Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)
Sylabus przedmiotu Recykling pojazdów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Recykling pojazdów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosław Uzdowski <Miroslaw.Uzdowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>, Mirosław Uzdowski <Miroslaw.Uzdowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z fizyki i matematyki w zakresie szkoły średniej |
W-2 | Podstawy budowy pojazdów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad i znaczenia ochrony środowiska naturalnego |
C-2 | Poznanie aktualnych wymagań zagospodarowywania SWE |
C-3 | Poznanie zasad i organizacji stacji demontażu pojazdów |
C-4 | Poznanie uwarunkowań społecznych, prawnych i terytorialnych tworzenia stacji i sieci recyklingu pojazdów |
C-5 | Poznanie sposobów i zasad recyklingu materiałów i zespołów z demontowanych pojazdów |
C-6 | Poznanie zasad trendów rozwojowych z punktu widzenia recyklingu w projektowniu i użytkowaniu pojazdu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Rodzaje recyklingu | 1 |
T-P-2 | Recykling opon i innych elementów gumowych | 1 |
T-P-3 | Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE | 1 |
T-P-4 | Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne | 1 |
T-P-5 | Recykling akumulatorów | 1 |
T-P-6 | Recykling tworzyw sztucznych i kompozytów | 1 |
T-P-7 | Recykling olejów | 1 |
T-P-8 | Recykling płynów eksploatacyjnych | 1 |
T-P-9 | Recykling szkła z pojazdów | 1 |
T-P-10 | Recykling elementów układów napędowych | 1 |
T-P-11 | Recykling materiałów żelaznych | 1 |
T-P-12 | Recykling metali nieżelaznych | 1 |
T-P-13 | Recykling wyposażenia elektrycznego i elektronicznego | 1 |
T-P-14 | Recykling pozostałości nadwozia | 1 |
T-P-15 | Rynek wtórny części i zespołów z demontażu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe definicje związane z recyklingiem | 2 |
T-W-2 | Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu | 4 |
T-W-3 | Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE | 2 |
T-W-4 | Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne | 2 |
T-W-5 | Przeznazenie demontowanych zespołów i materiałów | 2 |
T-W-6 | Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu | 2 |
T-W-7 | Działania realizowane w stacji demontażu | 2 |
T-W-8 | Systemu wspomagania komputerowego recyklingu samochodów | 2 |
T-W-9 | Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu | 4 |
T-W-10 | System recyklingu pojazdów w Polsce | 2 |
T-W-11 | Prognozy rozwojowe recyklingu pojazdów | 2 |
T-W-12 | Wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo na zajęciach | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie sprawozdań oraz projektów | 15 |
A-P-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
A-P-4 | Praca własna | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do kolokwium | 20 |
A-W-3 | Praca własna | 10 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny - wyjaśnianie |
M-2 | Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka |
M-3 | Wykład informacyjny - wyjaśnianie |
M-4 | Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej ćwiczeń (założenia do projektu stacji demontażu pojazdów) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie pisemnej |
S-4 | Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej ćwiczeń (założenia do projektu stacji demontażu pojazdów) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C29-7_W01 Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko, nazywać i objaśniać formy recyklingu, scharakteryzować trendy rozwojowe pojazdu, wskazać zagrożenia dla środowiska ze strony środków transportu, wyliczac elementy wyposażenia stacji demontażu pojazdów, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyc i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów | MBM_1A_W01, MBM_1A_W04, MBM_1A_W09, MBM_1A_W12 | — | — | C-2, C-1, C-6, C-4, C-5, C-3 | T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-7, T-W-12, T-W-3, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-4, M-3 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C29-7_U01 Student powinien interpretować stopnie zagrożenia dla środkowiska ze strony środków transportu na poszczególnych etapach ich życia, łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, szacować potrzeby i możliwości działań w stacjach demontażu, zaprezentować trendy rozwojowe w budowie pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE | MBM_1A_U02, MBM_1A_U05, MBM_1A_U10, MBM_1A_U11 | — | — | C-2, C-1, C-6, C-4, C-5, C-3 | T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-7, T-W-12, T-W-3, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-P-5, T-P-7, T-P-4, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-6, T-P-13, T-P-14, T-P-15 | M-4, M-3 | S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C29-7_W01 Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko, nazywać i objaśniać formy recyklingu, scharakteryzować trendy rozwojowe pojazdu, wskazać zagrożenia dla środowiska ze strony środków transportu, wyliczac elementy wyposażenia stacji demontażu pojazdów, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyc i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów | 2,0 | Student nie umie wskazać negatywnych skutków rozwoju motoryzacji |
3,0 | Student poprawnie wymienia etapy "życia" środków transportu i ich rolę w ochronie środowiska | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje założenia prawne w zakresie potrzeb recykongu środków transprotu i organizacji stacji demontażu | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje założenia prawne w zakresie potrzeb recykongu środków transprotu i organizacji stacji demontażu i w analityczny sposób wskazuje kierunki działań | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia działania, potrafi porównać ich efektywność i ocenić skutki | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia działania, potrafi porównać ich efektywność i ocenić skutki, a także samodzielnie dokonać na tej podstawie wyboru sposobu rozwiąznia zadanego problemu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C29-7_U01 Student powinien interpretować stopnie zagrożenia dla środkowiska ze strony środków transportu na poszczególnych etapach ich życia, łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, szacować potrzeby i możliwości działań w stacjach demontażu, zaprezentować trendy rozwojowe w budowie pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE | 2,0 | Student nie potrafi zaprezentować negatywnych skutków oddziaływania środków transportu |
3,0 | Studnt prezentuje tylko wybrane efekty oddziaływania środków transportu bez analizy | |
3,5 | Studnt prezentuje skutki oddziaływania środków transportu na środkowisko na etapach ich istnienia | |
4,0 | Studnt prezentuje skutki oddziaływania środków transportu na środkowisko na etapach ich istnienia i dokonuje analizy uwarunkowań recyklingu | |
4,5 | Studnt prezentuje skutki oddziaływania środków transportu na środkowisko na etapach ich istnienia i dokonuje analizy uwarunkowań prawnych recyklingu, a także potrafi dyskutować o możliwościach recyklingu SWE | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o działaniach realizaowanych w stacjach demontażu pojazdów i dalszym przeznaczeniu części i elementów pojazdu |
Literatura podstawowa
- Merkisz-Gruranowska R., Aspekty rozwoju recyklingu w Polsce, ITE, Poznań-Radom, 2005
- Osiński J., Żach P., Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów, WKiŁ, Warszawa, 2009, 2
- Praca zbiorowa pod redakcją Bocheńskiego C., Kompleksowy program zagospodarowywania produktów odpadowych wytworzonych podczas eksploatacji środków transportu, P.P.H. "Drukarnia" Sp. z o.o., Sierpc, 2001
Literatura dodatkowa
- Abramek K. F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, WKiŁ, Warszawa, 2009, 1