Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)

Sylabus przedmiotu Ochrona i rekultywacja krajobrazu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona i rekultywacja krajobrazu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy z zakresu gleboznawstwa i ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji krajobrazu
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi ochrony i rekultywacji krajobrazu
C-3Przekazanie studentowi podstaw teoretycznych związanych z tematyką przedmiotu
C-4Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru metod ochronnych i rekultywacyjnych w kształtowaniu krajobrazów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza krajobrazu - elementy i zmiany w okresie 50 - lecia na podstawie zdjęć lotniczych z lat 1948-1997. Dyskusja problemowa w tym zakresie3
T-L-2Rekultywacja krajobrazów zdegradowanych: zakwaszenie i alkalizacja gruntów. Wapnowanie gleb. Problem nadmiernego uszczelnienia gruntów miejskich. Klasy zabudowy. Kompensacja przyrodnicza. Rekultywacja krajobrazów zdewastowanych przez odkrywkową eksploatację kopalin5
T-L-3Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
9
wykłady
T-W-1Pojęcie krajobrazu, jego elementy składowe i powiązania istniejące między nimi. Stan krajobrazów a stan środowiska przyrodniczego1
T-W-2Rola śródpolnych biotopów w strukturze krajobrazu różnych jednostek geomorfologicznych1
T-W-3Ograniczenia inwestycyjne na terenach ochronnych i chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów NATURA 20002
T-W-4Wpływ wylesień i zalesień oraz działań melioracyjnych na krajobraz2
T-W-5Elementy prawne w kształtowaniu jakości środowiska - Polityka Ekologiczna Państwa. Podstawy prawne lokalizowania inwestycji w krajobrazie2
T-W-6Wprowadzenie do zagadnień rekultywacji krajobrazu - objaśnienie pojęć: degradacja, dewastacja i rekultywacja krajobrazu. Sposoby realizacji rekultywacji w Polsce oraz obowiązujące w tym zakresie uregulowania prawne1
T-W-7Rekultywacja krajobrazów zdegradowanych: zagęszczenie, zasolenie i zanieczyszczenie gruntów - przyczyny, konsekwencje, działania profilaktyczne i naprawcze3
T-W-8Rekultywacja krajobrazów zdewastowanych - fazy rekultywacji nieużytków poprzemysłowych. Metody odtworzenia gleb na gruntach bezglebowych2
T-W-9Rekultywacja techniczna i biologiczna nieużytków po eksploatacji kopalin (węgla brunatnego i surowców skalnych)1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach9
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach8
A-L-3Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń13
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych oraz literatury specjalistycznej20
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów (egzaminu)25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (ćwiczenia audytoryjne) lub po ich zakończeniu (egzamin pisemny zaliczający wykłady)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C06_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji krajobrazu, tj. zna metody ochrony krajobrazu, identyfikuje przyczyny jego degradacji lub dewastacji oraz sposoby i techniki jego rekultywacji
AK_2A_W01, AK_2A_W11, AK_2A_W14C-4, C-2, C-3T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-7M-5, M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C06_U01
W zakresie umiejętności student potrafi diagnozować przyczyny i skutki negatywnych zmian w krajobrazie oraz dobrać właściwe metody zachowania (ochrony) i polepszania (rekultywacji) cech krajobrazowych
AK_2A_U02, AK_2A_U09C-4, C-2, C-3T-L-1, T-L-2M-5, M-6, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C06_K01
W zakresie kompetencji student wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma świadomość ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego
AK_2A_K04C-4, C-2, C-1, C-3T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-7M-5, M-6, M-4, M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_C06_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji krajobrazu, tj. zna metody ochrony krajobrazu, identyfikuje przyczyny jego degradacji lub dewastacji oraz sposoby i techniki jego rekultywacji
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy w zakresie przedmiotu
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie przedmiotu
3,5Student posiada nieco ponad dostateczną wiedzę w zakresie przedmiotu
4,0Student posiada dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_C06_U01
W zakresie umiejętności student potrafi diagnozować przyczyny i skutki negatywnych zmian w krajobrazie oraz dobrać właściwe metody zachowania (ochrony) i polepszania (rekultywacji) cech krajobrazowych
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności w zakresie przedmiotu
3,0Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie przedmiotu
3,5Student posiada nieco ponad dostateczne umiejętności w zakresie przedmiotu
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie przedmiotu
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie przedmiotu
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_C06_K01
W zakresie kompetencji student wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma świadomość ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego
2,0Student nie wykazuje dostatecznych kompetencji w zakresie przedmiotu
3,0Student wykazuje dostateczne kompetencje w zakresie przedmiotu
3,5Student wykazuje nieco ponad dostateczne kompetencje w zakresie przedmiotu
4,0Student wykazuje dobre kompetencje w zakresie przedmiotu
4,5Student wykazuje ponad dobre kompetencje w zakresie przedmiotu
5,0Student wykazuje bardzo dobre kompetencje w zakresie przedmiotu

Literatura podstawowa

  1. Żarska B., Ochrona krajobrazu, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2005
  2. Karczewska A., Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydaw. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2008
  3. Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Koreleski K., Gawroński K., Magiera-Braś G., Ochrona i kształtowanie środowiska, Wydaw. AR w Krakowie, Kraków, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza krajobrazu - elementy i zmiany w okresie 50 - lecia na podstawie zdjęć lotniczych z lat 1948-1997. Dyskusja problemowa w tym zakresie3
T-L-2Rekultywacja krajobrazów zdegradowanych: zakwaszenie i alkalizacja gruntów. Wapnowanie gleb. Problem nadmiernego uszczelnienia gruntów miejskich. Klasy zabudowy. Kompensacja przyrodnicza. Rekultywacja krajobrazów zdewastowanych przez odkrywkową eksploatację kopalin5
T-L-3Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie krajobrazu, jego elementy składowe i powiązania istniejące między nimi. Stan krajobrazów a stan środowiska przyrodniczego1
T-W-2Rola śródpolnych biotopów w strukturze krajobrazu różnych jednostek geomorfologicznych1
T-W-3Ograniczenia inwestycyjne na terenach ochronnych i chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów NATURA 20002
T-W-4Wpływ wylesień i zalesień oraz działań melioracyjnych na krajobraz2
T-W-5Elementy prawne w kształtowaniu jakości środowiska - Polityka Ekologiczna Państwa. Podstawy prawne lokalizowania inwestycji w krajobrazie2
T-W-6Wprowadzenie do zagadnień rekultywacji krajobrazu - objaśnienie pojęć: degradacja, dewastacja i rekultywacja krajobrazu. Sposoby realizacji rekultywacji w Polsce oraz obowiązujące w tym zakresie uregulowania prawne1
T-W-7Rekultywacja krajobrazów zdegradowanych: zagęszczenie, zasolenie i zanieczyszczenie gruntów - przyczyny, konsekwencje, działania profilaktyczne i naprawcze3
T-W-8Rekultywacja krajobrazów zdewastowanych - fazy rekultywacji nieużytków poprzemysłowych. Metody odtworzenia gleb na gruntach bezglebowych2
T-W-9Rekultywacja techniczna i biologiczna nieużytków po eksploatacji kopalin (węgla brunatnego i surowców skalnych)1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach9
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach8
A-L-3Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych oraz literatury specjalistycznej20
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów (egzaminu)25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C06_W01W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji krajobrazu, tj. zna metody ochrony krajobrazu, identyfikuje przyczyny jego degradacji lub dewastacji oraz sposoby i techniki jego rekultywacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W01ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
AK_2A_W11zna szczegółowe metody i techniki studiów i analiz właściwych dla określenia wytycznych do projektów obiektów architektury krajobrazu
AK_2A_W14zna i identyfikuje na poziomie rozszerzonym przyczyny degradacji środowiska oraz zasady i sposoby jego zapobiegania
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru metod ochronnych i rekultywacyjnych w kształtowaniu krajobrazów
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi ochrony i rekultywacji krajobrazu
C-3Przekazanie studentowi podstaw teoretycznych związanych z tematyką przedmiotu
Treści programoweT-W-2Rola śródpolnych biotopów w strukturze krajobrazu różnych jednostek geomorfologicznych
T-W-5Elementy prawne w kształtowaniu jakości środowiska - Polityka Ekologiczna Państwa. Podstawy prawne lokalizowania inwestycji w krajobrazie
T-W-4Wpływ wylesień i zalesień oraz działań melioracyjnych na krajobraz
T-W-3Ograniczenia inwestycyjne na terenach ochronnych i chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów NATURA 2000
T-W-1Pojęcie krajobrazu, jego elementy składowe i powiązania istniejące między nimi. Stan krajobrazów a stan środowiska przyrodniczego
T-W-6Wprowadzenie do zagadnień rekultywacji krajobrazu - objaśnienie pojęć: degradacja, dewastacja i rekultywacja krajobrazu. Sposoby realizacji rekultywacji w Polsce oraz obowiązujące w tym zakresie uregulowania prawne
T-W-8Rekultywacja krajobrazów zdewastowanych - fazy rekultywacji nieużytków poprzemysłowych. Metody odtworzenia gleb na gruntach bezglebowych
T-W-9Rekultywacja techniczna i biologiczna nieużytków po eksploatacji kopalin (węgla brunatnego i surowców skalnych)
T-W-7Rekultywacja krajobrazów zdegradowanych: zagęszczenie, zasolenie i zanieczyszczenie gruntów - przyczyny, konsekwencje, działania profilaktyczne i naprawcze
Metody nauczaniaM-5Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (ćwiczenia audytoryjne) lub po ich zakończeniu (egzamin pisemny zaliczający wykłady)
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym za aktywność i zaangażowanie studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy w zakresie przedmiotu
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie przedmiotu
3,5Student posiada nieco ponad dostateczną wiedzę w zakresie przedmiotu
4,0Student posiada dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C06_U01W zakresie umiejętności student potrafi diagnozować przyczyny i skutki negatywnych zmian w krajobrazie oraz dobrać właściwe metody zachowania (ochrony) i polepszania (rekultywacji) cech krajobrazowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U02posiada umiejętność wyszukiwania, formułowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w celu sporządzenia opracowania projektowego i badawczego z zakresu architektury krajobrazu
AK_2A_U09posiada umiejętność analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku; wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik do ochrony, rekultywacji i rewitalizacji środowiska
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru metod ochronnych i rekultywacyjnych w kształtowaniu krajobrazów
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi ochrony i rekultywacji krajobrazu
C-3Przekazanie studentowi podstaw teoretycznych związanych z tematyką przedmiotu
Treści programoweT-L-1Analiza krajobrazu - elementy i zmiany w okresie 50 - lecia na podstawie zdjęć lotniczych z lat 1948-1997. Dyskusja problemowa w tym zakresie
T-L-2Rekultywacja krajobrazów zdegradowanych: zakwaszenie i alkalizacja gruntów. Wapnowanie gleb. Problem nadmiernego uszczelnienia gruntów miejskich. Klasy zabudowy. Kompensacja przyrodnicza. Rekultywacja krajobrazów zdewastowanych przez odkrywkową eksploatację kopalin
Metody nauczaniaM-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Praca w grupach
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (ćwiczenia audytoryjne) lub po ich zakończeniu (egzamin pisemny zaliczający wykłady)
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym za aktywność i zaangażowanie studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności w zakresie przedmiotu
3,0Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie przedmiotu
3,5Student posiada nieco ponad dostateczne umiejętności w zakresie przedmiotu
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie przedmiotu
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie przedmiotu
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C06_K01W zakresie kompetencji student wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma świadomość ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie kształtowania krajobrazu z uwzględnieniem jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru metod ochronnych i rekultywacyjnych w kształtowaniu krajobrazów
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi ochrony i rekultywacji krajobrazu
C-1Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji krajobrazu
C-3Przekazanie studentowi podstaw teoretycznych związanych z tematyką przedmiotu
Treści programoweT-L-1Analiza krajobrazu - elementy i zmiany w okresie 50 - lecia na podstawie zdjęć lotniczych z lat 1948-1997. Dyskusja problemowa w tym zakresie
T-L-2Rekultywacja krajobrazów zdegradowanych: zakwaszenie i alkalizacja gruntów. Wapnowanie gleb. Problem nadmiernego uszczelnienia gruntów miejskich. Klasy zabudowy. Kompensacja przyrodnicza. Rekultywacja krajobrazów zdewastowanych przez odkrywkową eksploatację kopalin
T-W-2Rola śródpolnych biotopów w strukturze krajobrazu różnych jednostek geomorfologicznych
T-W-5Elementy prawne w kształtowaniu jakości środowiska - Polityka Ekologiczna Państwa. Podstawy prawne lokalizowania inwestycji w krajobrazie
T-W-4Wpływ wylesień i zalesień oraz działań melioracyjnych na krajobraz
T-W-3Ograniczenia inwestycyjne na terenach ochronnych i chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów NATURA 2000
T-W-1Pojęcie krajobrazu, jego elementy składowe i powiązania istniejące między nimi. Stan krajobrazów a stan środowiska przyrodniczego
T-W-6Wprowadzenie do zagadnień rekultywacji krajobrazu - objaśnienie pojęć: degradacja, dewastacja i rekultywacja krajobrazu. Sposoby realizacji rekultywacji w Polsce oraz obowiązujące w tym zakresie uregulowania prawne
T-W-8Rekultywacja krajobrazów zdewastowanych - fazy rekultywacji nieużytków poprzemysłowych. Metody odtworzenia gleb na gruntach bezglebowych
T-W-9Rekultywacja techniczna i biologiczna nieużytków po eksploatacji kopalin (węgla brunatnego i surowców skalnych)
T-W-7Rekultywacja krajobrazów zdegradowanych: zagęszczenie, zasolenie i zanieczyszczenie gruntów - przyczyny, konsekwencje, działania profilaktyczne i naprawcze
Metody nauczaniaM-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Praca w grupach
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (ćwiczenia audytoryjne) lub po ich zakończeniu (egzamin pisemny zaliczający wykłady)
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym za aktywność i zaangażowanie studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje dostatecznych kompetencji w zakresie przedmiotu
3,0Student wykazuje dostateczne kompetencje w zakresie przedmiotu
3,5Student wykazuje nieco ponad dostateczne kompetencje w zakresie przedmiotu
4,0Student wykazuje dobre kompetencje w zakresie przedmiotu
4,5Student wykazuje ponad dobre kompetencje w zakresie przedmiotu
5,0Student wykazuje bardzo dobre kompetencje w zakresie przedmiotu