzo dobrze wykonać projekt urządzenia terenu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C27_K01Ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K09jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu
Cel przedmiotuC-3Poznanie sposobów oraz zasad urządzania i wyposażania terenów zieleni
C-4Poznanie budowy podstawowych elementów architektury ogrodowej (murki ogrodowe, schody, zbiorniki wodne itp.)
C-5Zdobycie umiejętności urządzania założeń ogrodowych
C-1Szczegółowe poznanie najczęściej stosowanych prac związanych z urządzaniem terenów zieleni
C-2Poznanie elementów budowy terenów zieleni
Treści programoweT-P-2Prezentacja przyjętych rozwiązań urządzenia terenu zieleni
T-P-1Wykonanie projektu urządzenia terenu zieleni, przygotowanie prezentacji
T-W-9Ogrody wertykalne, ogrody na dachach
T-W-2Organizacja prac ziemnych, elementy geodezji - zmiany ukształtowania terenu, obliczanie mas przesunięć ziemi
T-W-5Zabezpieczenie skarp, budowa schodów terenowych
T-W-4Zasady urządzania terenów zieleni
T-W-6Zbiorniki i cieki wodne – budowa i konserwacja
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-1Metody podające / Wykład informacyjny
M-3Metody aktywizujące / [Przygotowanie referatu i dyskusja
M-4Metody praktyczne / Cwiczenia przedmiotowe i projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji
S-2Ocena formująca: Kolokwium
S-3Ocena formująca: Ocena wykonanego projektu urządzenia terenu zieleni oraz prezentacji
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, nie potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
3,0student ma elementarną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
3,5student ma dostateczną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
4,0student ma dobrą świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
4,5student ma pełną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
5,0student ma ugruntowaną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie