Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)
Sylabus przedmiotu Metody i techniki badań I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody i techniki badań I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Kwiatkowska <Magdalena.Kwiatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Konrad Kwiatkowski <Konrad.Kwiatkowski@zut.edu.pl>, Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczenie kursu poprzedzającego z Fizykochemii polimerów |
W-2 | Zaliczenie kursu poprzedzającego z Wytrzymałości materiałów |
W-3 | zaliczenie kursu poprzedzającego z Podstaw Nauki o Materiałach I |
W-4 | zaliczenie kursu poprzedzającego z Podstaw Nauki o Materiałach II |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z nieniszczącymi i niszczącymi metodami badań tw. polimerwoch oraz ich doborem zależnie od warunków wykonywania oznaczeń |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wykonywania oznaczeń w oparciu o wytyczne z norm oraz planowania niestandardowych badań gotowych wyrobów |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności analizy i interpretacji uzyskanych wyników badań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Sposoby przygotowania próbek do badań | 2 |
T-L-2 | Oznacznie wybranych właściwości fizycznych i fizykochemicznyech tworzyw polimerowych | 8 |
T-L-3 | Oznaczanie wybranych właściwości mechanicznych tworzyw polimerowych | 4 |
T-L-4 | Analiza właściwości cieplnych tworzyw polimerowych | 6 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel i zakres stosowania niszczących i nieniszczących metod badań, cele normalizacji i certyfikacji | 2 |
T-W-2 | Sposoby przygotowania i kondycjonowania próbek do badań | 2 |
T-W-3 | Metody badań wybranych właściwości fizykochemicznych polimerów: podstawy fizyczne, preparatyka, metodyka badań | 4 |
T-W-4 | Metody badań właśćiwości mechanicznych tworzyw polimerowych: podstawy fizyczne, preparatyka, metodyka badań | 4 |
T-W-5 | Metody termoanalizy, podstawy fizyczne, metodyka badań | 3 |
T-W-6 | Metody badań struktury tworzyw polimerowych, podstawy fizyczne, metodyka badań | 2 |
T-W-7 | Metody badań folii i półproduktów z tworzyw polimerowych. Planowanie niestandardowych badań wyrobów gotowych | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych na podst. dostarczonych materiałów | 10 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdania z laboratorium z analizą wyników | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie się do pisemnej formy zaliczenia | 25 |
A-W-3 | czytanie wskazanej literatury | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny / prezentacja multimedialna, tablica |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne: pokaz i samodzielne wykonanie / stanowiska laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: pisemne zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie przedmiotu w postaci pisemnego sprawdzianu lub testu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C16_W01 Po zakończeniu kursu student powinien: definiować odpowiednie właściwości materiałów, dobierać metodę badawczą do oznaczenia konkretnej cechy, scharakteryzować metodykę przeprowadzania badania oraz wytłumaczyć jak interpretować uzyskane wyniki badań | IM_1A_W12, IM_1A_W14 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C16_U01 Po zakończeniu kursu student powinien umieć dobierać odpowiednią metodę badawczą do oznaczenia określonej właściwości materiału, wykonać oznaczenie oraz interpretować otrzymane wyniki badań | IM_1A_U01, IM_1A_U03, IM_1A_U15, IM_1A_U16 | — | — | C-3, C-2 | T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C16_K01 Zajęcia laboratoryjne wykształcą w studencie umiejętności pracy zespołowej, jak również samodzielności w realizacji powierzonych zadań | IM_1A_K04, IM_1A_K07 | — | — | C-3, C-2 | T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C16_W01 Po zakończeniu kursu student powinien: definiować odpowiednie właściwości materiałów, dobierać metodę badawczą do oznaczenia konkretnej cechy, scharakteryzować metodykę przeprowadzania badania oraz wytłumaczyć jak interpretować uzyskane wyniki badań | 2,0 | Student nie zna podstawowych metod badawczych i nie potrafi definiować właściwości materiałów |
3,0 | Student ma ogólną wiedzę nt. metod, lecz nie potrafi dobrać odpowiedniej do oznaczenia konkretnej właściwości | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować metodykę wykonania oznaczenia konkretnej właściwości | |
4,0 | Student zna więcej niż jedną metodę badania konkretnych właściwości i metodykę ich oznaczania | |
4,5 | Student nie tylko zna różne metody badań właściwości materiałów, potrafi je scharakteryzować, ale również potrafi interpretować wyniki badań | |
5,0 | Student zna różne metody badań właściwości materiałów, potrafi analizować i interpretować wyniki badań, potrafi również dyskutować nt. planowania niestandartowych metod badań w warunkach eksploatacji danych materiałów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C16_U01 Po zakończeniu kursu student powinien umieć dobierać odpowiednią metodę badawczą do oznaczenia określonej właściwości materiału, wykonać oznaczenie oraz interpretować otrzymane wyniki badań | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować żadnej metody badawczej |
3,0 | Student prezentuje nazwy metod dla konkretnych właściwości, lecz nie potrafi przytoczyć metodyki wykonania oznaczenia | |
3,5 | Student prezentuje metodykę wykonania oznaczenia konkretnej właściwości | |
4,0 | Student zna więcej niż jedną metodę badania konkretnych właściwości i zna metodykę ich oznaczania | |
4,5 | Student nie tylko zna różne metody badań właśćiwości materiałów, ale również potrafi analizować wyniki badań | |
5,0 | Student zna różne metody badań właściwości materiałów, potrafi analizować i interpretować wyniki badań, potrafi również dyskutować nt. planowania niestandartowych metod badań w waunkach eksploatacji danych materiałów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C16_K01 Zajęcia laboratoryjne wykształcą w studencie umiejętności pracy zespołowej, jak również samodzielności w realizacji powierzonych zadań | 2,0 | Student jest nieaktywny i nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. |
3,0 | Student samodzielnie wykonuje zadaną prace, nie wykazuje jednak chęci współpracy z innymi studentami | |
3,5 | Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student samodzielnie wykonuje zadaną prace i z chęcią przyłącza sie do zespołu oraz współpracuje z innymi studentami | |
4,5 | Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje prace zespołu w sposób podwyzszający jakość zadanych prac. Wykazuje zainteresowanie wiedzą wykraczającą poza ramy przedmiotu. |
Literatura podstawowa
- Broniewski T. et al., Metody badań i ocena właśćiwości tworzyw sztucznych, WNT, Warszawa, 2000
- Grellmann W., Seidler S., Polymer testing, Hanser, Monachium, 2007
- Żuchowska D., Polimery konstrukcyjne, WNT, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- Domke W., Vademecum materiałoznawstwa, WNT, Warszawa, 1989
- -, Polskie Normy - tworzywa sztuczne, 2011