Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: zarządzanie energią i środowiskiem

Sylabus przedmiotu Socjologia społeczeństwa informacyjnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Socjologia społeczeństwa informacyjnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>, Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu filozofii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Po ukończeniu zajęć student uzyska świadomość podstawowych założeń współczesnej filozofii człowieka oraz ich wpływu na zmiany w kulturze i społeczeństwie, co pozwoli na bardziej adekwatne rozumienie rzeczywistości przyrodniczo-społecznej i kulturowo-technicznej człowieka XXI wieku.
C-2Student będzie poprawnie i sprawnie operował terminologią specyficzną dla poszczególnych koncepcji filozoficznych człowieka.
C-3Student uzyska praktyczne umiejętności stosowania strategii argumentacyjnych właściwych dla współczesnej filozofii człowieka.
C-4Student uzyska umiejętności związane ze współpracą w grupie poprzez podejmowanie różnych ról, kulturę dialogu, rozwiązywanie konfliktów światopoglądowych i dążenie do osiągnięcia consensusu i kompromisu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Filozoficzny sens biologicznej sytuacji człowieka (filozofia człowieka a antropologie przyrodnicze - problem wzajemnej relacji filozofii i nauk szczegółowych).2
T-W-2Koncepcje człowieka w poglądach "mistrzów podejrzeń" - K. Marks, Z. Freud, F. Nietzsche.1
T-W-3Człowiek w kategoriach filozofii kultury (animal symbolicum - E. Cassirer; hemneneutyczna interpretacja człowieka; człowiek wobec wartości - M. Scheler).2
T-W-4Egzystencjonalistyczny obraz człowieka (człowiek wobec wyboru - S. Kierkegaard; postulat człowieka autentycznego w poglądach J. Sartre'a; codzienny byt "ku śmierci" - M. Heidegger; "sytuacje graniczne" jako doświadczenie człowieka w koncepcji K. Jaspersa).3
T-W-5Personalizm jako kategoria opisująca człowieka (dwie orientacje E. Mouniera; jednostka a osoba - J. Maritain; osoba, wolność, odpowiedzialność w poglądach K. Wojtyły).2
T-W-6Filozofia dialogu czyli urzeczywistnianie się jednostki jako osobowości (dialogika M. Bubera jako podstawa antropologii filozoficznej; doświadczenie Drugiego i Twarz Innego w koncepcji E. Levinasa; horyzonty dramatu człowieka w filozofii J. Tischnera1
T-W-7Kondycja intelektualna i moralna człowieka w filozofii ponowoczesnej.2
T-W-8Socjobiologia i neurobiologia o człowieku.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury do wykładu konwersatoryjnego8
A-W-3konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja związana z przygotowaną przez grupę studentów prezentacją.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Punktowana aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Rozmowa zaliczeniowa

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_A04-2_W01
Student zna i rozumie główne idee współczesnej filozofii człowieka oraz rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu obrazu człowieka i kultury a także ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w społeczeństwie.
ZIIP_2A_W08C-1, C-2, C-3, C-4T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-4M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_A04-2_U01
Samodzielnie zdobywa wiedzę poprzez wyszukiwanie, analizowanie, selekcjonowanie i ocenę informacji z różnorodnych źródeł i wykorzystuje ja do celów argumentacyjnych własnych poglądów.
ZIIP_2A_U01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-4M-2, M-1, M-3S-2, S-1
ZIIP_2A_A04-2_U02
Potrafi formułować w komunikatach werbalnych i psemnych problemy filozofii człowieka i konstruować krytyczne argumenty wykorzystując jej w dyskusji.
ZIIP_2A_U01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-4M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_A04-2_K01
Ma świadomość zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i umiejetności i rozumie w tym kontekście potrzebę ciągłego dokształcania i rozwoju osobowego i zawodowego.
ZIIP_2A_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-4M-2, M-1, M-3S-2, S-1
ZIIP_2A_A04-2_K02
Ma świadomość odpowiedzialności, uczciwości naukowej i rzetelności w prowadzeniu sporów; jest przygotowany do podejmowania i odgrywania różnych ról społecznych z motywacją do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym.
ZIIP_2A_K03C-1, C-2, C-3, C-4T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-4M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_A04-2_W01
Student zna i rozumie główne idee współczesnej filozofii człowieka oraz rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu obrazu człowieka i kultury a także ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w społeczeństwie.
2,0
3,0Zna podstawową terminologię współczenej filozofii człowieka. Pamięta niektóre idee współczesnej filozofii człowieka. Nie zawsze rozumie ich wpływ na zmiany w kulturze i społeczeństwie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_A04-2_U01
Samodzielnie zdobywa wiedzę poprzez wyszukiwanie, analizowanie, selekcjonowanie i ocenę informacji z różnorodnych źródeł i wykorzystuje ja do celów argumentacyjnych własnych poglądów.
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić poprawna analizę, selekcję i ocene zebranych informacji w danym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_2A_A04-2_U02
Potrafi formułować w komunikatach werbalnych i psemnych problemy filozofii człowieka i konstruować krytyczne argumenty wykorzystując jej w dyskusji.
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić poprawna analizę, selekcję i ocene zebranych informacji w danym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_A04-2_K01
Ma świadomość zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i umiejetności i rozumie w tym kontekście potrzebę ciągłego dokształcania i rozwoju osobowego i zawodowego.
2,0
3,0Ma siadomość braków wiedzy i własnych umiejętności. Aktywnie podejmuje działania proedukacyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_2A_A04-2_K02
Ma świadomość odpowiedzialności, uczciwości naukowej i rzetelności w prowadzeniu sporów; jest przygotowany do podejmowania i odgrywania różnych ról społecznych z motywacją do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym.
2,0
3,0Przejawia chęć współpracy w grupie. Rozumie konieczność realizacji różnych ról i jest gotowy do ich podjęcia. Ma świadomość konieczności podejmowania odpowiedzialności w zakresie uczciwości i zretelności naukowej w kontekście prezentowania własnych poglądów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Drwięga M., Kim jest człowiek. Studia z filozofii człowieka., Księgarnia Akademicka, Kraków, 2013
  2. Gadacz T., Historia filozofii XX wieku, t. 1 i 2, Znak, Kraków, 2009
  3. Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty., Scholar, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Gawor L., Stachanowski Z. (red.), Filozofia współczesna, Branta, Bydgoszcz, Warszawa, Lublin, 2006
  2. Bittner I., Filozofia człowieka: zarys dziejów i przegląd stanowisk, Uniwersytet Łódzki, Łódź, 1997
  3. Fukujama K., Koniec człowieka, Kraków, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Filozoficzny sens biologicznej sytuacji człowieka (filozofia człowieka a antropologie przyrodnicze - problem wzajemnej relacji filozofii i nauk szczegółowych).2
T-W-2Koncepcje człowieka w poglądach "mistrzów podejrzeń" - K. Marks, Z. Freud, F. Nietzsche.1
T-W-3Człowiek w kategoriach filozofii kultury (animal symbolicum - E. Cassirer; hemneneutyczna interpretacja człowieka; człowiek wobec wartości - M. Scheler).2
T-W-4Egzystencjonalistyczny obraz człowieka (człowiek wobec wyboru - S. Kierkegaard; postulat człowieka autentycznego w poglądach J. Sartre'a; codzienny byt "ku śmierci" - M. Heidegger; "sytuacje graniczne" jako doświadczenie człowieka w koncepcji K. Jaspersa).3
T-W-5Personalizm jako kategoria opisująca człowieka (dwie orientacje E. Mouniera; jednostka a osoba - J. Maritain; osoba, wolność, odpowiedzialność w poglądach K. Wojtyły).2
T-W-6Filozofia dialogu czyli urzeczywistnianie się jednostki jako osobowości (dialogika M. Bubera jako podstawa antropologii filozoficznej; doświadczenie Drugiego i Twarz Innego w koncepcji E. Levinasa; horyzonty dramatu człowieka w filozofii J. Tischnera1
T-W-7Kondycja intelektualna i moralna człowieka w filozofii ponowoczesnej.2
T-W-8Socjobiologia i neurobiologia o człowieku.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury do wykładu konwersatoryjnego8
A-W-3konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_A04-2_W01Student zna i rozumie główne idee współczesnej filozofii człowieka oraz rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu obrazu człowieka i kultury a także ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w społeczeństwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz pozwalającą na ich uwzględnianie w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu zajęć student uzyska świadomość podstawowych założeń współczesnej filozofii człowieka oraz ich wpływu na zmiany w kulturze i społeczeństwie, co pozwoli na bardziej adekwatne rozumienie rzeczywistości przyrodniczo-społecznej i kulturowo-technicznej człowieka XXI wieku.
C-2Student będzie poprawnie i sprawnie operował terminologią specyficzną dla poszczególnych koncepcji filozoficznych człowieka.
C-3Student uzyska praktyczne umiejętności stosowania strategii argumentacyjnych właściwych dla współczesnej filozofii człowieka.
C-4Student uzyska umiejętności związane ze współpracą w grupie poprzez podejmowanie różnych ról, kulturę dialogu, rozwiązywanie konfliktów światopoglądowych i dążenie do osiągnięcia consensusu i kompromisu.
Treści programoweT-W-7Kondycja intelektualna i moralna człowieka w filozofii ponowoczesnej.
T-W-3Człowiek w kategoriach filozofii kultury (animal symbolicum - E. Cassirer; hemneneutyczna interpretacja człowieka; człowiek wobec wartości - M. Scheler).
T-W-1Filozoficzny sens biologicznej sytuacji człowieka (filozofia człowieka a antropologie przyrodnicze - problem wzajemnej relacji filozofii i nauk szczegółowych).
T-W-2Koncepcje człowieka w poglądach "mistrzów podejrzeń" - K. Marks, Z. Freud, F. Nietzsche.
T-W-8Socjobiologia i neurobiologia o człowieku.
T-W-5Personalizm jako kategoria opisująca człowieka (dwie orientacje E. Mouniera; jednostka a osoba - J. Maritain; osoba, wolność, odpowiedzialność w poglądach K. Wojtyły).
T-W-6Filozofia dialogu czyli urzeczywistnianie się jednostki jako osobowości (dialogika M. Bubera jako podstawa antropologii filozoficznej; doświadczenie Drugiego i Twarz Innego w koncepcji E. Levinasa; horyzonty dramatu człowieka w filozofii J. Tischnera
T-W-4Egzystencjonalistyczny obraz człowieka (człowiek wobec wyboru - S. Kierkegaard; postulat człowieka autentycznego w poglądach J. Sartre'a; codzienny byt "ku śmierci" - M. Heidegger; "sytuacje graniczne" jako doświadczenie człowieka w koncepcji K. Jaspersa).
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-1wykład problemowy
M-3dyskusja związana z przygotowaną przez grupę studentów prezentacją.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Rozmowa zaliczeniowa
S-1Ocena formująca: Punktowana aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawową terminologię współczenej filozofii człowieka. Pamięta niektóre idee współczesnej filozofii człowieka. Nie zawsze rozumie ich wpływ na zmiany w kulturze i społeczeństwie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_A04-2_U01Samodzielnie zdobywa wiedzę poprzez wyszukiwanie, analizowanie, selekcjonowanie i ocenę informacji z różnorodnych źródeł i wykorzystuje ja do celów argumentacyjnych własnych poglądów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku obcym, potrafi analizować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadnić opinie
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu zajęć student uzyska świadomość podstawowych założeń współczesnej filozofii człowieka oraz ich wpływu na zmiany w kulturze i społeczeństwie, co pozwoli na bardziej adekwatne rozumienie rzeczywistości przyrodniczo-społecznej i kulturowo-technicznej człowieka XXI wieku.
C-2Student będzie poprawnie i sprawnie operował terminologią specyficzną dla poszczególnych koncepcji filozoficznych człowieka.
C-3Student uzyska praktyczne umiejętności stosowania strategii argumentacyjnych właściwych dla współczesnej filozofii człowieka.
C-4Student uzyska umiejętności związane ze współpracą w grupie poprzez podejmowanie różnych ról, kulturę dialogu, rozwiązywanie konfliktów światopoglądowych i dążenie do osiągnięcia consensusu i kompromisu.
Treści programoweT-W-7Kondycja intelektualna i moralna człowieka w filozofii ponowoczesnej.
T-W-3Człowiek w kategoriach filozofii kultury (animal symbolicum - E. Cassirer; hemneneutyczna interpretacja człowieka; człowiek wobec wartości - M. Scheler).
T-W-1Filozoficzny sens biologicznej sytuacji człowieka (filozofia człowieka a antropologie przyrodnicze - problem wzajemnej relacji filozofii i nauk szczegółowych).
T-W-2Koncepcje człowieka w poglądach "mistrzów podejrzeń" - K. Marks, Z. Freud, F. Nietzsche.
T-W-8Socjobiologia i neurobiologia o człowieku.
T-W-5Personalizm jako kategoria opisująca człowieka (dwie orientacje E. Mouniera; jednostka a osoba - J. Maritain; osoba, wolność, odpowiedzialność w poglądach K. Wojtyły).
T-W-6Filozofia dialogu czyli urzeczywistnianie się jednostki jako osobowości (dialogika M. Bubera jako podstawa antropologii filozoficznej; doświadczenie Drugiego i Twarz Innego w koncepcji E. Levinasa; horyzonty dramatu człowieka w filozofii J. Tischnera
T-W-4Egzystencjonalistyczny obraz człowieka (człowiek wobec wyboru - S. Kierkegaard; postulat człowieka autentycznego w poglądach J. Sartre'a; codzienny byt "ku śmierci" - M. Heidegger; "sytuacje graniczne" jako doświadczenie człowieka w koncepcji K. Jaspersa).
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-1wykład problemowy
M-3dyskusja związana z przygotowaną przez grupę studentów prezentacją.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Rozmowa zaliczeniowa
S-1Ocena formująca: Punktowana aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić poprawna analizę, selekcję i ocene zebranych informacji w danym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_A04-2_U02Potrafi formułować w komunikatach werbalnych i psemnych problemy filozofii człowieka i konstruować krytyczne argumenty wykorzystując jej w dyskusji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku obcym, potrafi analizować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadnić opinie
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu zajęć student uzyska świadomość podstawowych założeń współczesnej filozofii człowieka oraz ich wpływu na zmiany w kulturze i społeczeństwie, co pozwoli na bardziej adekwatne rozumienie rzeczywistości przyrodniczo-społecznej i kulturowo-technicznej człowieka XXI wieku.
C-2Student będzie poprawnie i sprawnie operował terminologią specyficzną dla poszczególnych koncepcji filozoficznych człowieka.
C-3Student uzyska praktyczne umiejętności stosowania strategii argumentacyjnych właściwych dla współczesnej filozofii człowieka.
C-4Student uzyska umiejętności związane ze współpracą w grupie poprzez podejmowanie różnych ról, kulturę dialogu, rozwiązywanie konfliktów światopoglądowych i dążenie do osiągnięcia consensusu i kompromisu.
Treści programoweT-W-7Kondycja intelektualna i moralna człowieka w filozofii ponowoczesnej.
T-W-3Człowiek w kategoriach filozofii kultury (animal symbolicum - E. Cassirer; hemneneutyczna interpretacja człowieka; człowiek wobec wartości - M. Scheler).
T-W-1Filozoficzny sens biologicznej sytuacji człowieka (filozofia człowieka a antropologie przyrodnicze - problem wzajemnej relacji filozofii i nauk szczegółowych).
T-W-2Koncepcje człowieka w poglądach "mistrzów podejrzeń" - K. Marks, Z. Freud, F. Nietzsche.
T-W-8Socjobiologia i neurobiologia o człowieku.
T-W-5Personalizm jako kategoria opisująca człowieka (dwie orientacje E. Mouniera; jednostka a osoba - J. Maritain; osoba, wolność, odpowiedzialność w poglądach K. Wojtyły).
T-W-6Filozofia dialogu czyli urzeczywistnianie się jednostki jako osobowości (dialogika M. Bubera jako podstawa antropologii filozoficznej; doświadczenie Drugiego i Twarz Innego w koncepcji E. Levinasa; horyzonty dramatu człowieka w filozofii J. Tischnera
T-W-4Egzystencjonalistyczny obraz człowieka (człowiek wobec wyboru - S. Kierkegaard; postulat człowieka autentycznego w poglądach J. Sartre'a; codzienny byt "ku śmierci" - M. Heidegger; "sytuacje graniczne" jako doświadczenie człowieka w koncepcji K. Jaspersa).
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-1wykład problemowy
M-3dyskusja związana z przygotowaną przez grupę studentów prezentacją.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Rozmowa zaliczeniowa
S-1Ocena formująca: Punktowana aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić poprawna analizę, selekcję i ocene zebranych informacji w danym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_A04-2_K01Ma świadomość zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i umiejetności i rozumie w tym kontekście potrzebę ciągłego dokształcania i rozwoju osobowego i zawodowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu zajęć student uzyska świadomość podstawowych założeń współczesnej filozofii człowieka oraz ich wpływu na zmiany w kulturze i społeczeństwie, co pozwoli na bardziej adekwatne rozumienie rzeczywistości przyrodniczo-społecznej i kulturowo-technicznej człowieka XXI wieku.
C-2Student będzie poprawnie i sprawnie operował terminologią specyficzną dla poszczególnych koncepcji filozoficznych człowieka.
C-3Student uzyska praktyczne umiejętności stosowania strategii argumentacyjnych właściwych dla współczesnej filozofii człowieka.
C-4Student uzyska umiejętności związane ze współpracą w grupie poprzez podejmowanie różnych ról, kulturę dialogu, rozwiązywanie konfliktów światopoglądowych i dążenie do osiągnięcia consensusu i kompromisu.
Treści programoweT-W-7Kondycja intelektualna i moralna człowieka w filozofii ponowoczesnej.
T-W-3Człowiek w kategoriach filozofii kultury (animal symbolicum - E. Cassirer; hemneneutyczna interpretacja człowieka; człowiek wobec wartości - M. Scheler).
T-W-1Filozoficzny sens biologicznej sytuacji człowieka (filozofia człowieka a antropologie przyrodnicze - problem wzajemnej relacji filozofii i nauk szczegółowych).
T-W-2Koncepcje człowieka w poglądach "mistrzów podejrzeń" - K. Marks, Z. Freud, F. Nietzsche.
T-W-8Socjobiologia i neurobiologia o człowieku.
T-W-5Personalizm jako kategoria opisująca człowieka (dwie orientacje E. Mouniera; jednostka a osoba - J. Maritain; osoba, wolność, odpowiedzialność w poglądach K. Wojtyły).
T-W-6Filozofia dialogu czyli urzeczywistnianie się jednostki jako osobowości (dialogika M. Bubera jako podstawa antropologii filozoficznej; doświadczenie Drugiego i Twarz Innego w koncepcji E. Levinasa; horyzonty dramatu człowieka w filozofii J. Tischnera
T-W-4Egzystencjonalistyczny obraz człowieka (człowiek wobec wyboru - S. Kierkegaard; postulat człowieka autentycznego w poglądach J. Sartre'a; codzienny byt "ku śmierci" - M. Heidegger; "sytuacje graniczne" jako doświadczenie człowieka w koncepcji K. Jaspersa).
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-1wykład problemowy
M-3dyskusja związana z przygotowaną przez grupę studentów prezentacją.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Rozmowa zaliczeniowa
S-1Ocena formująca: Punktowana aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma siadomość braków wiedzy i własnych umiejętności. Aktywnie podejmuje działania proedukacyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_A04-2_K02Ma świadomość odpowiedzialności, uczciwości naukowej i rzetelności w prowadzeniu sporów; jest przygotowany do podejmowania i odgrywania różnych ról społecznych z motywacją do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu zajęć student uzyska świadomość podstawowych założeń współczesnej filozofii człowieka oraz ich wpływu na zmiany w kulturze i społeczeństwie, co pozwoli na bardziej adekwatne rozumienie rzeczywistości przyrodniczo-społecznej i kulturowo-technicznej człowieka XXI wieku.
C-2Student będzie poprawnie i sprawnie operował terminologią specyficzną dla poszczególnych koncepcji filozoficznych człowieka.
C-3Student uzyska praktyczne umiejętności stosowania strategii argumentacyjnych właściwych dla współczesnej filozofii człowieka.
C-4Student uzyska umiejętności związane ze współpracą w grupie poprzez podejmowanie różnych ról, kulturę dialogu, rozwiązywanie konfliktów światopoglądowych i dążenie do osiągnięcia consensusu i kompromisu.
Treści programoweT-W-7Kondycja intelektualna i moralna człowieka w filozofii ponowoczesnej.
T-W-3Człowiek w kategoriach filozofii kultury (animal symbolicum - E. Cassirer; hemneneutyczna interpretacja człowieka; człowiek wobec wartości - M. Scheler).
T-W-1Filozoficzny sens biologicznej sytuacji człowieka (filozofia człowieka a antropologie przyrodnicze - problem wzajemnej relacji filozofii i nauk szczegółowych).
T-W-2Koncepcje człowieka w poglądach "mistrzów podejrzeń" - K. Marks, Z. Freud, F. Nietzsche.
T-W-8Socjobiologia i neurobiologia o człowieku.
T-W-5Personalizm jako kategoria opisująca człowieka (dwie orientacje E. Mouniera; jednostka a osoba - J. Maritain; osoba, wolność, odpowiedzialność w poglądach K. Wojtyły).
T-W-6Filozofia dialogu czyli urzeczywistnianie się jednostki jako osobowości (dialogika M. Bubera jako podstawa antropologii filozoficznej; doświadczenie Drugiego i Twarz Innego w koncepcji E. Levinasa; horyzonty dramatu człowieka w filozofii J. Tischnera
T-W-4Egzystencjonalistyczny obraz człowieka (człowiek wobec wyboru - S. Kierkegaard; postulat człowieka autentycznego w poglądach J. Sartre'a; codzienny byt "ku śmierci" - M. Heidegger; "sytuacje graniczne" jako doświadczenie człowieka w koncepcji K. Jaspersa).
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-1wykład problemowy
M-3dyskusja związana z przygotowaną przez grupę studentów prezentacją.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Rozmowa zaliczeniowa
S-1Ocena formująca: Punktowana aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przejawia chęć współpracy w grupie. Rozumie konieczność realizacji różnych ról i jest gotowy do ich podjęcia. Ma świadomość konieczności podejmowania odpowiedzialności w zakresie uczciwości i zretelności naukowej w kontekście prezentowania własnych poglądów.
3,5
4,0
4,5
5,0