Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (S1)
Sylabus przedmiotu Eksploatacja pojazdów bojowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Eksploatacja pojazdów bojowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Lisowski <Maciej.Lisowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z podstaw konstrukcji maszyn, |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiadomości dotyczących prawidłowego procesu użytkowania pojazdów bojowych, gospodarki pojazdami, badania stanu technicznego samochodu, zasad projektowania obiektów zaplecza technicznego motoryzacji i metod kontroli jakości wykonanych napraw |
C-2 | Nabycie umiejętności organizowania i wykonywania czynności eksploatacyjnych pojazdów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Bezpieczeństwo i higiena pracy podczas badań pojazdów | 4 |
T-L-2 | Ogólne zasady eksploatacji pojazdów | 4 |
T-L-3 | Badanie techniczne pojazdu na SKP | 4 |
T-L-4 | Organizacja obsługi technicznej pojazdów | 4 |
T-L-5 | Ogólne zasady eksploatacji silników spalinowych o ZI i o ZS | 5 |
T-L-6 | Eksploatacja i kontrola układów hamulcowych | 4 |
T-L-7 | Ocena właściwości ruchowych pojazdu | 4 |
T-L-8 | Metody podtrzymania stanu zdatności użytkowej elementów i zespołów pojazdu | 4 |
T-L-9 | Zakres czynności obsługowych wykonywanych w ramach obsługi codziennej | 4 |
T-L-10 | Organizacja obsługi technicznej pojazdów | 4 |
T-L-11 | Czynności obsługowe osprzętu | 4 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cechy działań służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo | 2 |
T-W-2 | Elementy logistyki Sił Zbrojnych, Straży Pożarnej i Policji | 2 |
T-W-3 | Zabezpieczenie logistyczne misji międzynarodowych | 1 |
T-W-4 | Stan, analiza i ocena procesów eksploatacji pojazdów bojowych różnych służb | 2 |
T-W-5 | Podział pojazdów na grupy eksploatacyjne | 2 |
T-W-6 | Eksploatacja w warunkach misji międzynarodowych | 2 |
T-W-7 | Kierunki doskonalenia procesów i systemów eksploatacji pojazdów bojowych | 2 |
T-W-8 | Eksploatacjia pojazdów bojowych a ich bezpieczeństwo | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Wykonanie sprawozdań i przygotowanie do zaliczeń laboratoriów | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-3 | przygotowanie do wykładów problemowych | 15 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Przedmiot realizowany jest za pomocą metod podających problemowych Wykłady realizowane są jako informacyjne i problemowe. Forma problemowa wymaga wcześniejszego wstępnego przygotowania studenta. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne realizowane są metodami praktycznymi: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, symulacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykłady oceniane są oceną formującą i podsumowującą. |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne oceniane są oceną formującą po każdym ćwiczeniu. Prowadzący ćwiczenia laboratoryjne mogą również na początku ćwiczenia lub w jego trakcie sprawdzać stopień przygotowania do odbywanego ćwiczenia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C23_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać podstawowe pojęcia eksploatacyjne, wpływ warunków eksploatacji na zużycie elementów pojazdu, rodzaje zużycia części, podstawy teorii trwałości iniezawodności, klasyfikację obsług i podstawy diagnostyki technicznej. | IPBiS_1A_W04, IPBiS_1A_W11, IPBiS_1A_W05, IPBiS_1A_W08, IPBiS_1A_W06, IPBiS_1A_W17, IPBiS_1A_W15, IPBiS_1A_W03, IPBiS_1A_W18, IPBiS_1A_W13 | — | — | C-2 | T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-9, T-L-5, T-L-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C23_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - prawidłowo eksploatować pojazd, jego elementy składowe i układy, - organizować przebieg obsługi pojazdu, - stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, - wykonać podstawowe czynności obsługowe i diagnostyczne samochodu i jego elementów składowych | IPBiS_1A_U01, IPBiS_1A_U11, IPBiS_1A_U15, IPBiS_1A_U09, IPBiS_1A_U02, IPBiS_1A_U17, IPBiS_1A_U12, IPBiS_1A_U04, IPBiS_1A_U07, IPBiS_1A_U13, IPBiS_1A_U10 | — | — | C-2 | T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-9, T-L-5, T-L-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C23_K01 Potrafi działać w grupie i pełnić w niej funkcje kierownicze | IPBiS_1A_K01, IPBiS_1A_K02, IPBiS_1A_K03, IPBiS_1A_K04, IPBiS_1A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-L-1, T-L-6, T-W-7, T-W-3, T-L-4, T-W-8, T-L-10, T-L-9, T-L-7, T-L-11, T-L-2, T-L-3, T-L-8, T-W-4, T-W-6, T-L-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C23_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać podstawowe pojęcia eksploatacyjne, wpływ warunków eksploatacji na zużycie elementów pojazdu, rodzaje zużycia części, podstawy teorii trwałości iniezawodności, klasyfikację obsług i podstawy diagnostyki technicznej. | 2,0 | |
3,0 | student wymienia podstawowe aspekty procesu eksploatacji samochodu | |
3,5 | opisuje czunności obsługowe | |
4,0 | wie jak rozpoznać stan techniczny samochodu i jego elementów | |
4,5 | wie jak dobrać zakres czynności obsługowych do założonych warunków eksploatacji | |
5,0 | wie jakie dane potrzebne są do opracowania projektu obiektu zaplecza technicznego transportu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C23_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - prawidłowo eksploatować pojazd, jego elementy składowe i układy, - organizować przebieg obsługi pojazdu, - stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, - wykonać podstawowe czynności obsługowe i diagnostyczne samochodu i jego elementów składowych | 2,0 | |
3,0 | potrafi prawidłowo eksploatować pojazd | |
3,5 | potrafi stosować zasady BHP podczas typowych czynności obsługowych | |
4,0 | potrafi zorganizować przebieg obsługi pojazdu | |
4,5 | potrafi zaproponować metodę obsługi i zorganizować przebieg czynności obsługowych, potrafi przeprowadzić czynności diagnostyczne pojazdu i jego podzespołów | |
5,0 | potrafi ocenić jakość wykonanej obsługi i wskazać błędy podczas jej wykonywania, potrafi interpretować wyniki pomiarów i wyciągać poprawne wnioski |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C23_K01 Potrafi działać w grupie i pełnić w niej funkcje kierownicze | 2,0 | |
3,0 | Potrafi współdziałać w grupie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gronowicz J., Eksploatacja techniczna i utrzymanie samochodów, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997, drugie
- Abramek K., Uzdowski M., Podstawy obsługiwania i napraw, WKiŁ, Warszawa, 2009, pierwsze
- Hebda M., Mazur T., Pelc H., Teoria eksploatacji pojazdów, WKiŁ, Warszawa, 1978
- Kaźmierczak J., Eksploatacja systemów technicznych, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2000
- Niziński S., Kupicz W.,Mikołajczak P.,Rychlik A., Szczyglak P., Wierzbicki S., Systemy diagnostyczne wojskowych pojazdów mechanicznych, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji Państwowego Instytutu Badawczego, Sulejówek - Radom, 2011
Literatura dodatkowa
- Hebda M., Niziński S., Pelc H., Podstawy diagnostyki pojazdów mechanicznych, WKiŁ, Warszawa, 1980
- Sitek K., Diagnostyka samochodowa, AUTO, Warszawa, 1999
- Gunther H., Diagnozowanie silników wysokoprężnych, WKiŁ, Warszawa, 2002