Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria systemów informacyjnych
Sylabus przedmiotu Język Python:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Język Python | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Pluciński <Marcin.Plucinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wprowadzenie do informatyki |
W-2 | Programowanie 1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia programów i składnią języka Python. |
C-2 | Ukształtowanie praktycznych umiejętności programowania w języku Python. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie się ze środowiskiem pracy. Uruchamianie programów. | 2 |
T-L-2 | Ćwiczenia w programowaniu proceduralnym. | 5 |
T-L-3 | Ćwiczenia w wykorzystaniu kolekcji w języku Python. | 6 |
T-L-4 | Ćwiczenia w korzystaniu z pakietów. Tworzenie i użycie własnych modułów i pakietów. | 2 |
T-L-5 | Ćwiczenia w programowaniu obiektowym. Tworzenie własnych typów danych. Tworzenie własnych kolekcji. | 6 |
T-L-6 | Ćwiczenia w odczycie i zapisie plików tekstowych, binarnych i XML. | 4 |
T-L-7 | Opracowanie programów realizujących obliczenia inżynierskie z wykorzystaniem bibliotek Numpy i Scipy. | 8 |
T-L-8 | Wizualizacja wyników obliczeń - ćwiczenia w użyciu biblioteki Matplotlib. | 2 |
T-L-9 | Testowanie programów w języku Python. | 2 |
T-L-10 | Ćwiczenia w programowaniu GUI. Projekt końcowy. | 6 |
T-L-11 | Zaliczenie laboratorium. | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe informacje o języku Python – instalacja, tworzenie i uruchamianie programów, instalacja bibliotek. | 1 |
T-W-2 | Krótkie wprowadzenie do programowania proceduralnego: - podstawowe typy zmiennych, - podstawowe złożone typy danych – kolekcje, - operatory logiczne i arytmetyczne, - polecenia sterujące przebiegiem programu, - tworzenie i wywoływanie funkcji, - operacje wejścia-wyjścia. | 2 |
T-W-3 | Rozszerzenie wiadomości o prostych i złożonych typach danych dostępnych w bibliotekach standardowych (krotki, listy, zbiory, słowniki). | 2 |
T-W-4 | Rozszerzenie wiadomości o poleceniach sterujących przebiegiem programu (polecenie warunkowe, pętle, obsługa wyjątków). Funkcje użytkownika. | 2 |
T-W-5 | Moduły i pakiety. Przegląd biblioteki standardowej Pythona. | 1 |
T-W-6 | Programowanie zorientowane obiektowo – klasy, atrybuty, metody. Dziedziczenie klas i polimorfizm. Tworzenie własnych typów danych i kolekcji. Dekoratory klas. | 2 |
T-W-7 | Obsługa plików – zapis i odczyt plików binarnych, tekstowych i XML. | 1 |
T-W-8 | Wprowadzenie do obliczeń inżynierskich w języku Python – podstawowe informacje o korzystaniu z bibliotek Numpy, Scipy, Matplotlib. | 2 |
T-W-9 | Usuwanie błędów, testowanie i profilowanie programu. | 1 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Konsultacje do laboratorium. | 5 |
A-L-3 | Samodzielna realizacja projektów i zadań domowych. | 20 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia laboratorium. | 5 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje do wykładu. | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładu. | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne: samodzielne opracowanie zadanych programów w języku Python |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie pisemne w formie testu |
S-2 | Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań realizowanych samodzielnie na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań domowych |
S-4 | Ocena formująca: Laboratorium: ocena zaliczeń pisemnych i praktycznych |
S-5 | Ocena formująca: Laboratorium: ocena projektu końcowego |
S-6 | Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca obliczana będzie jako średnia ważona ocen formujących |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C09.1_W01 Student zna i rozumie składnię języka programowania Python. | I_1A_W02, I_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9 | M-1 | S-1 |
I_1A_C09.1_W02 Student posiada wiedzę na temat wybranych bibliotek języka Python. | I_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C09.1_U01 Student potrafi zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci programu w języku Python. | I_1A_U06, I_1A_U09 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-9, T-L-10 | M-2 | S-2, S-3, S-4, S-5, S-6 |
I_1A_C09.1_U02 Student potrafi właściwie wykorzystać wybrane biblioteki do stworzenia efektywnie działającego programu. | I_1A_U06, I_1A_U09 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10 | M-2 | S-2, S-3, S-4, S-5, S-6 |
I_1A_C09.1_U03 Student potrafi wytłumaczyć działanie programu na podstawie jego kodu źródłowego. | I_1A_U06, I_1A_U09 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-1, M-2 | S-3, S-4, S-5, S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C09.1_W01 Student zna i rozumie składnię języka programowania Python. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie składnię języka programowania Python w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Student zna i rozumie składnię języka programowania Python w stopniu podstawowym. Zna proste i złożone typy danych dostępne w bibliotekach standardowych. | |
4,0 | Student zna i rozumie składnię języka programowania Python w stopniu dobrym. Zna dobrze proste i złożone typy danych dostępne w bibliotekach standardowych. Zna biblioteki języka wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich. | |
4,5 | Student biegle zna i rozumie składnię języka programowania Python. Zna bardzo dobrze proste i złożone typy danych dostępne w bibliotekach standardowych. Zna biblioteki języka wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich. | |
5,0 | Student biegle zna i rozumie składnię języka programowania Python. Zna bardzo dobrze proste i złożone typy danych dostępne w bibliotekach standardowych. Zna biblioteki języka wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich. Umie ocenić jakość programu oraz zna sposoby optymalizacji kodu. | |
I_1A_C09.1_W02 Student posiada wiedzę na temat wybranych bibliotek języka Python. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę na temat podstawowych bibliotek języka Python. | |
3,5 | Student posiada wiedzę na temat podstawowych bibliotek języka Python. Zna biblioteki definiujące proste i złożone typy danych. | |
4,0 | Student opanował wiedzę na temat bibliotek języka Python w stopniu dobrym. Zna biblioteki definiujące proste i złożone typy danych. Zna biblioteki wykorzystywane do wspomagania obliczeń inżynierskich i naukowych. | |
4,5 | Student opanował wiedzę na temat bibliotek języka Python w stopniu dobrym. Zna biblioteki definiujące proste i złożone typy danych. Zna biblioteki wykorzystywane do wspomagania obliczeń inżynierskich i naukowych. Posiada wiedzę o tworzeniu własnych bibliotek. | |
5,0 | Student opanował wiedzę na temat bibliotek języka Python w stopniu bardzo dobrym. Zna biblioteki definiujące proste i złożone typy danych. Zna biblioteki wykorzystywane do wspomagania obliczeń inżynierskich i naukowych. Posiada wiedzę o tworzeniu własnych bibliotek. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C09.1_U01 Student potrafi zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci programu w języku Python. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować i zaimplementować prosty algorytm w postaci programu w języku Python. | |
3,5 | Student potrafi zaprojektować i zaimplementować prosty algorytm w postaci programu w języku Python. Umie korzystać z kolekcji danych dostępnych bibliotekach standartdowych. | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować i zaimplementować złożony algorytm w postaci programu w języku Python. Umie korzystać z kolekcji danych dostępnych bibliotekach standartdowych. | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować i zaimplementować złożony algorytm w postaci programu w języku Python. Umie korzystać z kolekcji danych dostępnych bibliotekach standartdowych. Umie utworzyć własne typy danych i kolekcji. | |
5,0 | Student biegle projektuje i implementuje dowolnie złożone algorytmy w postaci programu w języku Python. Umie korzystać z kolekcji danych dostępnych bibliotekach standartdowych. Umie utworzyć własne typy danych i kolekcji. | |
I_1A_C09.1_U02 Student potrafi właściwie wykorzystać wybrane biblioteki do stworzenia efektywnie działającego programu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi korzystać z podstawowych funkcji dostępnych w bibliotece standardowej języka Python. | |
3,5 | Student potrafi korzystać z podstawowych funkcji dostępnych w bibliotece standardowej języka Python. Umie korzystać z bibliotek definiujących proste i złożone typy danych. | |
4,0 | Student potrafi korzystać z funkcji dostępnych w bibliotece standardowej języka Python w stopniu dobrym. Umie korzystać z bibliotek definiujących proste i złożone typy danych. Umie korzystać z bibliotek wspomagających obliczenia inżynierskie i naukowe. | |
4,5 | Student potrafi korzystać z funkcji dostępnych w bibliotece standardowej języka Python w stopniu dobrym. Umie korzystać z bibliotek definiujących proste i złożone typy danych. Umie korzystać z bibliotek wspomagających obliczenia inżynierskie i naukowe. Umie tworzyć i wykorzystać własne biblioteki. | |
5,0 | Student potrafi korzystać z funkcji dostępnych w bibliotece standardowej języka Python w stopniu bardzo dobrym. Umie korzystać z bibliotek definiujących proste i złożone typy danych. Umie korzystać z bibliotek wspomagających obliczenia inżynierskie i naukowe. Umie tworzyć i wykorzystać własne biblioteki. | |
I_1A_C09.1_U03 Student potrafi wytłumaczyć działanie programu na podstawie jego kodu źródłowego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opisać działanie poleceń języka Python. | |
3,5 | Student potrafi opisać działanie poleceń języka Python oraz ważniejszych poleceń dostępnych w bibliotekach standardowych. | |
4,0 | Student potrafi opisać działanie poleceń języka Python oraz ważniejszych poleceń dostępnych w bibliotekach. Potrafi wskazać miejsca w kodzie, będące źródłem potencjalnych problemów. | |
4,5 | Student potrafi opisać działanie poleceń języka Python oraz ważniejszych poleceń dostępnych w bibliotekach. Potrafi wskazać miejsca w kodzie, będące źródłem potencjalnych problemów oraz wie jak je poprawić. | |
5,0 | Student potrafi opisać działanie poleceń języka Python oraz ważniejszych poleceń dostępnych w bibliotekach. Potrafi wskazać miejsca w kodzie, będące źródłem potencjalnych problemów oraz wie jak je poprawić. Umie optymalizować kod programu. |
Literatura podstawowa
- M. Summerfield, Python 3. Kompletne wprowadzenie do programowania., Helion, Gliwice, 2010
- M. Gorelick, I. Ozsvald, Python. Programuj szybko i wydajnie., Helion, 2015
- L. Ramalho, Zaawansowany Python. Jasne, zwięzłe i efektywne programowanie., APN Promise, 2015
Literatura dodatkowa
- Python documentation – Tutorial, dostępna on-line: http:// docs.python.org/3/, 2018
- Python documentation – Language reference, dostępna on-line: http:// docs.python.org/3/, 2018
- Python documentation – Library reference, dostępna on-line: http:// docs.python.org/3/, 2018