Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Materials Engineering (S2)
specjalność: Lightweight Structures
Sylabus przedmiotu Practical Aspects of the Selection of Materials and Technologies:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Materials Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Practical Aspects of the Selection of Materials and Technologies | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Witold Biedunkiewicz <Witold.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Piekarski <Bogdan.Piekarski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basic knowledge of: materials science; strength of materials; manufacturing technology and materials processing; methods for developing and testing the structure and properties of materials. |
W-2 | Basic knowledge of corrosion, tribological wear and tribo-corrosion and wear protection materials. |
W-3 | The ability to use the sources of scientific and technical knowledge. |
W-4 | Ability to use specialized computer software. |
W-5 | Wiedza z zakresu technik komputerowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The student obtains the skills of selection of engineering materials for use in certain operating conditions. |
C-2 | The student obtains the skills to design the chemical composition and structure of engineering materials including receipt of the required physico-chemical, mechanical and operational. |
C-3 | The student obtains the ability to diagnose the destruction of materials and design processes which increase the durability of products. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Computer design and modeling of materials of technological importance. | 10 |
T-P-2 | The choice of material to the selected structural element. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Introduction to the design of engineering materials. The influence of the chemical composition, structure, manufacturing technology and processing properties of materials. Design of modern materials for selected industries. | 6 |
T-W-2 | Fundamentals of design composites. | 4 |
T-W-3 | Wear and degradation of materials in operating conditions, their diagnosis and design of processes to increase the durability of the products. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Participation in the classes. | 13 |
A-P-2 | Preparation and development of the project with a licensed ZUT computer programs. | 10 |
A-P-3 | Preparing a computer presentation of the project in the framework of non-contact hours. | 6 |
A-P-4 | Project presentations. | 2 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures. | 13 |
A-W-2 | Preparation for the exam based on showed sources of knowledge. | 13 |
A-W-3 | Participation in the consultations. | 2 |
A-W-4 | Participation in the written exam. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Information lecture with audiovisual aids, ie.use specialized computer software, computer presentations. |
M-2 | The design method with the use of a computer and specialized software. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Written exam. |
S-2 | Ocena formująca: On the basis of the projects and their presentation. |
S-3 | Ocena formująca: Question problem. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_C05_W01 They have advanced knowledge of relationships between structure and properties of the material and on how to increase their durability and practical application in specific conditions. | ME_2A_W01, ME_2A_W02, ME_2A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_C05_U01 The student knows the criteria and methodology for the selection of materials and can participate in the process of engineering design. | ME_2A_U11, ME_2A_U01, ME_2A_U06 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IM_2A_C05_U02 The student is able to design the structure of the material to obtain the required physico-chemical, mechanical and performance of the product. | ME_2A_U11, ME_2A_U02, ME_2A_U03, ME_2A_U06 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
MSE_2A_C05_U01 The student is able to analyze the phenomena of destruction of the material and design process, increasing durability. | ME_2A_U07, ME_2A_U11, ME_2A_U04, ME_2A_U05 | — | — | C-3 | T-W-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_C05_K01 The student is able to present the developed issues relating to the design of materials | ME_2A_K01, ME_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_C05_W01 They have advanced knowledge of relationships between structure and properties of the material and on how to increase their durability and practical application in specific conditions. | 2,0 | They do not have advanced knowledge on the relationship between structure and properties of the material and how to increase their durability and practical application in specific circumstances. |
3,0 | They have advanced knowledge of relationships between structure and properties of the material and on how to increase their durability and practical application in specific conditions. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | The student has an extensive knowledge about the possibilities of utilization of materials science and modern computational methods in the design and predict the properties of materials of technological importance. It describes recommended methods of design and material selection for specific operating conditions. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_C05_U01 The student knows the criteria and methodology for the selection of materials and can participate in the process of engineering design. | 2,0 | The student does not know the criteria and methodology for the selection of materials and can not participate in the process of engineering design. |
3,0 | The student knows the criteria and methodology for the selection of materials and can participate in the process of engineering design. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_2A_C05_U02 The student is able to design the structure of the material to obtain the required physico-chemical, mechanical and performance of the product. | 2,0 | The student is not able to design the structure of the material to obtain the desired physico-chemical, mechanical and product performance. |
3,0 | The student is able to design the structure of the material to obtain the required physico-chemical, mechanical and performance of the product. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MSE_2A_C05_U01 The student is able to analyze the phenomena of destruction of the material and design process, increasing durability. | 2,0 | The student is not able to analyze the phenomena of destruction of the material and can not design process, increasing durability. |
3,0 | The student is able to analyze the phenomena of destruction of the material and design process, increasing durability. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_C05_K01 The student is able to present the developed issues relating to the design of materials | 2,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nie nabędzie aktywnej postawy wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych. |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej. | |
3,5 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej. | |
4,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej. | |
4,5 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej. | |
5,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej. |
Literatura podstawowa
- D. Felhos, R. Prehn, K. Varadi, A.K. Schlarb, FE simulation of the indentatiofied vinylester composites in respect to their abrasive wear performance, EXPRESS Polymer Letters, EXPRESS Polymer Letters, 2008, Vol.2, No.10, 705-717
- Computer Aided Materials Selection - software, 2016
- M. F. Ashby, Dobór materiałów w projektowaniu inżynierskim, Pergamon Press, Oxford, 1998
- M. F. Ashby, D. R. H. Jones, Materiały inżynierskie 1 - właściwości i zastosowania, WNT, Warszawa, 1995
- M. F. Ashby, D. R. H. Jones, Materiały inżynierskie 2 - kształtowanie struktury i właściwości, dobór materiałów, WNT, Warszawa, 1995
- Computer Aided Modelling - software
Literatura dodatkowa
- Scientific papers recommended by lecturer