Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria oprogramowania
Sylabus przedmiotu Komunikacja człowiek-maszyna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komunikacja człowiek-maszyna | ||
Specjalność | Inżynieria oprogramowania | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Nowosielski <Adam.Nowosielski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Jaskuła <Marek.Jaskula@zut.edu.pl>, Anna Lewandowska <Anna.Tomaszewska@zut.edu.pl>, Tomasz Mąka <Tomasz.Maka@zut.edu.pl>, Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl>, Włodzimierz Ruciński <wrucinski@wi.zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Programowanie 2 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uswiadomienie rozległego, interdyscyplinarnego obszaru jaki w praktyce musi byc znany informatykowi - na róznych poziomach szczegółowosci - aby mógł poprawnie zaprojektowac i zrealizować moduły komunikacji człowiek-maszyna. komputer. |
C-2 | Nauczanie umiejętności projektowania i implementacji interaktywnych systemów. |
C-3 | Nauczenie umiejętności korzystania z bibliotek HCI. |
C-4 | Zapoznanie studentów z metodami i narzędziami służącymi do ewaluacji interfejsów człowiek-maszyna. |
C-5 | Uczulenie przyszłego inzyniera na role pozatechnicznych czynników wpływajacych na rozwiazania procesów komunikacyjnych między człowiekiem a maszyną. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Instruktaż do zajęć. Ewaluacja wirtualnych asystentów. | 2 |
T-L-2 | Tworzenie własnego asystenta. Technologia chatterbotów. | 2 |
T-L-3 | Projektowanie interfejsu graficznego aplikacji (GUI) z użyciem API. | 2 |
T-L-4 | Interakcja graficzna ̶ przykład API. Gesty myszy komputerowej. | 2 |
T-L-5 | Programowe pozyskiwanie danych z urządzeń peryferyjnych. Interfejsy urządzeń. | 2 |
T-L-6 | Określanie obszarów zainteresowań na monitorze. Programowa analiza wyników eye-trackera, tworzenie mapy cieplnej. | 2 |
T-L-7 | Zapoznanie z API do rozpoznawania gestów dotykowych. | 2 |
T-L-8 | Implementacja podejścia camera mouse. | 2 |
T-L-9 | Zastosowanie dedykowanych czujników do pozyskiwania parametrów biomedycznych. | 2 |
T-L-10 | Realizacja interfejsu bezdotykowego z wykorzystaniem API. | 2 |
T-L-11 | Wykorzystanie syntezatora mowy we własnej aplikacji. | 2 |
T-L-12 | Wykorzystanie sterowania głosem we własnej aplikacji. | 2 |
T-L-13 | Komunikacja z wykorzystaniem alfabetu Brajla. | 2 |
T-L-14 | Przygotowanie schematu sesji z interfejsem mózg-komputer oraz jej przeprowadzenie. | 2 |
T-L-15 | Zaliczenie laboratorium. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fizjologiczne i kognitywne aspekty interakcji pomiędzy człowiekiem i komputerem. | 2 |
T-W-2 | Projektowanie HCI. | 2 |
T-W-3 | Wprowadzanie informacji tekstowej. | 2 |
T-W-4 | Interakcja graficzna z użyciem wskaźnika. | 2 |
T-W-5 | Systemy dialogowe. | 2 |
T-W-6 | Interakcja za pomocą dotyku. | 2 |
T-W-7 | Interakcja za pomocą gestów. | 2 |
T-W-8 | Człowiek w roli kontrolera. | 2 |
T-W-9 | Wykorzystanie kierunku patrzenia (eye tracking). | 2 |
T-W-10 | Synteza mowy. | 2 |
T-W-11 | Sterowanie za pomocą głosu. | 2 |
T-W-12 | Interakcja za pomocą urządzeń haptycznych. | 2 |
T-W-13 | Rodzaje interfejsów mózg-komputer oraz ich charakterystyka. | 2 |
T-W-14 | Interfejsy dedykowane niepełnosprawnym. | 2 |
T-W-15 | Symulatory urządzeń, trenażery. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Uzupełnienie implementacji wykonanej w czasie laboratoriów | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z realizacji wybranych laboratoriów | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Czytanie literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Udział w zaliczeniu | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady: informacyjne, problemowe i konwersatoryjne |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera oraz urządzeń peryferyjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdan z wykonanych zadan. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena implementacji |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D02.03.1_W01 Zdobycie wiedzy z zakresu komunikacji człowiek maszyna | I_1A_W09 | — | — | C-5, C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D02.03.1_U01 Umie dobrac środki techniczne do zrealizowania określonych wymogów komunikacji oraz umie przeprowadzić ewaluację gotowego rozwiązania | I_1A_U11 | — | — | C-2, C-4, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D02.03.1_K01 Ma swiadomosc budowania systemów komunikacji w scisłym zwiazku z grupa społeczna bedaca adresatem danego rozwiazania (kultura, normy, status). Zdaje sobie sprawe z odpowiedzialnosci za błedna interpretacje przekazu. | I_1A_K06 | — | — | C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D02.03.1_W01 Zdobycie wiedzy z zakresu komunikacji człowiek maszyna | 2,0 | Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student zna podstawowe pojecia, definicje i parametry fizyczne mediów zwiazanych z komunikacja głosem, tekstem, ruchem i dotykiem. Zna podstawowe (standardowe) rozwiazania techniczne. | |
3,5 | Zna biblioteki programistyczne umożliwiające tworzenie interakcji człowiek-maszyna | |
4,0 | Porównuje technologie stosowane w systemach komunikacji człowiek-maszyna | |
4,5 | Potrafi dokonac wyboru technik komunikacji pod konkretne zastosowanie. | |
5,0 | Ocenia potencjalną skutecznosc algorytmów i rozwiązań w zadanym problemie komunikacji człowiek-maszyna i wykazuje sie dodatkowa wiedza pozyskana z literatury. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D02.03.1_U01 Umie dobrac środki techniczne do zrealizowania określonych wymogów komunikacji oraz umie przeprowadzić ewaluację gotowego rozwiązania | 2,0 | Brak podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Umie skorzystać z podstawowych środków technicznych (sprzętu oraz bibliotek programistycznych) do realizacji określonych wymogów komunikacji użytkownika z maszyną. Umie przeprowadzić ewaluację gotowego rozwiązania. | |
3,5 | Operuje pojęciami, definicjami i parametrami fizycznymi mediów zwiazanych z komunikacja głosem, tekstem, ruchem i dotykiem. | |
4,0 | Potrafi napisać aplikację korzystającą z wybranego środka komunikacji człowiek-maszyna. | |
4,5 | Potrafi napisać aplikację korzystającą z kilku różnych środków komunikacji człowiek-maszyna. | |
5,0 | Umie porównać różne technologie komunikacji człowiek-maszyna i wykazuje sie umiejętnościami pozyskanymi z literatury. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D02.03.1_K01 Ma swiadomosc budowania systemów komunikacji w scisłym zwiazku z grupa społeczna bedaca adresatem danego rozwiazania (kultura, normy, status). Zdaje sobie sprawe z odpowiedzialnosci za błedna interpretacje przekazu. | 2,0 | Student nie zna postawowych czynników społecznych majacych wpływ na budowanie sodków komunikacji w relacji człowiek-maszyna, z naciskiem na interakcję człowiek-komputer. |
3,0 | Student potrafi scharakteryzowac czynniki społecznych majace wpływ na tworzenie komunikacji w relacji człowiek-maszyna, z naciskiem na interakcję człowiek-komputer. | |
3,5 | Jest świadomy istnienia i wzajemnych powiązań warstw systemu informacyjnego (formalna, techniczna, nieformalna). | |
4,0 | Rozumie mechanizmy (w tym biologiczne) odbióru przez człowieka bodzców z otoczenia i potrafi ocenic wpływ wystepujacych dysfunkcji na odbiór komunikatu. | |
4,5 | Zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z lekceważenia aspektów społecznych i percepcyjnych odbiorcy w budowaniu systemów komunikacyjnych. | |
5,0 | Jest świadomy odpowiedzialności za błędną interpretację przekazu. Wykazuje się znajomoscią aspektów prawnych zwiąnych z komunikacją w relacji człowiek-maszyna, z naciskiem na interakcję człowiek-komputer. |
Literatura podstawowa
- Alan Dix, Janet Finlay, Gregory D. Abowd, Russell Beale, Human-Computer Interaction, Prentice Hall, 2003, 3
- Daniel Wigdor, Dennis Wixon, Brave NUI World: Designing Natural User Interfaces for Touch and Gesture, Morgan Kaufmann, 2011, 1
- Dinesh K. Kumar, Sridhar Poosapadi Arjunan, Human–Computer Interface Technologies for the Motor Impaired, CRC Press, 2015