Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
specjalność: konstrukcje lekkie
Sylabus przedmiotu Recykling kompozytów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Recykling kompozytów | ||
Specjalność | konstrukcje lekkie | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sandra Paszkiewicz <Sandra.Paszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zenon Tartakowski <Zenon.Tartakowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości o materiałach, zwłaszcza polimerowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie działań zmierzających do odpowiedniego i racjonalnego wykorzystania odpadów produkcyjnych oraz zużytych materiałów i urządzeń kompozytowych |
C-2 | Umiejętność oceny i znaczenia problemów związanych z odzyskiem materiałów |
C-3 | Zapoznanie z maszynami i urządzeniami do utylizacji materiałów i wyrobów, zwłaszcza kompozytowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie, regulamin postępowania w laboratorium tewchnologicznym. Ogólne zapoznanie studentów z urządzeniami i maszynami | 3 |
T-L-2 | Rozdzielanie i rozdrabnianie różnych materiałów i ich klasyfikowanie | 3 |
T-L-3 | Mycie, suszenie i modyfikacja rozdrobnionych lub rozwłóknionych materiałów | 3 |
T-L-4 | Przygotowanie i kompaundowanie mieszanin różnych materiałów na wytłaczarkach jedno i dwuślimakowych | 3 |
T-L-5 | Przygotowanie metodą wtrysku i odlewania kształtek z materiałów recyklingowych i oznaczenie ich właściwości | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie, podstawowe pojęcia, terminologie | 2 |
T-W-2 | Demontaż wyrobów wielomateriałowych w różnych gałęziach przemysłu | 4 |
T-W-3 | Specjalne metody defragmentyzacji wyrobów | 2 |
T-W-4 | Metody rozdrabniania materiałów i wyrobów | 4 |
T-W-5 | Klasyfikowanie i sortowanie rozdrobnionych wyrobów | 2 |
T-W-6 | Metody rozdzielania rozdrobnionych i nierozdrobnionych wyrobów z różnych materiałów | 2 |
T-W-7 | Instalacje do recyklingu tworzyw sztucznych i kompozytów | 4 |
T-W-8 | Wytyczne i przepisy prawne w UE i Polsce | 2 |
T-W-9 | Biomateriały i tworzywa degradowalne jako alternatywa recyklingu materiałów polimerowych | 4 |
T-W-10 | Konstruowanie wyrobów z tworzyw sztucznych i materiałów kompozytowych z uwzglednieniem możliwości recyklingu | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie wykładów i wskazanej literatury | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
33 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnicznie w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładu | 5 |
43 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, w tym krótkie filmy tematyczne |
M-2 | Laboratoryjne ćwiczenia technologiczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie ćwiczeń i na podstawie przygotowanych sprawozdań |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy: można przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_KL/04_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia i zasady związane z recyklingiem kompozytów Powinien umieć definiować warunki do demontażu wyrobów wielomateriałowych Powinien znać specjalne metody defragmentacji wyrobów Powinien byc w stanie dobrać odpowiednie rodzaje młynów do rozdrabniania różnych materiałów kompozytowych Powinien byc w stanie wskazać odpowiednie metody do rozdzielania rozdrobnionych i nierozdrobnionych wyrobów i materiałów Powinien być w stanie objaśnić budowę różnych instalacji do recyklingu materiałów i kompozytów polimerowych Powinien umieć zdefiniować korzyści zastosowań biomateriałów i tworzyw biodegradowalnych Powinien mieć rozeznanie odnośnie wytycznych i przepisów prawnych w EU i Polsce dotyczących recyklingu kompozytów | IM_2A_W02, IM_2A_W03, IM_2A_W04, IM_2A_W05, IM_2A_W06 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_KL/04_U01 W wyniku przeprowqadzonych zajęć student powinien umieć rozróżniać różne maszyny i urządzenia do przetwórstwa i recyklingu materiałów i wyrobów kompozytowych Powinien znać różne urządzenia i metody do demontażu wyrobów i rozdrabniania materiałów Powinien umieć opisać proces przygotowania odzyskanych materiałów do dalszej utylizacji Powinien znać proces kompaundowania mieszanin różnych materiałów na wytłaczarkach Powinien umieć ocenić i oznaczyć właściwości materiałów odzyskanych w procesie recyklingu | IM_2A_U01, IM_2A_U02, IM_2A_U03, IM_2A_U04, IM_2A_U07, IM_2A_U09, IM_2A_U12, IM_2A_U13 | — | — | C-3 | T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_KL/04_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole Świadomość potrzeby poszerzania własne wiedzy i umiejętności Swiadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań | IM_2A_K01, IM_2A_K02, IM_2A_K03, IM_2A_K04 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_KL/04_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia i zasady związane z recyklingiem kompozytów Powinien umieć definiować warunki do demontażu wyrobów wielomateriałowych Powinien znać specjalne metody defragmentacji wyrobów Powinien byc w stanie dobrać odpowiednie rodzaje młynów do rozdrabniania różnych materiałów kompozytowych Powinien byc w stanie wskazać odpowiednie metody do rozdzielania rozdrobnionych i nierozdrobnionych wyrobów i materiałów Powinien być w stanie objaśnić budowę różnych instalacji do recyklingu materiałów i kompozytów polimerowych Powinien umieć zdefiniować korzyści zastosowań biomateriałów i tworzyw biodegradowalnych Powinien mieć rozeznanie odnośnie wytycznych i przepisów prawnych w EU i Polsce dotyczących recyklingu kompozytów | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie wskazać sposoby rozwiązania zadanego problemu. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu oraz umie uzasadnić ten wybór. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_KL/04_U01 W wyniku przeprowqadzonych zajęć student powinien umieć rozróżniać różne maszyny i urządzenia do przetwórstwa i recyklingu materiałów i wyrobów kompozytowych Powinien znać różne urządzenia i metody do demontażu wyrobów i rozdrabniania materiałów Powinien umieć opisać proces przygotowania odzyskanych materiałów do dalszej utylizacji Powinien znać proces kompaundowania mieszanin różnych materiałów na wytłaczarkach Powinien umieć ocenić i oznaczyć właściwości materiałów odzyskanych w procesie recyklingu | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu technologicznych ćwiczeń laboratoryjnych. |
3,0 | Student wprawdzie opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać w praktyce laboratoryjnej. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie rozwiązywać zadane problemy w laboratorium technologicznym. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu w laboratorium technologicznym oraz umie uzasadnić ten wybór. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_KL/04_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole Świadomość potrzeby poszerzania własne wiedzy i umiejętności Swiadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań | 2,0 | Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami. |
3,0 | Student w większości samodzielnie wykonuje zadane prace. | |
3,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student samodzielnie i poprawnie wykonuje zadane prace. Aktywnie uczestniczy w pracy zespołu. | |
4,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student wykazuje cechy lidera grupy i organizuje pracę całego zespołu. Świadomie i odpowiedzialnie wykonuje powierzone zadania. |
Literatura podstawowa
- A.K. Błędzki, Recykling materiałów polimerowych, WNT, Warszawa, 1997
- J. Kijeński, A.K. Błędzki, R. Jeziórska, Odzysk i recykling materiałów polimerowych, PWN, Warszawa, 2011
- A.K. Błędzki, Z. Tartakowski, Recyking i odzysk materiałów polimerowych, Wydawnictwo Uczelniane ZUT, Szczecin, 2010
Literatura dodatkowa
- F. La Mantia, Handbook of Plastics Recycling, Rapra Technology Limited, Shrewsbury, Anglia, 2002
- St. Kuciel, Kompozyty polimerowe na osnowie recyklatów z włóknami naturalnymi, Wydawnctwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
- Praca zbiorowa, Problemy recyklingu 2011, materiały konferencyjne, Instytut Transportu Samochodowego 2011, Warszawa, 2011