Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: Systemy komputerowe zorientowane na człowieka
Sylabus przedmiotu Duże zbiory danych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Duże zbiory danych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl>, Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy wykorzystywania, administrowania i projektowania baz danych |
W-2 | Podstawy programowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z metodami przetwarzania i analizy dużych zbiorów danych |
C-2 | Poznanie standardowych narzędzi informatycznych stosowanych w przetwarzaniu i analizie dużych zbiorów danych |
C-3 | Przygotowanie do samodzielnego rozwiązywania problemów z zakresu przetwarzania i analizy dużych zbiorów danych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | ETL | 2 |
T-L-2 | Redukowanie i próbkowanie danych | 2 |
T-L-3 | Rozproszone bazy relacyjne | 2 |
T-L-4 | HDFS i YARN | 2 |
T-L-5 | Bazy grafowe | 2 |
T-L-6 | Paradygmat Map-reduce | 2 |
T-L-7 | Apache Hive | 2 |
T-L-8 | Apache HBase | 2 |
T-L-9 | Apache Spark | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do dużych zbiorów danych: źródła dyskretne i ciągłe (streaming), wstępne przetwarzanie, czyszczenie | 2 |
T-W-2 | Redukowanie i próbkowanie danych | 2 |
T-W-3 | Extract, Transform and Load (ETL) | 2 |
T-W-4 | Przechowywanie dużych danych: rozproszone bazy relacyjne (2h), Apache Hadoop: HDFS i YARN (4h), bazy grafowe (2h) | 4 |
T-W-5 | Paradygmat Map-reduce | 2 |
T-W-6 | Apache Hive | 2 |
T-W-7 | Apache HBase | 2 |
T-W-8 | Apache Spark | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 15 |
A-L-3 | Opracowanie wyników zadań laboratoryjnych, opracowanie sprawozdań | 15 |
A-L-4 | konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 12 |
A-W-4 | Analiza literatury i materiałów z wykładów | 18 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją |
M-2 | Laboratoria - metoda przypadków, rozwiązywanie zadań z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena zadań zrealizowanych na laboratoriach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiałów z wykładów w formie egzaminu pisemnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_C02_W01 Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu przetwarzania i analizy dużych zbiorów danych | I_2A_W04 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-W-8, T-W-5, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-L-5, T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-W-3, T-W-7, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_C02_U01 Potrafi wykorzysać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów z zakresy przetwarzania i analizy dużych zbiorów danych | I_2A_U04 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-2, T-L-3, T-W-4, T-L-8, T-W-8, T-L-6, T-L-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-L-9, T-L-2, T-L-7, T-L-5, T-W-7, T-L-1, T-W-6 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_C02_K01 Aktywna postawa poznawcza, umocnienie świadomości potrzeby pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów i wzmocnienie chęci rozwoju zawodowego. | I_2A_K02, I_2A_K03, I_2A_K05 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-L-4, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-L-5, T-W-7, T-L-2, T-L-6, T-W-8, T-L-7, T-L-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_C02_W01 Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu przetwarzania i analizy dużych zbiorów danych | 2,0 | Student nie opanował materiału w stopniu dostatecznym. |
3,0 | Student opanował materiał przedmiotu w stopniu podstawowym, rozróżnia podstawowe zdania i zna możliwości dostęnych narzędzi. | |
3,5 | Student opanował materiał przedmiotu w stopniu ponad podstawowoym, rozróżnia podstawowe zdania i zna możliwości dostęnych narzędzi. | |
4,0 | Student opanował materiał przedmiotu w stopniu dobry, rozróżnia podstawowe zdania i zna możliwości dostęnych narzędzi oraz rozumie używane w nich algorytmy | |
4,5 | Student opanował materiał przedmiotu w stopniu ponad dobry, rozróżnia podstawowe zdania, zna możliwości dostęnych narzędzi, rozumie używane w nich algorytmy i wie jak je dobrać w zależności od zdefiniowanego problemu | |
5,0 | Student opanował materiał przedmiotu w stopniu bardzo dobrym, rozróżnia podstawowe zdania, zna możliwości dostęnych narzędzi, rozumie używane w nich algorytmy i bardzo dobrze wie jak je dobrać w zależności od zdefiniowanego problemu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_C02_U01 Potrafi wykorzysać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów z zakresy przetwarzania i analizy dużych zbiorów danych | 2,0 | Student nie opanował materiału w stopniu dostatecznym |
3,0 | Student opanował materiał przedmiotu w stopniu dostatecznym, rozróżnia podstawowe zdania i umie je częsciowo rozwiązywać za pomocą dostęnych narzędzi. | |
3,5 | Student opanował materiał przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym, rozróżnia podstawowe zdania i umie je rozwiązywać za pomocą dostęnych narzędzi. | |
4,0 | Student opanował materiał przedmiotu w stopniu dobrym, rozróżnia podstawowe zdania i umie je prawidłowo rozwiązywać za pomocą dostęnych narzędzi. | |
4,5 | Student opanował materiał przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym, rozróżnia podstawowe zdania i umie je skutecznie rozwiązywać za pomocą dostęnych narzędzi. Potrafi zidentyfikować problem z zakresu analizy dużych zbiorów danych i dobrać do niego metodę. | |
5,0 | Student opanował materiał przedmiotu w więcej niż dobrym, rozróżnia podstawowe zdania i umie je skutecznie rozwiązywać za pomocą dostęnych narzędzi. Potrafi zidentyfikować problem z zakresu analizy dużych zbiorów danych oraz dobrać i uzasadnić metodę roziwiązania problemu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_C02_K01 Aktywna postawa poznawcza, umocnienie świadomości potrzeby pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów i wzmocnienie chęci rozwoju zawodowego. | 2,0 | |
3,0 | Student aktywnie rozwiązuje postawione problemy wykazując samodzielność w doborze odpowiednich środków technicznych i metod inżynierskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- White T., Hadoop. Komplety przewodnik. Analiza i przechowywanie danych, Halion, Gliwice, 2015, Wyd. 4