Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Programowanie z elementami systemów wbudowanych

Sylabus przedmiotu Programowanie mikrokomputerów jednopłytkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Programowanie z elementami systemów wbudowanych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Programowanie mikrokomputerów jednopłytkowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,5 ECTS (formy) 2,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 12 1,90,75zaliczenie
wykładyW2 4 0,60,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy język C i C++
W-2Obsługa systemu Linux

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z architekturą mikrokomputerów oraz z obsługą portów wejściowych i wyjściowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Instalacja i konfiguracja systemu operacyjnego na mikrokomputerze, sterowanie mikrokomputerem na przykłądzie platformy Raspberry Pi2
T-L-2Obsługa GPIO.2
T-L-3Obsługa komunikacji szeregowej.4
T-L-4Realizacja projektów zadanych przez prowadzącego4
12
wykłady
T-W-1Idea mikrokomputerów i ich zastosowania , architektura, możliwości połączeniowe, obsługiwane systemy operacyjne.2
T-W-2Obsługa interfejsów wbudowanych w mikrokontroler.2
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach24
A-L-3Przygotowanie do zajęć12
A-L-4Konslutacje4
A-L-5Przygotowanie prezentacji projektu4
56
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach4
A-W-2Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów12
A-W-3Konsultacje2
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena stopnia realizacji projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PESW_10-_11_W01
Zna architekturę mikrokomputerów
C-1T-L-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2
PESW_10-_11_W02
Zna metody komunikacji z urządzeniami peryferyjnymi.
C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PESW_10-_11_U01
Potrafi napisać program komunikaujący się z urządzeniami peryferyjnymi
PESW_10-_U12C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PESW_10-_11_W01
Zna architekturę mikrokomputerów
2,0
3,0Potrafi określić funkcje poszczególnych elementów architektury mikrokontrolerów
3,5
4,0
4,5
5,0
PESW_10-_11_W02
Zna metody komunikacji z urządzeniami peryferyjnymi.
2,0
3,0Potrafi określić w jaki sposób należy skomunikować się z wybranymi urządzeniami zewnętrznymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PESW_10-_11_U01
Potrafi napisać program komunikaujący się z urządzeniami peryferyjnymi
2,0
3,0Potrafi napisać program, który wymienia danem z wybranem urządzeniem peryferyjnym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Simon Monk, Elektronika z wykorzystaniem Arduino i Rapsberry Pi. Receptury, Helion, 2018
  2. Richardson Matt, Wallace Shawn, Wprowadzenie do Raspberry Pi. Wydanie II, Promise, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Dominique Guinard, Vlad Trifa, Internet rzeczy. Budowa sieci z wykorzystaniem technologii webowych i Raspberry Pi, Helion, 2017

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Instalacja i konfiguracja systemu operacyjnego na mikrokomputerze, sterowanie mikrokomputerem na przykłądzie platformy Raspberry Pi2
T-L-2Obsługa GPIO.2
T-L-3Obsługa komunikacji szeregowej.4
T-L-4Realizacja projektów zadanych przez prowadzącego4
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Idea mikrokomputerów i ich zastosowania , architektura, możliwości połączeniowe, obsługiwane systemy operacyjne.2
T-W-2Obsługa interfejsów wbudowanych w mikrokontroler.2
4

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach24
A-L-3Przygotowanie do zajęć12
A-L-4Konslutacje4
A-L-5Przygotowanie prezentacji projektu4
56
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach4
A-W-2Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów12
A-W-3Konsultacje2
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPESW_10-_11_W01Zna architekturę mikrokomputerów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z architekturą mikrokomputerów oraz z obsługą portów wejściowych i wyjściowych.
Treści programoweT-L-1Instalacja i konfiguracja systemu operacyjnego na mikrokomputerze, sterowanie mikrokomputerem na przykłądzie platformy Raspberry Pi
T-W-1Idea mikrokomputerów i ich zastosowania , architektura, możliwości połączeniowe, obsługiwane systemy operacyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena stopnia realizacji projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi określić funkcje poszczególnych elementów architektury mikrokontrolerów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPESW_10-_11_W02Zna metody komunikacji z urządzeniami peryferyjnymi.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z architekturą mikrokomputerów oraz z obsługą portów wejściowych i wyjściowych.
Treści programoweT-L-1Instalacja i konfiguracja systemu operacyjnego na mikrokomputerze, sterowanie mikrokomputerem na przykłądzie platformy Raspberry Pi
T-L-2Obsługa GPIO.
T-L-3Obsługa komunikacji szeregowej.
T-L-4Realizacja projektów zadanych przez prowadzącego
T-W-1Idea mikrokomputerów i ich zastosowania , architektura, możliwości połączeniowe, obsługiwane systemy operacyjne.
T-W-2Obsługa interfejsów wbudowanych w mikrokontroler.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena stopnia realizacji projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi określić w jaki sposób należy skomunikować się z wybranymi urządzeniami zewnętrznymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPESW_10-_11_U01Potrafi napisać program komunikaujący się z urządzeniami peryferyjnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_U12Słuchacz umie stosować odpowiednie mechanizmy systemu Linux w zależności od potrzeb aplikacji.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z architekturą mikrokomputerów oraz z obsługą portów wejściowych i wyjściowych.
Treści programoweT-L-1Instalacja i konfiguracja systemu operacyjnego na mikrokomputerze, sterowanie mikrokomputerem na przykłądzie platformy Raspberry Pi
T-L-2Obsługa GPIO.
T-L-3Obsługa komunikacji szeregowej.
T-L-4Realizacja projektów zadanych przez prowadzącego
T-W-1Idea mikrokomputerów i ich zastosowania , architektura, możliwości połączeniowe, obsługiwane systemy operacyjne.
T-W-2Obsługa interfejsów wbudowanych w mikrokontroler.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena stopnia realizacji projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi napisać program, który wymienia danem z wybranem urządzeniem peryferyjnym.
3,5
4,0
4,5
5,0