Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)
Sylabus przedmiotu Ochrona i rekultywacja krajobrazu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona i rekultywacja krajobrazu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy wiedzy z zakresu gleboznawstwa i ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji krajobrazu |
C-2 | Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi ochrony i rekultywacji krajobrazu |
C-3 | Przekazanie studentowi podstaw teoretycznych związanych z tematyką przedmiotu |
C-4 | Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru metod ochronnych i rekultywacyjnych w kształtowaniu krajobrazów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza krajobrazu - elementy i zmiany w okresie 50 - lecia na podstawie zdjęć lotniczych z lat 1948-1997. Dyskusja problemowa w tym zakresie | 3 |
T-L-2 | Rekultywacja krajobrazów zdegradowanych: zakwaszenie i alkalizacja gruntów. Wapnowanie gleb. Problem nadmiernego uszczelnienia gruntów miejskich. Klasy zabudowy. Kompensacja przyrodnicza. Rekultywacja krajobrazów zdewastowanych przez odkrywkową eksploatację kopalin | 5 |
T-L-3 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie krajobrazu, jego elementy składowe i powiązania istniejące między nimi. Stan krajobrazów a stan środowiska przyrodniczego | 1 |
T-W-2 | Rola śródpolnych biotopów w strukturze krajobrazu różnych jednostek geomorfologicznych | 1 |
T-W-3 | Ograniczenia inwestycyjne na terenach ochronnych i chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów NATURA 2000 | 2 |
T-W-4 | Wpływ wylesień i zalesień oraz działań melioracyjnych na krajobraz | 2 |
T-W-5 | Elementy prawne w kształtowaniu jakości środowiska - Polityka Ekologiczna Państwa. Podstawy prawne lokalizowania inwestycji w krajobrazie | 2 |
T-W-6 | Wprowadzenie do zagadnień rekultywacji krajobrazu - objaśnienie pojęć: degradacja, dewastacja i rekultywacja krajobrazu. Sposoby realizacji rekultywacji w Polsce oraz obowiązujące w tym zakresie uregulowania prawne | 1 |
T-W-7 | Rekultywacja krajobrazów zdegradowanych: zagęszczenie, zasolenie i zanieczyszczenie gruntów - przyczyny, konsekwencje, działania profilaktyczne i naprawcze | 3 |
T-W-8 | Rekultywacja krajobrazów zdewastowanych - fazy rekultywacji nieużytków poprzemysłowych. Metody odtworzenia gleb na gruntach bezglebowych | 2 |
T-W-9 | Rekultywacja techniczna i biologiczna nieużytków po eksploatacji kopalin (węgla brunatnego i surowców skalnych) | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach | 9 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń | 13 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych oraz literatury specjalistycznej | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów (egzaminu) | 25 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
M-6 | Praca w grupach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym za aktywność i zaangażowanie studenta |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (ćwiczenia audytoryjne) lub po ich zakończeniu (egzamin pisemny zaliczający wykłady) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C06_W01 W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji krajobrazu, tj. zna metody ochrony krajobrazu, identyfikuje przyczyny jego degradacji lub dewastacji oraz sposoby i techniki jego rekultywacji | AK_2A_W01, AK_2A_W11, AK_2A_W14 | — | — | C-4, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-7 | M-5, M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C06_U01 W zakresie umiejętności student potrafi diagnozować przyczyny i skutki negatywnych zmian w krajobrazie oraz dobrać właściwe metody zachowania (ochrony) i polepszania (rekultywacji) cech krajobrazowych | AK_2A_U02, AK_2A_U09 | — | — | C-4, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2 | M-5, M-6, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C06_K01 W zakresie kompetencji student wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma świadomość ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego | AK_2A_K04 | — | — | C-4, C-2, C-1, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-7 | M-5, M-6, M-4, M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C06_W01 W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji krajobrazu, tj. zna metody ochrony krajobrazu, identyfikuje przyczyny jego degradacji lub dewastacji oraz sposoby i techniki jego rekultywacji | 2,0 | Student nie posiada dostatecznej wiedzy w zakresie przedmiotu |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie przedmiotu | |
3,5 | Student posiada nieco ponad dostateczną wiedzę w zakresie przedmiotu | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu | |
4,5 | Student posiada ponad dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C06_U01 W zakresie umiejętności student potrafi diagnozować przyczyny i skutki negatywnych zmian w krajobrazie oraz dobrać właściwe metody zachowania (ochrony) i polepszania (rekultywacji) cech krajobrazowych | 2,0 | Student nie posiada dostatecznych umiejętności w zakresie przedmiotu |
3,0 | Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie przedmiotu | |
3,5 | Student posiada nieco ponad dostateczne umiejętności w zakresie przedmiotu | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności w zakresie przedmiotu | |
4,5 | Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie przedmiotu | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie przedmiotu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C06_K01 W zakresie kompetencji student wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma świadomość ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego | 2,0 | Student nie wykazuje dostatecznych kompetencji w zakresie przedmiotu |
3,0 | Student wykazuje dostateczne kompetencje w zakresie przedmiotu | |
3,5 | Student wykazuje nieco ponad dostateczne kompetencje w zakresie przedmiotu | |
4,0 | Student wykazuje dobre kompetencje w zakresie przedmiotu | |
4,5 | Student wykazuje ponad dobre kompetencje w zakresie przedmiotu | |
5,0 | Student wykazuje bardzo dobre kompetencje w zakresie przedmiotu |
Literatura podstawowa
- Żarska B., Ochrona krajobrazu, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2005
- Karczewska A., Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydaw. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2008
- Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Koreleski K., Gawroński K., Magiera-Braś G., Ochrona i kształtowanie środowiska, Wydaw. AR w Krakowie, Kraków, 1998