Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)

Sylabus przedmiotu Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 0,50,50zaliczenie
wykładyW2 10 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie i poznanie wybranych koncepcji lub idei kształtowania przestrzeni w kontekscie potrzeb i zachowania człowieka.
C-2Zrozumienie zwiazku pomiedzy cechami przestrzeni a formami zachowania człowieka oraz atrakcyjnoscia przestrzeni a stopniem zaspokojenia potrzeb uzytkowników przestrzeni.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cechy przestrzeni edukacyjnej, terapeutycznej, zabawowej.1
T-A-2Analiza i ocena atrakcyjności wybranej przestrzeni pod kątem potrzeb konkretnej grupy użytkowników (np. osoby niepełnosprawne)4
5
wykłady
T-W-1Metody badan srodowiskowych. Mapy behawioralne i ocena jakosci rozwiazan przestrzennych2
T-W-2Wpływ cech przestrzeni na zachowania uzytkowników.2
T-W-3Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup uzytkowników: przestrzeń terapeutyczna, edukacyjna, rekreacyjna4
T-W-4Poczucie miejsca. Swojskosc i bezpieczenstwo.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie pracy semestralnej (analizy)10
A-A-2uczestnictwo w zajęciach5
15
wykłady
A-W-1Przygotowanie pracy semestralnej (prezentacja, opis)25
A-W-2uczestnictwo w zajęciach10
A-W-3Studiowanie zalecanej literatury10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład problemowy
M-2Metody praktyczne - metoda analizy i projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Praca semestralna (analizy)
S-2Ocena podsumowująca: Praca semestralna (prezentacja, opis)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C09_W01
Posiada wiedze dotyczacą kształtowania przestrzeni a takze zjawisk w krajobrazie miejskim w kontekscie uwarunkowań psychologicznych i kulturowych.
AK_2A_W08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C09_U01
Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych
AK_2A_U02C-2T-W-2, T-W-1, T-A-2, T-A-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C09_K01
Student ma swiadomosc istoty krajobrazu jako złozonego zjawiska przestrzennego, którego czesc stanowia ludzie i ich zachowania.
AK_2A_K07C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-A-2, T-A-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_C09_W01
Posiada wiedze dotyczacą kształtowania przestrzeni a takze zjawisk w krajobrazie miejskim w kontekscie uwarunkowań psychologicznych i kulturowych.
2,0Student nie zna cech i środków przestrzennych wymaganych dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni.
3,0Student zna tylko niektóre podstawowe cechy i środki przestrzenne wymagane dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni.
3,5Student zna częściowo cechy i środki przestrzenne wymagane dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni.
4,0Student zna większość cech i środków przestrzennych wymaganych dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni.
4,5Student zna dobrze cechy i środki przestrzenne wymagane dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni.
5,0Student zna bardzo dobrze cechy i środki przestrzenne wymagane dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_C09_U01
Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych
2,0Student nie potrafi prawidło przygptować analizy i oceny wybranej niewielkiej przestrzeni pod kątem potrzeb konkretnej grupy.
3,0Student wykonuje analizę i ocenę wybranej niewielkiej przestrzeni pod kątem potrzeb konkretnej grupy.
3,5Student wykonuje analizę i ocenę wybranej niewielkiej przestrzeni pod kątem potrzeb konkretnej grupy, wskazując częściowo zalecenia dla wzmocnienia określonego potencjału przestrzeni.
4,0Student wykonuje analizę i ocenę wybranej niewielkiej przestrzeni pod kątem potrzeb konkretnej grupy, wskazując zalecenia dla wzmocnienia określonego potencjału przestrzeni.
4,5Student wykonuje analizę i ocenę wybranej niewielkiej przestrzeni pod kątem potrzeb konkretnej grupy, wskazując zalecenia dla wzmocnienia określonego potencjału przestrzeni w ponadpodstawowym zakresie.
5,0Student wykonuje analizę i ocenę wybranej niewielkiej przestrzeni pod kątem potrzeb konkretnej grupy, wskazując zalecenia dla wzmocnienia określonego potencjału przestrzeni, w bardzo kreatywny i tworczy sposób.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_C09_K01
Student ma swiadomosc istoty krajobrazu jako złozonego zjawiska przestrzennego, którego czesc stanowia ludzie i ich zachowania.
2,0Student nie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje zainteresowania problematyką.
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje większego zainteresowania tematyką przedmiotu.
3,5Student biernie uczestniczy w zajęciach, wykazuje małe zainteresowanie tematyką przedmiotu.
4,0Student uczestniczy w zajęciach, wykazując zainteresowanie tematyką przedmiotu.
4,5Student uczestniczy w zajęciach, wykazując duże zainteresowanie tematyką przedmiotu.
5,0Student uczestniczy w zajęciach, wykazując bardzo duże zainteresowanie tematyką przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Banka A, Społeczna psychologia srodowiskowa, Scholar, Warszawa, 2002
  2. Bell P. A., Greene Th. C., Fisher J. D., Baum A, Psychologia srodowiskowa, Gdanskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdansk, 2004
  3. Hall E., Ukryty wymiar, PIW, Warszawa, 1997
  4. Wejchert K., Przestrzen wokół nas., Fibak Noma Press, Katowice, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Wallis A., Socjologia przestrzeni, Niezalezna Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1990

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cechy przestrzeni edukacyjnej, terapeutycznej, zabawowej.1
T-A-2Analiza i ocena atrakcyjności wybranej przestrzeni pod kątem potrzeb konkretnej grupy użytkowników (np. osoby niepełnosprawne)4
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody badan srodowiskowych. Mapy behawioralne i ocena jakosci rozwiazan przestrzennych2
T-W-2Wpływ cech przestrzeni na zachowania uzytkowników.2
T-W-3Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup uzytkowników: przestrzeń terapeutyczna, edukacyjna, rekreacyjna4
T-W-4Poczucie miejsca. Swojskosc i bezpieczenstwo.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie pracy semestralnej (analizy)10
A-A-2uczestnictwo w zajęciach5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie pracy semestralnej (prezentacja, opis)25
A-W-2uczestnictwo w zajęciach10
A-W-3Studiowanie zalecanej literatury10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C09_W01Posiada wiedze dotyczacą kształtowania przestrzeni a takze zjawisk w krajobrazie miejskim w kontekscie uwarunkowań psychologicznych i kulturowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W08posiada poszerzoną wiedzę o dawnych i współczesnych tendencjach i konwencjach stylowych w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie i poznanie wybranych koncepcji lub idei kształtowania przestrzeni w kontekscie potrzeb i zachowania człowieka.
Treści programoweT-W-2Wpływ cech przestrzeni na zachowania uzytkowników.
T-W-3Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup uzytkowników: przestrzeń terapeutyczna, edukacyjna, rekreacyjna
T-W-1Metody badan srodowiskowych. Mapy behawioralne i ocena jakosci rozwiazan przestrzennych
T-W-4Poczucie miejsca. Swojskosc i bezpieczenstwo.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Praca semestralna (prezentacja, opis)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna cech i środków przestrzennych wymaganych dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni.
3,0Student zna tylko niektóre podstawowe cechy i środki przestrzenne wymagane dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni.
3,5Student zna częściowo cechy i środki przestrzenne wymagane dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni.
4,0Student zna większość cech i środków przestrzennych wymaganych dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni.
4,5Student zna dobrze cechy i środki przestrzenne wymagane dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni.
5,0Student zna bardzo dobrze cechy i środki przestrzenne wymagane dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C09_U01Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U02posiada umiejętność wyszukiwania, formułowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w celu sporządzenia opracowania projektowego i badawczego z zakresu architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie zwiazku pomiedzy cechami przestrzeni a formami zachowania człowieka oraz atrakcyjnoscia przestrzeni a stopniem zaspokojenia potrzeb uzytkowników przestrzeni.
Treści programoweT-W-2Wpływ cech przestrzeni na zachowania uzytkowników.
T-W-1Metody badan srodowiskowych. Mapy behawioralne i ocena jakosci rozwiazan przestrzennych
T-A-2Analiza i ocena atrakcyjności wybranej przestrzeni pod kątem potrzeb konkretnej grupy użytkowników (np. osoby niepełnosprawne)
T-A-1Cechy przestrzeni edukacyjnej, terapeutycznej, zabawowej.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - metoda analizy i projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca semestralna (analizy)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidło przygptować analizy i oceny wybranej niewielkiej przestrzeni pod kątem potrzeb konkretnej grupy.
3,0Student wykonuje analizę i ocenę wybranej niewielkiej przestrzeni pod kątem potrzeb konkretnej grupy.
3,5Student wykonuje analizę i ocenę wybranej niewielkiej przestrzeni pod kątem potrzeb konkretnej grupy, wskazując częściowo zalecenia dla wzmocnienia określonego potencjału przestrzeni.
4,0Student wykonuje analizę i ocenę wybranej niewielkiej przestrzeni pod kątem potrzeb konkretnej grupy, wskazując zalecenia dla wzmocnienia określonego potencjału przestrzeni.
4,5Student wykonuje analizę i ocenę wybranej niewielkiej przestrzeni pod kątem potrzeb konkretnej grupy, wskazując zalecenia dla wzmocnienia określonego potencjału przestrzeni w ponadpodstawowym zakresie.
5,0Student wykonuje analizę i ocenę wybranej niewielkiej przestrzeni pod kątem potrzeb konkretnej grupy, wskazując zalecenia dla wzmocnienia określonego potencjału przestrzeni, w bardzo kreatywny i tworczy sposób.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C09_K01Student ma swiadomosc istoty krajobrazu jako złozonego zjawiska przestrzennego, którego czesc stanowia ludzie i ich zachowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie zwiazku pomiedzy cechami przestrzeni a formami zachowania człowieka oraz atrakcyjnoscia przestrzeni a stopniem zaspokojenia potrzeb uzytkowników przestrzeni.
Treści programoweT-W-2Wpływ cech przestrzeni na zachowania uzytkowników.
T-W-3Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup uzytkowników: przestrzeń terapeutyczna, edukacyjna, rekreacyjna
T-W-1Metody badan srodowiskowych. Mapy behawioralne i ocena jakosci rozwiazan przestrzennych
T-W-4Poczucie miejsca. Swojskosc i bezpieczenstwo.
T-A-2Analiza i ocena atrakcyjności wybranej przestrzeni pod kątem potrzeb konkretnej grupy użytkowników (np. osoby niepełnosprawne)
T-A-1Cechy przestrzeni edukacyjnej, terapeutycznej, zabawowej.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - metoda analizy i projektu
M-1Metody podające - wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca semestralna (analizy)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje zainteresowania problematyką.
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje większego zainteresowania tematyką przedmiotu.
3,5Student biernie uczestniczy w zajęciach, wykazuje małe zainteresowanie tematyką przedmiotu.
4,0Student uczestniczy w zajęciach, wykazując zainteresowanie tematyką przedmiotu.
4,5Student uczestniczy w zajęciach, wykazując duże zainteresowanie tematyką przedmiotu.
5,0Student uczestniczy w zajęciach, wykazując bardzo duże zainteresowanie tematyką przedmiotu.