Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie środowiskiem i ekologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie środowiskiem i ekologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania systemów naturalnych, problemami związanymi z degradacją środowiska oraz możliwościami przeciwdziałania obciążeniom środowiska. |
C-2 | Zapoznanie studentów z koncepcją zarządzania środowiskowego i instrumentami wykorzystywanymi w tym zarządzaniu |
C-3 | Zwiększenie świadomości i wrażliwości ekologicznej studenta |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Zdefiniowanie pojęć: ekologia, ochrona środowiska, zarządzanie środowiskowe. Podstawowe pojęcia związane z ekologią: organizm, populacja (stosunki między populacjami), biocenoza, ekosystem itp. Procesy zachodzące w biosferze. Różnorodność biologiczna i krajobrazowa. Formy ochrony przyrody. Degradacja środowiska. Źródła zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Lokalne i globalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Przykładowe sposoby ograniczania emisji zanieczyszczeń do atmosfery (np. odpylanie, odsiarczanie). Rola zieleni w ochronie czystości powietrza atmosferycznego. Źródła zanieczyszczeń i skutki degradacji wody. Klasyfikacja ścieków. Sposoby oczyszczania ścieków. Zanieczyszczenie gleby. Definicja i klasyfikacja odpadów. Zasady postępowania z odpadami: gromadzenie, segregacja, składowanie, wykorzystanie do celów przemysłowych. Postępowanie z odpadami niebezpiecznymi. Ochrona przed hałasem i wibracjami. Koncepcja zrównoważonego rozwoju. Technologie bezodpadowe i zasady czystej produkcji. Odnawialne źródła energii. Geneza Systemów Zarządzania Środowiskiem. System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001: EMAS, FSC. Korzyści wynikające z wprowadzenie systemu zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie. | 13 |
T-W-2 | Dwa zaliczenia pisemne w formie testu i kilku pytań sprawdzających - jedno w połowie semestru, drugie na koniec semestru | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z wykładowcą | 1 |
A-W-3 | samodzielna praca z literaturą - uzupełnienie wiedzy o zagadnienia wskazane w trakcie wykładów | 5 |
A-W-4 | Samodzielna praca - przygotowanie do zaliczeń | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia pisemne sprawdzajace opanowanie materiału prezentowanego na wykładach - jedno w połowie semestru drugie na koniec (forma zaliczenia: test, pytania opisowe) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C21_W01 Student potrafi definiować podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska. Potrafi wymienić i scharakteryzować główne zanieczyszczenia oraz objaśniać ich niekorzystny wpływ na środowisko. | MBM_1A_W12 | — | — | C-3, C-1 | T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
MBM_1A_C21_W02 Student jest w stanie wymienić i kótko opisać podstawowe procesy wykorzystywane do oczyszczania gazów odlotowych, oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania odpadów. Student potrafi opisać funkcjonujące systemy zarządzania środowiskiem. | MBM_1A_W12 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C21_U01 Student potrafi określać wpływ emisj zanieczyszczeń na środowisko oraz ocenić przydatność technologii ograniczających te emisje. Student potrafi scharakteryzować podstawowe systemy zarządzania środowiskowego. Student poszerza swoją wiedzę, studiując literaturę związaną ze wskazanym tematem. | MBM_1A_U05, MBM_1A_U10 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C21_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz ma świadomość negatywnego oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko. | MBM_1A_K02 | — | — | C-3, C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C21_W01 Student potrafi definiować podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska. Potrafi wymienić i scharakteryzować główne zanieczyszczenia oraz objaśniać ich niekorzystny wpływ na środowisko. | 2,0 | Student nie potrafi definiować podstawowych systemów funkcjonujących w przyrodzie. Nie potrafi wskazać źródeł emisji zanieczyszczeń do środowiska, jak i nie zna wpływu tych zanieczyszczeń na środowisko. |
3,0 | Student słabo opanował podstawy funkcjonowania systemów w przyrodzie. Potrafi wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska. | |
3,5 | Student potrafi definiować podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń oraz częścowo zna ich wpływ na środowisko. | |
4,0 | Student dobrze opanował podstawy funkcjonowania systemów w przyrodzie. Wskazuje większość głównych źródeł emisji zanieczyszczeń do środowiska. Dobrze charakteryzuje te zanieczyszczenia oraz zna ich wpływ na środowisko. | |
4,5 | Student dobrze opanował podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska. Potrafi wymienić i scharakteryzować główne zanieczyszczenia środowiska oraz objaśnić ich wpływ na środowisko. | |
5,0 | Student bardzo bobrze opanował podstawy funkcjonowania systemów w przyrodzie, wskazuje źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska. Potrafi bardzo dobrze scharakteryzować te zanieczyszczenia i objaśnić ich niekorzystny wpływ na środowisko. | |
MBM_1A_C21_W02 Student jest w stanie wymienić i kótko opisać podstawowe procesy wykorzystywane do oczyszczania gazów odlotowych, oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania odpadów. Student potrafi opisać funkcjonujące systemy zarządzania środowiskiem. | 2,0 | Student nie jest w stanie wymienić podstawowych procesów wykorzystywanych do oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz nie zna urządzeń wykorzystywanych w tych procesach. |
3,0 | Student potrafi wymienić niektóre procesy oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz słabo zna urządzenia wykorzystywane w tych procesach. Słabo zna niektóre systemy zarządzania środowiskiem. | |
3,5 | Student potrafi wymienić i wyjaśnić niektóre procesy oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz zna urządzenia wykorzystywane w tych procesach. Zna niektóre systemy zarządzania środowiskiem. | |
4,0 | Student dobrze opanował większość podstawowych procesów oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz zna urządzenie wykorzystywane w tych procesach. Dobrze potrafi opisać systemy zarządzania środowiskiem. | |
4,5 | Student dobrze opanował większość podstawowych procesów oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz zna urządzenie wykorzystywane w tych procesach. Potrafi scharakteryzować skuteczność tych urządzeń oraz wyjaśnić zasadę ich działania. Dobrze potrafi opisać systemy zarządzania środowiskiem. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował podstawowe procesy oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów. Zna urządzenia wykorzystywane w tych procesach, potrafi scharakteryzować skuteczność tych urządzeń oraz wyjaśnić zasadę ich działania. Bardzo dobrze potrafi opisać systemy zarządzania środowiskiem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C21_U01 Student potrafi określać wpływ emisj zanieczyszczeń na środowisko oraz ocenić przydatność technologii ograniczających te emisje. Student potrafi scharakteryzować podstawowe systemy zarządzania środowiskowego. Student poszerza swoją wiedzę, studiując literaturę związaną ze wskazanym tematem. | 2,0 | Student nie potrafi określić wpływu emisji zanieczyszczeń na środowisko, nie umie ocenić przydatności technologii ograniczających te emisje. Nie umie scharakteryzować systemów zarządzania środowiskowego. |
3,0 | Student potrafi pobieżnie określić wpływ niektórych zanieczyszczeń na środowisko oraz pobieżnie scharakteryzować niekóre systemy zarządzania środowiskiem. | |
3,5 | Student potrafi pobieżnie określić wpływ zanieczyszczeń na środowisko oraz umie ocenić przydatności technologii oczyszczających emisje. Umie pobieżnie scharakteryzować niekóre systemy zarządzania środowiskiem | |
4,0 | Student dobrze potrafi określić wpływ zanieczyszczeń na środowisko oraz umie ocenić przydatności technologii oczyszczających emisje. Umie scharakteryzować niekóre systemy zarządzania środowiskiem | |
4,5 | Student dobrze potrafi określić wpływ zanieczyszczeń na środowisko oraz umie ocenić przydatności technologii oczyszczających te emisje. Potrafi scharakteryzować systemy zarządzania środowiskiem oraz poszerza swoja wiedze studiując literaturę. | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi określić wpływ zanieczyszczeń na środowisko oraz umie ocenić przydatności technologii oczyszczających te emisje. Potrafi scharakteryzować systemy zarządzania środowiskiem oraz poszerza swoja wiedze studiując literaturę. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C21_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz ma świadomość negatywnego oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko. | 2,0 | Student nie potrafi określić negatywnych skutków oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko |
3,0 | Student słabo określa niektóre negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | |
3,5 | Student słabo określa negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | |
4,0 | Student dobrze potrafi określić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | |
4,5 | Student dobrze potrafi określić i ocenić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi określić i ocenić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko |
Literatura podstawowa
- Banaszak J., Wiśniewski H., Podstawy ekologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2005
- Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska, część 1, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
- Poskrobko B. (red.), Zarządzanie środowiskiem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Nierzwicki W., Zarządzanie środowiskowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006
- Warych J., Oczyszczanie gazów. Procesy i aparatura, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1998, wydanie trzecie
- Kowal A.P., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003, wydanie czwarte
- Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007, wydanie czwarte