Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria oprogramowania
Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona własności intelektualnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Lipczyński <Tomasz.Lipczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką ochrony własności intelektualnej. Uzyskanie przez studentów podstawowej wiedzy nt. źródeł prawa oraz zasad ochrony utworów w prawie autorskim ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień istotnych dla kierunku studiów, które mogą mieć znaczenie w praktyce. |
C-2 | Znajomość ustaw, przepisów regulujących aspekty prawne związane z Internetem, umiejętność korzystania z Internetu w sposób nie naruszający praw osób trzecich, znajomość zasad prowadzenia działalności gospodarczej on-line i handlu elektronicznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i geneza ochrony własności intelektualnej – rys historyczny, pojęcie własności intelektualnej, specyfika i przykłady dóbr niematerialnych z zakresu własności intelektualnej. Źródła prawa autorskiego. | 2 |
T-W-2 | Przedmiot prawa autorskiego (definicja utworu). | 1 |
T-W-3 | Powstanie i czas ochrony. Podmiot praw autorskich. | 1 |
T-W-4 | Autorskie prawa majątkowe i osobiste. | 1 |
T-W-5 | Prawa pokrewne. | 1 |
T-W-6 | Umowy prawa autorskiego – umowa licencyjna i umowa przenosząca prawo – rodzaje, forma, zasady redagowania kontraktów | 1 |
T-W-7 | Prawo do wizerunku i prawo adresata korespondencji. | 1 |
T-W-8 | Ochrona cywilnoprawna autorskich praw osobistych i praw majątkowych. | 1 |
T-W-9 | Ochrona prawno karna autorskich praw osobistych i praw majątkowych. | 1 |
T-W-10 | Ochrona baz danych w prawie autorskim. | 1 |
T-W-11 | Prawo autorskie a Internet. | 1 |
T-W-12 | Naruszenie praw własności intelektualnej w Internecie. | 1 |
T-W-13 | Świadczenie usług drogą elektroniczną. | 1 |
T-W-14 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacje | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia prowadzone są w formie wykładów akademickich, z użyciem prezentacji multimedialnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Przedmiot kończy się zaliczeniem pisemnym, obejmującym materiał podany na wykładach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_A02_W01 Student opanowuje wiedze o zakresie i istocie prawa autorskiego, własności intelektualnej oraz sposobach i formach ich ochrony w kraju i zagranicą. | I_1A_W07, I_1A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_A02_U01 Potrafi wykorzystac wiedzę dotyczacą własności intelektualnej do sprawnego funkcjonowania w obszarach społecznych i gospodarczych. Potrafi korzystac z informacji patentowej i literatury z zakresu ochrony włąsnoći intelektualnej i prawa autorskiego. | I_1A_U14, I_1A_U16, I_1A_U17 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_A02_K01 Student propaguje postawy nastawione na poszanowanie praw autorskich, rozumie konsekwencje łamania tychże praw. | I_1A_K06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-13 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_A02_W01 Student opanowuje wiedze o zakresie i istocie prawa autorskiego, własności intelektualnej oraz sposobach i formach ich ochrony w kraju i zagranicą. | 2,0 | nie zna żadnych definicji, nie rozróżnia kategorii i praw |
3,0 | zna niektóre definicje, ewentualnie zna niepełne definicje, nie rozróżnia kategorii i praw | |
3,5 | zna podstawowe definicje, rozróżnia niektóre kategorie i praw, ale nie potrafi ich porównać, wskazać różnić | |
4,0 | zna podstawowe definicje, rozróżnia kategorie i praw, ale nie potrafi ich porównać, wskazać różnić | |
4,5 | zna podstawowe definicje, rozróżnia kategorie i praw, potrafi porównać niektóre z nich, wskazać różnice pomięsdzy niektórymi z nich | |
5,0 | zna podstawowe definicje, rozróżnia kategorie i praw, potrafi je porównać, wskazać różnice |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_A02_U01 Potrafi wykorzystac wiedzę dotyczacą własności intelektualnej do sprawnego funkcjonowania w obszarach społecznych i gospodarczych. Potrafi korzystac z informacji patentowej i literatury z zakresu ochrony włąsnoći intelektualnej i prawa autorskiego. | 2,0 | nie potrafi podać żadnych definicji, nie rozróżnia kategorii i praw |
3,0 | potrafi wymienić niektóre definicje, ewentualnie zna niepełne definicje, nie rozróżnia kategorii i praw | |
3,5 | potrafi podać podstawowe definicje, rozróżnia niektóre kategorie i praw, ale nie potrafi ich porównać, wskazać różnić | |
4,0 | potrafi podać podstawowe definicje,potrafi rozróżnić kategorie i prawa, ale nie potrafi ich porównać, wskazać różnić | |
4,5 | potrafi podać podstawowe definicje,potrafi rozróżnić kategorie i prawa, potrafi porównać niektóre z nich, wskazać różnice pomiędzy niektórymi z nich | |
5,0 | potrafi podać podstawowe definicje,potrafi rozróżnić kategorie i prawa, potrafi porównać je porównać oraz wskazać różnice pomiędzy nimi |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_A02_K01 Student propaguje postawy nastawione na poszanowanie praw autorskich, rozumie konsekwencje łamania tychże praw. | 2,0 | nie rozumie konsekwencji naruszania praw wyłącznych, nie ma świadomości co do naruszania praw wyłącznych, nie wykazuje zainteresowania w przestrzeganiu przepisów prawa |
3,0 | rozumie niektóre konsekwencje naruszenia praw wyłącznych co pozwala w tym zakresie na korzystanie z praw wyłącznych | |
3,5 | rrozumie konsekwencje naruszenia praw wyłącznych co pozwala na świadome w tym zakresie korzystanie z praw wyłącznych, podczas korzystania z cudzej własności intelektualnej stara się postępować zgodnie z zasadami przepisów prawa (na tyle na ile pozwala mu posiadana wiedza) | |
4,0 | rozumie konsekwencje naruszania praw wyłacznych, świadomie podejmuje decyzję o ochronie, świadomie korzysta z cudzej własności intelektualnej | |
4,5 | rozumie konsekwencje naruszania praw wyłącznych, świadomie i odpowiedzialnie podejmuje decyzję o ochronie, odpowiedzialnie i świadomie korzysta z cudzej własności intelektualnej, jest wraźliwy na naruszenia | |
5,0 | rozumie konsekwencje naruszania praw wyłącznych, świadomie podejmuje decyzję o ochronie, odpowiedzialnie i świadomie korzysta z cudzej własności intelektualnej, jest wraźliwy na naruszenia, wykazuje aktywność w pogłębianiu i przekazywaniu wiedz z zakresu własności intelektualnej innym osobom, ma świadomośc o zmienności przepisów prawa, |
Literatura podstawowa
- Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Dz. U. z .2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm., 2006, tekst jednolity
- J. Barta, R. Markiewicz, Prawo autorskie i prawa pokrewne, Lex - Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa, 2011
- A. Matlak, Prawo autorskie w społeczeństwie informacyjnym, Kraków, 2004