Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)
Sylabus przedmiotu Six Sigma:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Six Sigma | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Grochała <Daniel.Grochala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Emilia Bachtiak-Radka <Emilia.Bachtiak-Radka@zut.edu.pl>, z przemysłu Osoba <itm@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu statystyki i podstaw zarządzania. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu technik wytwarzania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami i metodami nowoczesnego zarządzania jakością |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności posługiwania się metodyką DMAIC |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Realizacja krótkiego projektu zgodnie z przyjętą metodologią DMAIC, stosując przyjęty model rozwiązywania problemów, kluczowe narzędzia analizy statystycznej oraz narzędzia z obszaru zarządzania projektem i angażowania ludzi w zmiany. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metodologia DMAIC (ang. Define Measure, Analyze, Improve Control, czyli Definiowanie Mierzenie Analizowanie Usprawnianie i Kontrola). Korzyści z wdrożenia metodologii w przedsiębiorstwie. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie sprawozdania z projektu | 8 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
A-L-4 | Studiowanie literatury | 5 |
A-L-5 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studiowanie literatury | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda przypadków |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C21-2_W01 Student uzyskuje wiedzę dotyczącą wdrażania metodologii DMAIC w przedsiębiorstwie. | IPP4_1P_W03 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C21-2_U01 Student potrafi poprowadzić w usystematyzowany sposób inicjatywę usprawniającą mającą charakter projektu, usprawnić proces, aby spełniał wymagania Klienta. | IPP4_1P_U07, IPP4_1P_U01 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C21-2_K01 Student uzyskuje świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania metod statystycznych do analizy danych i podejmowania racjonalnych decyzji. | IPP4_1P_K01 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C21-2_W01 Student uzyskuje wiedzę dotyczącą wdrażania metodologii DMAIC w przedsiębiorstwie. | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę dotyczącą metodologii DMAIC . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C21-2_U01 Student potrafi poprowadzić w usystematyzowany sposób inicjatywę usprawniającą mającą charakter projektu, usprawnić proces, aby spełniał wymagania Klienta. | 2,0 | |
3,0 | Ma umiejętność poprowadzienia w usystematyzowany sposób inicjatywy usprawniającej mającej charakter projektu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C21-2_K01 Student uzyskuje świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania metod statystycznych do analizy danych i podejmowania racjonalnych decyzji. | 2,0 | |
3,0 | Posiada świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania metod statystycznych do analizy danych i podejmowania racjonalnych decyzji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Czyżewski B., Metody statystyczne w sterowaniu jakością procesów technologicznych., Wielkopolski Klub Jakości FSNT NOT, Poznań, 2009
- Sałaciński T., Sześć Sigma w procesie wytwórczym, ebook
- Eckes G., Six Sigma Jako Trwały Element Kultury Organizacji, MT Biznes, 2011