Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: Inżynieria systemów informacyjnych
Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektem informatycznym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie projektem informatycznym | ||
Specjalność | Inżynieria oprogramowania | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Łukasz Radliński <lradlinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl>, Krzysztof Małecki <Krzysztof.Malecki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Inżynieria oprogramowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami metodologicznymi dotyczącymi zarządzania projektami. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji projektowej oraz zarządzania projektem z wykorzystaniem dedykowanego oprogramowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Planowanie projektu, strukturyzacja projektu, WBS na wykresie Gantta. | 2 |
T-L-2 | Opracowanie struktury odpowiedzialności i obowiązków w projekcie. Zespół zarządzania projektem. | 2 |
T-L-3 | Przygotowanie Uzasadnienia Biznesowego projektu. Identyfikacja, analiza i ocena ryzyka projektu. | 2 |
T-L-4 | Planowanie zasobów, kosztorys projektu, budżet, rozkład kosztów w czasie. Rozwiązywanie problemów z nadmiernym obciążeniem zasobów, optymalizacja projektu. | 2 |
T-L-5 | Analiza ścieżki krytycznej projektu. Plan bazowy projektu. Śledzenie wartości rzeczywistych. Wprowadzanie danych rzeczywistych z postępów projektu. Analiza odchyleń terminów, kosztów. Raportowanie z grup: działań bieżących, kosztów, przydziałów, obciążenia pracą. | 2 |
T-L-6 | Gra sytuacyjna - zwinne dostosowanie się do zmieniających się wymagań | 1 |
T-L-7 | Określenie założeń projektowych dla następnych spotkań | 1 |
T-L-8 | Realizacja projektu zgodnie ze zwinnym podejściem do zarządzania projektem | 4 |
T-L-9 | Konflikty w zespole | 1 |
T-L-10 | Przegląd projektu i retrospektywa | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarządzanie projektem podstawowe pojęcia i definicje. Cykl zarządzania projektem. Zarządzanie zespołami projektowymi. | 2 |
T-W-2 | Inicjowanie i planowanie projektu. Zarządzanie komunikacją, konfiguracją i zmianami. | 2 |
T-W-3 | Zarządzanie zakresem projektu. Zarządzanie harmonogramem. Zarządzanie zasobami projektowymi. | 2 |
T-W-4 | Zarządzanie ryzykiem projektowym. Zarządzanie wykonaniem, kontrolą i zamykaniem projektu. | 2 |
T-W-5 | Integracja metodyk wytwórczych z metodykami zarządczymi przy realizacji projektów informatycznych. | 2 |
T-W-6 | Podstawy zwinnego zarządzania projektami informatycznymi | 1 |
T-W-7 | Zasady tworzenia i rozwoju efektywnych zespołów działających w zwinnym otoczeniu projektowym (podatnym na zmiany) | 1 |
T-W-8 | Zasady planowania rozwoju produktu bazującego na iteracjach (sprintach) oraz wydaniach | 1 |
T-W-9 | Określanie wymagań (reguła MoSCoW) i zwinne zarządzanie wymaganiami | 1 |
T-W-10 | Szacowanie kosztu pracy zadań | 1 |
T-W-11 | Fazy realizacji sprintów w zwinnym zarządzaniu projektami | 1 |
T-W-12 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć praktycznych | 10 |
A-L-3 | Tworzenie raportów | 10 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Przegląd literatury | 12 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 6 |
A-W-4 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny uzupełniony prezentacją multimedialną. |
M-2 | Dyskusja |
M-3 | Projekt zespołowy. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona po każdych zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca (pod koniec semestru) na podstawie podsumowania osiągniętych przez studenta efektów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D02.11.1_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą podstaw zarządzania projektami informatycznymi. | I_1A_W06, I_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D02.11.1_U01 Student umie stosować zasady zarządzania projektami informatycznymi oraz narzędzia wspomagające zarządzanie projektami. | I_1A_U07, I_1A_U14, I_1A_U16 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D02.11.1_K01 Student nabywa kompetencje związane z analizą i rozwiązywaniem problemów wynikających ze złożoności i róznorodności projektu. | I_1A_K03, I_1A_K04, I_1A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-L-3 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D02.11.1_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą podstaw zarządzania projektami informatycznymi. | 2,0 | |
3,0 | Student zna cykl zarządzania projektem oraz podstawowe procesy, narzędzia i techniki związane z inicjowaniem i planowaniem projektu. | |
3,5 | Student zna cykl zarządzania projektem oraz podstawowe procesy, narzędzia i techniki związane z inicjowaniem i planowaniem projektu. Ma wiedzę dotyczącą zarządzania zakresem projektu oraz zarządzania harmonogramem. ma wiedzę z zakresu zarządzania zasobami projektowymi. | |
4,0 | Student zna cykl zarządzania projektem oraz podstawowe procesy, narzędzia i techniki związane z inicjowaniem i planowaniem projektu. Ma wiedzę dotyczącą zarządzania zakresem projektu oraz zarządzania harmonogramem. ma wiedzę z zakresu zarządzania zasobami projektowymi. Ma wiedzę z zakresu zarządzania zespołami projektowymi. ma wiedzę z zakresu zarządzania komunikacją, konfiguracją i zmianami. | |
4,5 | Student zna cykl zarządzania projektem oraz podstawowe procesy, narzędzia i techniki związane z inicjowaniem i planowaniem projektu. Ma wiedzę dotyczącą zarządzania zakresem projektu oraz zarządzania harmonogramem. ma wiedzę z zakresu zarządzania zasobami projektowymi. Ma wiedzę z zakresu zarządzania zespołami projektowymi. ma wiedzę z zakresu zarządzania komunikacją, konfiguracją i zmianami. Ma wiedzę z zakresu zarządzania wykonaniem, kontrolą i zamykaniem projektu. | |
5,0 | Student zna cykl zarządzania projektem oraz podstawowe procesy, narzędzia i techniki związane z inicjowaniem i planowaniem projektu. Ma wiedzę dotyczącą zarządzania zakresem projektu oraz zarządzania harmonogramem. ma wiedzę z zakresu zarządzania zasobami projektowymi. Ma wiedzę z zakresu zarządzania zespołami projektowymi. ma wiedzę z zakresu zarządzania komunikacją, konfiguracją i zmianami. Ma wiedzę z zakresu zarządzania wykonaniem, kontrolą i zamykaniem projektu. Zna procesy, metody i techniki dedykowane zarządzaniu ryzykiem projektowym. Ma wiedzę z zakresu zarządzania jakością projektu. Zna zasady integracji metodyk wytwórczych z metodykami zarządczymi przy realizacji projektów informatycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D02.11.1_U01 Student umie stosować zasady zarządzania projektami informatycznymi oraz narzędzia wspomagające zarządzanie projektami. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przygotować plan projektu, dokonać strukturyzacji projektu, stworzyć WBS na wykresie Gantta. | |
3,5 | Student potrafi przygotować plan projektu, dokonać strukturyzacji projektu, stworzyć WBS na wykresie Gantta. Potrafi opracować strukturę odpowiedzialności i obowiązków w projekcie. Tworzy sytrukturę zespołu zarządznaia projektem. Potrafi zaplanować zasoby projektowe. Potrafi wyznaczyć i analizować ścieżkę krytczną projektu. | |
4,0 | Student potrafi przygotować plan projektu, dokonać strukturyzacji projektu, stworzyć WBS na wykresie Gantta. Potrafi opracować strukturę odpowiedzialności i obowiązków w projekcie. Tworzy sytrukturę zespołu zarządznaia projektem. Potrafi zaplanować zasoby projektowe. Potrafi wyznaczyć i analizować ścieżkę krytczną projektu. Potrafi przygotować uzasadnienie biznesowe projektu. Potrafi przygotować kosztorys projektu, budżet i rozkład kosztów w czasie. | |
4,5 | Student potrafi przygotować plan projektu, dokonać strukturyzacji projektu, stworzyć WBS na wykresie Gantta. Potrafi opracować strukturę odpowiedzialności i obowiązków w projekcie. Tworzy sytrukturę zespołu zarządznaia projektem. Potrafi zaplanować zasoby projektowe. Potrafi wyznaczyć i analizować ścieżkę krytczną projektu. Potrafi przygotować uzasadnienie biznesowe projektu. Potrafi przygotować kosztorys projektu, budżet i rozkład kosztów w czasie. Potrafi rozwiązywać problemy z nadmiernym obciążeniem zasobów oraz dokonywać optymalizacji projektu. Tworzy plan bazowy projektu, wprowadza i śledzi wartości rzeczywiste w projekcie. | |
5,0 | Student potrafi przygotować plan projektu, dokonać strukturyzacji projektu, stworzyć WBS na wykresie Gantta. Potrafi opracować strukturę odpowiedzialności i obowiązków w projekcie. Tworzy sytrukturę zespołu zarządznaia projektem. Potrafi zaplanować zasoby projektowe. Potrafi wyznaczyć i analizować ścieżkę krytczną projektu. Potrafi przygotować uzasadnienie biznesowe projektu. Potrafi przygotować kosztorys projektu, budżet i rozkład kosztów w czasie. Potrafi rozwiązywać problemy z nadmiernym obciążeniem zasobów oraz dokonywać optymalizacji projektu. Tworzy plan bazowy projektu, wprowadza i śledzi wartości rzeczywiste w projekcie. Potrafi zidentyfikować dokonać analizy i ocenić ryzyka projektu. Potrafi analizować odchylenia terminów i kosztów w projekcie. Przygotowuje raporty z grup: działań bieżących, kosztów, przydziałów, obciążenia pracą. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D02.11.1_K01 Student nabywa kompetencje związane z analizą i rozwiązywaniem problemów wynikających ze złożoności i róznorodności projektu. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wymienić mechanizmy radzenia sobie z problemami prawnymi związane ze złożonością projektu. | |
3,5 | Potrafi wymienić mechanizmy radzenia sobie z problemami prawnymi związane ze złożonością projektu oraz mechanizmy radzenia sobie z pracą w różnorodnych kulturowo zespołach projektowych. | |
4,0 | Rozumie mechanizmy radzenia sobie z problemami prawnymi związane ze złożonością projektu oraz potrafi wymienić mechanizmy radzenia sobie z pracą w różnorodnych kulturowo zespołach projektowych. | |
4,5 | Rozumie mechanizmy radzenia sobie z problemami prawnymi związane ze złożonością projektu oraz mechanizmy radzenia sobie z pracą w różnorodnych kulturowo zespołach projektowych. | |
5,0 | Analizuje mechanizmy radzenia sobie z problemami prawnymi związane ze złożonością projektu oraz mechanizmy radzenia sobie z pracą w różnorodnych kulturowo zespołach projektowych. |
Literatura podstawowa
- Renata Walczak, Podstawy zarządzania projektami, Difin, 2014
- Mariusz Flasiński, Zarządzanie projektami informatycznymi, PWN, Warszawa, 2006
- Adam Koszlajda, Zarządzanie projektami IT , przewodnik po metodykach., Helion, Gliwice, 2010
- Chrapko Mariusz, SCRUM. O zwinnym zarządzaniu projektami, Helion, 2013
- Mitch Lacey, Scrum. Praktyczny przewodnik dla początkujących, Helion, 2014
Literatura dodatkowa
- Nancy Mingus, Zarządzanie projektami, Helion, 2010