Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy nauki o materiałach I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy nauki o materiałach I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Kwiatkowska <Magdalena.Kwiatkowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przedmiot ma na celu wprowadzenie studenta w tematykę nauki o materiałach polimerowych. Nie ma wymagań wstępnych poza systemem kwalifikacji na studia o kierunku Inżynieria Materiałowa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedmiot ma na celu wprowadzenie studenta w tematykę nauki o materiałach polimerowych: stosowane pojęcia, słownictwo i zakres tematyczny. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do materiałów polimerowych: polimer a tworzywo polimerowe (materiał polimerowy), źródła surowcowe, najważniejsze zastosowania, zakres zainteresowań naukowych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym. Nazwy i określenia: polimery naturalne, polimery syntetyczne, budowa chemiczna: plastomery, duromery, elastomery. Polimerowe materiały konstrukcyjne i funkcjonalne - definicje i przykłady. Inżynieria materiałowa: struktura a właściwości fizyczne, akronim, budowa chemiczna , właściwości fizyczne i przykłady zastosowań najważniejszych polimerów. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Konsultacje | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pytania sprawdzające w ramach dyskusji ze studentami. Pisemne testowe zakiczenie przedmiotu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować określenia: polimer, monomer, mer, oligomer, tworzywo polimerowe. Rozpoznać nazwę polimeru wg. akronimu, rozróżniać rodzaje polimerów, budowę chemiczną , strukturę nadcząsteczkową oraz wskazać najważniejsze ich właściwości fizyczne i zastosowania. Student powinien być także w stanie określić zakres tematyczny nauki o polimerach uwzględniając aspekty poznawcze i technologiczne. | IM_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: korzystać z literatury technicznej w zakresie tworzyw polimerowych oraz rozwijać wiedzę na ten temat. | IM_1A_U06, IM_1A_U12 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C01_K01 Student wykazuje zdolność stosowania wiedzy i umiejętności w dalszych etapach kształcenia się. | IM_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować określenia: polimer, monomer, mer, oligomer, tworzywo polimerowe. Rozpoznać nazwę polimeru wg. akronimu, rozróżniać rodzaje polimerów, budowę chemiczną , strukturę nadcząsteczkową oraz wskazać najważniejsze ich właściwości fizyczne i zastosowania. Student powinien być także w stanie określić zakres tematyczny nauki o polimerach uwzględniając aspekty poznawcze i technologiczne. | 2,0 | poniż. 8 p. |
3,0 | 9 - 8 p. Rodzaje polimerów | |
3,5 | 11 - 10 p. Rodzaje polimerów, definicje pojęć :polimer monomer, mer, materiał polimerowy | |
4,0 | 13 - 12 p.Rodzaje polimerów, definicje pojęć, budowa chemiczna polimerów | |
4,5 | 15 - 14 p.Rodzaje polimerów, definicje pojęć, budowa chemiczna polimerów, struktura nadcząsteczkowa | |
5,0 | 20 - 16p. jak wtżej oraz znajomość powiązania struktury z właściwościami fizycznymi polimerów, aspekty poznawcze i technologiczne nauki o polimerach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: korzystać z literatury technicznej w zakresie tworzyw polimerowych oraz rozwijać wiedzę na ten temat. | 2,0 | poniż. 8 p. |
3,0 | 9 - 8 p. Student kojarzy nazwę z budową chemiczną polimeru | |
3,5 | 11 - 10 p.Kojarzy nazwę z budową chemiczną i strukturą nadcząsteczkową | |
4,0 | 13 - 12 p. Kojarzy nazwę z budową chemiczną i strukturą. potrafi ocenić wpływ struktury na właściwości fizyczne polimeru | |
4,5 | 15 - 14 p. J.w oraz umiejętność korzystania z literatury | |
5,0 | 20 - 16p.Umie rozwijać wiedzę na temat polimerów i materiałów polimerowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C01_K01 Student wykazuje zdolność stosowania wiedzy i umiejętności w dalszych etapach kształcenia się. | 2,0 | poniż. 8 p. |
3,0 | 9 - 8 p. Student posiada zdolność definiowania polimerów i materiałów polimerowych | |
3,5 | 11 - 10 p. J.w. oraz definiowania struktury polimerów. | |
4,0 | 13 - 12 p. J.w. Student ma kompetencje wyjaśnienia zależności wpływu budowy polimeru na jego strukturę. | |
4,5 | 15-14 p J.w. Student ma również kompetencje uzasadnienia właściwości fizycznych polimerów poprzez ich strukturę. | |
5,0 | 20 - 16p.J.w. +Student ma kompetencje wykorzystywania wiedzy w studiach szczegółowych |
Literatura podstawowa
- Dobrosz K., Matysiak A., Tworzywa sztuczne. Materiałoznawstwo i przetwórstwo, WSiP, Warszawa, 1990
- Żuchowska D., Polimery konstrukcyjne, PWN, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- Dobrzański L., Podstawy nauki o materiałach i materiałoznawstwo, WNT, Warszawa, 2002, Rozdział 8.3 i 8.4