Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: Projektowanie oprogramowania
Sylabus przedmiotu Ekonomiczne i prawne podstawy biznesu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomiczne i prawne podstawy biznesu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza o strukturze państwa oraz gospodarki i źródłach procesów gospodarczych i prawnych. |
W-2 | Podstawowe umiejętności kojarzenia rzeczywistych problemów gospodarczych z możliwościami rozwiązań poprzez znajdowanie rozwiązań podobnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Stworzeine warunków do pełnego przygotowania studenta do funkcjonowania w nowoczesnej gospodarce rynkowej. |
C-2 | Kształcenie oparte na poszukiwaniu i analizie informacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rynek, popyt, podaż. Pojęcie i klasyfikacja rynków, równowaga rynkowa. | 2 |
T-A-2 | Analiza przykładów związanych z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami związanymi z zarządzaniem. Różnice w rozumieniu zarządzania, kierowania i sterowania. | 2 |
T-A-3 | Pomiar kosztów w przedsiębiorstwie. Koszty księgowe i ekonomiczne. Podejście gotówkowe i memoriałowe. | 2 |
T-A-4 | Działalność rzeczywista przedsiębiorstw, a działalność realizowana z pomocą Internetu. Zagadnienia touchpoint-ów i poprawne projektowanie usług realizowanych na odległość. | 3 |
T-A-5 | Podstawowe dokumenty prawne związane z dzialalnością gospodarczą. | 2 |
T-A-6 | Otwarty dostęp do dokumentów firmowych przez Internet. Badanie powiązań oraz minimalizacja ryzyka gospodarczego poprzez przestrzeganie podstawowych norm i praw. | 2 |
T-A-7 | Podstawowe funkcje zarządzania. Budowanie planów funkcjonowania i rozwoju firmy. Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ekonomia – przedmiot i podstawowe pojęcia. Czynniki produkcji, podstawowe prawa ekonomiczne | 2 |
T-W-2 | Przedsiębiorstwo, jego cele i funkcje. Rynek finansowy, rynek pieniężny i kapitałowy. Podstawowe reguły funkcjonowania i zachowań na rynku. | 2 |
T-W-3 | Podstawy makroekonomii. Produkt krajowy, dochód narodowy, ujęcie w cenach bieżących i stałych. Porównania międzyokresowe i międzynarodowe. Wzrost gospodarczy i cykle koniunkturalne. Czynniki wzrostu gospodarczego. | 2 |
T-W-4 | Podstawy zarządzania, zarządzania finansami i zasobami ludzkimi, negocjacje | 1 |
T-W-5 | Pieniądz i jego funkcje. Równowaga na rynku pieniądza. Inflacja i jej skutki. Kryptowaluty - podstawowe pojęcia oraz struktura procesów kreacji kryptowalut. | 2 |
T-W-6 | Organizacja i obiekt zarządzania. Przełożony jako podmiot odpowiedzialny za realizację procesu zarządzania; planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie i liderowanie zespołowi, zarządzanie pracą zespołu. | 2 |
T-W-7 | Podstawowe obszary prawa. Prawo handlowe a prawo cywilne w działalności przedsiębiorstw. | 2 |
T-W-8 | Prawo europejskie i jego rola w kształtowaniu stosunków prawnych w kraju członkowskim. Prawo podatkowe w Europie i w kraju człokowskim. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Wykonanie projektu | 6 |
A-A-3 | Praca samodzielna i samokształcenie. | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładu - praca własna studenta | 5 |
A-W-4 | Uczestnictwo w dyskusji grupowej. | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym |
M-2 | Prezentacja oraz dyskusja |
M-3 | Wykład łączony z konwersatorium. Wspólne rozwiązywanie problemów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne oraz praca własna |
S-2 | Ocena formująca: Merytoryczna ocena wiedzy i umiejętności samodzielnego myślenia. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena zdolności rozumienia procesów gospodarczych i tworzenia własnych modeli intelektualnych w postaci zwartej. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Umiejętność poszukiwania rozwiązań problemów prawnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_A01_W01 Student potrafi opisać działanie rynku i rozumie warunki jego efektywności/sprawności. Potrafi identyfikować rodzaje i typy organizacji oraz cele ich działania, a także opisać podstawowe mechanizmy polityki państwa. | I_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-A-1 | M-3, M-2 | S-2 |
I_2A_A01_W02 Student umie klasyfikować koszty przedsięwzięć i ocenić efektywność przedsięwzięć różnymi metodami, jak też opisać działanie rynku. Umie rozpoznać modele organizacyjne i wyjaśnić kierunki ich ewolucji. Umie też analizować otoczenie ekonomiczne i prawne organizacji i określić jego wpływ na działalność przedsiębiorstwa | I_2A_W11, I_2A_W12 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-A-7 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_A01_U01 Student potrafi stosować zasady planowania, poprawnie wyjaśnia zasady planowania, stosuje te zasady. Wyszukuje informacje w Internecie oraz stosuje angielskie i polskie słownictwo biznesowe | I_2A_U16 | — | — | C-1 | T-W-4, T-A-7, T-A-4 | M-3, M-1 | S-2, S-3 |
I_2A_A01_U02 Student potrafi wskazać konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów i wyjaśnić korzyści wynikające z planowania. | I_2A_U16 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-6, T-A-4 | M-1 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_A01_K01 Student posiada kompetencje do poszukiwania zadowalających rozwiązań problemów etycznych, prawnych i gospodarczych. Przeprowadza ewentualne korekty wcześniej ułożonego planu działania. | I_2A_K05, I_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_A01_W01 Student potrafi opisać działanie rynku i rozumie warunki jego efektywności/sprawności. Potrafi identyfikować rodzaje i typy organizacji oraz cele ich działania, a także opisać podstawowe mechanizmy polityki państwa. | 2,0 | Wiedza poniżej poziomu wymaganego na ocenę 3.0. Brak zrozumienia podstawowych celów kursu. |
3,0 | Student zna cele i rolę procesów biznesowych, podstaw ich przebiegu i ograniczeń. | |
3,5 | Student zna sposoby modelowania procesów biznesowych oraz analizy procesu biznesowego | |
4,0 | Student zna cele oraz sposoby wykorzystywania diagramów biznesowych i zna diagramy implementacyjne | |
4,5 | Student zna zaawansowane elementy diagramów statycznych | |
5,0 | Student zna zaawansowane elementy i metody wykorzystywania i rozumienia interakcji prawnych i biznesowych | |
I_2A_A01_W02 Student umie klasyfikować koszty przedsięwzięć i ocenić efektywność przedsięwzięć różnymi metodami, jak też opisać działanie rynku. Umie rozpoznać modele organizacyjne i wyjaśnić kierunki ich ewolucji. Umie też analizować otoczenie ekonomiczne i prawne organizacji i określić jego wpływ na działalność przedsiębiorstwa | 2,0 | Wiedza poniżej poziomu wymaganego na ocenę 3.0. Brak zrozumienia podstawowych celów kursu. |
3,0 | Student potrafi wykazać wpływ wybranych czynników na funkcjonowanie firmy, dostrzega konieczność dokonywania oceny konkurencji | |
3,5 | Student potrafi wykazać wpływ najważniejszych czynników na funkcjonowanie firmy, dostrzega konieczność dokonywania oceny konkurencji oraz wykazuje wpływ ceny na kształtowanie się popytu | |
4,0 | Student potrafi wykazać wpływ większosci czynników na funkcjonowanie firmy, dostrzega konieczność dokonywania oceny konkurencji oraz wskazuje wpływ ceny na kształtowanie się popytu, ale także wyjaśnia wpływ wielkości produkcji na koszt produkcji | |
4,5 | Student wskazuje konstruktywne sposoby rozwiązywania problemów, rozumie i przeprowadza analizę SWOT przedsięwzięcia, analizuje skutki podejmowanych decyzji | |
5,0 | Student poprawnie określa zależność możliwości produkcyjnych firmy od wielkości wydatków na inwestycje, prognozuje efekty finansowe na podstawie wydatków na inwestycje oraz szacuje i ocenia efektywność produkcji |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_A01_U01 Student potrafi stosować zasady planowania, poprawnie wyjaśnia zasady planowania, stosuje te zasady. Wyszukuje informacje w Internecie oraz stosuje angielskie i polskie słownictwo biznesowe | 2,0 | Umiejętności poniżej poziomu wymaganego na 3.0 |
3,0 | Student umie przeprowadzić podstawową analizę procesu biznesowego oraz wykonuje podstawowe diagramy czynnościowe | |
3,5 | Student umie określić zastosowania tworzonego modelu oraz role uczestników procesu gopsodarczego | |
4,0 | Student umie przeprowadzić rozbudowaną analizę procesu biznesowego | |
4,5 | Student umie wykonać dokumentację procesów biznesowych | |
5,0 | Student umie zastosować stworzony model do analizy możiwości usprawnienia procesu | |
I_2A_A01_U02 Student potrafi wskazać konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów i wyjaśnić korzyści wynikające z planowania. | 2,0 | Umiejętności poniżej poziomu wymaganego na ocenę 3,0 |
3,0 | Student wymienia zasady planowania i wyjaśnia korzyści wynikające z planowania działań | |
3,5 | Student poprawnie dokonuje wyboru formy przedsięwzięcia oraz określa etapy realizacji przedsięwzięcia i dzieli je na zadania cząstkowe | |
4,0 | Student poprawnie dokonuje wyboru formy przedsięwzięcia, określa etapy realizacji tego przedsięwzięcia w oparciu o case i planuje etapy realizacji przedsięwzięcia | |
4,5 | Student poprawnie dokonuje wyboru formy przedsięwzięcia, określa etapy jego realizacji oraz potrafi przejąć rolę lidera | |
5,0 | Student poprawnie dokonuje wyboru formy przedsięwzięcia, określa etapy jego realizacji, potrafi przejąć rolę lidera, ale także analizuje zagrożenia i możliwości realizacji przedsięwzięcia o charakterze ekonomicznym na podstawie zebranych informacji o rynku |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_A01_K01 Student posiada kompetencje do poszukiwania zadowalających rozwiązań problemów etycznych, prawnych i gospodarczych. Przeprowadza ewentualne korekty wcześniej ułożonego planu działania. | 2,0 | Stan kompetencji poniżej wymagań poziomu minimalnego. Brak uczestnictwa w zajęciach. |
3,0 | Student posiada kompetencje do kształtowania postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie | |
3,5 | Student posiada kompetencje do kształtowania postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie, jak też poprawnie rozpoznaje zasady dobrego planowania i jego znaczenia w realizacji każdego przedsięwzięcia | |
4,0 | Student analizuje dostępne raporty oraz kompetentnie dokonuje analizę raportu o stanie rynku | |
4,5 | Student krytycznie analizuje dostępne raporty oraz kompetentnie dobiera skład zespołu realizacyjnego | |
5,0 | Student posiada kom;petencje do pracy w zespole, krytycznie analizuje dostępne raporty oraz kompetentnie dobiera skład zespołu realizacyjnego oraz potrafi klntrolować emocje. Wykazuje kreatywność w podejmowaniu działań. |
Literatura podstawowa
- Czarny B., Rapacki R., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2002
- Praca zbiorowa, Prawo gospodarcze publiczne w pigułce, C.H. Beck, Warszawa, 2018, IV, Stan prawny na sierpień 2018 r. W opracowaniu uwzględniono następujące zagadnienia: Działalność gospodarcza: Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej Zasady podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej Rejestrowanie przedsiębiorców.
Literatura dodatkowa
- Kopertyńska M.W., Motywowanie Pracowników Teoria i Praktyka, Agencja Wydawnicza PLACET, Warszawa, 2009, I
- Materiały internetowe, www.nbp.pl www.money.pl www.wgpw.pl www.stat.gov.pl