Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym

Sylabus przedmiotu Rzeczoznawstwo samochodowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rzeczoznawstwo samochodowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 5 0,80,41zaliczenie
wykładyW3 10 1,20,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu prawa o ruchu drogowym i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W-2Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy opinii i ocen rzeczoznawczych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o prawnych uwarunkowaniach funkcjonowania rzeczoznawców samochodowych, ich roli i funkcji oraz przeznaczenia ocen i opinii rzeczoznawczych.
C-2Nabycie umiejętności analizowania ocen i opinii rzeczoznawczych.
C-3Nabycie kompetencji zespołowego przeprowadzania analizy ocen i opinii rzeczoznawczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zespołowana analiza ocen i opinii rzeczoznawczych oraz rozwiązywanie i omawianie zadań problemowych związanych z działalnością rzeczoznawcy samochodowego.5
5
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Rola i funkcje rzeczoznawcy samochodowego. Przeznaczenie ocen i opinii rzeczoznawczych.1
T-W-2Kompetencje rzeczoznawcy w zakresie techniki samochodowej.1
T-W-3Rodzaje opinii i ocen technicznych.1
T-W-4Identyfikacja pojazdu, jego diagnostyka i ocena stanu technicznego.1
T-W-5Awaryjne uszkodzenia zespołów i ustalanie przyczyn ich powstania.1
T-W-6Kompetencje w zakresie ruchu drogowego, rekonstrukcji kolizji i wypadków drogowych.1
T-W-7Kompetencje w zakresie wyceny wartości oraz kosztów i jakości napraw pojazdów samochodowych.1
T-W-8Określanie wartości rynkowej pojazdu.1
T-W-9Ustalanie zakresu uszkodzeń wypadkowych pojazdu.1
T-W-10Metody weryfikacji uszkodzeń wypadkowych i zgłaszanych okoliczności ich powstania.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach.5
A-L-2Analiza i przygotowanie danych wejściowych do rozwiązywania i omawiania zadan problemowych.10
A-L-3Studiowanie literatury.5
20
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia.9
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury dotyczącej tematyki przedmiotu.10
A-W-4Udział w konsultacjach.2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie roli i funkcji rzeczoznawcy samochodowego, ocen i opinii rzeczoznawczych.
M-2Laboratoria polegające na zespołowym analizowaniu uwarunkowań funkcjonowania rzeczoznawcy samochodowego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej lub pisemnej obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów i laboratoriów.
S-2Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas analizy i realizacji prezentacji oraz umiejętności rozwiązywania zadań problemowych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocenianie przygotowania i przedstawienie prezentacji.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_C07_W01
Student ma wiedzę na temat roli i funkcji rzeczoznawcy samochodowego, jego kompetencjach w zakresie techniki samochodowej, ruchu drogowego oraz rekonstrukcji kolizji i wypadków drogowych.
IT_2A_W04C-1, C-2, C-3T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_C07_U01
Student ma umiejętność analizowania ocen i opini rzeczoznawczych.i
IT_2A_U09C-2T-L-1M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_C07_K01
Student potrafi pracować w zespole.
IT_2A_K03C-3T-L-1M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_C07_W01
Student ma wiedzę na temat roli i funkcji rzeczoznawcy samochodowego, jego kompetencjach w zakresie techniki samochodowej, ruchu drogowego oraz rekonstrukcji kolizji i wypadków drogowych.
2,0
3,0Ugruntowana wiedza analityczna o roli i funkcji rzeczoznawcy samochodowego, jego kompetencjach w zakresie techniki samochodowej, ruchu drogowego oraz rekonstrukcji kolizji i wypadków drogowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_C07_U01
Student ma umiejętność analizowania ocen i opini rzeczoznawczych.i
2,0
3,0Umiejętność przeprowadzania analizy oceny rzeczoznawczej w zakresie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_C07_K01
Student potrafi pracować w zespole.
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracę zespołową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Materiały szkoleniowe w procesie certyfikacji rzeczoznawców samochodowych: Technika samochodowa - CA, Ruch drogowy i odtwarzanie wypadków drogowych - CB, Wycena wartości pojazdów - CC., STRSiRD "EKSPERTMOT" Centrum Szkolenia Rzeczoznawców Samochodowych, Warszawa, 2004
  2. Praca zbiorowa, Wypadki drogowe - Vademecum biegłego sądowego., IES, Kraków, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zespołowana analiza ocen i opinii rzeczoznawczych oraz rozwiązywanie i omawianie zadań problemowych związanych z działalnością rzeczoznawcy samochodowego.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Rola i funkcje rzeczoznawcy samochodowego. Przeznaczenie ocen i opinii rzeczoznawczych.1
T-W-2Kompetencje rzeczoznawcy w zakresie techniki samochodowej.1
T-W-3Rodzaje opinii i ocen technicznych.1
T-W-4Identyfikacja pojazdu, jego diagnostyka i ocena stanu technicznego.1
T-W-5Awaryjne uszkodzenia zespołów i ustalanie przyczyn ich powstania.1
T-W-6Kompetencje w zakresie ruchu drogowego, rekonstrukcji kolizji i wypadków drogowych.1
T-W-7Kompetencje w zakresie wyceny wartości oraz kosztów i jakości napraw pojazdów samochodowych.1
T-W-8Określanie wartości rynkowej pojazdu.1
T-W-9Ustalanie zakresu uszkodzeń wypadkowych pojazdu.1
T-W-10Metody weryfikacji uszkodzeń wypadkowych i zgłaszanych okoliczności ich powstania.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach.5
A-L-2Analiza i przygotowanie danych wejściowych do rozwiązywania i omawiania zadan problemowych.10
A-L-3Studiowanie literatury.5
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia.9
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury dotyczącej tematyki przedmiotu.10
A-W-4Udział w konsultacjach.2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_C07_W01Student ma wiedzę na temat roli i funkcji rzeczoznawcy samochodowego, jego kompetencjach w zakresie techniki samochodowej, ruchu drogowego oraz rekonstrukcji kolizji i wypadków drogowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku Transport takich jak: konstrukcja i eksploatacja pojazdów, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o prawnych uwarunkowaniach funkcjonowania rzeczoznawców samochodowych, ich roli i funkcji oraz przeznaczenia ocen i opinii rzeczoznawczych.
C-2Nabycie umiejętności analizowania ocen i opinii rzeczoznawczych.
C-3Nabycie kompetencji zespołowego przeprowadzania analizy ocen i opinii rzeczoznawczych.
Treści programoweT-W-5Awaryjne uszkodzenia zespołów i ustalanie przyczyn ich powstania.
T-W-3Rodzaje opinii i ocen technicznych.
T-W-8Określanie wartości rynkowej pojazdu.
T-W-6Kompetencje w zakresie ruchu drogowego, rekonstrukcji kolizji i wypadków drogowych.
T-W-9Ustalanie zakresu uszkodzeń wypadkowych pojazdu.
T-W-10Metody weryfikacji uszkodzeń wypadkowych i zgłaszanych okoliczności ich powstania.
T-W-7Kompetencje w zakresie wyceny wartości oraz kosztów i jakości napraw pojazdów samochodowych.
T-W-2Kompetencje rzeczoznawcy w zakresie techniki samochodowej.
T-W-4Identyfikacja pojazdu, jego diagnostyka i ocena stanu technicznego.
T-W-1Wprowadzenie. Rola i funkcje rzeczoznawcy samochodowego. Przeznaczenie ocen i opinii rzeczoznawczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie roli i funkcji rzeczoznawcy samochodowego, ocen i opinii rzeczoznawczych.
M-2Laboratoria polegające na zespołowym analizowaniu uwarunkowań funkcjonowania rzeczoznawcy samochodowego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej lub pisemnej obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów i laboratoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ugruntowana wiedza analityczna o roli i funkcji rzeczoznawcy samochodowego, jego kompetencjach w zakresie techniki samochodowej, ruchu drogowego oraz rekonstrukcji kolizji i wypadków drogowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_C07_U01Student ma umiejętność analizowania ocen i opini rzeczoznawczych.i
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności analizowania ocen i opinii rzeczoznawczych.
Treści programoweT-L-1Zespołowana analiza ocen i opinii rzeczoznawczych oraz rozwiązywanie i omawianie zadań problemowych związanych z działalnością rzeczoznawcy samochodowego.
Metody nauczaniaM-2Laboratoria polegające na zespołowym analizowaniu uwarunkowań funkcjonowania rzeczoznawcy samochodowego.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas analizy i realizacji prezentacji oraz umiejętności rozwiązywania zadań problemowych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocenianie przygotowania i przedstawienie prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność przeprowadzania analizy oceny rzeczoznawczej w zakresie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_C07_K01Student potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-3Nabycie kompetencji zespołowego przeprowadzania analizy ocen i opinii rzeczoznawczych.
Treści programoweT-L-1Zespołowana analiza ocen i opinii rzeczoznawczych oraz rozwiązywanie i omawianie zadań problemowych związanych z działalnością rzeczoznawcy samochodowego.
Metody nauczaniaM-2Laboratoria polegające na zespołowym analizowaniu uwarunkowań funkcjonowania rzeczoznawcy samochodowego.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocenianie przygotowania i przedstawienie prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracę zespołową.
3,5
4,0
4,5
5,0