Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)

Sylabus przedmiotu Modelowanie i symulacja procesów produkcyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Modelowanie i symulacja procesów produkcyjnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele z przemysłu Osoba <itm@zut.edu.pl>, Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,50,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości o systemach produkcyjnych i realizowanych procesach produkcyjnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami modelowania i badań symulacyjnych procesów produkcyjnych.
C-2Nauczenie studentów budowy modeli symulacyjnych z wykorzystaniem Sieci Petrii oraz za pomocą komputerowych programów symulacyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zastosowanie programu Plant Simulation do modelowania procesów logistycznych w przedsiębiorstwie. Ustalanie parametrów symulacji: czas przedbiegu, długość replikacji, ilośc replikacji15
15
wykłady
T-W-1Pojęcia teorii modelowania i symulacji procesów produkcyjnych, metodyka modelowania symulacyjnego, modele zdarzeń dyskretnych.5
T-W-2Zastosowanie sieci Petri do modelowania procesów produkcyjnych.5
T-W-3Metodyka modelowania procesów produkcyjnych z wykorzystaniem systemu Plant Simulation. Omówienie komputerowych narzędzi służących do modelowania i symulacji procesów produkcyjnych.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć7
A-L-2Przygotowanie sprawozdań7
A-L-3uczestnictwo w zajęciach15
A-L-4Konsultacje5
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia3
37
wykłady
A-W-1studia literaturowe8
A-W-2uczestnictwo w zajęciach15
A-W-3Konsultacje7
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia7
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne połaczone z analizą i rozwiązywaniem zadanych problemów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Rozmowa na temat związany z zrealizowanymi projektami.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C08_W01
Ma wiedzę z zakresu modelowania procesów produkcyjnych oraz potrafi wykorzystać badania symulacyjne do analizy wybranych procesów proadukcyjnych.
IPP4_1P_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C08_U01
Potrafi przeprowadzić analizę pracy systemu produkcyjnego, następnie zaplanować odowiednie badania, zbudować model symulacyjny, przeprowadzic eksprymenty symulacyjne oraz wyciągnąć wnioski.
IPP4_1P_U05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C08_K01
Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie analizy procesów produkcyjnych.
IPP4_1P_K01C-1, C-2T-W-3, T-L-1, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C08_W01
Ma wiedzę z zakresu modelowania procesów produkcyjnych oraz potrafi wykorzystać badania symulacyjne do analizy wybranych procesów proadukcyjnych.
2,0
3,0Student potrafi zbudować model symulacyjny oraz przeprowadzić badania symulacyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C08_U01
Potrafi przeprowadzić analizę pracy systemu produkcyjnego, następnie zaplanować odowiednie badania, zbudować model symulacyjny, przeprowadzic eksprymenty symulacyjne oraz wyciągnąć wnioski.
2,0
3,0Student potrafi zbudować model symulacyjny, zaplanować badania symulacyjne i wyciągnąć prawidłowe wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C08_K01
Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie analizy procesów produkcyjnych.
2,0
3,0Może wskazać powody konieczności ciągłego doskonalenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Beaverstock, Malcolm., Symulacja stosowana: modelowanie i analiza przy wykorzystaniu FlexSim, Rzeszów ; Kraków : FlexSim Polska, 2012., Rzeszów ; Kraków, 2012
  2. Kelton, W.D., R.P. Sadowski, D. Sadowski, Simulation with Arena, McGraw-Hill, Boston, 2002, 2
  3. ZDANOWICZ R., Modelowanie i symulacja procesów wytwarzania., Wydawnictwa Politechniki Śląskiej, Opole, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Jardzioch Andrzej, Sterowanie elastycznymi systemami obróbkowymi z zastosowaniem metod sztucznej inteligencji, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zastosowanie programu Plant Simulation do modelowania procesów logistycznych w przedsiębiorstwie. Ustalanie parametrów symulacji: czas przedbiegu, długość replikacji, ilośc replikacji15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia teorii modelowania i symulacji procesów produkcyjnych, metodyka modelowania symulacyjnego, modele zdarzeń dyskretnych.5
T-W-2Zastosowanie sieci Petri do modelowania procesów produkcyjnych.5
T-W-3Metodyka modelowania procesów produkcyjnych z wykorzystaniem systemu Plant Simulation. Omówienie komputerowych narzędzi służących do modelowania i symulacji procesów produkcyjnych.5
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć7
A-L-2Przygotowanie sprawozdań7
A-L-3uczestnictwo w zajęciach15
A-L-4Konsultacje5
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia3
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1studia literaturowe8
A-W-2uczestnictwo w zajęciach15
A-W-3Konsultacje7
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia7
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C08_W01Ma wiedzę z zakresu modelowania procesów produkcyjnych oraz potrafi wykorzystać badania symulacyjne do analizy wybranych procesów proadukcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_W02Zna i rozumie podstawowe pojęcia, zjawiska oraz metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między tymi zjawiskami, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii mechanicznej na poziomie wyższym, niezbędną do zrozumienia, opisu, analizy i praktycznego rozwiązywania zadań w zakresie inżynierii produkcji w Przemyśle 4.0.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami modelowania i badań symulacyjnych procesów produkcyjnych.
C-2Nauczenie studentów budowy modeli symulacyjnych z wykorzystaniem Sieci Petrii oraz za pomocą komputerowych programów symulacyjnych.
Treści programoweT-W-1Pojęcia teorii modelowania i symulacji procesów produkcyjnych, metodyka modelowania symulacyjnego, modele zdarzeń dyskretnych.
T-W-2Zastosowanie sieci Petri do modelowania procesów produkcyjnych.
T-W-3Metodyka modelowania procesów produkcyjnych z wykorzystaniem systemu Plant Simulation. Omówienie komputerowych narzędzi służących do modelowania i symulacji procesów produkcyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Rozmowa na temat związany z zrealizowanymi projektami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zbudować model symulacyjny oraz przeprowadzić badania symulacyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C08_U01Potrafi przeprowadzić analizę pracy systemu produkcyjnego, następnie zaplanować odowiednie badania, zbudować model symulacyjny, przeprowadzic eksprymenty symulacyjne oraz wyciągnąć wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_U05Potrafi tworzyć i posługiwać się modelami matematycznymi do analizy i oceny działania systemów produkcyjnych w różnych branżach przemysłu, wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu inżynierii mechanicznej, a także analizować rozwiązania projektowe mechanicznych i mechatronicznych komponentów systemów produkcyjnych, ze względu na przyjęte kryteria użytkowe.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami modelowania i badań symulacyjnych procesów produkcyjnych.
C-2Nauczenie studentów budowy modeli symulacyjnych z wykorzystaniem Sieci Petrii oraz za pomocą komputerowych programów symulacyjnych.
Treści programoweT-W-1Pojęcia teorii modelowania i symulacji procesów produkcyjnych, metodyka modelowania symulacyjnego, modele zdarzeń dyskretnych.
T-W-2Zastosowanie sieci Petri do modelowania procesów produkcyjnych.
T-W-3Metodyka modelowania procesów produkcyjnych z wykorzystaniem systemu Plant Simulation. Omówienie komputerowych narzędzi służących do modelowania i symulacji procesów produkcyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne połaczone z analizą i rozwiązywaniem zadanych problemów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Rozmowa na temat związany z zrealizowanymi projektami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zbudować model symulacyjny, zaplanować badania symulacyjne i wyciągnąć prawidłowe wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C08_K01Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie analizy procesów produkcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_K01Ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązaniu problemów poznawczych i praktycznych, potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz ją uzupełnić i doskonalić, ma świadomość ważności i rozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami modelowania i badań symulacyjnych procesów produkcyjnych.
C-2Nauczenie studentów budowy modeli symulacyjnych z wykorzystaniem Sieci Petrii oraz za pomocą komputerowych programów symulacyjnych.
Treści programoweT-W-3Metodyka modelowania procesów produkcyjnych z wykorzystaniem systemu Plant Simulation. Omówienie komputerowych narzędzi służących do modelowania i symulacji procesów produkcyjnych.
T-L-1Zastosowanie programu Plant Simulation do modelowania procesów logistycznych w przedsiębiorstwie. Ustalanie parametrów symulacji: czas przedbiegu, długość replikacji, ilośc replikacji
T-W-1Pojęcia teorii modelowania i symulacji procesów produkcyjnych, metodyka modelowania symulacyjnego, modele zdarzeń dyskretnych.
T-W-2Zastosowanie sieci Petri do modelowania procesów produkcyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne połaczone z analizą i rozwiązywaniem zadanych problemów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Rozmowa na temat związany z zrealizowanymi projektami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Może wskazać powody konieczności ciągłego doskonalenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0