Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N1)
specjalność: organizacja transportu
Sylabus przedmiotu Recykling środków transportu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Recykling środków transportu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z fizyki i matematyki w zakresie szkoły średniej |
W-2 | Podstawy budowy pojazdów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad i znaczenia ochrony środowiska naturalnego |
C-2 | Poznanie aktualnych wymagań zagospodarowywania SWE |
C-3 | Poznanie zasad i organizacji stacji demontażu pojazdów |
C-4 | Poznanie uwarunkowań społecznych, prawnych i terytorialnych tworzenia stacji i sieci recyklingu pojazdów |
C-5 | Poznanie sposobów i zasad recyklingu materiałów i zespołów z demontowanych pojazdów |
C-6 | Poznanie zasad trendów rozwojowych z punktu widzenia recyklingu w projektowniu i użytkowaniu pojazdu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Recykling opon i innych elementów gumowych | 1 |
T-P-2 | Recykling akumulatorów | 1 |
T-P-3 | Recykling tworzyw sztucznych i kompozytów | 1 |
T-P-4 | Recykling olejów | 1 |
T-P-5 | Recykling płynów eksploatacyjnych | 1 |
T-P-6 | Recykling szkła z pojazdów | 1 |
T-P-7 | Recykling silnika i osprzętu | 1 |
T-P-8 | Recykling elementów układów napędowych | 1 |
T-P-9 | Recykling wyposażenia elektrycznego i elektronicznego | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe definicje związane z recyklingiem Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu | 1 |
T-W-2 | Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne | 1 |
T-W-3 | Przeznazenie demontowanych zespołów i materiałów | 1 |
T-W-4 | Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu, system recyklingu pojazdów w Polsce | 1 |
T-W-5 | Wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu, działania realizowane w stacji demontażu | 1 |
T-W-6 | Systemu wspomagania komputerowego recyklingu samochodów, prognozy rozwojowe recyklingu pojazdów | 1 |
T-W-7 | Podstawowe definicje związane z recyklingiem, schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE | 1 |
T-W-8 | Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu, organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne | 1 |
T-W-9 | Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-P-2 | Czytanie wskazanej literatury | 8 |
A-P-3 | Przytgotowanie do projektów | 5 |
A-P-4 | Zaliczenie projektów | 4 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium | 7 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny - wyjaśnianie |
M-2 | Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie ustnej |
S-2 | Ocena formująca: Ustne zaliczenie ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C32-1_W01 Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko na różnych etapach ich istnienia, nazywać i objaśniać formy recyklingu, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyć i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów. | IT_1A_W14, IT_1A_W21 | — | — | C-4, C-2, C-5, C-3, C-6, C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C32-1_U01 Student powinien łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE. | IT_1A_U09, IT_1A_U19 | — | — | C-4, C-2, C-5, C-3, C-6, C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C32-1_W01 Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko na różnych etapach ich istnienia, nazywać i objaśniać formy recyklingu, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyć i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wymienia etapy "życia" środków transportu i ich rolę w ochronie środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C32-1_U01 Student powinien łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE. | 2,0 | |
3,0 | Studnt prezentuje tylko wybrane efekty oddziaływania środków transportu bez analizy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Merkisz-Gruranowska R., Aspekty rozwoju recyklingu w Polsce, ITE, Poznań-Radom, 2005
- Osiński J., Żach P., Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów, WKiŁ, Warszawa, 2009, 2
- Praca zbiorowa pod redakcją Bocheńskiego C., Kompleksowy program zagospodarowywania produktów odpadowych wytworzonych podczas eksploatacji środków transportu, P.P.H. "Drukarnia" Sp. z o.o., Sierpc, 2001
Literatura dodatkowa
- Abramek K. F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, WKiŁ, Warszawa, 2009, 1