Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Materials Engineering (S2)
specjalność: Lightweight Structures

Sylabus przedmiotu Composites Recycling:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Materials Engineering
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Composites Recycling
Specjalność Lightweight Structures
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Błędzki <Andrzej.Bledzki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zenon Tartakowski <Zenon.Tartakowski@zut.edu.pl>, Magdalena Urbaniak <Magdalena.Urbaniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,30,38zaliczenie
wykładyW1 30 1,70,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Basic knowledge about materials, especially plastics.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Learning about means for use of post-production waste, post-consumer goods and devices made of composites.
C-2Ability to estimate the issues related to recycling of materials.
C-3Introduction to machines and devices for recycling of materials (especially composites).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Introduction to safety measures in laboratory. General description of machines and devices.3
T-L-2Segregation and shredding of different types of materials and their classification.3
T-L-3Rinsing, drying and modification of ground or defibrillated materials.3
T-L-4Preparation of different recycled compounds using single and/or twin-screw extruder.3
T-L-5Manufacturing of sample specimens from recycled compounds using injection moulding and casting (for resins). Estimation of properties by mechanical testing.3
15
wykłady
T-W-1Introduction, basic terms, terminology.2
T-W-2Dismantling of multi-component products in various branches of industry.4
T-W-3Special methods of product fragmentation.2
T-W-4Grinding methods for different materials and products.4
T-W-5Classification and sorting of ground products.2
T-W-6Separation methods of ground and non-ground products made of different types of materials.2
T-W-7Recycling plants for plastics and composites.4
T-W-8Guidelines and regulations in EU and Poland.2
T-W-9Biobased and biodegradable plastics as a alternative for plastic recycling.4
T-W-10Design of products from plastics and composites meeting the possibility for their recycling.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Participation in the laboratory classes15
A-L-2Preparation to the classes on the basis of the lecture and the literature given15
A-L-3Drafting a laboratory report10
40
wykłady
A-W-1Participation in the lectures30
A-W-2Reading thematically related books given as bibliography8
A-W-3Revision for the exam13
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Informative lecture, movie / multimedia presentation,
M-2Laboratory classes

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Completion of the laboratory classes on the basis of oral test (during the class) and correctly prepared written report.
S-2Ocena podsumowująca: Exam - required completion of the laboratory classes before taking the exam

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_KL/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia i zasady związane z recyklingiem kompozytów Powinien umieć definiować warunki do demontażu wyrobów wielomateriałowych Powinien znać specjalne metody defragmentacji wyrobów Powinien byc w stanie dobrać odpowiednie rodzaje młynów do rozdrabniania różnych materiałów kompozytowych Powinien byc w stanie wskazać odpowiednie metody do rozdzielania rozdrobnionych i nierozdrobnionych wyrobów i materiałów Powinien być w stanie objaśnić budowę różnych instalacji do recyklingu materiałów i kompozytów polimerowych Powinien umieć zdefiniować korzyści zastosowań biomateriałów i tworzyw biodegradowalnych Powinien mieć rozeznanie odnośnie wytycznych i przepisów prawnych w EU i Polsce dotyczących recyklingu kompozytów
ME_2A_W02, ME_2A_W04, ME_2A_W03, ME_2A_W05, ME_2A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_KL/04_U01
W wyniku przeprowqadzonych zajęć student powinien umieć rozróżniać różne maszyny i urządzenia do przetwórstwa i recyklingu materiałów i wyrobów kompozytowych Powinien znać różne urządzenia i metody do demontażu wyrobów i rozdrabniania materiałów Powinien umieć opisać proces przygotowania odzyskanych materiałów do dalszej utylizacji Powinien znać proces kompaundowania mieszanin różnych materiałów na wytłaczarkach Powinien umieć ocenić i oznaczyć właściwości materiałów odzyskanych w procesie recyklingu
ME_2A_U07, ME_2A_U09, ME_2A_U12, ME_2A_U13, ME_2A_U01, ME_2A_U02, ME_2A_U03, ME_2A_U04C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_KL/04_K01
Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole Świadomość potrzeby poszerzania własne wiedzy i umiejętności Swiadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań
ME_2A_K01, ME_2A_K02, ME_2A_K03, ME_2A_K04C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_2A_KL/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia i zasady związane z recyklingiem kompozytów Powinien umieć definiować warunki do demontażu wyrobów wielomateriałowych Powinien znać specjalne metody defragmentacji wyrobów Powinien byc w stanie dobrać odpowiednie rodzaje młynów do rozdrabniania różnych materiałów kompozytowych Powinien byc w stanie wskazać odpowiednie metody do rozdzielania rozdrobnionych i nierozdrobnionych wyrobów i materiałów Powinien być w stanie objaśnić budowę różnych instalacji do recyklingu materiałów i kompozytów polimerowych Powinien umieć zdefiniować korzyści zastosowań biomateriałów i tworzyw biodegradowalnych Powinien mieć rozeznanie odnośnie wytycznych i przepisów prawnych w EU i Polsce dotyczących recyklingu kompozytów
2,0Student has not acquired basic knowledge of the subject
3,0Student has acquired the basic knowledge of the subject, but he is not able to apply it entirely.
3,5The assessment of the student's knowledge is assessed to 3.0 and 4.0.
4,0Student has acquired the basic knowledge of the subject. The student is able to indicate ways to solve a specified problem.
4,5The assessment of the student's knowledge is assessed to 4.0 and 5.0.
5,0The student has acquired knowledge of the subject. The student is able to use the acquired knowledge to choose the most effective solution for specified problem. Student is able to explain these choices.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_2A_KL/04_U01
W wyniku przeprowqadzonych zajęć student powinien umieć rozróżniać różne maszyny i urządzenia do przetwórstwa i recyklingu materiałów i wyrobów kompozytowych Powinien znać różne urządzenia i metody do demontażu wyrobów i rozdrabniania materiałów Powinien umieć opisać proces przygotowania odzyskanych materiałów do dalszej utylizacji Powinien znać proces kompaundowania mieszanin różnych materiałów na wytłaczarkach Powinien umieć ocenić i oznaczyć właściwości materiałów odzyskanych w procesie recyklingu
2,0The student has not acquired basic knowledge of the laboratory classes.
3,0The student has acquired the basic knowledge of the subject, but he is not able to apply it in laboratory entirely.
3,5The assessment of the student's knowledge is assessed to 3.0 and 4.0.
4,0Student has acquired the basic knowledge of the subject. The student is able to indicate ways to solve a laboratory problems. 4,5: The assessment of the stude
4,5The assessment of the student's knowledge is assessed to 4.0 and 5.0
5,0The student has acquired knowledge of the subject. The student is able to use the acquired knowledge to choose the most effective solution for laboratory problems. Student is able to explain these choices.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_2A_KL/04_K01
Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole Świadomość potrzeby poszerzania własne wiedzy i umiejętności Swiadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań
2,0The student is inactive. During work, they take advantage of others' accomplishments. The student shows no interest in the subject.
3,0The student performs the work on their own. The student does not show a willingness to cooperate with other students and the person conducting the classes.
3,5The assessment of the student's attitude is assessed to 3.0 and 4.0.
4,0The student performs the work on their own. The student eagerly joins the team and cooperate with other students and the person conducting the classes.
4,5The assessment of the student's attitude is assessed to 4.0 and 5.0
5,0The student exhibits the leadership features, organizes the work of the team in the way which increases the quality of the work they are assigned to. The student displays interest in knowledge beyond the framework of the subject.

Literatura podstawowa

  1. F. La Mantia, Handbook of Plastics Recycling, Rapra Technology Limited, Shrewsbury, Anglia, 2002

Literatura dodatkowa

  1. J. Kijeński, A.K. Błędzki, R. Jeziórska, Odzysk i recykling materiałów polimerowych, PWN, Warszawa, 2011
  2. A. K. Błędzki, Z. Tartakowski, Recykling i odzysk materiałów polimerowych, Wydawnictwo Uczelniane ZUT, Szczecin, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Introduction to safety measures in laboratory. General description of machines and devices.3
T-L-2Segregation and shredding of different types of materials and their classification.3
T-L-3Rinsing, drying and modification of ground or defibrillated materials.3
T-L-4Preparation of different recycled compounds using single and/or twin-screw extruder.3
T-L-5Manufacturing of sample specimens from recycled compounds using injection moulding and casting (for resins). Estimation of properties by mechanical testing.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Introduction, basic terms, terminology.2
T-W-2Dismantling of multi-component products in various branches of industry.4
T-W-3Special methods of product fragmentation.2
T-W-4Grinding methods for different materials and products.4
T-W-5Classification and sorting of ground products.2
T-W-6Separation methods of ground and non-ground products made of different types of materials.2
T-W-7Recycling plants for plastics and composites.4
T-W-8Guidelines and regulations in EU and Poland.2
T-W-9Biobased and biodegradable plastics as a alternative for plastic recycling.4
T-W-10Design of products from plastics and composites meeting the possibility for their recycling.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Participation in the laboratory classes15
A-L-2Preparation to the classes on the basis of the lecture and the literature given15
A-L-3Drafting a laboratory report10
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in the lectures30
A-W-2Reading thematically related books given as bibliography8
A-W-3Revision for the exam13
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_2A_KL/04_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia i zasady związane z recyklingiem kompozytów Powinien umieć definiować warunki do demontażu wyrobów wielomateriałowych Powinien znać specjalne metody defragmentacji wyrobów Powinien byc w stanie dobrać odpowiednie rodzaje młynów do rozdrabniania różnych materiałów kompozytowych Powinien byc w stanie wskazać odpowiednie metody do rozdzielania rozdrobnionych i nierozdrobnionych wyrobów i materiałów Powinien być w stanie objaśnić budowę różnych instalacji do recyklingu materiałów i kompozytów polimerowych Powinien umieć zdefiniować korzyści zastosowań biomateriałów i tworzyw biodegradowalnych Powinien mieć rozeznanie odnośnie wytycznych i przepisów prawnych w EU i Polsce dotyczących recyklingu kompozytów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_2A_W02Has extended and in-depth knowledge of structure and morphology of materials necessary to design modern and advanced materials, including biomaterials and/or products
ME_2A_W04Has knowledge of modern technologies of production and processing materials necessary for designing technological process and/or product
ME_2A_W03Has knowledge of modern and advanced methods of characterising necessary for selection of research methods and interpretation of results
ME_2A_W05Has knowledge of development trends and the most significant new achievements in materials engineering necessary for understanding advanced technological processes
ME_2A_W06Has knowledge necessary for understanding social, economic, legal and other extra-technological aspects of engineering activities and their application in practice
Cel przedmiotuC-1Learning about means for use of post-production waste, post-consumer goods and devices made of composites.
C-2Ability to estimate the issues related to recycling of materials.
Treści programoweT-W-1Introduction, basic terms, terminology.
T-W-2Dismantling of multi-component products in various branches of industry.
T-W-3Special methods of product fragmentation.
T-W-4Grinding methods for different materials and products.
T-W-5Classification and sorting of ground products.
T-W-6Separation methods of ground and non-ground products made of different types of materials.
T-W-7Recycling plants for plastics and composites.
T-W-8Guidelines and regulations in EU and Poland.
T-W-9Biobased and biodegradable plastics as a alternative for plastic recycling.
T-W-10Design of products from plastics and composites meeting the possibility for their recycling.
Metody nauczaniaM-1Informative lecture, movie / multimedia presentation,
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Exam - required completion of the laboratory classes before taking the exam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student has not acquired basic knowledge of the subject
3,0Student has acquired the basic knowledge of the subject, but he is not able to apply it entirely.
3,5The assessment of the student's knowledge is assessed to 3.0 and 4.0.
4,0Student has acquired the basic knowledge of the subject. The student is able to indicate ways to solve a specified problem.
4,5The assessment of the student's knowledge is assessed to 4.0 and 5.0.
5,0The student has acquired knowledge of the subject. The student is able to use the acquired knowledge to choose the most effective solution for specified problem. Student is able to explain these choices.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_2A_KL/04_U01W wyniku przeprowqadzonych zajęć student powinien umieć rozróżniać różne maszyny i urządzenia do przetwórstwa i recyklingu materiałów i wyrobów kompozytowych Powinien znać różne urządzenia i metody do demontażu wyrobów i rozdrabniania materiałów Powinien umieć opisać proces przygotowania odzyskanych materiałów do dalszej utylizacji Powinien znać proces kompaundowania mieszanin różnych materiałów na wytłaczarkach Powinien umieć ocenić i oznaczyć właściwości materiałów odzyskanych w procesie recyklingu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_2A_U07Can assess and compare a product for indicated use criteria taking into consideration extratechnological aspects
ME_2A_U09Can plan a process of product examination for its use properties and life cycle and extratechnological aspects
ME_2A_U12Can operate selected technological and measurement devices
ME_2A_U13Can determine directions of further learning and carry out self-education
ME_2A_U01Can acquire information from literature, databases and other sources; also in a foreign language; can integrate obtained information, interpret them, draw conclusions and formulate and justify opinions
ME_2A_U02Can work individually and in team in a way ensuring completion of a task in planned time; can estimate how much time a tasks requires and its economic aspects
ME_2A_U03Can prepare detailed documentation of results of an experiment, project or research, can prepare paper with discussion of the results
ME_2A_U04Can prepare and present a presentation on a project or research completion and lead a discussion of the presentation
Cel przedmiotuC-3Introduction to machines and devices for recycling of materials (especially composites).
Treści programoweT-L-1Introduction to safety measures in laboratory. General description of machines and devices.
T-L-2Segregation and shredding of different types of materials and their classification.
T-L-3Rinsing, drying and modification of ground or defibrillated materials.
T-L-4Preparation of different recycled compounds using single and/or twin-screw extruder.
T-L-5Manufacturing of sample specimens from recycled compounds using injection moulding and casting (for resins). Estimation of properties by mechanical testing.
Metody nauczaniaM-2Laboratory classes
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Completion of the laboratory classes on the basis of oral test (during the class) and correctly prepared written report.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student has not acquired basic knowledge of the laboratory classes.
3,0The student has acquired the basic knowledge of the subject, but he is not able to apply it in laboratory entirely.
3,5The assessment of the student's knowledge is assessed to 3.0 and 4.0.
4,0Student has acquired the basic knowledge of the subject. The student is able to indicate ways to solve a laboratory problems. 4,5: The assessment of the stude
4,5The assessment of the student's knowledge is assessed to 4.0 and 5.0
5,0The student has acquired knowledge of the subject. The student is able to use the acquired knowledge to choose the most effective solution for laboratory problems. Student is able to explain these choices.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_2A_KL/04_K01Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole Świadomość potrzeby poszerzania własne wiedzy i umiejętności Swiadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_2A_K01Can think and act in creative and entrepreneurial manner
ME_2A_K02Understands the need of formulating and transmitting to society – e.g. via mass media – information and opinions concerning achievements of materials engineering and other aspects of activities of an engineer – materials technologist; makes efforts to transmit such information and opinions in commonly understood way, presenting various points of view
ME_2A_K03Properly identifies and solves dilemmas connected with practising the profession and has awareness of significance and understanding of extra-technological aspects and results of engineering activities, including influence on environment and connected with it responsibility for made decisions; understands the need and knows possibilities of life-long learning
ME_2A_K04Can co-operate and work in team taking various roles and can appropriately set forth priorities serving the completion of a task determined by him/herself and others
Cel przedmiotuC-2Ability to estimate the issues related to recycling of materials.
Treści programoweT-L-1Introduction to safety measures in laboratory. General description of machines and devices.
T-L-2Segregation and shredding of different types of materials and their classification.
T-L-3Rinsing, drying and modification of ground or defibrillated materials.
T-L-4Preparation of different recycled compounds using single and/or twin-screw extruder.
T-L-5Manufacturing of sample specimens from recycled compounds using injection moulding and casting (for resins). Estimation of properties by mechanical testing.
Metody nauczaniaM-2Laboratory classes
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Completion of the laboratory classes on the basis of oral test (during the class) and correctly prepared written report.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student is inactive. During work, they take advantage of others' accomplishments. The student shows no interest in the subject.
3,0The student performs the work on their own. The student does not show a willingness to cooperate with other students and the person conducting the classes.
3,5The assessment of the student's attitude is assessed to 3.0 and 4.0.
4,0The student performs the work on their own. The student eagerly joins the team and cooperate with other students and the person conducting the classes.
4,5The assessment of the student's attitude is assessed to 4.0 and 5.0
5,0The student exhibits the leadership features, organizes the work of the team in the way which increases the quality of the work they are assigned to. The student displays interest in knowledge beyond the framework of the subject.