Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: inżynieria jakości
Sylabus przedmiotu Zarządzanie wiedzą:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie wiedzą | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Emilia Bachtiak-Radka <Emilia.Bachtiak-Radka@zut.edu.pl>, Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Widza o funkcjonowaniu systemów informatycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studnetów z dziedziną zarządzania wiedzą. Zaprezentowanie szerokiego spektrum narzedzi, które moga być wykorzystane w przedsiębiorstwie w ramach systemu zarządzania wiedzą. |
C-2 | Ukształtowanie umiejetności rozpoznawania i wykorzystania narzędzi zarzadzania wiedzą, głównie do wspomagania podejmowania decyzji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zastosowanie metody BPMS (Business Process Management System). Charakterystyka systemu ADONIS. | 1 |
T-L-2 | Opracowanie modelu procesów biznesowych, z uwzględnieniem opisu zasobów, przepływu dokumentów, modelu środowiska pracy oraz innych dostępnych w wykorzystywanym systemie. Modelowanie procesów i ich powiązań, prezentacja graficzna realizowanych analiz | 9 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie wiedzy i zarządzania wiedzą. Procesy zarządzania wiedzą – lokalizowanie, pozyskiwanie, zachowywanie, stosowanie. | 3 |
T-W-2 | Pomiary wiedzy | 1 |
T-W-3 | Narzędzia zarządzania wiedzą. Systemy ekspertowe w zarządzaniu wiedzą. | 2 |
T-W-4 | System zarządzania wiedzą w organizacji | 2 |
T-W-5 | Auditowanie systemu zarządzania wiedzą | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach | 2 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjych | 13 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do dyskusji. Studiowanie wybranych zagadnień | 19 |
A-W-4 | Analiza przypadków | 8 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
51 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady - wykład informacyjne z pogadanką i wyjaśnieniem. Wykorzystanie gier dydaktycznych i metod przypadków. |
M-2 | Zajęcia laboratoryjne - z użyciem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany wiedzy na laboratoriach. |
S-2 | Ocena formująca: Wykonanie programistycznych zadań domowych i podaczas zajęć. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny z przedmiotu. |
S-4 | Ocena formująca: Obserwacja zachowań i sposobu realizacji wskazanych zadań |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_C07_W01 Student będzie potrafił scharakteryzować elementy systemów zarządzania wiedzą. Będzie rozróżniał modele, narzedzia zarzadzania wiedzą i potrafił je wykorzystać w zarządzaniu. | ZIIP_2A_W06, ZIIP_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_C07_U01 Studnet będzie potrafił wykorzystać oprogramowanie do tworzenia systemów ekspertowych oraz posługiwać się narzędziami do pozyskiwania wiedzy. Nabędzie też umiejętność projektowania systemów zarządzania wiedzą. | ZIIP_2A_U01, ZIIP_2A_U19, ZIIP_2A_U21 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_C07_K01 W ramach zajęć student nabędzie umiejętnośc pracy w grupie | ZIIP_2A_K03 | — | — | C-2 | T-L-2 | M-2 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_C07_W01 Student będzie potrafił scharakteryzować elementy systemów zarządzania wiedzą. Będzie rozróżniał modele, narzedzia zarzadzania wiedzą i potrafił je wykorzystać w zarządzaniu. | 2,0 | Student nie wie czym zajmuje się dziedzina zarządzania wiedzą i nie rozpoznaje narzędzi i metod w nich wykorzystywanych. |
3,0 | Student wie czym zajmuje się dziedzina zarządzania wiedzą oraz rozpoznaje narzędzia i metody w nich wykorzystywanych. | |
3,5 | Student potrafi wymienić mechanizmy i procesy związane z przetwarzaniem wiedzy w przedsiębiorstwie. Rozumie potrzebę uczenia się organizacji. | |
4,0 | Student rozumie działanie systemów wspomagania decyzji i ekspertowe i ich rolę w przedsiębiorstwie. | |
4,5 | Student potrafi na przykładach rozwiązywać problemy zarządzania wiedzą. | |
5,0 | Student dokonuje analizy stanu przedsiębiorstwa i potrafi wskazać narzędzia potrzebne do uruchomienia wymiany wiedzy w przedsiębiorstwie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_C07_U01 Studnet będzie potrafił wykorzystać oprogramowanie do tworzenia systemów ekspertowych oraz posługiwać się narzędziami do pozyskiwania wiedzy. Nabędzie też umiejętność projektowania systemów zarządzania wiedzą. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać żadnego przewidzianego do wykonania zadania. |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować jedynie wybrane elementy Systemu zarządzania wiedzą i wykorzystuje narzędzia w ograniczonym zakresie. | |
3,5 | Student potrafi zaprogramować system ekspertowy z dialogiem i z operacjami arytmetycznymi. | |
4,0 | Student wykorzystuje narzędzia ekspoloracji danych do tworzenia reguł, które można wykorzystać do procesu decyzyjnego/systemu ekspertowego. | |
4,5 | Student analizuje zadany problem, dobiera do niego odpowiednie narzędzie i potrafi opracować system doradczy. | |
5,0 | Student potrafi scharakteryzowac poszczególne elementy Systemu zarządzania wiedzą i zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_C07_K01 W ramach zajęć student nabędzie umiejętnośc pracy w grupie | 2,0 | |
3,0 | Uczestniczy czynnie w zajęciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Probs G., Raub S., Romhardt K., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych, 2002
- A. Jashapara, Zarządzanie wiedzą: zintegrowane podejście, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006
- K. Perechuda, Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005