Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)
Sylabus przedmiotu Elektrotechnika i elektronika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elektrotechnika i elektronika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Bodnar <Andrzej.Bodnar@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mariusz Orłowski <Mariusz.Orlowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw fizyki i matmatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student potrafi określić działanie i zastosowanie podstawowych elementów elektronicznych |
C-2 | Nabycie wiedzy oraz umiejętności obliczania obwodów prądu stałego i przemiennego. Nabycie wiedzy na temat zasad funkcjonowania podstawowych elementów i układów elektronicznych. Nabycie umiejętności doboru przyrządów i prowadzenia pomiarów w obwodach elektrycznych. |
C-3 | Nabycie umiejętności pracy w grupie w czasie zajęć laboratoryjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie zjawiska rezonansu w obwodzie RLC | 2 |
T-L-2 | Badanie procesów przejściowych w obwodach elektrycznych | 2 |
T-L-3 | Komoputerowa analiza obwodów prądu stałego i przemiennego | 4 |
T-L-4 | Badanie prostych obwodów elektronicznych | 5 |
T-L-5 | Przyrządy do pomiaru i rejestracji wielkości elektrycznych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pole elektryczne. Kondensatory. | 3 |
T-W-2 | Obwody elektryczne prądu stałego i przemiennego. Wykresy wektorowe. | 7 |
T-W-3 | Moc i energia w obwodach jednofazowych. Sieci trójfazowe. Transformatory. | 3 |
T-W-4 | Przyrządy półprzewodnikowe. Układy prostownikowe i zasilające. | 4 |
T-W-5 | Wzmacniacze operacyjne. Wzmacniacze mocy. Generatory. | 2 |
T-W-6 | Układy dwustanowe i cyfrowe. Arytmetyka cyfrowa i funkcje logiczne. | 4 |
T-W-7 | Wybrane półprzewodnikowe układy cyfrowe. Architektura układów mikroprocesorowych. | 4 |
T-W-8 | Dwa sprawdziany wiedzy i umiejętności. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | uzupełnianie wiedzy z literatury | 3 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia | 16 |
A-W-3 | konsultacje | 4 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z licznymi elementami ćwiczeń przedmiotowych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena analityczna - średnia ze stopni z pisemnych sprawdzianów wiedzy przekazanej na wykładzie i zdobytej samodzielnie oraz umiejętności rozwiazywania zadań. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena analityczna - średnia ze stopni z kolejnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych - ocena umiejętności wykonywania pomiarów i opracowywania sprawozdań. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C29_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozumieć zasady obliczeń wartości prądów i napięć w obwodach prądu stałego i zmiennego sinusoidalnie, zasady przekształcania tych obwodów oraz prowadzenia w nich pomiarów a także opisu i objaśniania otrzymanych wyników. Powinien znać różne metody obliczeń obwodów. Powinien rozumieć zasady funkcjonowania podstawowych elementów i układów elektronicznych. | ENE_1A_W08, ENE_1A_W09 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C29_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie obliczać wartości prądów, spadków napięć i składniki mocy w obwodach prądu stałego i zmiennego sinusoidalnie oraz dobierać przyrządy i prowadzić proste pomiary w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych a także oceniać otrzymane wyniki. Powinien umieć dobierać metodę obliczeń obwodów. Powinien poprawnie stosować techniczny język opisu zjawisk w obwodach elektrycznych i elektronicznych. | ENE_1A_U11 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C29_K01 Zajęcia laboratoryjne ukształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej współpracy w grupie. | ENE_1A_K04 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-4 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C29_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozumieć zasady obliczeń wartości prądów i napięć w obwodach prądu stałego i zmiennego sinusoidalnie, zasady przekształcania tych obwodów oraz prowadzenia w nich pomiarów a także opisu i objaśniania otrzymanych wyników. Powinien znać różne metody obliczeń obwodów. Powinien rozumieć zasady funkcjonowania podstawowych elementów i układów elektronicznych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C29_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie obliczać wartości prądów, spadków napięć i składniki mocy w obwodach prądu stałego i zmiennego sinusoidalnie oraz dobierać przyrządy i prowadzić proste pomiary w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych a także oceniać otrzymane wyniki. Powinien umieć dobierać metodę obliczeń obwodów. Powinien poprawnie stosować techniczny język opisu zjawisk w obwodach elektrycznych i elektronicznych. | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu pomiaru i ma problemy z formułowaniem wniosków. |
3,0 | Student rozwiązuje zadania metodami nieoptymalnymi. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny. | |
3,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania najczęściej rozwiązuje metodami optymalnymi. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować wyniki pomiarów. W stopniu dobrym opanował język elektrotechniki. | |
4,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i wyniki pomiarów. Opanował język elektrotechniki. |
Literatura podstawowa
- Przeździecki F., Elektrotechnka i elektronika, PWN, Warszawa, 1986
- Bolkowski S., Teoria obwodów elektrycznych, WNT, Warszawa, 2006, 8
- Horowitz P., Hill W., Sztuka elektroniki, WKiŁ, Warszawa, 2003
- Red. L. Olesiak, I. Puchalska, Elektrotechnika i elektronika dla nieelektryków., WNT, Warszawa, 2004, 6