Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)
Sylabus przedmiotu Zagadnienia prawne w planowaniu przestrzennym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagadnienia prawne w planowaniu przestrzennym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Szymski <Adam-Szymski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z planowania przestrzennego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykonanie prawidłowo projektu zgodnie z obowiązujacymi przepisami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Sporzadzenie na podstawie opracowan planistycznych MPZP wraz z symulacja przeprowadzenia całosciowej procedury prawnej. | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kształtowanie struktury funkcjonalno- przestrzennej złozonej jednostki osadniczej (gmina lub czesci regionu). Tworzenie optymalnych warunków przestrzennych rozwoju przestrzennych typów działalnosci form zabudowy i zagospodarowania w ramach jednostki, Planowanie rozwoju układów transportowych, kształtowanie kompozycji urbanistycznej i krajobrazu. | 9 |
T-W-2 | Tryb odwolawczy w procedurze uchwalania planu. Ogólne zasady stosowania KPA . Aspekty prawne w kon tekście oceny skutków ekonomicznych uchwalenia planu w makro i mikroskali potencjalnych i perspektywicznych realizacji inwestycji na terenach objętych uchwalonym planem. Procedury wywłaszczeniowe i odszkodowawcze w przypadku zmian przeznaczenia terenu w planie w świetle przepisów ustawy o gospodarce terenami i w przepisach prawa cywilnego. | 9 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Przygotowanie pracy semestralnej | 21 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie pracy semestralnej oraz przygotowanie się do zaliczenia | 16 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe/wykład informacyjny |
M-2 | Metody aktywizujące/ metoda sytuacyjna |
M-3 | Metody praktyczne/ metoda projektów |
M-4 | Metody problemowe/ wykład informacyjny/objaśnienie, wyjaśnienie/ Metody problemowe/ wykład problemowy/ Metody aktywizujące/ metoda sytuacyjna/ Metody praktyczne/metoda projektów/ |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: F. ocena aktywności |
S-2 | Ocena formująca: F. kolokwium przejściowe |
S-3 | Ocena formująca: P. ocena wykonanego projektu |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C15_W01 W wyniku przeprowadzonych zajec student posiada rozszerzona wiedze z zakresu przepisów prawnych i procedur stosowanych planowaniu przestrzennym | AK_2A_W07 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
AK_2A_C15_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie urbanistyki i planowania przestrzennego. | AK_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-4 | S-1, S-3, S-2 |
AK_2A_C15_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna metody i procedury stosowane w planowaniu przestrzennym | AK_2A_W11 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-2 | M-4 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C15_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi projektować stosując się do wymaganych procedur i przepisow prawnych | AK_2A_U05 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-2 | M-4 | S-1, S-3, S-2 |
AK_2A_C15_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejetności wykorzystania stosownych przepisów prawnych w opracowaniach planistycznych | AK_2A_U02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-2 | M-4 | S-1, S-3, S-2 |
AK_2A_C15_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma pogłębioną umiejętność przygotowania opracowań z zakresu planowania przestrzennego | AK_2A_U07 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C15_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców. | AK_2A_K02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1, T-W-2 | M-4 | S-1, S-3, S-2 |
AK_2A_C15_K02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi kreatywnie pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jego wykonawca części powierzonego zadania. | AK_2A_K05 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1, T-W-2 | M-4 | S-1, S-3, S-2 |
AK_2A_C15_K03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi myśleć i dzałać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny w zakresie planowania i realizacji obiektów architektury krajobrazu. | AK_2A_K06 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1, T-W-2 | M-4 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C15_W01 W wyniku przeprowadzonych zajec student posiada rozszerzona wiedze z zakresu przepisów prawnych i procedur stosowanych planowaniu przestrzennym | 2,0 | |
3,0 | Zna zagadnienie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AK_2A_C15_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie urbanistyki i planowania przestrzennego. | 2,0 | Nie rozumie zagadnienia |
3,0 | Zna zagadnienie | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy, wyciąga wnioski | |
AK_2A_C15_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna metody i procedury stosowane w planowaniu przestrzennym | 2,0 | Nie rozumie zagadnienia. |
3,0 | Zna zagadnienie. | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu orientuje sie w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy, wyciąga wnioski. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C15_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi projektować stosując się do wymaganych procedur i przepisow prawnych | 2,0 | Nie ma pojęcia o zagadnieniu. |
3,0 | Zna zagadnienie. | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu , dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski. | |
AK_2A_C15_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejetności wykorzystania stosownych przepisów prawnych w opracowaniach planistycznych | 2,0 | Nie rozumie zagadnienia |
3,0 | Zna zagadnienie | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnienu orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski. | |
AK_2A_C15_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma pogłębioną umiejętność przygotowania opracowań z zakresu planowania przestrzennego | 2,0 | Nie rozumie zagadnienia |
3,0 | Zna zagadnienie. | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnienu orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C15_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców. | 2,0 | Nie rozumie tematu. |
3,0 | Zna zagadnienie | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojecie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojecie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy, wyciaga wnioski. | |
AK_2A_C15_K02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi kreatywnie pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jego wykonawca części powierzonego zadania. | 2,0 | Nie rozumie zagadnienia. |
3,0 | Zna zagadnienie. | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojecie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski. | |
AK_2A_C15_K03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi myśleć i dzałać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny w zakresie planowania i realizacji obiektów architektury krajobrazu. | 2,0 | Nie zna zagadnienia. |
3,0 | Zna zagadnienie. | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojecie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy, wyciąga wnioski. |
Literatura podstawowa
- K. Wejchert, Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, 1984
- E. Szelewska, Słupsk- podstawy ksztautowania ładu przestrzennego, Pomorskiej Akad. Pedagogicznej., Szczecin, 2002
- Zbiorowa, Plan Zagospodarowania Przestrzennego Eoj. Zachodniopomorskiego, RBGiP Woj. Zachodniopomorskie, Szczecin, 2002
- T. Bojarowski, Podstawy teoretuczne gospodarki przestrzennej i zarządzania przestrzenią, Uniw. Warminńsko-Mazurski, 2011
- E.Borsa i inni, Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Warszawa, 20031, omówienia, komentarze.
- Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27.03.2003r. DzUnr 80 poz. 717, 2011
- K. Pawłowski, Architektura krajobrazu a planowanie przestrzenne, Pol. Krakowska, Kraków, 2001, podręcznik dla studentów wyższych szkół technicznych
- R. Domański, Gospodarka przestrzenna, Warszawa, 2002
- P.Kwaśniak, Plan miejscowy w systemie zagospodarowania przestrzennego, Warszawa, 2009
- Z. Niewiadomski, Planowanie przestrzenne, zarys systemu, Warszawa, 2004