Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: Projektowanie oprogramowania

Sylabus przedmiotu Zespołowy projekt badawczy 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zespołowy projekt badawczy 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Kolegium Dziekańskie
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Pejaś <Jerzy.Pejas@zut.edu.pl>, Piotr Piela <Piotr.Piela@zut.edu.pl>, Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Inżynieria oprogramowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu przygotowanie studenta do prowadzenia badań w ramach informatyki, celem dodatkowym jest doskonalenie umiejętniości pracy zespołowej oraz nabywanie doświadczenia w realizacji złażonych projektów inżynierskich z zakresu informatyki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wybór tematyki projektu i ustalenie harmonogramu prac.2
T-P-2Realizacja praktyczna projektu obejmująca następujące elementy wspólne dla wszystkich projektów: określenie problemu badawczego, wybór metodyki zarządzania projektem, podział ról w zespole, ustalenie koncepcji rozwiązania, ustalenie założeń projektowych (wybór środowiska programistycznego wybór bibliotek), implementację, przygotowanie dokumentacji oraz raportu z testów aplikacji/urządzenia, raportu z badań. Projekty realizowane są w zespołach standardowo 4 osobowych. Tematyka projektów powinna odnosić się do obszarów w któych na Wydziale prowadzone są badania naukowe na odpowiednim poziomie. Przykładowo może ona dotyczyć takich zagadnień jak np.: programowanie równoległe i rozproszone, modelowanie sieci złożonych i systemów, sztuczna inteligencja, widzenie komputerowe, uczenie maszynowe, obrazowanie komputerowe, grafika i gry komputerowe, cyberbezpieczeństwo, systemy wbudowane, automatyka cyfrowa, projektowanie interfejsów użytkownika. Dopuszczalne jest rozłożenie projektu na dwa semestry jednak w takiej sytuacji w jednym semestrze musi być wykonana funkcjonalnie zamknięta część14
T-P-3Prezentacja projektów na forum grupy4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2Przygotowanie tematyki oraz koncepcji projektu.10
A-P-3Implementacja projektu - praca własna10
A-P-4Opracowanie dokumentacji do zrealizowanego projektu.10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Projekt zespołowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena merytoryczna projektu, raportu z badań, dokumentacji projektowej oraz prezentacji wykonanego projektu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania studenta do realizacji zadań projektowych.
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności pracy w zespole.

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_C07_U01
Student jest umie realizować zespołowe projekty badawcze w obszarze informatyki.
I_2A_U04, I_2A_U09, I_2A_U10, I_2A_U15, I_2A_U05

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_C07_K01
Student posiada kompetencje do kreatywnego rozwiązywania złożónych problemów w zarówno w sposób indywidualny, jak i zespołowo.
I_2A_K02, I_2A_K04, I_2A_K05C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1S-3

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_2A_C07_U01
Student jest umie realizować zespołowe projekty badawcze w obszarze informatyki.
2,0
3,0Student roziązał postawione zadanie projektowe w stopniu podstawowmy, fragmenty rozwiązania odbiegją nieznacznie od przyjętych wcześniej założeń. Poziom skomplikowania zadania był umiarkowany.
3,5Student rozwiązał postawione zadanie projektowe w stopniu ponad podstawowym, fragmenty rozwiązania odbiegją nieznacznie od przyjętych wcześniej założeń. Poziom skomplikowania zadania był umiarkowany.
4,0Student rozwiązał postawione zadanie projektowe w stopniu dobrym, fragmenty rozwiązania odbiegją nieznacznie od przyjętych wcześniej założeń. Poziom skomplikowania zadania był duży.
4,5Student rozwiązał postawione zadanie projektowe w stopniu nad dobrym. Fagmenty rozwiązania nie odbiegają od przyjętych wcześniej założeń. Poziom skomplikowania zadania był duży.
5,0Student rozwiązał w pełni postawione zadanie projektowe, zgodnie z przyjętymi wcześniej załóżeniami. Poziom skomplikowania zadania był wysoki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_2A_C07_K01
Student posiada kompetencje do kreatywnego rozwiązywania złożónych problemów w zarówno w sposób indywidualny, jak i zespołowo.
2,0
3,0Student wywiązywał się ze swojej roli w projekcie w sposób akceptowalny.
3,5
4,0Student wywiązywał dobrze się ze swojej roli w projekcie, aktywnie uczestniczył w pracach projektowych.
4,5
5,0Student wywiązywał bardzo dobrze się ze swojej roli w projekcie, aktywnie uczestniczył w pracach projektowych, kreował tworzone rozwiązania.

Literatura podstawowa

  1. Karl Ulrich, Steven Eppinger, Product Design and Development, McGraw-Hill/Irwin, 1998
  2. Robert K. Wysocki, Efektywne Zarządzanie Projektami, ONE PRESS / HELION, 2018
  3. Michał Trocki, Metodyki i standardy zarządzania projektami, PWE, 2017

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wybór tematyki projektu i ustalenie harmonogramu prac.2
T-P-2Realizacja praktyczna projektu obejmująca następujące elementy wspólne dla wszystkich projektów: określenie problemu badawczego, wybór metodyki zarządzania projektem, podział ról w zespole, ustalenie koncepcji rozwiązania, ustalenie założeń projektowych (wybór środowiska programistycznego wybór bibliotek), implementację, przygotowanie dokumentacji oraz raportu z testów aplikacji/urządzenia, raportu z badań. Projekty realizowane są w zespołach standardowo 4 osobowych. Tematyka projektów powinna odnosić się do obszarów w któych na Wydziale prowadzone są badania naukowe na odpowiednim poziomie. Przykładowo może ona dotyczyć takich zagadnień jak np.: programowanie równoległe i rozproszone, modelowanie sieci złożonych i systemów, sztuczna inteligencja, widzenie komputerowe, uczenie maszynowe, obrazowanie komputerowe, grafika i gry komputerowe, cyberbezpieczeństwo, systemy wbudowane, automatyka cyfrowa, projektowanie interfejsów użytkownika. Dopuszczalne jest rozłożenie projektu na dwa semestry jednak w takiej sytuacji w jednym semestrze musi być wykonana funkcjonalnie zamknięta część14
T-P-3Prezentacja projektów na forum grupy4
20

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2Przygotowanie tematyki oraz koncepcji projektu.10
A-P-3Implementacja projektu - praca własna10
A-P-4Opracowanie dokumentacji do zrealizowanego projektu.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_C07_U01Student jest umie realizować zespołowe projekty badawcze w obszarze informatyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U04Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U09Ma umiejętność stosowania zaawansowanych technik programowania i metodyki projektowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
I_2A_U10Potrafi projektować zgodnie z przyjętą specyfikacją złożony system informatyczny lub jego fragment oraz porównywać i krytycznie oceniać wybrane rozwiązania projektowe
I_2A_U15Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
I_2A_U05Potrafi dokonywać analizy i syntezy złożonych systemów z uwzględnieniem ich pozatechnicznego kontekstu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student roziązał postawione zadanie projektowe w stopniu podstawowmy, fragmenty rozwiązania odbiegją nieznacznie od przyjętych wcześniej założeń. Poziom skomplikowania zadania był umiarkowany.
3,5Student rozwiązał postawione zadanie projektowe w stopniu ponad podstawowym, fragmenty rozwiązania odbiegją nieznacznie od przyjętych wcześniej założeń. Poziom skomplikowania zadania był umiarkowany.
4,0Student rozwiązał postawione zadanie projektowe w stopniu dobrym, fragmenty rozwiązania odbiegją nieznacznie od przyjętych wcześniej założeń. Poziom skomplikowania zadania był duży.
4,5Student rozwiązał postawione zadanie projektowe w stopniu nad dobrym. Fagmenty rozwiązania nie odbiegają od przyjętych wcześniej założeń. Poziom skomplikowania zadania był duży.
5,0Student rozwiązał w pełni postawione zadanie projektowe, zgodnie z przyjętymi wcześniej załóżeniami. Poziom skomplikowania zadania był wysoki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_C07_K01Student posiada kompetencje do kreatywnego rozwiązywania złożónych problemów w zarówno w sposób indywidualny, jak i zespołowo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K02Ma świadomość znaczenia aktualności wiedzy w rozwiązywaniu problemów, jest zdeterminowany do osiągania założonych celów, a w przypadku trudności w ich osiąganiu potrafi korzystać z pomocy ekspertów
I_2A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
I_2A_K05Jest gotów do pełnienia różnych ról zawodowych, ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół oraz wspólnie realizowane zadania, świadomie stosuje przepisy prawa dotyczące własności intelektualnej i przestrzega zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu przygotowanie studenta do prowadzenia badań w ramach informatyki, celem dodatkowym jest doskonalenie umiejętniości pracy zespołowej oraz nabywanie doświadczenia w realizacji złażonych projektów inżynierskich z zakresu informatyki
Treści programoweT-P-1Wybór tematyki projektu i ustalenie harmonogramu prac.
T-P-2Realizacja praktyczna projektu obejmująca następujące elementy wspólne dla wszystkich projektów: określenie problemu badawczego, wybór metodyki zarządzania projektem, podział ról w zespole, ustalenie koncepcji rozwiązania, ustalenie założeń projektowych (wybór środowiska programistycznego wybór bibliotek), implementację, przygotowanie dokumentacji oraz raportu z testów aplikacji/urządzenia, raportu z badań. Projekty realizowane są w zespołach standardowo 4 osobowych. Tematyka projektów powinna odnosić się do obszarów w któych na Wydziale prowadzone są badania naukowe na odpowiednim poziomie. Przykładowo może ona dotyczyć takich zagadnień jak np.: programowanie równoległe i rozproszone, modelowanie sieci złożonych i systemów, sztuczna inteligencja, widzenie komputerowe, uczenie maszynowe, obrazowanie komputerowe, grafika i gry komputerowe, cyberbezpieczeństwo, systemy wbudowane, automatyka cyfrowa, projektowanie interfejsów użytkownika. Dopuszczalne jest rozłożenie projektu na dwa semestry jednak w takiej sytuacji w jednym semestrze musi być wykonana funkcjonalnie zamknięta część
T-P-3Prezentacja projektów na forum grupy
Metody nauczaniaM-1Projekt zespołowy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena umiejętności pracy w zespole.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wywiązywał się ze swojej roli w projekcie w sposób akceptowalny.
3,5
4,0Student wywiązywał dobrze się ze swojej roli w projekcie, aktywnie uczestniczył w pracach projektowych.
4,5
5,0Student wywiązywał bardzo dobrze się ze swojej roli w projekcie, aktywnie uczestniczył w pracach projektowych, kreował tworzone rozwiązania.