Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)

Sylabus przedmiotu Wychowanie fizyczne I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Wychowanie fizyczne I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Tamara Olszewska <Tamara.Olszewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Trubiłko <Joanna.Walczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 60 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak przeciwskazań zdrowotnych do wykonywania ćwiczeń fizycznych
W-2Studenci całkowicie zwolnieni z wykonywania ćwiczeń fizycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej
C-2Rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń fizycznych jako środka zapobiegawczego schorzeniom ukladów ruchowego,oddechowego.krwionośnego,nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych.
C-3Podnoszenie cech motorycznych: siły szybkości wytrzymałości zwinności zręczności, mocy.
C-4Wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej ,organizacji imprez sportowych,turystycznych oraz przepisów podstawowch dyscyplin sportowych.
C-5Przeciwstawienie się patologiom społecznym(alkoholizm, narkomania, nikotynizm) poprzez propozycję uczestnictw a w szeroko pojętej aktywności fizycznej
C-6Rozbudzenie dbalości o wlasne zdrowie poprzez stosowanie cwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom ukladów : ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. Zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych,rekreacyjnych i turystycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dycyplin sportowych. 2. Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi: - zdrowotne efekty aktywności fizycznej - aktywność fizyczna a uzależnienia - miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujących zdrowie - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu (tętno, ciśnienie, wady postawy, odprność ) - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem60
60

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-11. Ćwiczenia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych. 2. Uczestnictwo w zajęciach studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi.60
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny,prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena studenta na podstawie jego postępów ,zangażowania ,systematycznego uczestnictw i aktywności na zajęciacha także umiejetności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych (sprawdziany ,testy)
S-2Ocena formująca: Kolokwium,test z wiedzy o kulturze fizycznej.

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_A05_U01
Posiada umiejętności ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej - potrafi poprawnie wykonywać elementy techniczne z wybranych dyscyplin sportowych.
IPP4_1P_U01C-6, C-3, C-2, C-5, C-1, C-4T-A-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_A05_K01
Posiada umiejętności włączenia się w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem . Potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia ,wieku, płci i ją promować.
IPP4_1P_K04C-6, C-1, C-4, C-5, C-3, C-2T-A-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_A05_U01
Posiada umiejętności ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej - potrafi poprawnie wykonywać elementy techniczne z wybranych dyscyplin sportowych.
2,0
3,0-Zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia -Nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_A05_K01
Posiada umiejętności włączenia się w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem . Potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia ,wieku, płci i ją promować.
2,0
3,0-Zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia -Nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura dodatkowa

  1. R.Karpiński, Nauczanie pływania, AWF Katowice, Katowice, 1995, II
  2. S.Owczarek, Atklas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa, 2005
  3. R.Trzśniowski, Gry i zabawy ruchowe, WSiP, Warszawa, 2005
  4. J. Sobotta, Atlas anatomi człowieka, Urban i partner, Wrocław, 1994
  5. G.Gracz, Emocje przedstartowe oraz ich zwiazek z aspiracjami sportowców, AWF Poznań, Poznań, 1998
  6. Z.Stawczyk, Gry i zabawy lekkoatletyczne, AWF Poznań, 1998
  7. J.Grabowski,J.Szpa(przekład), Europejski test sprawności, AWF Kraków, Kraków, 1989
  8. K.Zuchora, Podstawowy test sprawności fizycznej, 2010
  9. J.Mazurek, Podstawowy test sprawności fizycznej, WSiT, Warszawawa, 1980
  10. J.Talaga, A-Z sprawności fizycznej, Warszawa, 1995
  11. J.Bahrynowicz-Fic, Własciwości ćwiczeń fizycznych ,ich systematyka i metodyka, PZWL, Warszawa, 1995
  12. J.Talaga, Sprowność fizyczna ogólna, testy, Zysk i S-ka, Poznań, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dycyplin sportowych. 2. Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi: - zdrowotne efekty aktywności fizycznej - aktywność fizyczna a uzależnienia - miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujących zdrowie - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu (tętno, ciśnienie, wady postawy, odprność ) - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem60
60

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-11. Ćwiczenia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych. 2. Uczestnictwo w zajęciach studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi.60
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_A05_U01Posiada umiejętności ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej - potrafi poprawnie wykonywać elementy techniczne z wybranych dyscyplin sportowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_U01Posiada umiejętność samokształcenia się, w tym potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, także w języku obcym, potrafi łączyć uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-6Rozbudzenie dbalości o wlasne zdrowie poprzez stosowanie cwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom ukladów : ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. Zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych,rekreacyjnych i turystycznych
C-3Podnoszenie cech motorycznych: siły szybkości wytrzymałości zwinności zręczności, mocy.
C-2Rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń fizycznych jako środka zapobiegawczego schorzeniom ukladów ruchowego,oddechowego.krwionośnego,nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych.
C-5Przeciwstawienie się patologiom społecznym(alkoholizm, narkomania, nikotynizm) poprzez propozycję uczestnictw a w szeroko pojętej aktywności fizycznej
C-1Nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej
C-4Wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej ,organizacji imprez sportowych,turystycznych oraz przepisów podstawowch dyscyplin sportowych.
Treści programoweT-A-11. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dycyplin sportowych. 2. Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi: - zdrowotne efekty aktywności fizycznej - aktywność fizyczna a uzależnienia - miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujących zdrowie - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu (tętno, ciśnienie, wady postawy, odprność ) - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny,prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena studenta na podstawie jego postępów ,zangażowania ,systematycznego uczestnictw i aktywności na zajęciacha także umiejetności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych (sprawdziany ,testy)
S-2Ocena formująca: Kolokwium,test z wiedzy o kulturze fizycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0-Zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia -Nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_A05_K01Posiada umiejętności włączenia się w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem . Potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia ,wieku, płci i ją promować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_K04Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej oraz wypełniania zobowiązań społecznych i współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
Cel przedmiotuC-6Rozbudzenie dbalości o wlasne zdrowie poprzez stosowanie cwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom ukladów : ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. Zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych,rekreacyjnych i turystycznych
C-1Nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej
C-4Wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej ,organizacji imprez sportowych,turystycznych oraz przepisów podstawowch dyscyplin sportowych.
C-5Przeciwstawienie się patologiom społecznym(alkoholizm, narkomania, nikotynizm) poprzez propozycję uczestnictw a w szeroko pojętej aktywności fizycznej
C-3Podnoszenie cech motorycznych: siły szybkości wytrzymałości zwinności zręczności, mocy.
C-2Rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń fizycznych jako środka zapobiegawczego schorzeniom ukladów ruchowego,oddechowego.krwionośnego,nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych.
Treści programoweT-A-11. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dycyplin sportowych. 2. Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi: - zdrowotne efekty aktywności fizycznej - aktywność fizyczna a uzależnienia - miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujących zdrowie - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu (tętno, ciśnienie, wady postawy, odprność ) - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny,prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena studenta na podstawie jego postępów ,zangażowania ,systematycznego uczestnictw i aktywności na zajęciacha także umiejetności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych (sprawdziany ,testy)
S-2Ocena formująca: Kolokwium,test z wiedzy o kulturze fizycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0-Zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia -Nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce
3,5
4,0
4,5
5,0