Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
specjalność: spawalnictwo i techniki łączenia
Sylabus przedmiotu Innowacyjne materiały kompozytowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Innowacyjne materiały kompozytowe | ||
Specjalność | konstrukcje lekkie | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Urbaniak <Magdalena.Urbaniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Pogłębione wiadomości o właściwościach materiałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie budowy i właściwości innowacyjnych materiałów kompozytowych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności prztwórstwa i oceny właściwosci innowacyjnych kompozytów |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami przetwórstwa i oceny kompozytów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Infuzja | 8 |
T-L-2 | RTM (Resin Transfer Moulding) | 3 |
T-L-3 | Modyfikacja powierzchni napełniaczy i włókien plazmą niskotemperaturową | 3 |
T-L-4 | Kompaundowanie biokompozytów | 3 |
T-L-5 | Wtrysk biokompozytów | 3 |
T-L-6 | Oznaczanie statycznych właściwości mechanicznych różnych kompozytów | 4 |
T-L-7 | Oznaczanie właściwości dynamicznych i udarowych różnych kompozytów | 4 |
T-L-8 | Oznaczanie zawartości wilgoci i gęstości napełniaczy, włókien i kompozytów | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie, podstawowe pojęcia, terminologia kompozytów polimerowych | 2 |
T-W-2 | Syntetyczne i naturalne włókna wzmacniające | 2 |
T-W-3 | Matryce polimerowe | 2 |
T-W-4 | Nanokompozyty | 2 |
T-W-5 | Samowzmocnienie polimerów | 2 |
T-W-6 | Innowacyjne metody przetwórstwa | 4 |
T-W-7 | Badanie właściwości mechanicznych kompozytów polimerowych | 2 |
T-W-8 | Biopolimery i biokompozyty | 4 |
T-W-9 | Mikroporowate matriały i struktury syntetyczne i naturalne | 2 |
T-W-10 | Bionika | 2 |
T-W-11 | Lekkie konstrukcje w systemach mobilnych | 4 |
T-W-12 | Elektrownie wiatrowe | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykładów i wskazanej literatury | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 8 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
A-L-5 | Przygotowanie do sprawdzianów | 5 |
51 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnczenie w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
51 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezetacji multimedialnych |
M-2 | Technologiczne ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratorynych i na podstawie przygotowanych sprawozdań |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy: mozna przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_KL/01_W01 W wyniku przprowadzanych zajeć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia związane z budową i właściwościami innowacyjnych kompozytów Powinien umieć opisać budowę i właściwości włókien wzmacniających Powinien umieć opisać budowę i właściwości matryc polimerowych Powinien być w stanie objaśnić znaczenie nanokompozytów. Powinien umieć sformułować uwarunkowania związane z przetwórstwem kompozytów Powinien umieć porównać właściwości różnych innowacyjnych kompozytów Powinien być w stanie zdefiniować różne właściwości mechaniczne innowacyjnych kompozytów Powinien umieć wyjaśnić koncepcję samowzmocnienia polimerów Powinien umieć opisać możliwości wytwarzania i zastosowania biokompozytów Powinien umieć opisać strukturę i właściwości materiałów i kompozytów mikroporowatych Powinien umieć podać przykłady wyorzystania innowacyjnych kompozytów w systemach mobilnych i elektrowniach wiatrowych Powinien umieć wyjaśnić pojęcie bioniki | IM_2A_W02, IM_2A_W03, IM_2A_W04, IM_2A_W05, IM_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-10, T-W-6, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_KL/01_U01 W wyniku przeprowadzanych zajęć powinien być w stanie opisać metodę infuzji i RTM Powinien umieć przygotować biokompozyt Powinien umieć scharakteryzować wtrysk kompozytów Powinien umieć oznaczyć właściwości termomechaniczne kompozytów Powinien umieć scharakteryzować możliwości modyfikacji powierzchniowej napełniaczy i włókien. | IM_2A_U01, IM_2A_U02, IM_2A_U03, IM_2A_U04, IM_2A_U07, IM_2A_U09, IM_2A_U12, IM_2A_U13 | — | — | C-3, C-2 | T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-2, T-L-6 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_KL/01_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonanych zadań. | IM_2A_K01, IM_2A_K02, IM_2A_K03, IM_2A_K04 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-2, T-L-6 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_KL/01_W01 W wyniku przprowadzanych zajeć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia związane z budową i właściwościami innowacyjnych kompozytów Powinien umieć opisać budowę i właściwości włókien wzmacniających Powinien umieć opisać budowę i właściwości matryc polimerowych Powinien być w stanie objaśnić znaczenie nanokompozytów. Powinien umieć sformułować uwarunkowania związane z przetwórstwem kompozytów Powinien umieć porównać właściwości różnych innowacyjnych kompozytów Powinien być w stanie zdefiniować różne właściwości mechaniczne innowacyjnych kompozytów Powinien umieć wyjaśnić koncepcję samowzmocnienia polimerów Powinien umieć opisać możliwości wytwarzania i zastosowania biokompozytów Powinien umieć opisać strukturę i właściwości materiałów i kompozytów mikroporowatych Powinien umieć podać przykłady wyorzystania innowacyjnych kompozytów w systemach mobilnych i elektrowniach wiatrowych Powinien umieć wyjaśnić pojęcie bioniki | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie wskazać sposoby rozwiązania zadanego problemu. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu oraz umie uzasadnić ten wybór. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_KL/01_U01 W wyniku przeprowadzanych zajęć powinien być w stanie opisać metodę infuzji i RTM Powinien umieć przygotować biokompozyt Powinien umieć scharakteryzować wtrysk kompozytów Powinien umieć oznaczyć właściwości termomechaniczne kompozytów Powinien umieć scharakteryzować możliwości modyfikacji powierzchniowej napełniaczy i włókien. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu technologicznych ćwiczeń laboratoryjnych. |
3,0 | Student wprawdzie opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać w praktyce laboratoryjnej. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie rozwiązywać zadane problemy w laboratorium technologicznym. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu w laboratorium technologicznym oraz umie uzasadnić ten wybór. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_KL/01_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonanych zadań. | 2,0 | Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami. |
3,0 | Student w większości samodzielnie wykonuje zadane prace. | |
3,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student samodzielnie i poprawnie wykonuje zadane prace. Aktywnie uczestniczy w pracy zespołowej. | |
4,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student wykazuje cechy lidera grupy i organizuje pracę całego zespołu. Świadomie i opowiedzialnie wykonuje powierzone zadania. |
Literatura podstawowa
- Wacław Królikowski, Polimerowe kompozyty konstrukcyne, WNT, Warszawa, 2012
- Z. Kłosowska-Wołkowicz, P. Czub, J. Pielichowski, R. Ostrysz, Nienasycone żywice poliestrowe, WNT, Warszawa, 2010
- S. Kuciel. H. Rydarowski, Biokompozyty z surowców odnawialnych, Politechnika Krakowska, Kraków, 2012
Literatura dodatkowa
- W. Błażejewski, Kompozytowe zbiorniki wysokociśnieniowe wzmocnione włóknami według wzorów mozaikowych, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2013
- D. Bhattacharyya, S. Fakirov, Synthetic Polymer Polymer Composites, Carl Hanser Verlag, Monachium, 2012