Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: Inżynieria systemów informacyjnych

Sylabus przedmiotu Grafika i wizualizacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grafika i wizualizacja
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Mariusz Borawski <mborawski@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariusz Borawski <mborawski@wi.zut.edu.pl>, Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl>, Dariusz Frejlichowski <dfrejlichowski@wi.zut.edu.pl>, Anna Lewandowska <Anna.Tomaszewska@zut.edu.pl>, Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 24 3,00,50zaliczenie
wykładyW4 18 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Programowanie 2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu grafiki komputerowej i wizualizacji.
C-2Zapoznanie studentów z budową obrazu i metodami poprawy jego jakości
C-3Zapoznanie studentów z metodami manipulacji oraz modyfikacji obiektów dwu i trójwymiarowych w systemach graficznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe techniki manipulowania obrazem4
T-L-2Poprawa jakości obrazu4
T-L-3Operowanie obiektami2
T-L-4Edytor Unity, tworzenie sceny, przekształcenia geometryczne, manipulacja obiektami, tworzenie prefabów4
T-L-5Wykorzystanie gotowych modeli i modułów w Unity4
T-L-6Animacje w Unity4
T-L-7Podsumowanie i zaliczenie2
24
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do grafiki komputerowej: (podstawowe pojęcia, sprzęt stosowany w grafice komputerowej, rys historyczny)2
T-W-2Grafika rastrowa i wektorowa1
T-W-3Obraz cyfrowy (budowa, rejestracja obrazu, proste przekształcenia obrazu, poprawa jego subiektywnej jakości)2
T-W-4Fizjologiczne i percepcyjne podstawy procesu widzenia obrazów (budowa układu wzrokowego człowieka, pojęcia jasności, kontrastu i koloru)2
T-W-5Modelowanie obiektów trójwymiarowych (podstawy matematyczne, reprezentacje geometrii, przekształcenia geometryczne, tworzenie i manipulowanie obiektami 3D)4
T-W-6Metody i algorytmy stosowane w systemach graficznych3
T-W-7Modele barw2
T-W-8Zaliczenie2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach24
A-L-2praca indywidualna nad zadaniami realizowanych na laboratoriach35
A-L-3studiowanie przykładów oraz indywidualna praca z dokumentacją Unity14
A-L-4wymiana wiedzy z innymi studentami2
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2przygotowanie do zaliczenia46
A-W-3udział w konsultacjach12
76

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca - metoda przypadków
M-3metoda programowana - z użyciem komputera
M-4metoda praktyczna - pokaz
M-5metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocenie podlega sposób wykonania poszczególnych zadań, liczba tych zadań oraz terminowość i systematyczność
S-2Ocena podsumowująca: ocena zostanie wystawiona na podstawie analizy ocen cząstkowych z poszczególnych zadań laboratoryjnych, oraz kolokwium lub pytań ustnych sprawdzających wiedzę i umiejętności zdobyte na podstawie zrealizowanych zadań
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie pisemnej (odpowiedzi na postawione pytania)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C10_W01
Posiada wiedzę z zakresu grafiki komputerowej i wizualizacji, modyfikowania obrazów w celu ich poprawy wizulanej, manipulowania i modyfikacji obiekami dwu- oraz trójwymiarowymi w systemach graficznych.
I_1A_W09C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-8M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C10_U01
Praktyczna umiejętność modyfikowania obrazów w celu ich poprawy wizulanej, manipulowania i modyfikacji obiekami dwu- oraz trójwymiarowymi w systemach graficznych.
I_1A_U03, I_1A_U05C-3, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-5M-4, M-5, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C10_W01
Posiada wiedzę z zakresu grafiki komputerowej i wizualizacji, modyfikowania obrazów w celu ich poprawy wizulanej, manipulowania i modyfikacji obiekami dwu- oraz trójwymiarowymi w systemach graficznych.
2,0
3,0Potwierdzenie zdobycia wiedzy wyrażone zdaniem egzaminu na poziomie dostatecznym.
3,5Potwierdzenie zdobycia wiedzy wyrażone zdaniem egzaminu na poziomie ponad dostatecznym.
4,0Potwierdzenie zdobycia wiedzy wyrażone zdaniem egzaminu na poziomie dobrym.
4,5Potwierdzenie zdobycia wiedzy wyrażone zdaniem egzaminu na poziomie ponad dobrym.
5,0Potwierdzenie zdobycia wiedzy wyrażone zdaniem egzaminu na poziomie bardzo dobrym lub przygotowanie wyróżniającego się projektu, który potwierdzi posiadanie wymaganej wiedzy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C10_U01
Praktyczna umiejętność modyfikowania obrazów w celu ich poprawy wizulanej, manipulowania i modyfikacji obiekami dwu- oraz trójwymiarowymi w systemach graficznych.
2,0
3,0Wykonanie podstawowego pakietu zadań, oraz uzyskanie zadawalających odpowedzi na pytania dotyczące tych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. James D. Foley, Andries Dam, John Hughes, Richard Phillips, Wprowadzenie do grafiki komputerowej, WNT, Warszawa, Polska, 1995, 1
  2. Mariusz Borawski, Rachunek wektorowy w przetwarzaniu obrazów, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, Polska, 2007, 1
  3. Michał Jankowski, Elementy grafiki komputerowej, WNT, Warszaw, Polska, 2006, 2

Literatura dodatkowa

  1. Mariusz Borawski, Rachunek wektorowy z arytmetką przyrostów w przetwarzaniu obrazów, PWN, Warszawa, Polska, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe techniki manipulowania obrazem4
T-L-2Poprawa jakości obrazu4
T-L-3Operowanie obiektami2
T-L-4Edytor Unity, tworzenie sceny, przekształcenia geometryczne, manipulacja obiektami, tworzenie prefabów4
T-L-5Wykorzystanie gotowych modeli i modułów w Unity4
T-L-6Animacje w Unity4
T-L-7Podsumowanie i zaliczenie2
24

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do grafiki komputerowej: (podstawowe pojęcia, sprzęt stosowany w grafice komputerowej, rys historyczny)2
T-W-2Grafika rastrowa i wektorowa1
T-W-3Obraz cyfrowy (budowa, rejestracja obrazu, proste przekształcenia obrazu, poprawa jego subiektywnej jakości)2
T-W-4Fizjologiczne i percepcyjne podstawy procesu widzenia obrazów (budowa układu wzrokowego człowieka, pojęcia jasności, kontrastu i koloru)2
T-W-5Modelowanie obiektów trójwymiarowych (podstawy matematyczne, reprezentacje geometrii, przekształcenia geometryczne, tworzenie i manipulowanie obiektami 3D)4
T-W-6Metody i algorytmy stosowane w systemach graficznych3
T-W-7Modele barw2
T-W-8Zaliczenie2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach24
A-L-2praca indywidualna nad zadaniami realizowanych na laboratoriach35
A-L-3studiowanie przykładów oraz indywidualna praca z dokumentacją Unity14
A-L-4wymiana wiedzy z innymi studentami2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2przygotowanie do zaliczenia46
A-W-3udział w konsultacjach12
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C10_W01Posiada wiedzę z zakresu grafiki komputerowej i wizualizacji, modyfikowania obrazów w celu ich poprawy wizulanej, manipulowania i modyfikacji obiekami dwu- oraz trójwymiarowymi w systemach graficznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W09Zna zasady działania i podstawowe metody projektowania interfejsów komunikacyjnych człowiek-maszyna, ze szczególnym uwzględnieniem obrazowania komputerowego i wizualizacji danych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu grafiki komputerowej i wizualizacji.
C-2Zapoznanie studentów z budową obrazu i metodami poprawy jego jakości
C-3Zapoznanie studentów z metodami manipulacji oraz modyfikacji obiektów dwu i trójwymiarowych w systemach graficznych
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do grafiki komputerowej: (podstawowe pojęcia, sprzęt stosowany w grafice komputerowej, rys historyczny)
T-W-4Fizjologiczne i percepcyjne podstawy procesu widzenia obrazów (budowa układu wzrokowego człowieka, pojęcia jasności, kontrastu i koloru)
T-W-5Modelowanie obiektów trójwymiarowych (podstawy matematyczne, reprezentacje geometrii, przekształcenia geometryczne, tworzenie i manipulowanie obiektami 3D)
T-W-6Metody i algorytmy stosowane w systemach graficznych
T-W-7Modele barw
T-W-3Obraz cyfrowy (budowa, rejestracja obrazu, proste przekształcenia obrazu, poprawa jego subiektywnej jakości)
T-W-2Grafika rastrowa i wektorowa
T-W-8Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca - metoda przypadków
M-3metoda programowana - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie pisemnej (odpowiedzi na postawione pytania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potwierdzenie zdobycia wiedzy wyrażone zdaniem egzaminu na poziomie dostatecznym.
3,5Potwierdzenie zdobycia wiedzy wyrażone zdaniem egzaminu na poziomie ponad dostatecznym.
4,0Potwierdzenie zdobycia wiedzy wyrażone zdaniem egzaminu na poziomie dobrym.
4,5Potwierdzenie zdobycia wiedzy wyrażone zdaniem egzaminu na poziomie ponad dobrym.
5,0Potwierdzenie zdobycia wiedzy wyrażone zdaniem egzaminu na poziomie bardzo dobrym lub przygotowanie wyróżniającego się projektu, który potwierdzi posiadanie wymaganej wiedzy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C10_U01Praktyczna umiejętność modyfikowania obrazów w celu ich poprawy wizulanej, manipulowania i modyfikacji obiekami dwu- oraz trójwymiarowymi w systemach graficznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U03Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
I_1A_U05Potrafi rozwiązywać zadania i problemy informatyczne z wykorzystaniem metod matematyki obliczeniowej w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami manipulacji oraz modyfikacji obiektów dwu i trójwymiarowych w systemach graficznych
C-2Zapoznanie studentów z budową obrazu i metodami poprawy jego jakości
Treści programoweT-L-1Podstawowe techniki manipulowania obrazem
T-L-2Poprawa jakości obrazu
T-L-7Podsumowanie i zaliczenie
T-L-6Animacje w Unity
T-L-4Edytor Unity, tworzenie sceny, przekształcenia geometryczne, manipulacja obiektami, tworzenie prefabów
T-L-3Operowanie obiektami
T-L-5Wykorzystanie gotowych modeli i modułów w Unity
Metody nauczaniaM-4metoda praktyczna - pokaz
M-5metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
M-3metoda programowana - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocenie podlega sposób wykonania poszczególnych zadań, liczba tych zadań oraz terminowość i systematyczność
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykonanie podstawowego pakietu zadań, oraz uzyskanie zadawalających odpowedzi na pytania dotyczące tych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0